Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko 59130 Vechtdallijn Arriva

Gestart door Locjochie donderdag 08 februari 2018, 12:52:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Qua kleurstelling vind dit stel mooi.
Zelf heb ik géén enkele ervaring met Piko en helemaal (nog) niet met ombouw van welk merk dan ook naar mijn Märklin.

Is dit treinstel om te bouwen én zou er dan allemaal aan moeten gebeuren?

Bij voorbaat dank voor het advies

Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Bestel lekker de 59030, is hetzelfde treinstel, maar dan al in 3 rail uitvoering. Is 25 euro duurder op de adviesprijs, maar komt wel met decoder.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Hartelijk dank.
Daar was ik niet van op de hoogte.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
:) in principe met alles van Piko, komt in twee en drie rail uitvoering.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Ik heb er onlangs één gekocht in de 3-rail uitvoering en er net het eerste proefrondje mee gereden. Een plaatje om te zien. Het duurde wel even voor ik alles goed aan elkaar gekoppeld had, maar nu rijdt het aardig rond.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Ik heb zelf het vechtdal stel ook, rijdt prima en binnenverlichting zit er zo in. Draadje omsolderen en ook nog schakelbaar ook !!
Als je op de beurzen zoekt, heb je het stel rond de 225 eurie.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Kun je iets preciezer zijn over hoe je de binnenverlichting het ingebouwd?
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Ik heb de mijne aan het plafond geplakt met dubbelzijdig tape. Dit zijn zelfbouw lichtprinten.

Ik denk dat de originele Piko printen op het interieur liggen. Er zitten al twee draadjes die je op de lichtprint aansluit.

De binnenverlichting schakelt dan wel aan en uit met de front- en sluitseinen.

Althans zo was het bij mijn Veolia GTW
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Je moet 1 draadje omsolderen op het printje, maar bekijk Alex zijn ombouw maar even. Plaatjes maakt het veel duidelijker  :thumbup: :thumbup:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg903377#msg903377
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Bedankt voor de info. De link naar het draadje van Alex maakt het allemaal heel duidelijk.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Heeft iemand al ervaring met het inbouwen van geluid? Ik heb gekeken op de Piko site. Het geluid dat geleverd wordt bij de module die in de documentatie genoemd wordt, is in het Duits en dat lijkt me voor een Nederlands treinstel niet echt passend.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Wat is de sounddecoder een Piko / Uhlenbrock of een ESU de laatste zou je met een lokprogrammer kunnen aanpassen mits ESU de juiste nederlandse omroep heeft.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Er zit nu een Piko/Uhlenbrock in. Hoewel ik me afvraag of er al een goede decoder in zit. Er zit een Piko Multiprotocol-decoder "Hobby plus" in. Ik weet niet welk Uhlenbrock type dat is. Je zou volgens het boekje een Piko 56199 soundmodule en een luidspreker er in kunnen plaatsen. De aansluiting is 8-polig, NEM 652
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Heb het even nagelezen bij piko maar het lijkt mij dat de geluiden alleen op het treinstel gemaakt zijn dus geen omroep of andere station geluiden ofwel lijkt het mij dat er geen landen verschil is.
Andere optie is om te kijken wat ESU in het assortiment heeft kwam geluid voor de stadler.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Op de Piko site kun je het geluid afspelen. Daar zit o.a. een Duitssprekende stationsomroep o.i.d. bij.

Als je hier klikt kom je bij de site uit.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Sinds een paar dagen heb ik ook een Syntus Lint van Fleischmann. Hierin zit een ESO Loksound 3.5 decoder. De geluiden die daarin zitten zouden goed passen bij de Piko Vechtdal. Weet iemand of je de geluiden van die loksound decoder kunt overzetten naar een andere (nieuwe) loksoud decoder? Of heb ik dan een decoder programmer nodig?
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Winus,

Sound uit een Loksound decoder halen, en in een andere Loksound decoder zetten gaat niet.
Je kan de soundfile wel uit de ESU geluidsbibliotheek downloaden, dan kan die wel m.b.v. een lokprogrammer in een Loksound decoder gezet worden.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
John,
Bedankt voor je snelle antwoord. Jammer dat dat niet kan, want. de geluiden zijn best goed.
Helaas komen de Fleischmann geluiden niet op de ESU site voor en bij fleischmann kan ik ze ook niet vinden. Misschien als ik ze een mailtje stuur?
Bovendien is dat pas stap 1 van het probleempje. Ik heb ook geen decoder programmer en zal dus bij iemand  moeten aankloppen om het te regelen.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Hmm, ik durf niet te zeggen welke soundfile degene is die in de Fleischmann zit, maar ik krijg wel 3 soundfiles van lint treinstellen te zien.
Dat je geen lokprogrammer hebt moet geen probleem zijn, vele dealers zetten het geluid er (gratis) voor in, en anders is er vast wel een forumlid die dat voor je wil doen.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
In de Fleischmann zit o.a. een Nederlandse ststionsomroep. De Linten die jij gevonden hebt zijn alledrie Duits. Als je op de ESU het vlaggetje op Nederland zet, blijven er maar heel weinig geluiden over.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Nederlandse stationsomroep is er vaak wel in te zetten, dus dat moet het probleem niet zijn.
Belangrijker is of het motorgeluid klopt.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Vanmiddag bezig geweest om licht in te bouwen. Dat ging niet echt vlot. Eerst iets te slordig gesoldeerd, het zijn heel kleine soldeereilandjes en ze zitten op een lastige plek. Teon dat wel lukte, bleek dat ik het licht niet schakelbaar was. Ik heb de stappen gevolgd die alex in zijn draadje dat hier eerder genoemd heeft beschreef. Alleen als er staat "deze groene draad dien je los te maken en 2 eilandjes omhoog te plaatsen" ga ik ervan uit dat het op het derde eilandje van onder moet, want de groene draad zat op het onderste eilandje. Mij bleek dat de draad op het vierde eilandje van onder moet zitten en nu werkt het gelukkig, De motorwagen is nu klaar, nu de andere twee wagons nog.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Beste mensen,

Ik heb nog een vraag over de PIKO 59130 en die is:
De frontverlichting werkt maar aan een zijde van het treinstel, die zijde schakelt wel om van wit naar rood.
Maar de andere zijde brand in zijn geheel niet, wat kan het zijn ???
Jullie alvast hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Ben den Hollander
gast

Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Stroomvoerende koppeling tussen de bakken checken?

Gr, Ben.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Hallo Ben,

Je hebt gelijk daar zat de fout, pennetje scheef hierdoor geen contact.

Ben mag ik nog een vraag doen:
Heb er binnenverlichting ingemaakt met ledstrips, bedrading gebruikt die er klaar voor ligt.
Nu is het zo, als ik de binnenverlichting uitschakelt blijft er van een rijtuigbak ( de voorste bak met daarin de motor) de binnenverlichting branden, wat heb ik verkeerd gedaan?

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Als je de verlichting conform het draadje van Alex hebt aangesloten, zou alle verlichting tegelijk schakelbaar moeten zijn. Bij mijn trein ging het steeds om het blauwe en bruine draadje dat al aanwezig was en waar je zo de verlichting op kunt aansluiten. Als er iets niet goed werkt is volgens mij de enige oplossing, nameten waar de draadjes uit de motorbak naar toe lopen.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Citaat van: Annemia op vrijdag 07 december 2018, 17:56:08
De motorwagen is nu klaar, nu de andere twee wagons nog.
Bij mij zit nu in alle wagens licht en schakelbaar via F1
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 05 december 2018, 21:04:02
Nederlandse stationsomroep is er vaak wel in te zetten, dus dat moet het probleem niet zijn.
Belangrijker is of het motorgeluid klopt.
Ik had een mailtje gestuurd naar Piko met de vraag of er ook een Nederlandse versie beschikbaar was. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
"vielen Dank für Ihre Mail.
Die Sounds für den GTW gibt es nur in deutscher Sprache. Sie können auch nicht nachträglich verändert werden."
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Hallo Winus,

Bedankt voor de info ga ermee aan de slag.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Citaat van: Annemia op vrijdag 04 januari 2019, 16:02:45
Ik had een mailtje gestuurd naar Piko met de vraag of er ook een Nederlandse versie beschikbaar was. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
"vielen Dank für Ihre Mail.
Die Sounds für den GTW gibt es nur in deutscher Sprache. Sie können auch nicht nachträglich verändert werden."
Ik had je dat antwoord ook wel kunnen geven omdat piko het niet zelf samenstelt decoder van piko komen bij Uhlenbrock en ESU weg.
Dus als je wat wilt zul je de vraag bij Uhlenbrock of ESU neer moeten leggen of zelf op onderzoek moet gaan.
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Piko 59130 Vechtdallijn Arriva
Er zit volgens mij een Uhlenbrock decoder in. Hoewel, zeker weet ik dit niet.
Zie bijgaande link naar de sound module