Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

slepers met de juiste spankracht

Gestart door Eric VW vrijdag 28 december 2007, 15:22:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slepers met de juiste spankracht
Als je slepers de juiste veerkracht  hebben, flikkeren de lampjes of leds niet.
Eric
Re: slepers met de juiste spankracht
Eric,

Zoals ik je versta, als je locmotor zelf niet hapert en je lichtjes knipperen, ligt het niet aan de sleper, maar omdat je bv geen gescheiden massa hebt voor je lampjes. Maar je sleper moet uiteraard altijd contact maken met de rails.
Re: slepers met de juiste spankracht
De veerkracht van de sleper moet de juiste druk geven;
ook de sleper van de sluitwagen, als deze voldoende druk geeft , ook niet te veel.
Ik heb het ondervonden, en stak een nieuwe sleper gestoken.
En het flikkeren was gedaan
Voorbeeld: Een oude sleper die niet of onvoldoende druk geeft;
Groeten,
eric
Re: slepers met de juiste spankracht
kan ook zijn dat je oude sleper vuil/versleten was?
Re: slepers met de juiste spankracht
CiteerAls je slepers de juiste veerkracht  hebben, flikkeren de lampjes of leds niet.

Kan dit bij digitale locs ook niet te maken hebben met een slechte aansluiting van de massa in de loc?
Re: slepers met de juiste spankracht
Ja inderdaad
ik ga proberen een wagon te maken met een dun laagje schuurpapierop de sleper om alle konakten eens goed te reinigen
Eric
Re: slepers met de juiste spankracht
Ik koopte onlangs een nieuwe loc gekocht en de verlichting knipperde.  :shock: Dus ergens klop je bewering niet of stak ik nu ook een niewe sleper steken :oops:
Re: slepers met de juiste spankracht
Neen,
Dat is inderdaadf juist
Dat is een andere oorzaak,bij digitaal heb ik dat ook
Voor  de sluitwagen bij knipperen heb ik goede resultaten.

Eric
Re: slepers met de juiste spankracht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: slepers met de juiste spankracht
Bij een slecht afgestelde sleper, kan ik me voorstellen dat de verlichting hapert.
Maar het flikkeren bij digitale loks, dat wordt veroorzaakt doordat de lampjes aan de chassismassa hangen is een andere zaak.
Het laatst is alleen op te lossen door de lampjes/ledjes te isoleren van lokchassis en te voeden vanuit de decoder Voeding. (Oranje draad).
Er zijn wel andere trucs met zeners etc, maar die zijn zeker niet makkelijker uitvoerbaar.
Re: slepers met de juiste spankracht
Citaat van: Eric VW op zaterdag 29 december 2007, 09:44:13
Ja inderdaad
ik ga proberen een wagon te maken met een dun laagje schuurpapierop de sleper om alle konakten eens goed te reinigen
Eric

HAG heeft daar een sleper met diamant voor bedacht. Heb er één maar nog nooit gebruikt. Ben niet zo happig op de puntjes te schuren.

Mvg, Johan