Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Citaat van: Wico op maandag 06 december 2021, 19:12:06
Over verrassing gesproken, er komt een kerstcadeau deze kant op via de post. Het is wel een SBB model maar niet in het bekende blauw met rood 8o.

Ik heb benieuwd Wico.
Spannend heel spannend.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
@ Tom,

Dat klopt helemaal, maar op deze manier is het bouwproces het beste in beeld te brengen.

@ Tony,

Een Ford Taunus 12M die heeft mijn vader ook nog gehad :D. En sweet dreams ...

@ Michel,

Als jij locs blijft kopen, dan kan ik natuurlijk niet achter blijven :P. Het begon te kriebelen en dan weet je het wel!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Leuk om te zien hoe je eerste rots vorm krijgt.
Mijn ervaring is dat er heel wat kleurtjes , laagjes, brushes nodig zijn om extra effect toe te voegen.

Succes met vervolg.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Erik,

Dat klopt helemaal, al zal driekwart van het oppervlakte onder enige vorm van groen verdwijnen. Ik heb een krat vol groenvoorziening dus dat moet wel lukken. Nu de basis staat gaat het leuke werk beginnen :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Het kwam net te laat voor de Sint, maar ruim op tijd voor de Kerstman :P. Ik heb al van alles in Donnerwetter Alm rijden, maar één ding ontbrak nog: een echte stomert. En laat ik nou toevallig op het forum een heel leuk lokje te koop zien staan met een set bijpassende wagons voor een mooie prijs. Dus daar hoefde ik niet lang over na te denken :).

De SBB Historic collectie in Donnerwetter is vandaag uitgebreid met een SBB Eb 3/5 (Habersack) uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Het is de Märklin 37136, die al een tijdje op de markt is, maar vandaag in nieuwstaat uit de doos gekomen. Het bijpassende setje wagons is de Märklin 48809 met drie goederenwagons. Vanwege de lopende bouw activiteiten kan er helaas geen rondje worden gereden, maar een paar foto's zijn gauw gemaakt.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Ha Wico,

Gefeliciteerd met je jongste aanwinst.
Prima aanvulling voor je historic afdeling.
Heel veel plezier hiermee.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
-WICO,
Ja, dat lokje van de SBB HISTORIC ontbrak nog aan jouw verzameling! Dat wordt de komende jaren dus op "Erlebnistage Donnerwetter Alm" feest vieren met dat mooie materiaal! Dat belooft heel wat moois!
Suk6 ermee en nu snel jouw zolder daarvoor gereed maken!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Is dit je eerste stoomloc wico?
Ondanks dat ik ook diesel en elektrisch tractie heb weet ikzelf uit ervaring, dat het meestal niet bij één stomer blijft namelijk  :P hahaha, is gewoon zo mooi om te zien rijden, ook in het echt trouwens  :favorite:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
-WICO,

Via mijn CH-vriend Rudolf H. (onderhoudsdienst Bahnpark Brugg) heeft mij gewezen op de navolgende YT-film:



Veel kijkplezier!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
@ Erik,

Bedankt! In al zijn eenvoud en soberheid is het best een leuke loc. De set goederenwagons maakt het af (al ga ik wel op zoek naar een paar extra wagons).

@ Gerard,

Ja ik heb al een heel programma voor de Erlebnistage in Donnerwetter in mijn hoofd zitten. Alleen eerst nog even het stationsgebied inclusief historisch emplacement afbouwen O:-D.

@ Barry,

Een modelbaan is eigenlijk niet compleet zonder stoomlocomotief. Ook op mijn oude baan had ik een DB stoomloc, maar die is verkocht toen ik aan mijn nieuwe baan begon.

De Zwitsers hebben gelukkig niet zoveel keus als de Duitsers qua stoomlocomotieven dus veel meer zullen er niet bij komen (de historische sporen staan ook vol :?).

@ Gerard,

Niet teveel van die mooie foto's en filmpjes aub. Nog even en ik ga die ouwe zwarte meuk nog leuk vinden ook :o).

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Heel mooi Gerard!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Kijk eens aan, Wico ! Een ouderwets Zwart Zwitsers Naaimachientje !
Mooie speciale blikvanger straks, tussen al die nieuwerwetse stroomvreters. Ein Leckerli  :P
Het is ook leuk om daar ( op beurzen ) nog meer passende wagens bij te zoeken.
En wie weet, ooit nóg zo'n stoomvretertje  :D

Grtz Tony

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Tony,

Met een mondkapje op een beurs zie ik helaas niet zitten, dus gewoon even geduld en dan komt alles goed. Volgens mij heb ik ook nog wat in een doos liggen. Morgen maar eens zoeken :).

Ondertussen ook lekker verder geknoeid aan de bergflank. Nog niet klaar, maar even een smaakmakertje zo op de latere avond :P.

Edit: blauwe lucht toegevoegd :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Wauw, erg mooi, dat smaakt naar meer :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Het is zwart en het rijdt ...
 @citaat @citaat Op het bovenrandje achtergrond na, is de illusie compleet, Wico !
Dat is een echte Zwitserse berg geworden  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Als dit een voorproefje op de rest is.............................

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
@ Hans,

Er komt ook meer want het is nog niet af ;).

@ Tony,

Bovenrandje gelijk maar even weggewerkt voor de illusie :P. En dit is een geslaagd proefstuk, al zeg ik het zelf. Dus inderdaad een voorbeeld voor de toekomst ...

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Niet stiekem echte foto's posten Wico  :)

Vrgr,
Wilko
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Wico,

De SBB Historic collectie heeft een fraaie aanwinst weten te bemachtigen voor hun collectie.
Wat een prachtig stoomlocje de kleur is zeer mooi hij is zo mooi dat hij zelfs hier in Michelstadt mag rijden hoor tussen al het moderne Zwiterse materiaal. ;)
De fraaie SBB stoomloc gaat zeker een blikvanger worden op het stukje terrein waar de Historic gedeelte komt te staan de vele fotograven zullen zich verdringen om het perfecte plaatje te maken.

En de bergflank is zeer zeer geslaagd en wat er ook al geschreven is dat beloofd veel voor de toekomst.
Langzaam aan komt je baan tot leven en zal de sfeer alleen maar toenemen.
Succes met de rest van de sceneryactiviteiten maar dat gaat kijkende naar het behaalde resultaten alleen maar goed komen.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
@ Wilko,

Ik zal het nooit meer doen :o).

@ Michel,

Bedankt voor de uitnodiging om ook in Michelstadt een rondje te komen rijden :thumbup:. Wanneer er een stoom festival wordt georganiseerd komen we zeker langs :D.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Zo Wico, dat ziet er niet verkeerd uit :thumbup:. Stiekem bij iemand op cursus geweest  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
 B) Dat is een hele mooi stoomlok die je erbij hebt.
:o) Lekker veel laten rondtuffen, dan kan al die zwarte roetuitstoot het Zwitserse landschap een beetje doen verlevendigen.
En die blinkende autootjes wat minder laten blinken. :D

En je stukje berglandschap ziet er wel erg goed uit, dat beloofd wat voor het hele landschap, erg mooi. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
@ Dirk,

Een cursus heb ik niet gevolgd; wel de nodige filmpjes op YouTube gekeken. Op mijn vorige baan al de nodige ervaring opgedaan, en nu weer een stapje verder qua ontwikkeling en uitvoering :).

@ Dirk-Jan,

De stomer zal heus zijn historische ritjes gaan maken, de autootjes maak ik daarna dan wel weer schoon. Blijft een proper volkje die Zwitsers, dus ik wil geen klachten :o).

Ik ben zelf ook erg tevreden met dit proefstuk. Door mijn "trial and error" manier van werken is het resultaat altijd anders dan wat ik in mijn hoofd heb. Maar in dit geval is het wonderwel geslaagd :P.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Prima rotswandje :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Niks mis mee :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Dag Wico,

Die Zwitserse loc is een mooie locomotief. Hij rijdt ook erg goed. Ik heb dezelfde loc en daarover heb ik een vraag die ik je hier wil stellen, als dat mag. In de doos zit een plastic zakje met reserveonderdelen. Dat setje is bij mij niet compleet. Uitgerekend de gekromde beugel aan de voorzijde van de loc - twee stuks - ontbreekt bij mij. Is dat bij jou ook het geval? Ik heb dat bij M* nagevraagd, maar die reageren niet.

Petrus
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Hoi Petrus,

Die twee beugels zitten bij mij gewoon op het model en niet bij de reserveonderdelen. Het setje dichte reserveonderdelen bevat vier remslangen en twee kopen staafjes ("kolbenstangenschutzrohr"). In het bijgeleverde boekje van de 37136 wordt alleen de montage van de remslangen aangeduid met een afbeelding. Bij de 37137 ook de montage van de koperen beschermbuis cilinderstang.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Dag Wico,

Dank voor je snelle antwoord. Mijn versie (M*37131) heeft als reserve wél de achter-beugels bijgeleverd (vier stuks maar liefst). Vandaar mijn vraag.

Petrus
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Niet stiekem een aantal stappen (lees: foto's) overslaan Wico  >:-D. Nu mis ik de clou; hoe kom je van dat grove werk met tempex  op het eindresultaat?
Volgens mij missen er nog een paar tussenstappen....
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
 @citaat
Lijm en snelheid, en dus geen tijd om foto's te maken ? :) :D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
@ Gertjan,

De foto's heb ik hoor, maar nog geen tijd gevonden om ze te publiceren. Maar dat maak ik nu goed!

@ Barry,

Bijna goed, druk met van alles :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Voor alle volgers en lezers die misschien zelf ook wel eens een mooi rotswandje willen maken heb ik even wat foto's op een rij gezet. Belangrijke les vooraf: vooral lekker knoeien en niet te nauwkeurig willen werken. In de natuur zijn nauwelijks rechte lijnen te vinden! En vaak is de werkelijkheid uitbundiger dan onze fantasie :idea:.

Uitgangspunt is een Noch hardschuim rotswand + XPS plaat resten. De Noch rotswand heb ik dit keer in zijn geheel gebruikt, maar laat zich ook heel makkelijk (in delen) snijden en bewerken.

Op de tweede foto heb ik links en rechts nog wat extra rotsen toegevoegd uit XPS en vervolgens met de draadsnijder en Stanley mes de rotsen verder vorm gegeven. Daarna alles in de standaard grijze acrylverf gezet. Zo krijg je een mooie gelijke basis. Ik was wel iets te vroeg met de grijze verf, want ik moest de rotsen nog detailleren :?. Foutje, bedankt!

In de derde stap dus eerst de rotsen in de XPS verder gedetailleerd. Gewoon met een Stanley mes beetje hakken en snijden (hou het verloop van de rotsen in één hoofdrichting). Tip: strooi/lijm een deel van het snijdsel en zaagsel op richels etc. voor gratis extra fijne details. Daarna het geheel met sterk verdunde Woodlands Earth Colours "Slate Grey" bewerkt. Simpel waterdun met een brede kwast alles onder smeren. Zo komen alle details in de rotsen beter tot uiting en krijgt het geheel een wat donkerder uitstraling.

Vervolgens natuurlijke kleuren met Woodlands Earth Colours "Stone Grey" en "Yellow Ocher" aangebracht. Stone Grey geeft wat groene ondertonen, Yellow Ocher meer geel zoals de naam doet vermoeden. Onverdund opbrengen in lijn met het verloop van de rotspartijen. Opnieuw: niet te netjes werken! Als laatste belangrijke behandeling dry-brushen met witte verf. Met een bijna droge kwast heel licht witte accenten aanbrengen op de randen van de rotsen. Ik vind het altijd nog verbazingwekkend hoe dan de rotsen tot leven komen.   

En als kers op de taart het groen aanbrengen. Onderaan het grove "Bushes Forest Blend", naar boven toe overgaand in "Underbrush Forest Green" beide van Woodlands. Lijmen met houtlijm; om volume te krijgen soms meerdere lagen op elkaar. Tip/truc: groen dik aanbrengen en dan valt/rolt een deel naar beneden op richels en in spleten. Dit lekker zo laten en eventueel met wat extra lijm vastzetten. Zo krijg je een veel "natuurlijker" geheel! Als laatste van boven af de nog kale delen delen bestrooien met Woodlands "Fine Turf Weeds" voor de fijne groen details. Voor extra hechting spuit ik dan de hele boel nog in met Haft & Fixier spray van Noch.               

Er zijn vast nog vele andere wegen om dit resultaat te bereiken, maar zo doe ik het :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Wico,

Dat is idd wel een mooie stomer die bij jou is binnengekomen.
En dan die rotswand.... :thumbup: :thumbup: :favorite: :favorite: :thumbup: :thumbup:
Men zou zeggen dat je ergens in de bergen een foto genomen hebt zo realistisch ziet het er uit.
Dank voor de tip hoe jij het aanpakt om het groen aan te brengen.
Deze tips ga ik zeker onthouden. Ik heb er zelfs een linkje van gemaakt en zo in mijn eigen encyclopedie opgeslagen zodat ik het snel kan terugvinden als ik het nodig heb.

Grts Freddy
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Hoi Freddy,

Nee het is geen foto, maar het resultaat van een paar avondjes knoeien. Foto's gebruik ik wel altijd als inspiratie; vaak via internet, soms eigen werk :D.

En ik voel me vereerd dat ik een plekje in jouw encyclopedie heb verdiend :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Wico, bedankt voor de snelcursus rotsen maken. Dit is binnen kort ook mijn taak in Marceltal.
De rotsen zien er akelig echt uit met fijne details. Als dit de norm is voor Donnerwetter Alm dan ziet het er goed uit.

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Luc,

Het scheelt dat ik een Noch hardschuim rotswand als uitgangspunt heb genomen. Die geven een zeer gedetailleerde rotstructuur. Deze had ik nog liggen, dus zonde om niet te gebruiken. Voor de verdere bouw zal ik het doen met XPS en gegoten gips rotsen. Kijken of ik het dan ook zo mooi kan afwerken :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Je zou ook nog een drybrush met wit of licht grijs met een platte kwast er over kunnen doen. Dit geeft nog meer diepte.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Bas,

Daarom schreef ik al: "Als laatste belangrijke behandeling dry-brushen met witte verf. Met een bijna droge kwast heel licht witte accenten aanbrengen op de randen van de rotsen. Ik vind het altijd nog verbazingwekkend hoe dan de rotsen tot leven komen."

We zijn het dus helemaal met elkaar eens :D.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
 @citaat Na een tip van Martin Welberg gebruik ik tegenwoordig geen wit meer voor het drybrush maar een lichte huidskleur van Vallejo. Verbazingwekkend wat het resultaat is, minder hard dan het koude wit.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Hallo Tom
welk nummer van Vallejo is dit want daar heb ik ook wel intresse in

Groet Wim
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
 @citaat Vallejo 70928. Gebruik wel een goede drybrush kwast en verf droogstrijken liefst op zwart karton tot er niets meer vanaf komt. Dan zit er nog voldoende aan de kwast voor de drybrush.  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Citaat van: Wico op maandag 13 december 2021, 12:26:34
Daarom schreef ik al: "Als laatste belangrijke behandeling dry-brushen met witte verf. Met een bijna droge kwast heel licht witte accenten aanbrengen op de randen van de rotsen. Ik vind het altijd nog verbazingwekkend hoe dan de rotsen tot leven komen."

We zijn het dus helemaal met elkaar eens :D.
Ik zat nog te zoeken of er iets in die richting stond, maar niet gezien dus. Ik keek slechts in de laatste twee alinea's.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Kleberklammergipfel
Ik heb bij mijn vorige baan gebruik gemaakt van elfenbein van noch.

https://www.noch.de/acrylfarbe-matt-elfenbein/61191/

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Hoewel het proefstuk met de rotswand een geslaagd resultaat opleverde, bleek bij plaatsing dat het optisch niet ging werken achter de flats. De rotswand kan ik ongetwijfeld later nog wel ergens anders inpassen, dus niet getreurd. Het vernieuwde inzicht dat het "op de helling te plaatsen" van de flats de hele diepte/hoogte werking van de Kleberklammergipfel weghaalt, vraagt om een andere oplossing. Daarbij laat ik de flats wel iets in hoogte verspringen, maar veel minder dan eerst gepland. Zo krijg je straks denk ik een wat betere verhouding/overgang tussen flats en naastgelegen berghelling.

Met dit inzicht ben ik nu begonnen aan de basis voor de flats. Zie de foto's voor een eerste impressie. Dan overval ik jullie straks niet met het eindresultaat :D.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
-WICO,
Goed gedaan tot nu toe! Ja, het idee van jou staat nu op een hoogte verschil van telkens een dikte van de ondergrond. Om toch wat speels nog meer effect te hebben, zou ik de achterste flat toch nog iets hoger willen plaatsen. Dus nog een extra dikte van de plaat ertussen zetten. Maar alles moet wel kunnen met de plaats van het schuine dak van jouw tafel. Het is maar een voorstel. Ik kan niet kijken in jouw gedachtenspinsels. Effect wordt speelser en met de scenery erbij nog aantrekkelijker. Zeker om er te gaan wonen! :-) :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Gerard,

Een goede suggestie, die ik ook in gedachten had. Alleen kom ik dan met het schuine dak in de knoei 8o. Je zou denken ruimte genoeg daar op zolder, maar er zijn toch beperkingen ...

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
-WICO,

De achterste nog een kwartslag draaien? Geeft dat mogelijk iets meer ruimte richting plafond? Het blijft dus een kwestie van schuiven. Suk6!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Hi Wico,

Kun je nog iets laten zien van jouw experiment met die achtergrond van de rots. Mogelijk leren anderen (ik  >:-D)  daar nog iets van.
Of is/was het veel werk om die opstelling te maken?

gr. Gertjan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Citaat van: Wico op woensdag 15 december 2021, 15:01:07
Alleen kom ik dan met het schuine dak in de knoei 8o.
:o) Dakkapel laten plaatsen, geeft heel veel meer bouwruimte.:idea:
Jij meer bouw ruimte en lol, en wij ook meer kijkplezier. :D (je portemonnee loopt er wel van leeg >:-D)

Citaat van: Wico op woensdag 15 december 2021, 14:07:11
Dan overval ik jullie straks niet met het eindresultaat :D.
Dank u, zeer attent. O:-D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
 @citaat
Dakkapel is super, ben er zelf ook heel blij mee, maar daar zit wel een aardig kosten plaatje aan  ;) :D

Mijn schoonzusje had nog een offerte van 2 jaar geleden en vroeg nu opnieuw een offerte, nou de prijzen knallen de dakkapel uit...
Alles is echt x2  :(

Dus om het nu te doen om een faller flatje van €18 te plaatsen zou ik nu wel 2x nadenken 🤔

Je moet de scenery ook in verhouding zien, 3 cm hoger is in het echt al bijna 3 meter toch?
Al te hoog zetten krijgen de wegen rondom de flats een wel hele stijle helling
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Flats in aanbouw
@ Gerard,

Voorlopig houd ik het zo. Denk dat dat het mooiste resultaat oplevert.

@ Gertjan,

Laten zien wordt lastig. Komt er op neer dat ik de opstelling te ver naar achter had gemaakt (tussen schuin dak en spiraal) wat resulteerde in een donker gat. Dat spoorde niet met het idee wat ik in mijn hoofd had. Nu komen de flats dus wat lager te staan en de berghelling komt er meer naast dan achter. Hopelijk wordt het straks met de foto's duidelijker :).

@ Dirk-Jan,

Ik denk dat ik mijn baan afbreek en in het tuinhuis een nieuwe kleinere opzet ga maken :o). Ben ik tenminste verlost van het schuine dak >:-D.

@ Barry,

Ons huis heeft voor al drie dakkapellen en achter nog een dubbele op de eerste verdieping, er komt er op zolder dus geen meer bij ;). Die is groot genoeg, alleen de fantasie is altijd nog groter :P.

Groeten,
Wico