Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rotterdamse Metro 50 jaar

Gestart door frenkievee donderdag 08 februari 2018, 18:09:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Rotterdamse Metro 50 jaar
Onder het motto "Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor" (METRO) wordt de 50e verjaardag van de Rotterdamse Metro gevierd. Daarom staat op station Blaak het oudste metrostel met een kleine tentoonstelling opgesteld. Vandaag een paar fotos gemaakt. Later meer.

1. Aankondiging van de openingstijden van de oudste metro, type M, van Nederland op station Blaak. 


2. Het voor velen bekende neusje van stel 5024, met bestemming Centraal Station.


3. De plek van de bestuurder door het zijraam. Het ziet er allemaal wat krap uit.


4. Blik langs het stel.


5. En van een iets grotere afstand.


Edit Frenkievee: foto's geplaatst op eigen webstek
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
We zijn benieuwd. Dit ziet er al mooi uit.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Alleen nog een bloemen krans voor op en we zijn terug bij de openings rit  :D

Gr Alex 0850
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
als 8 jarige ging ik met m'n ouders naar de officiele opening, want je kon dan gratis meerijden van Centraal station naar Zuidplein.
een enorme mensenmassa was het gevolg en ik weet nog goed dat ik als jochie urenlang tussen al die mensen stond en meestal waren dat de benen die je zag.
Weet nog goed het geduw toen zo'n mensenmassa een metro in wilde stappen.
was wel waard want je reed met een "koleregang" (excuses voor mijn taalgebruik) onder de maas door en o wat was het donker.

gr Ruud

Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Frank,

De door jouw gegeven link werkt niet, in de link ontbreekt de letter r.
Juiste link moet zijn https://50jaarmetro.nl/ ???

Rob
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
 @citaat
Dankjewel Rob. Ik heb het aangepast.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Wat gaat de tijd toch snel.
Heb de lijn langs de Zuidplein Flat zien bouwen (mijn zus woonde daar)
Vaak mee geweest de stad in.

groet
Harald
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
En de hele oost-westlijn heb ik zien bouwen, wat zeg ik? Ik ben er nog dwars overheen gefietst. De fietspaden tussen Rotterdam en Capelle a/d IJssel werden maar weggehaald voor het gemak en via een hoop gruis over de betonbaan vonden we onze weg. Wij stonden voor niets! Later wel makkelijk, even met de fiets naar oma, daar met de tro de stad in en daarna even thee bij oma.
Mijn route naar de lagere school liepen we altijd door het bos, een groenstrook, met steeds groter wordende bomen waarop een nooit gemaakte ringlijn om de Alexanderpolder geprojecteerd was, kwam niet en dus inmiddels volgebouwd.
De openingsrit naar Marconiplein heb ik ook mee mogen maken, oud walsmachinist opa had bij gemeentewerken gewerkt.
Groeten,
Fokko
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Leuk en interessant, bedankt voor het delen Rob  :arrow: :thumbup:
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Ik was rond de 15 jaar toen de bouw hier en daar volop was begonnen.
Kan me nog de tijd goed herinneren, de hele binnenstad lag overhoop.
Soms dacht je dat komt nooit meer goed.
Grote gaten in de stad, gestut door mega grote damwanden en buizen.

Mijn vader stond in die tijd op woensdag en zaterdag op de markt aan de Maashaven, daar kwam de metro boven de grond en de markt verhuisde naar het Afrikaanderplein waar deze nu nog steeds is.
De bewoners op de Mijnsherenlaan waar de Metro boven de grond ging rijden klaagden steen en been, de Metro ging daar bijna door de huiskamers omdat op Zuid de Metro bovengronds werd aangelegd. Je kon zo rond 18 uur vaak zien wat de mensen daar op bord hadden liggen.

Er gebeurde heel veel en zo kan ik me nog heel goed een ongeluk herinneren op de Brielselaan, vlak bij de Graansilo.
Daar werd een hoge kraan opgebouwd, op het moment dat de giek naar boven ging brak de kraan halverwege. Gelukkig bleef alles redelijk overeind hangen en een 2 tal stoere mannen klom naar boven om de boel te zekeren en zo werd een behoorlijk dreigend ongeluk voorkomen.

Uiteindelijk werd de binnenstad weer dicht gegooid en op Zuid stonden de tapsvormige pilaren stoer de brugdelen te dragen en uiteindelijk was het dan zover dat de Metro ging rijden, eerst test rijden net als wat wij doen met ons digitale baantje om daarna na opening door Claus en Beatrix een volledige dienstregeling te gaan rijden.

Het verhaal ging al snel dat het mogelijk was om zonder bestuurder te gaan rijden alleen men was bang dat dan niemand meer de Metro zou nemen want dat was voor toen wel een beetje vreemd. Wie moest er dan remmen en stoppen bij de stations.

Spectaculair vond ik altijd als de Metro op Zuid bovengronds ging, vanuit het donker het licht tegemoet, zoiets was voor toen wel heel bijzonder.

Ik denk dat Rotterdam nog steeds heel trots is en ook mag zijn  op haar Metro, van heinde en ver kwamen openbaar vervoer bedrijven kijken hoe de Metro van Rotterdam was gebouwd en hoe het werkte.

Mooi stuk werk door stoere Rotterdammers die weten wat het is om de handen uit de mouwen te steken.
Ik zeg, Hand in hand kameraden. Lang leve de Rotterdamse Metro.



Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Ook van mijn kant nog wat herinneringen:
Als klein jochie woonde ik buiten Naaldwijk (op het tuindersbedrijf van mijn opa en oma van moeder's kant) en ging zo nu en dan bij mijn opa en oma (van vader's kant) in Charlois (spreek uit: Sjaarloos) logeren. Uiteraard ging ik dan wel eens vanaf Zuidplein met opa en/of oma met de metro op stap naar de stad. Mooier kon je het niet hebben, toch?

Toen ik 10 was zijn we verhuisd naar Westerbork in Drenthe en in de zesde klas (nu groep 8 ) was altijd de schoolreis naar een plek ver weg. Dat jaar, 1978, naar 's-Gravenzande met excursies in de buurt (denk aan het strand bij Hoek van Holland, waar mijn oma uit Naaldwijk me nog wist te vinden :), bij een Westlandse tuinder kijken hoe de tomaten groeiden en gesorteerd werden en zo (als Westlands jochie was ik daar dus niet onbekend mee, evenals het kistjes papieren, wat voorgedaan werd) en ook naar Rotterdam. En daar mocht een ritje met de metro niet ontbreken. Voor de schoolreis mocht ik in de klas vertellen wat er allemaal te beleven was in het westen van het land, sommige klasgenoten hadden nog nooit de zee gezien, laat staan in een metro gezeten. Dus verteld dat na ca 10 seconden de metro een waarschuwing liet horen waarna dan de deuren zouden sluiten. Dus op Rotterdam Centraal ingestapt en op station Stadhuis ging de hele klas hardop tot 10 zitten tellen, voornamelijk in het Drents :D. Wat was ik blij dat inderdaad na 10 seconden het signaal klonk dat de deuren gingen sluiten ;)

Nu, zoveel jaar later, woon ik in Spijkenisse en heb meer dan regelmatig in de metro gezeten, tussen Spijkenisse en Rotterdam. Dus alle variaties heb ik inmiddels van binnen gezien.

Mochten er meer herinneringen zijn: laat ze hier achter!
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
In dat geval... De metro is in Capelle gaan rijden in de groenstrook waar de noodgebouwen van mijn middelbare school stonden tot voorjaar 1984. Mijn examen dat jaar deed ik in het nieuwe gebouw dat nu al weer jaren uitkijkt op het hooggelegen spoor.

De metro rijdt naar Spijkenisse voor zover ik weet grotendeelp op het oude baanlichaam van de RTM, de tram naar de eilanden tot 1966.

Wat nu de E-lijn heet, Den Haag CS - Slinge heet in het HTM gebied netjes RandstadRail, maar zodra je in Nootdorp aankomt is dat hele RandstadRail gedoe verdwenen en zie je overal weer die vette gele metro M.

Benieuwd of die doorsteek direct naar Zoetermeer nog gaat komen.

Groeten,

Fokko
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Als jochie van een jaar of 11 heb ik heel wat keertjes op de baileybrug over de Coolsingel staan kijken naar de kikvorsmannen die met een enorme helm over hun hoofd het water ingingen. Ook gezien hoe zo?n tunnelstuk drijvend met lieren naar voren werd getrokken. :P

En op 10 februari met mijn vader en mijn opa met de gratis kaartjes even een ritje maken van CS naar Zuidplein en terug. We waren niet de enigen :D :D

Later heb ik tijdens mijn opleiding de gelegenheid gehad dit mooie bedrijf wat van binnenuit te bekijken. Naast de bestuurder zitten en met een bloedgang onder de Maas door. En even de lichten uit...... pikkedonker. :O

Er zit een bestuurder op de trein. Die heeft tot taak de trein in beweging te brengen. En eigenlijk gaat alles automatisch. Als de bestuurder niet zelf afremt bij het volgende station dan zorgt de apparatuur er zelf voor. En als de bestuurder onverhoopt onwel zou worden en daardoor de dodemansknop niet meer indrukt, rijdt de metro door tot het volgende station.

Groeten,
Roel

Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Daar is echt wel over nagedacht, en heel goed ook zelfs.
F.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Er is tijdens de bouw van de riviertunnel nog een lek opgetreden. Een segment is een beetje omhooggekomen waarbij het rubber Gina profiel niet meer goed afsloot.
Bij een bezoek aan de 020 Noord-Zuidlijn heb ik aan de kop van de tunnel vanuit Noord gestaan vlak voor de nog afgesloten aansluiting met de riviersegmenten. In die kop een enorme bult zakken zand om het tunneldeel op zijn plaats te houden en een eventueel lek gelijk met het aanwezige zand dicht te plempen.

Was er op die tentoonstelling nog iets te zien van die atoomschuilkelders die in de metrostations gebouwd waren?
F.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Mijn oom was metrobestuurder en als telg uit een heus RET gezin reisden wij natuurlijk vaak van Spijkenisse (eerst nog met de bus naar Hoogvliet) naar "de stad". Als je dan het geluk had dat je oom net jouw metro bestuurde mocht je wel eens mee in de cabine. Mijn oom tuurde dan de tegemoetkomende metro's af of daar niet toevallig (naar ik aanneem) een leidinggevende of anderszins hogergeplaatste medewerker in zat. Als hij het vermoeden kreeg dat dat wel zo was dan was het "bukken, bukken!" en mochten we ons verstoppen achter het bedieningspaneel.

Deze eerste M'etjes waren nog mooi mechanisch qua bediening. Lekker ouderwets met hendels en draaiwielen.
Waar ik mij altijd over verbaasd heb is hoe krap de metrotunnels eigenlijk zijn. De stellen passen er -zo op het oog- maar net in.
Met de komst van de nieuwe metro's die tegenwoordig rijden werd het reiscomfort echt stukken beter. Banken met stoffen bekleding (die wonderbaarlijk lang heel blijven), een aangename stilte en airconditioning aan boord. Wat gebleven is, maar wat ik mij vooral van de M'etjes kan herinneren is dat het in de winter bitterkoud is en dat in de zomer de verwarming vol staat te blazen.

Aan het einde waren deze MG2-stellen echt op. Deuren gingen regelmatig niet goed dicht en dan mochten we weer uitstappen om op de volgende metro te wachten. De ramen werden ook standaard onder gekrast en graffiti kreeg naar het einde toe ook steeds meer een standaard plek op de muren.
Dat stichting RoMeO dit stel nu heeft opgeknapt verdient een schouderklopje. Mooi gedaan.

En Frank, bedankt voor de foto's. Ik wil eigenlijk kijken of ik er van het weekend even langs kan.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Mooie verhalen van ITom en frenkievee , vooral het verhaal van Frenkie lijkt op dat van mij  :)

Wij woonden thuis in Assen, maar mijn moeder is een Rotterdamse. Omdat mijn vader bij de NS werkte deden we al het reizen altijd met de trein en met het OV. Dus ook als er een trip naar Opa en Oma in Rotterdam gepland stond gingen we met de trein van Assen naar Rotterdam CS, en vanaf daar in de metro verder, en dat waren altijd deze Metro's, geweldig om te zien die foto's!

In het begin moesten ook wij uitstappen bij Zuidplein, en later nadat ze verhuisd waren uitstappen aan de Maashaven want ook mijn opa en oma woonden in Charlois. Grappig om te lezen dat er meer mensen zijn die eigenlijk een beetje hetzelfde hebben beleefd; misschien hebben we ooit wel in dezelfde Metro gezeten zonder het te weten  :D
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Om de belofte van "later meer" in te lossen, vanmiddag richting Rotterdam afgereisd (ondanks de 'code geel', waarvan ik me in vredesnaam afvraag waarvoor die nu weer nodig was...  :?) en wat foto's gemaakt in en rond de metro. Helaas niet allemaal van even goede kwaliteit, maar het geeft wel de sfeer weer (hoop ik).

1. De cabinedeur stond open, dus kon ook even binnen kijken.


2. In de cabine zit aan de rechterkant een klapstoeltje om op te kunnen zitten. Als je daar net voor staat, zie je dit.


3. Detail van het bedieningspaneel.


4. En als je dan op de stoel van de metrobestuurder gaat zitten, zie je op station Blaak dus dit. Kijkend richting het oosten (Oostplein en verder).


5. In het metrostel was een kleine tentoonstelling van een paar zaken, zoals boven één van de deuren de lijnkaart van de stations die de metro aan kon doen. Dit was na de uitbreiding tot Slinge.


6. En dan groeit een lijnkaart uit naar een lijnenkaart, omdat naast de noord-zuidlijn er inmiddels ook een oost-westlijn aangelegd was. De noord-zuidlijn was inmiddels uitgebreid tot Zalmplaat (dus vanaf Centraal Station via Zuidplein, Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet naar Zalmplaat) en de oost-westlijn liep van Binnenhof via Rotterdam-Alexander, Churchillplein (wat nu ook Beurs heet) tot en met Coolhaven.


7. De behoorlijk robuuste kast waarin de knoppen verwerkt zijn om de deuren te open en te sluiten. Al zal die blauwe niet echt vaak gebruikt zijn.


8. De voor velen bekende rode, hard plastic bankjes.


9. Niet echt comfortabel, maar ook niet echt ongemakkelijk.


10. Bordjes boven de deur naar de andere cabine.


11. En het zicht de tunnel in, kijkend in de richting van station Beurs.


12. De twee metrolijnen hebben tussen 1997 en 2009 een naam gehad. De noord-zuidlijn was de Erasmuslijn met blauwe stationsnamen en de oost-westlijn heette Calandlijn met rode namen. Station Blaak was onderdeel van de Calandlijn, dus had rode stationsaanduidingen.


13. Een fotocollage van diverse stadia van de metro: de bouw van de baan, de metrostellen, het rijden, etc.


14.


15.


16. Van een aantal foto's uit bovenstaande collage zijn vergrotingen in de ramen van het metrostel geplaatst.


17. Zoals deze van een metrostel op het viaduct tussen zo te zien Rijnhaven en Maashaven.


18. Of deze van de officiele opening door prinses Beatrix en prins Claus.


19. Een kaartautomaat oude stijl.


20. Deze wilde drie kwartjes hebben voor een enkele reis.


21. Welke veel later werd opgevolgd door de strippenkaarten met de bijbehorende stempelautomaat.


22. Strippenkaarten: de blauwe voor gewoon tarief, de roze voor verlaagd tarief voor kinderen en 65+.


23. Duidelijk toch?


24. Nu brandde er wel van alles op en in het stel, jammer genoeg was de bestemming veranderd in "niet instappen" al waren er genoeg die zich daar niet aan hielden :D


25. Hoezo: schijnwerpertje?


26. Wat al een stuk minder fel lijkt als je iets door je hurken gaat.


27. Als uitsmijter een lijnenkaart zoals deze in de huidige metro's op de wand geplakt zit. In het midden staat een overlap van lichtblauw en donkerblauw. Dit is het oude traject van Centraal Station (waar in het midden de lichtblauwe D staat) en dan recht naar beneden tot Slinge (waar de donkerblauwe E staat).

Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Leuke beelden Frank!

Ben vanmiddag zelf ook even wezen kijken, en ingestapt toen er CS op de lijnfilm stond, maar daar niet beland :D
Heel leuk om zo'n stel weer gerestaureerd te zien, en nu even hiervan na te genieten met deze rapportage!

Ps: voor degene die nog gaan kijken en de metro vanaf de oost kant de stad innemen, hoewel de omroep zegt links uitstappen is het momenteel rechts uitstappen op Blaak.
Leverde gister en vandaag al aparte gezichten op toen mensen niet links, maar rechts moesten uitstappen.
(Vooral leuk als je dan aan de rechterkant gaat staan, en de mensen aldaar links gaan staan om uit te stappen, en je zelf de deur dus kan openen en de mensen aan de andere kant tegen een muur aankijken :D)
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Dank voor het delen Frank, alweer 50 jaar de tijd gaat snel.
Leuk dat dit stel weer in volle glorie te bewonderen is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Ben den Hollander
gast

Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Filmpjes:









Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Wat zeg je nou Frank, de sluitknop niet vaak gebruikt? Man, als het weer guur was wist ik vaak niet hoe snel ik die deuren dicht moest drukken!
En uiteraard als kattekwaad de deur dicht drukken zodat iemand waarschijnlijk net niet meer de metro zou halen. De kenmerkende 'poing' als de deuren gingen sluiten had dan nog wel niet geklonken, dus dan was de verbazing vaak groot als de deur toch sloot.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Leuke filmpjes Ben! Dank voor het toevoegen!

Patrick, Ja, met guur weer deed ik inderdaad ook de deuren wel dicht. 
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Al vele jaren hangt deze sleutelhanger aan mijn bureau thuis. Mijn vermoeden is dat deze in 1968 hier en daar is uitgedeeld. Het heeft geduurd tot ik wat wist van de historie van de bouw van de Metro voordat ik begreep waarom er Zuidplein op stond. Ik wist niet beter of ze reden naar de Slinge. Dat deden ze pas toen ik 4 jaar was en dat hadden ze me toen niet verteld. De doortrekking naar Hoogvliet/Zalmplaat herinner ik me wel, toen was ik al 8 immers. 

Fokko
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Bij alle metroberichten in de diverse media kwam ik ook bijgevoegd filmpje tegen. Dit gaat over de eerste uitbreiding na Slinge, namelijk de metro naar Hoogvliet (Zalmplaat).

Hierin is ook de halte Rhoon te zien waar ik nog bijna dagelijks sta te wachten op de metro. Op dit traject is wel een aantal jaar geleden station Tussenwater tussengevoegd om de aftakking naar Schiedam mogelijk te maken.

Het genoemde dorp Poortugaal heeft al lang geen 19000 inwoners meer. Kort na dit filmpje moesten 'we' een flink stuk afgeven aan Hoogvliet, waardoor Poortugaal flink in inwonertal afnam.

Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Daar ben ik gisteren nog langsgekomen. Na een bezichtiging van het stel op de Blaak (verrassende verscheidenheid aan bezoekers!) heb ik een metro genomen naar DeAkkers en via de 'Oude Lijn' met een overstap op Slinge weer naar de kust gereisd. Gewoon, omdat het kon.
F.
--
Abonnement....
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Leuk, als ik nog in de buurt kom ga ik zeker even op Blaak kijken.
Ik ben nog te jong om de start van de metro meegemaakt te hebben maar de aanleg van lijn naar Capelle heb ik wel van dichtbij meegemaakt. Ik herinner me de meterslange maquette van de complete uitbreiding nog goed, die stond in de bibliotheek.
Vroeger vaak gebruik gemaakt van de metro, sommige bestuurders reden bovengronds regelmatig met de deur open als het warm was, kon je lekker meekijken op de baan, leuk!

Koen
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Dan moet je wel snel zijn, het is vandaag de laatste dag.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Dan gaat het dus niet meer lukken  :) :)
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Als afsluiter van deze serie nog een paar foto's van een aantal zaken, zoals deze er vandaag de dag uit zien.

1. De metro's die dienst doen op lijn E, dat is het traject Slinge - Den Haag CS. Vanuit Spijkenisse kan ik met één overstap rechtstreeks naar Den Haag reizen.


2. Korte ontmoeting van twee metro's op station Dijkzigt. Ik zag net te laat dat dit wel een leuk plaatje zou kunnen opleveren en de metro waar ik zo juist was uitgestapt, reed al weg.


3. Een paar overzichtsfoto's van het huidige metrostation Rotterdam Centraal. Ik sta hier net voor de uitgang van de tunnel waaruit de metro's vanuit Den Haag het station binnen rijden.
Het vroegere station Rotterdam Centraal is een aantal jaren geleden flink verbouwd en van 2 sporen naar 3 sporen gegaan. Ook is het plafond een flink stuk verhoogd, waardoor er de mogelijkheid kwam om het hele station veel lichter te maken.


4. Het middelste spoor wordt nu gebruikt voor de metro's van de D-lijn, welke de dienst verzorgen tussen Rotterdam Centraal en De Akkers (het eindstation in Spijkenisse).


5. Een metro van de D-lijn komt net binnen rollen.


6.

Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
En wat ook wel lollig is, bij een metro op het middenspoor worden de deuren aan beide kanten gebruikt. Makkelijk uitstappen. Bij NS staat er dan een hekje aan één van beide kanten. Onder meer bij de S-bahn in München hebben ze dat ook, daar wordt een uitstapzijde gemaakt door de deur aan de rechterkant eerder te ontgrendelen dan de deuren links van de trein. In Barcelona bij de metro heet dat de Duitse methode heb ik ooit ergens gelezen. In Rotterdam gaat alles tegelijk open en uit en instappen gebeurt aan beide kanten tegelijk.
Fokko
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Leuk om foto's te zien van het oude metrostel. Van 1999 t/m 2005 zat ik op de Hogeschool van Rotterdam. Het eerste jaar ging ik vanuit 's-Gravenzande met de bus naar Maassluis naar Rotterdam CS. Van daaruit pakte ik de metro naar Kralingse Zoom. Dat betekende dus overstappen op Beurs/Churchillplein van de Erasmuslijn (blauw) op de Calandlijn (rood). Later ging ik van 's-Gravenzande met de snelbus via Naaldwijk naar Rotterdam Marconiplein. Dat scheelde mij in ieder geval een overstap. Ook verhuisde de afdeling van school naar het centrum van Rotterdam (Dijkzigt) zodat ik nog korter in de metro kon zitten.

In 2013 werkte ik bij de gemeente Rotterdam aan een project op de Blaak bij het station. Toen ging ik vanuit Den Haag met de trein naar Blaak. Als er weer eens een aanrijding met een persoon was bij Delft, pakte ik wel eens lijn E van de Randstadrail. Een prima alternatief voor de trein, al is de reistijd een kwartier langer.
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rotterdamse Metro 50 jaar
Hoi Frank,
Leuke reportage en bedankt weer.

Ik vond nog een video van het uitladen van het museum metrostel.