Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De zolder ....

Gestart door Jan22 woensdag 07 februari 2018, 18:40:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De zolder ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
De zolder ....
Op zoek naar de grenzen van het dak meldde ik. in een ander draadje, het dak heeft een hoek van 53 graden. En dus betekent 10 cm stijging een verlies in plaatdiepte (breedte van mijn buik tot het dakbeschot).

Nou en? Hoe groter de hellingshoek (hoe steiler het dak), hoe minder je inlevert per stijging.

Re: De zolder ....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De zolder ....
Een beetje opletten op de middelbare school is zo gek nog niet.......
Re: De zolder ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De zolder ....
Wat ze me op school niet verteld hebben is dat daken van 53 graden vooroorlogs zijn, uit de tijd dat timmerlieden zonder zakjap door het leven gingen. Het effect zag ik op een dag aan de buitenkant: de nok golft. Dus is het midden lager, meer uitgezakt, maar gelukkig nog niet tot 45 graden. Toch betekent het dat de schatting te optimistisch is. Sindsdien houd ik 8 tot 9 cm aan op 10 cm stijging, en dat klopt al meer.

Aan de binnenkant merkte ik het ook. Ik dacht, jaren geleden, de kopse kanten af te timmeren door een plaat op 53 graden af te zagen. Dat paste dus niet. Sindsdien weet ik dat je ter plaatse moet aftekenen met een hulpbalkje tegen het dakbeschot: niet meten maar aftekenen, dus.

Een oud dak werkt. En je kunt er niet van op aan dat het recht blijft (als het dat al ooit is geweest).

Een tijdje terug dacht ik bij mezelf: hoe heb ik de hellingshoek nou toch opgemeten? En op welke plek van het dak? Want als je niet meet op de plek waar je iets gaat doen, kom je op een andere uitkomst dan meting op die plek zelf.

Al zoekend online vond ik een site met een stukje javascript en de aanbieding van een gratis app om op je smartphone de hellingshoek uit te reken. Geprobeerd, ik kwam met geen mogelijkheid uit op 53 graden. Code bekeken, niets mee mis, nou ja, berekend met radialen, en die dan omgerekend naar graden; dat gaf minimaal 0,33 repeteer graden verschil.
Re: De zolder ....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De zolder ....
Dag Jan Willem.

Voor het opmeten van de hoek van het dak, destijds bij het bouwen van de dakkapel,
heb ik gebruik gemaakt van een simpele houten hoekmeter: 1 op 1 overzetten en er
kwam geen getal aan te pas. De hoekmeter was ooit een werkstuk van mijn oom toen
hij op de LTS zat, maar metalen en ook digitale zijn in de bouwmarkt goed verkrijgbaar.
De hoekmeter is een hardhouten constructie, bestaande uit twee in elkaar passende delen
die scharnieren middels een slotbout en een vleugelmoer, om de meting 'vast' te zetten.

Groeten,

Erik.
Re: De zolder ....
Jørg
gast

Re: De zolder ....
Hier het bedoelde gereedschap ter info
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zweihaak
Re: De zolder ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De zolder ....
Ik had zo'n apparaat gezien in een demo bij de gamma, speciaal voor tegelzetters, e.d.
echt zo'n patentuitvinding met dito prijs .... Fijn om te weten dat het simpeler kan.


Toen ik jaren terug hier kwam wonen, zag de zolder er net zo maagdelijk uit als bij de buren. Na 3 sterfgevallen, dito rouwprocessen en boedelruimingen zag het eruit of er een bom was ontploft.
En eigenlijk is dat nog steeds zo, sinds de renovatie.

Het ergste wat je aan de foto kunt zien, is de witte kalk- of zand- stenen muur. Die zit aan de twee kopse kanten. Ik had daar met pluggen boekenplanken gemaakt en m'n dba cursus op geparkeerd. Op een dag een knal, hele zaak uit de muur komen zetten. Gelukkig stond er geen trein onder.

Maar het geeft te denken. Inmiddels ben ik bezig met stalen L-profiel een basis te bouwen die op de vloer rust, met metalen poten. Dat doet een beetje denken aan dit werk:

Bron
Foto Ivan de Laet:


Maar net een beetje anders.

Blijkt weer dat meten <>weten:

Twee poten van een U-vorm gebouwd evenwijdig aan het dakbeschot.
Bij de muur zit er 110 cm tussen en midden op zolder 114 cm.
Alles nagemeten. Geen verklaring voor te vinden.
Of zou die golvende nok daar iets mee te maken hebben?
Afijn met 4 cm ruimtewinst valt natuurlijk te leven. Altijd beter dan andersom.
Re: De zolder ....
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De zolder ....
  @citaat  @citaat En die zit dus ook in mijn gereedschapskist, weinig rekenen dus. B)
Re: De zolder ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De zolder ....
Je hebt theoretici (zoals ik) en mensen met praktijkervaring en inzicht. Ik bereken altijd allles, meet het dan, en vraag me dan af hoe vaak moet je eigenlijk meten voor je iets weet. Bij sporen onder de microscoop is dat 10x  omdat je het gemiddelde moet nemen om zeker te weten dat je de ondermaat en de bovenmaat hebt gevonden tussen de afwijkingen. Maar bij treintjes?


Het gekke is ook dat in een oud huis alles scheef is: vloer niet waterpas, wanden zijn schuin, en rechte wanden? Nou ja, die de foto van de situatie bij de buren.

Hoe bereken je de breedte van een zolder op een bepaalde hoogte als alles scheef is?
Uiteindelijk ben ik gaan bouwen (met behulp van een waterpas) om een idee te krijgen van en te kunnen meten wat die breedte dan is. Op 52 cm hoogte viel dat nog wel mee, maar op 90 cm hoogte is schaal z beter in te passen.