Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

TRAX Control

Gestart door Fedor zaterdag 03 februari 2018, 09:46:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TRAX Control
Fedor
gast

TRAX Control
Ik ben ooit op dit forum begonnen met aankondiging van TRAX, het gratis webbased ontwerpprogramma voor je modelbaan. Onlangs heb ik versie twee gelanceerd en het is tijd voor een nieuwe stap. Die nieuwe stap heet TRAX Control en is een webbased software suite voor de besturing van je digitale modelspoorbaan.

Het eerste onderdeel dat binnenkort zal verschijnen is de Trax Throttle - de rijregelaar. De rijregelaar kun je gebruiken op je computer of laptop, maar ook op de telefoon of laptop. Het aantal rijregelaars dat je kunt gebruiken voor een modelbaan is onbeperkt - ik heb er zelf in een testopstelling al vijftien tegelijk gebruikt (ik heb helaas maar drie digitale lokjes, dus de test was wat beperkt.)

Op de TRAX website komt een online database waarin je jouw locs kunt registreren. Je kunt je locs delen met - of uitlenen aan - vrienden. Je hebt zo de instellingen van je loc altijd bij je en kunt meteen rijden als je meedoet aan een rijdag op de club.

Na de Throttle komt er een systeem om wissels en andere apparaten te schakelen. Dat zal uiteraard gebruik maken van het baanplan dat je in TRAX-editor hebt getekend. Tenslotte komt er een systeem voor de automatisering van je modelbaan.

Ook TRAX Control zal weer gratis zijn.


Ik ben benieuwd of jullie ideeen hebben wat je wel of niet graag ziet in TRAX Control. Wat mis je in andere besturingssoftware?

Re: TRAX Control
Lid sinds: 2015

offline
Re: TRAX Control
Leuk idee, maar persoonlijk mis ik eigenlijk niks in het programma (Koploper) wat ik gebruik. Dit is aardig uitgebreid. Vele opties mogelijk.

Ik ben wel benieuwd naar welke centrales er worden ondersteund.

Ook ben ik nieuwsgierig hoeveel functies je kan aan sturen van de loc. En welke protocollen je ondersteund.
Re: TRAX Control
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: TRAX Control
Ik mis eigenlijk nog een belangrijk component. De interface tussen computer en baan, die het Motorola en/of DCC-signaal genereerd.

Bedienen van locomotieven kunnen de meest simpele programma's al, maar het opzetten van een intelligente automatisering is dan hoofdstuk twee. Wordt dat gekoppeld met het tekenprogramma?

John
Re: TRAX Control
Fedor
gast

Re: TRAX Control
@VT601: Je bedoelt de automatiseringsmodule, want het DCC of Motorola signaal wordt gegenereerd door het Command Center - zoals bij Marklin de Central Station. De software, zoals koploper en iTrain, praten een andere taal tegen het Command Center - meestal XPressnet, Loconet, P50 (oude Marklin centrales) of CAN (nieuwe Marklin centrales).

De automatiseringsmodule komt in later stadium ook en zal inderdaad gebruik maken van de ontwerpen uit TRAX Editor.

De keuze om eerst de Throttle en het schakelpaneel te maken is tweeledig: de code voor die twee modules is ook nodig voor de automatiseringsmodule, en het geautomatiseerd rijden is een nogal west-europese bezigheid. In de VS en andere stukken van deze wereld richt men zich vooral op handmatig rijden. TRAX wordt door ruim 16 duizend mensen wereldwijd gebruikt, waarvan meer dan helft in de VS woont.

@Flyerman: Over het algemeen zijn de centrales vrij uitwisselbaar, ze praten allemaal een van de bovenstaande talen. De bedoeling is om al deze protocollen in te bouwen, met een slag om de arm voor LocoNet omdat DigiTrax geld vraagt voor het gebruik van LocoNet. De andere drie zijn gratis te gebruiken en goed beschreven.

TRAX beperkt zich in eerste instantie wel tot centrales die over WiFi of LAN communiceren. USB en andere aansluitingen vereisen drivers en daarmee zijn ze vaak beperkt tot een bepaald OS, meestal Windows, soms ook Mac maar zelden Linux. Maar een hele grote beperking is dat niet, de overgrote meerderheid van de centrales kan via LAN of WiFi communiceren. En over een paar jaar zal dat nagenoeg 100% zijn.
Re: TRAX Control
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: TRAX Control
Nee, ik bedoelde de Command Station / Central Station, enz.
Die heb je dus blijkbaar nog steeds nodig, welk model dat dan ook is.

John

Re: TRAX Control
Fedor
gast

Re: TRAX Control
Ja, ik vrees dat we daar nooit vanaf komen. Er zal een apparaat een signaal op de baan moeten zetten. Dat kan software nooit zelf...