Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels

Gestart door rien zaterdag 27 januari 2018, 16:29:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels
Vraagje:

Ik heb een schakelaar voor gelijkstroom om wissels mee te schakelen op en neer. Deze is voor alleen gelijkstroom, dus een fleischmann of andere gelijkstroom trafo is goed. Hoe moet ik wissels gaan schakelen met die schakelaar op mijn wisselstroom baan. Hoe kan ik die wissel bedienen?
Wat heb ik nog meer nodig en hoe sluit ik alles aan?
Re: Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels
Maak eens een foto van de schakelaar. Ik kan mij namelijk niets voorstellen bij een schakelaar die speciaal voor "gelijkstroom" is. Ik wist niet eens dat die dingen bestaan. Dus ik ben erg benieuwd naar een fototje :) Misschien snap ik dan wat je dan wil gaan doen en met welke materialen.

Groet Ronald.
Re: Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels
Citaat van: rien op zaterdag 27 januari 2018, 16:29:05
dus een fleischmann of andere gelijkstroom trafo is goed.
De lichtuitgang van een Fleischmann transformator is wisselstroom. :idea:
Re: Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels
Zo... een mailtje van Rien gekregen. Het gaat dus niet om een schakelaar maar om de bekende schildpad wisselaandrijvingen (tortoise). Dat bedoelt Rien dus met een 'schakelaar' :) Tortoise geeft inderdaad aan dat deze op gelijkstroom werken en niet op wisselstroom. Je hebt een aantal opties:

1) speciaal voor deze aandrijvingen een losse gelijkstroomtrafo / voeding gebruiken en een losse tweepolige schakelaar gebruiken om deze om te zetten. Deze wisselaandrijvingen zijn gemaakt om constant onder stroom te staan.

2) een gelijkrichter op je bestaande wisselstroom uitgang zetten en zo gelijkstroom maken voor de wisselaandrijving. Daar tussen weer met een losse tweepolige schakelaar gebruiken om de aandrijving om te zetten.

Zie ook de volgende draadjes voor meer info en aansluitschema's e.d.: Tortoise wisselmotoren, AC aansluitproblemen., Tortoise wisselaandrijving bromt bij gebruik wisselspanning , Tortoise wisselaandrijving, Tortoise wisselaandrijving 2

Groet Ronald.
Re: Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels
Ik wil dus deze schakelaar gebruiken om de wissels mee te schakelen i.c.m. koploper te gebruiken.

Hoe moet ik dat doen, hoe moet ik dat combineren, hoe moet ik dat aansluiten op mijn baan.

Een trix trafo voor gelijkstroom heb ik
Re: Schakelaar voor gelijkstroom i.c.m schakeling wissels
Citaat van: rien op zondag 28 januari 2018, 10:56:40
Ik wil dus deze schakelaar gebruiken om de wissels mee te schakelen i.c.m. koploper te gebruiken.

Voor de goede orde: Het is geen schakelaar. Het is een wisselaandrijving. Deze zet het wissel om. Een schakelaar is iets anders. Voor het gebruik met koploper moet je gewoon het ding 'digitaliseren'. Je moet dus een wisseldecoder er tussen zetten, Wissels Digitaliseren. Dan kan je via de wisseldecoder het wissel omzetten.

Citaat van: rien op zondag 28 januari 2018, 10:56:40
Hoe moet ik dat doen, hoe moet ik dat combineren, hoe moet ik dat aansluiten op mijn baan.

De trafo is niet nodig. Zie anders de volgende draadjes: Tortoise wisselaandrijving & Viessmann 5211, DCC aansturen van Tortoise wissel motoren en Turtles aan een motorwisseldecoder M-DEC van LDT. Je zal dus bijvoorbeeld een M84 kunnen gebruiken als je bij märklin wil blijven.

Groet Ronald.