Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Wico en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
-WICO,
Zo, nooit geweten, dat jij nog eens in verwachting zou kunnen geraken. Maar inderdaad de wonderen zijn de wereld nog (lang) niet uit! Elke dag wordt weer een verrassing. Maar er toch is al verandering op komst. Wat? Nou, het blijft al beperkt tot het merk "Märklin"! Dat schrappen we alle andere 'merken' al helemaal weg!
Toch eens goed gaan nakijken, of jij je daar ook aan zal houden! Ik doe niet aan eventuele weddenschappen, die hieruit voort kunnen gaan groeien.
Eén ding is heel duidelijk: jouw treinkamer en jouw toekomstige modelbaan is er groot genoeg voor!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Gerard,

Misschien tijd voor een nieuwe bril >:-D. Ik ben in blijde afwachting, dat is heel wat anders :D. En ik beperk me zeker niet tot Märklin; bij mij op de baan rijdt naast Märklin ook Trix, Roco, Lilliput, Piko, Rockyrail en NME. Het valt dus helemaal niet mee om al die nieuwe uitgaven in de gaten te houden :P. En tussendoor moet ik ook nog aan mijn baan bouwen ....

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
-WICO,
Nou wat betreft die bril? Ach, ik waan mij nog steeds in "land der blinden"  >:-D en daarom gebruik ik dat ene oog nog steeds! 8) En "Koning", die titel is niets voor mij! Het zal tijd worden, dat ik jouw richting maar eens moet gaan opzoeken.  :thumbup: Op mijn leeftijd ben ik toch trots, dat mijn ogen zich al driekwart eeuw   :O van dienst zijn geweest! 8o
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Gerard,

Je weet dat je meer dan welkom bent op mijn treinenzolder, dan kun je je ogen weer eens goed de kost geven! De Engelsen hebben daar een mooi woord voor: "eye candy" :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Voor een aantrekkelijke prijs twee GATX ketelwagons via MP gekocht (Märklin 46544). Ze pasten nog precies als laatste uitbreiding op een DB sleep :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Mooie aanwinsten hoor.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
-WICO,
De "rem" zit er nog steeds niet op! Zo regelmatig wordt er toch weer iets gekocht! Is er nog wel plaats genoeg op alle opstelsporen? Kunt je nog wel 'rijden'? Het zal heel druk worden in en op "Donnerwetter Alm"! Maar die 'sleep' is nu blijkbaar tot een 'einde' gekomen. Maar of dat ook voor alle andere 'slepen' gaat gelden? IK heb mijn twijfels! Maar wie ben ik, nietwaar? Het gaat tenslotte om 'jou' en jouw hobby! Dus zolang het water niet tot aan jouw huis komt te staan, ben jij een gelukkig man. Daar gaat het ook om!
Suk6 en heel veel plezier met alle 'slepen'!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
@ Tony II,

Voor die prijs kon ik ze niet weerstaan, en ze pasten nog prima als extraatje in de sleep. 

@ Gerard,

Langzaam maar zeker lopen de opstelsporen vol, maar er is altijd nog ruimte voor wat uitbreiding. Sterker nog, ik verwacht deze week nog een pakje dus een nieuwe update laat niet lang op zich wachten :P.

Gelukkig staat mijn treinbaan op zolder, dus als het water komt blijft het daar nog het langste droog ;).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
-WICO,
Dank weer voor de nodige info! Dat is natuurlijk altijd welkom en we zitten er klaar voor! Ach, dat weet  jij als geen ander! Die "UPDATE" mag wat mij betreft al komen; kan niet langer wachten!

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Prachtige gele aanwinsten Wico die perfect passen in de fraaie lange sleep van ketelwagons. :) :thumbup:
Ook de rollende landestrasse sleep ernaast mag er zijn hoor. :P
Veel rijplezier toegewenst met de mooie aanwinsten.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Mooie ketelwagons. Mijn aandacht ging even naar de sleep erachter.

Zat net naar je Ralpin rijtuig te kijken, en vergeleek het meteen filmpje van iemand anders
https://www.youtube.com/watch?v=DawuoYheHDA
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
@ Gerard,

Blijft leuk om aanwinsten en voortgang bouw met anderen te delen! Binnenkort dus meer :).

@ Michel,

Mooi geel is niet lelijk, dus deze konden er wel bij O:-D. De Rola is stiekem mijn meest favoriete sleep, die kan van mij niet vaak genoeg in beeld komen :P. Dat rijplezier komt wel goed!

@ Jan,

Bedankt voor het plaatsen van een zeer smakelijk filmpje. Dit soort filmpjes zijn voor mij de inspiratie om geloofwaardige trein samenstellingen te maken (het blijft uiteindelijk toch een fantasiewereld die we scheppen). De Re 474 (in dubbeltractie) die voor mijn sleep staat is ook gebaseerd op samenstellingen in het grootspoor. Ik ben zelf groot fan van de Re 474 in deze kleurstelling, dus dubbeltractie is dubbel leuk :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Na de bussen en de laatste ketelbinkies zou je haast denken dat in je in een gele periode zit, Wico  :D
Als ik het goed zie, staan er nog een stel in je sleep.

Maandag banaantje mee naar het werk  :D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Jouw Ralpin heeft geen "luik" op het dak, zoals in dit filmpje
(maar in het vorige filmpje komen er een paar Ralpin wagons voorbij met zo'n opbouw op het dak).
Geen idee wat die dakopbouw voorstelt is, maar Märklin wagons hebben het niet en de ACME AC52418 versie heeft het wel:
https://www.youtube.com/watch?v=r1IJYTM6w5w
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
@ Tony,

Haha ik zat nog in de ontkenningsfase, maar de waarheid is hard! Gelukkig heb ik deze week ook nog een DB rode en een WASCOSA oranje wagon besteld, dus ik denk dat mijn gele periode er ook al weer op zit :D.

@ Jan,

Zoals wel vaker neemt Märklin het niet zo nauw met de details van dit model. Het model van ACME is de Bcm 61 85 59-00 108-5 en komt overeen met type in grootspoor. Het Märklin model heeft als aanduiding Bcm 61 85 59-00 106-9, maar wijkt dus (op meerdere punten) af van de werkelijkheid. Overigens zijn er meer typen Ralpin wagens, en lijkt het Märklin model meer op de DB 51 85 05-10 017-3. Maar wat ik al schreef: het blijft een fantasiewereld die we creëren.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Zag dat er wel rijtuigen verkocht worden met deze opbouw. Maar waar het voor dient?

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Het is correct dat zowel in het grote voorbeeld als in model de Ralpin rijtuigen klaarblijkelijk willekeurig soms wel en soms niet zijn voorzien van deze opbouw. Geheel willekeurig is het overigens niet, wel seizoensafhankelijk. Wikipedia leerde mij namelijk dat het hier om niets meer of minder gaat dan een ordinaire ski-koffer.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Mijn gevoel zegt dat het meer een airco unit is dan een bijvoorbeeld ski-koffer.
Het rijtuig is bestemd voor vrachtwagenchauffeurs die gebruik maken van de rollende landestrasse en die hebben meestal een sporttas of rugtas bij hun waar de persoonlijke spullen inzitten.

Maar ik heb een mail gestuurd naar RAlpin met de vraag wat de grijze bak op het dak waar hij voor dient zodra ik antwoord heb laat ik het hier weten.
Leuke site trouwens van de RAlpin

Groet Michel 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Hoi Wico,

Dat is weer een fraai stel ketelwagons  :thumbup: :thumbup:
GATX hebben verschillende uitvoeringen waarvan er hier ook een aantal in voorraad zijn  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
@ Hans,

Ik zie op het grote internet ook meerdere varianten. Dus er is nu ook al fake news op wikipedia te vinden, het moet niet gekker worden :o).

@ Michel,

Een airco unit klinkt wel logisch, nu maar afwachten of je een reactie krijgt! En bedankt voor de link :thumbup:.

@ Peter,

Ja GATX wagons komen in vele soorten, kleuren en maten. Ook ik heb nog een aantal varianten op de baan rondrijden :P. NME brengt in 2020 weer een paar interessante nieuwe GATX modellen uit!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Wico en andere geïnteresseerden,

Afgelopen zaterdag mail gestuurd naar RAlpin omtrent het grijze dak gedeelte op hun chauffeursrijtuig en vandaag al antwoord gekregen van ze. :) :thumbup:
Verder zaten er twee foto's bij van twee soorten RAlpin wagons maar het lukt mij niet om die hier te plaatsen maar één wagon zonder dakdiesel installatie en één met dakdiesel installatie.

Hierbij eerst de oorspronkelijke mail:

Guten Tag Herr xxxxx

Vielen Dank für Ihre Anfrage betreffend unseren Begleitwagen der RAlpin.

Was Sie bei diesem Bild im linken Dachbereich sehen (hier handelt es sich um ein Bild von einem Modell in H0) ist die Abdeckung und Verspoilerung für das Dieselaggregat.
Dieses ist in allen Wagen der Reihe Bcm61 so verbaut (61 85 5900 100-2 ? 119-2)

Das Dieselaggregat wird benötigt um den Wagen mit Strom zu versorgen, wenn keine Lokomotive gekoppelt ist und kein Gleisanschluss vorhanden ist (z.B. bei Lokwechsel in Domodossola).

Dank diesem Dieselaggregat ist es uns möglich sämtliche Systeme wie Klimaanlage, Wasser, WC-Steuerung, Licht etc. weiter zu betreiben, bis eine Lokomotive gekuppelt wird.

Bei Ihrem Modell, das Sie auf Ihrer Anlage haben könnte es sich vermutlich um ein Modell der Db51-Klasse (51 85 0510 017-3 ? 025-6) handeln.
Bei diesen Wagen ist das Dieselaggregat nicht im Dachbereich sondern auf der Wagenseite verbaut (siehe nachfolgendes Bild).

Hier sieht man die Position des Dieselaggregates auf der linken Seite bei der Vergitterung.

Ich hoffe, ich konnte Ihnen mit dieser Auskunft helfen.

Für weitere Fragen stehe ich Ihnen gerne zur Verfügung.

Schöne Grüsse aus Olten


Vertaald in het Nederlands:

Goedendag meneer xxxxx

Bedankt voor uw vraag over onze RAlpin-ondersteuningsauto.

Wat je op deze foto in het linkerdakgedeelte ziet (dit is een foto van een model in H0) is de kap en spoiler voor de dieselmotor.
Dit is geïnstalleerd in alle wagon's in de Bcm61-serie (61 85 5900 100-2 - 119-2)

De dieselunit is nodig om de wagon van stroom te voorzien als er geen locomotief is aangesloten en er geen zijspoor is (bijv. Bij het vervangen van een locomotief in Domodossola).

Dankzij deze dieselunit kunnen we alle systemen zoals airconditioning, water, toiletbediening, verlichting enz. Blijven bedienen totdat een locomotief is gekoppeld.

Het model dat u in uw lay-out hebt, is waarschijnlijk een DB51-klasse (51 85 0510 017-3 - 025-6).
In deze wagon's wordt de dieselunit niet in het dakgedeelte geïnstalleerd, maar aan de zijkant van de wagon (zie volgende afbeelding).

Hier ziet u de positie van de dieselgenerator aan de linkerkant van het rooster.

Ik hoop dat ik je met deze informatie heb kunnen helpen.

Ik sta tot uw beschikking voor verdere vragen.

Groeten van Olten

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
-MICHEL,
Kijk, dat is "Boter bij de vis"! De pen pakken en schrijven! En nog heel snel antwoord terug krijgen ook! Van twee kanten is dit een prachtig initiatief. "Wij" zijn een flink stuk wijzer geworden en kunnen dit antwoord van Ralpin als 'info' gaan onthouden.
Toch fantastisch, dat een 'Maatschappij' de vrienden van een modelbaanclub en belangstellenden zo'n antwoord retourneren? Kompliment voor jouw 'inbreng'!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinst 2020
Hoi Michel,

Mysterie opgelost! Dank voor je initiatief om Ralpin te benaderen; moet zeggen dat ik positief verbaasd ben over hun snelle reactie. En nu weten we dus waar het "dakkie" voor dient!

Zoals ik al eerder schreef lijkt het Märklin model dus op een Db 51 wagen, terwijl als nummer Bcm 61 op de zijkant wordt vermeld. Typisch Märklin om zo te goochelen met de werkelijkheid.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Deze week is het feest, want er kwamen wel drie pakketjes binnen. Allereerst de DB dubbele containerwagen type Sggrss 80 van Märklin (#47801), als laatste aanvulling op de Duitse containertrein. Dan vond ik op Ebay nog een extra Wascosa draagwagen T3000 van Piko (#54777). Weliswaar zonder opleggers, maar die zocht ik nou net nog om mijn LKW Walter sleep te completeren. En tenslotte twee Max Bögl VW Crafters die nog prima pasten op twee zware last wagens in mijn Max Bögl sleep.

Op die manier heb ik dus weer drie slepen "compleet" en Wico blij :P :D :P.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Na een dag hard werken zijn je aanwinsten een mooie binnenkomer.
Prachtige aanwinsten Wico zeker de oranje wagons daar ben ik zeer gecharmeerd van. :favorite:
Heel veel rijplezier met deze aanwinsten en op naar de volgende complete slepen. :)

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
-WICO,
Het loopt 'storm' in Heinkenszand. In werkelijkheid en in miniatuur (1 : 87) komt het bij jou binnen. Zo te zien is alles schadevrij ontvangen en al geplaatst ook. Dus jij bent een bijzonder gelukkig man, die vanaf nu heerlijk kan gaan spelen met zijn vele 'slepen'! De verscheidenheid in materiaal en kleur zal prima gaan passen bij de aanwezige treinen + slepen! Bijzondere exemplaren zijn het maar daar passen ook bijzondere loks bij. Toch benieuwd wat er nog meer komt aanzetten in Zeeland.
Het zal in elk geval een prachtig mooi rij-weekend gaan worden tussen de 2 "stormen" door!
Maar blijf wel met beide benen op de grond staan! Die komende stormwind (Dennis) heeft vrij spel bij en rondom jouw woning in het aanstaande weekend!
Gelukgewenst met de nieuwste snufjes voor jouw treinbaan!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Tippietoppie, Wico  :thumbup:

Mooie aanwinsten gescoord !
En rood met geel gemengd geeft vanzelf oranje  :D
Die draagwagens zijn altijd extra leuk; kom je een mooie truck met opleggert tegen, kan die fijn op je wagon  ;)

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
@ Michel,

Fijn dat ik jou wat ontspanning kan bieden :thumbup:. Ja die Wascosa wagens zijn zeker fraai, al helemaal met het blauw van de LKW Walter opleggers. Er blijven altijd nog wat wensen en dus updates in de toekomst ;).

@ Gerard,

Het heeft hier inderdaad stevig huisgehouden; wonen met uitzicht op de polder heeft ook zijn keerzijde. Gelukkig stormt het maar een paar keer per jaar :?. Ik verheug me ook op komend weekend en de fraaie slepen die ik dan weer van stal kan halen. Ook de modelbouwshow in Goes staat op het programma, dus ik hoef me niet te vervelen :D.

@ Tony,

Een beetje als de zonsopkomst een paar weken terug uit ons slaapkamer raam :P. Dat was misschien wel onbewust de inspiratiebron voor mijn geel/rood/oranje periode :idea:.

En met de containers, opleggers en draagwagens kun je eindeloos combineren, dus er kan iedere keer wat anders op de baan!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
-WICO,
Wat ik gelezen heb, is dat het best wel mee zal vallen dit weekend. "DENNIS" zal slechts "Dennisje" worden! Dus is er genoeg tijd om de zondag iets aan jouw modelbaan te werken en/of te spelen, want 'verstrooiing' moet er ook zijn.
Ja, met de 'uitkijk' is het altijd mooi; ik weet daarvan en kan er over meepraten.
Jij hebt jouw weekend al weer aardig ingedeeld; wat een drukte zal dat worden in Goes! 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Hoi Wico

Je hebt mooie slepen samengesteld. Ze vallen buiten mijn tijdsperiode maar ik kan ze wel appreciëren. Veel kijkgenot.
Die zonsopgang is wel heel mooi in beeld gebracht. Zo zie je maar wat de natuur ons kan bieden. Ik vraag me af hoe we zo iets op de modelbaan kunnen nabootsen?

ik blijf je volgen.

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Nieuwe aanwinsten 2020
@ Gerard,

Dat gaat ook zeker lukken. Ik heb weer eens een nieuw baanplan gemaakt voor mijn stationsgedeelte, dus dat wil ik gaan uitleggen. Inmiddels ben ik al wel redelijk door mijn voorraad rails heen, dus het wensenlijstje kan weer aangevuld :).

@ Luc,

Ik ben blij dat je mijn slepen (ook) weet te waarderen! Dat is ook het mooie aan onze hobby: voor elk wat wils :thumbup:. De pracht van de natuur nabootsen op de baan zal maar ten dele lukken. Op mijn Zwitserse baan zal er wel veel aandacht zijn voor het (berg) landschap. Om daar een mooie scenery bij te maken is voor mij één van de mooiste aspecten van deze hobby. Dat naast het fraaie rijdend materieel uiteraard :P.

Als start voor het weekend een bijpassend plaatje van mijn oude baan.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
De afgelopen winter ben ik druk bezig geweest met het verder bouwen aan de baan. Inmiddels is de constructie voor niveau 1 helemaal klaar en kunnen de treinen met iets meer variatie een rondje rijden (al moeten ringleiding en bezetmelders nog aangesloten worden). Omdat ik zo lekker aan het bouwen was, ben ik bijna vergeten om de voortgang in foto's vast te leggen. Maar onderstaande plaatjes geven in elk geval een indruk van wat er nu staat. De volgende stap is het aanleggen van niveau 2; de brug geeft een indicatie van de hoogte waarop dat niveau komt. We zijn dus weer een stapje verder!

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Hoi Wico,

In één woord Prachtig :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Mooie update.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Netjes gebouwd Wico  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Hallo Wico,

Dat ziet er heel erg goed uit! Dat beloofd wat moois te worden met hopelijk mooie trajecten voor lange goederentreinen!

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Dát ziet er heel goed uit zeg! Mooie lange trajecten met ruime bogen en alles keurig gebouwd!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Wico,

dat is een strak bouwwerk. Een echt voorbeeld voor mij hoe het moet gedaan worden. Ik geef mijn ogen de kost aan deze foto's.
De routing belooft een mooi treinenverloop.

mvrgr

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Hoi Wico,

Ik zat nog even te genieten van je foto's maar er viel me iets op bij de derde foto.

Jij hebt twee vaste kruisingen vlak bij elkaar liggen en dis maken eigenlijk dezelfde rijwegen, als je de rechter kruising zou vervangen voor een Engelse wissel dan heb je meer rij mogelijkheden en kunnen de twee gewone wissels en de kruising aan de linkerkant eruit.

Of zit ik er nu helemaal naast?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Ik heb weer eens helemaal en heerlijk weg zitten dromen, Wico  O:-D

Ik zie in gedachten de treinen over ruime bogen al door het landschap slingeren  :P
Nu heb je ook nog meer plek voor een wei voor je koeien. De vorige was voor thuis-modelbaan-begrippen al tamelijk groot, maar straks kunnen de dames zich helemaal uitleven en vol vreten.

Je boft maar met die zolder van jou  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 15 februari 2020, 16:44:34
Hoi Wico,

Ik zat nog even te genieten van je foto's maar er viel me iets op bij de derde foto.

Jij hebt twee vaste kruisingen vlak bij elkaar liggen en dis maken eigenlijk dezelfde rijwegen, als je de rechter kruising zou vervangen voor een Engelse wissel dan heb je meer rij mogelijkheden en kunnen de twee gewone wissels en de kruising aan de linkerkant eruit.

Of zit ik er nu helemaal naast?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ja, ik had ook al naar deze wisselstraat gekeken en kon nog even niet de logica daarin ontdekken. Het ziet er indrukwekkend uit, maar is het ook functioneel. Ik verwacht wel dat er over is nagedacht want net als in het grootbedrijf zijn wissels dure dingen die niet onnodig worden toegepast.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouw update
@ Peter,

In één woord: Bedankt!

@ Tony II,

Graag gedaan, op deze manier heb ik dubbel plezier van mijn bouwactiviteiten :thumbup:.

@ Johan,

Bedankt voor het compliment. Ik neem inderdaad de tijd om zorgvuldig te bouwen, per slot van rekening moet het een flink aantal jaren mee :).

@ Marcel,

Bedankt! In gedachten zie ik die mooie lange slepen al door het fraaie landschap rijden. Maar in werkelijkheid zijn we minstens twee jaar verder voordat de scenery is gerealiseerd 8o.

@ Hans,

Nu ik de ruimte heb op de nieuwe zolder kan ik inderdaad lange trajecten en ruime bogen toepassen, zodat de slepen straks goed tot hun recht komen.

@ Luc,

Ik begin nu langzaam te kleuren onder alle positieve reacties. Als anderen hier een voorbeeld aan nemen, kan ik toch gepast trots zijn op het resultaat :P.

@ Peter,

Je zit er zeker niet naast, maar bent juist scherp in je waarneming/opmerking. In de oorspronkelijke uitvoering zat het ongeveer zoals jij beschrijft met gebruik van engelse wissels. Alleen bij het proefrijden bleken deze wissels toch gevoelig voor ontsporingen. Dus heb ik het plan aangepast en de wisselstraat uitgebreid met gewone kruisingen en dat rijdt beter/zekerder. De engelse wissel die je nu ziet liggen zal ook vervangen worden door een normale kruising, maar die had ik niet meer op voorraad.

@ Tony,

Wat een mooie hobby hebben wij toch en ik koester dezelfde gedachten over een fraai landschap als jij O:-D. Wat betreft die wei: dat gaat helemaal goed komen, want het heet hier niet voor niets Donnerwetter Alm :D.

@ Hans,

Zie mijn eerdere reactie over het hoe en waarom van deze oplossing. Er is sprake van twee evenwijdige dubbelspoor trajecten die elkaar hier kruisen, waarbij de mogelijkheid bestaat om van het ene traject naar het andere traject te switchen. Of het helemaal functioneel is (conform grootspoor) weet ik niet, maar deze oplossing werkt in ieder geval voor mij :).     

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Als oprechte blijk van dank voor mijn volgers en alle complimenten voor mijn bouwactiviteiten, heb ik even een filmpje in elkaar gedraaid van al mijn "ouder" materieel uit periode V. Zowel Duits DB als Zwitsers SBB en BLS goederen vervoer komt aan bod. De kwaliteit is niet denderend, want uit de hand en met de telefoon opgenomen. Maar het geeft in 10 minuten wel een mooie impressie van de baan (tot nu toe) en mijn treinen :D.



Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Hoi Wico,

Wat een prachtige baan heb jij toch  :thumbup: :thumbup:
Ook het materieel wat er rondrijd is super, ik zal dat jij ook van die gele DHL ketelwagons had, die kom je maar zelden tegen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Dag Wico,

ik heb genoten van jouw film. Mooi baan, mooi afgewerkte structuren en leuke treinen.
Toch zou ik als buurland van Zwitserland mij toch zorgen maken. Al die troepenverplaatsingen kan alleen een teken zijn van een aankomende aanval van het zwitsers leger. Foei :D
Ik zou de Navo maar in spoedberaad bijeenroepen.

mvrgr

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
 @citaat LOL  :D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Dat is een beste baan met leuke combinaties.
En inderdaad, zo'n grote leger, daar moet je je best zorgen om maken.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Voor een uit de losse hand geschoten film hoef je je niet te schamen, ik vind de kwaliteit van het filmpje prima  :thumbup:
Het geeft gelijk een mooie indruk van je baan die er schitterend bij ligt.
Ik heb genoten van het filmpje  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Gisteren was ik in de auto met forumlid Gerard onderweg naar Wico toe waar we met Jørg (helaas oud forumlid) hadden afgesproken om met zijn vieren naar de beurs in Goes te gaan maar ook om de vorderingen van Wico zijn baan in levende lijve te zien.
Onderweg ging mijn horloge af want Wico had een bericht geschreven in zijn topic van de vorderingen en wat zijn die mooi zeg op foto's en filmpjes is het al geweldig maar ik het echt nog veel mooier. :P
Na een korte uitleg hoe de bouw verder gaat verlopen kwam de eerste prachtige sleep langsrijden en dan zijn de vorderingen nog mooier zeker als de sleep over de baan rijd het reed super mooi en de lange slepen komen prachtig tot hun recht op de tot nu toe gebouwde stukken van de baan.

De beurs en dan met name het treinengedeelte vonden wij allen wat tegen vallen veel de zelfde banen als voorgaande keren en er reed niet veel materiaal door diverse problemen want men was driftig aan het rommelen met de rails en de ontspoorde wagons.
Dus na een uurtje hadden we het eigenlijk alweer gezien en zijn we weer naar Wico zijn huis gereden waar we heerlijk over de hobby hebben zitten kletsen.

Kortom genoten van een heerlijke baan lekker zitten kletsen met mijn vrienden over de hobby ik zeg voor herhaling vatbaar behalve de beurs dan die slaan we maar een paar jaartjes over.

Groet Michel   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Periode V Parade
Mooie grote en praktische ruimte en bijpassende baan heb je daar.

Om jaloers op te worden. ;)

En lekker veel en schitterend materieel rijdt er rond.  :thumbup:

MvG,

Timaximus