Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Hoogste punt bereikt
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Hoogste punt bereikt
Ik zat nog even in mijn eigen topic te grasduinen en bedacht me dat dit wel een mooi moment is voor een korte terugblik op de voortgang van de bouw tot nu toe :):

Foto 1: 07-2017 - ruwbouw zolder nieuwe huis
Foto 2: 01-2018 - de hobbykamer gereed
Foto 3: 02-2018 - we kunnen aan de slag
Foto 4: 01-2019 - schaduwstations gereed
Foto 5: 08-2019 - spiraal gereed

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Naast mijn Zwitsers goederenvervoer, heb ik ook een zwak voor de mooie kleurstelling van de (vroegere) TEE treinen. Daarom kon ik de verleiding niet weerstaan om in de afgelopen maanden de TEE "Helvetia" samen te stellen. De loc is een SBB Re 4/4 II uit periode IV, die Märklin in 2015 onder nummer 37349 heeft uitgebracht. De bijpassende wagens zijn in datzelfde jaar in twee set uitgegeven met nummer 43853 (3 rijtuigen) en 43854 (4 rijtuigen). Alle rijtuigen zijn standaard voorzien van led verlichting en dat levert wel een mooi plaatje op.  Met de "Gottardo" en de "Helvetia" heb ik nu twee fraaie historische TEE treinen op de (toekomstige) baan :P.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
 B) Bijzonder mooi om te zien. 8)
Zonder TEE tel je niet mee, maar jij hebt er twee. :thumbup:
U heeft wel een lange, tis een flinke sleep. :D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Mooi om te zien zo, Wico  :P

Vooral de tweede foto vind ik leuk; station, wagens en loc staan rustig op de preizigers van de toekomst te wachten.
Onder het motto; wij zijn er klaar voor !
(nou Wico nog  :D )

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Dag Wico.

Proficiat met deze aanwinst, het levert een zeer fraaie sleep op :thumbup:
Ik ben niet zo van de e-locs, maar deze is toch wel een snoepje!
Wat opvalt is dat niet alle daken en verlichting hetzelfde is :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Wico,

Met kwijl uit mijn mondhoeken naar je prachtige aanwinsten gekeken. :P
Wauw wat een prachtige kleuren combinatie is deze sleep de loc is net wat Erik schreef een snoepje nou van deze snoepjes wil ik er wel een paar op mijn baan hebben rijden hoor. ;)
Ik zou alleen graag de koersborden ? willen zien wat er voor steden opstaat maar je mag het opschrijven ook ben der gewoon benieuwd naar.
Bedankt in iedere geval voor het groter maken van mijn verlang lijst met het opschrijven van de nummers van de loc en rijtuigen. :P

Veel rijplezier toegewenst met deze schitterende sleep.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Heel fraai zeker in combinatie met deze loc  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
-WICO,
Allereerst dank voor de foto's! Als deze rijtuigen tot één worden gerangeerd bij het station, dan komt het gevoel boven als waant je je in Zwitserland, om te starten aan een treinreis, die door heel Europa kan rijden. Een fantastische reis, die met deze door jou samengestelde TEE-trein, start in Donnerwetter Alm.
Als er dan ook nog vele 'Preisertjes' op de perrons aanwezig zijn, is het 'plaatje' helemaal af.
Kortom: een prachtig geheel, waar je met veel plezier naar kan gaan kijken. Trouwens voor ons is het ook een plezier om het te mogen aanschouwen.
Voor de verdere bouw is slechts sterkte en accuratesse op zijn plaats.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@ Dirk-Jan,

On te voorkomen dat ik struikel, leg ik hem meestal over mijn rechter schouder >:-D.

@ Tony,

De preizigers wachten (on)geduldig in hun tijdelijke glazen huis. Wie weet start de dienstregeling in 2020. Wico heeft nog even werk :D.

@ Erik,

Het zijn inderdaad verschillende typen rijtuigen (met deels afwijkende daken):  3 TEE-coupérijtuigen Avümh 111, 2 TEE-coupérijtuigen Avümz 111, 1 TEE-sneltreinrijtuig Apümh 121 en 1 TEE-coupérijtuig met bar ARDümh 105. Dit alles samengesteld naar het inzicht van de firma Märklin :). De afwijkende verlichting komt denk ik deels door de hoek van de foto's en deels door het feit dat de kleur van het interieur wisselt (blauw/bruin).

@ Michel,

De route van de Helvetia liep o.a. via: Hamburg Hbf - Hannover - Frankfurt am Main - Mannheim - Karlsruhe - Freiburg - Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB - Zürich HB.

@ Barry,

Dat is ook precies de reden waarom ik hem gekocht heb! Met een Duitse loc er voor, had ik hem in de winkel laten staan :O.

Gerard,

De sporen die je nu op de foto's ziet zijn maar tijdelijk, zodat ik in elk geval een rondje kan rijden. Straks komen er meerdere ruime sporen waar ook een stam met zeven rijtuigen op kan staan :thumbup:.

Groeten,

Wico

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Hoi Wico,

Gefeliciteerd met deze prachtige set, je hebt wel smaak  :) ( ik heb hem zelf ook  :D ).

Er is ook nog een rijtuig waarin licht en geluidseffecten in zitten, die werd los verkocht.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Peter,

We hebben wel vaker dezelfde locs, wagens of rijtuigen aangeschaft, dus dat verbaast met niet(s) :P. Dat extra rijtuig komt er niet, want de stam is mooi op lengte zo. Daarbij zie het nut niet van die licht en geluidseffecten die Märklin er in heeft gestopt niet, maar dat is persoonlijk.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Dat is wel een heel mooi en kortgekoppeld setje! Daar kan mijn TEE niet aan tippen :-)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1313792#msg1313792
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Hallo Wico,

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinsten.

Inderdaad een mooie kleurkombinatie om rond te zien rijden.

Met koersborden ziet het er extra goed uit.

Groet,
Erik
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@ Hans,

Het is inderdaad een ander gezicht :D. Maar ook jij heb een mooi TEE exemplaar op je baan rijden!

@ Erik,

Bedankt voor felicitaties en de complimenten. Ik ben er zelf ook erg blij mee :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Wico

het is inderdaad een heel erg mooie trein. Maar Märklin dateert hem in Epoche IV en aan gezien ik mijn baan eerder in 1969 (met een zekere vrijheid naar vroeger toe) wil situeren heb ik toentertijd besloten hem niet te kopen. Een mens kan per slot van rekening niet alles kopen. Maar ik zou schrijven geniet ervan want het is een juweeltje.

Groetjes uit Karratha
Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Hoi Luc,

Vanaf 1965 reed de TEE Helvetia met elektrische tractie in de vorm van een Re 4/4 II en getrokken rijtuigen. Dat zou dus mooi passen in jouw beperkte tijdperk. Alleen werd deze specifieke loc (met nummer 11252) pas ingezet vanaf 1973, dus dat is net een paar jaar te laat. Het ligt er dus aan hoe "zuiver" je het wilt houden. Alternatief is de VT 11.5 diesel uitvoering (Märklin 37604). Die is ook heel mooi, maar dan eigenlijk weer net te vroeg voor jou. Lastige keuzes ... O:-D

Ik rijdt met modern goederen en personenvervoer, maar situeer straks ook een SBB Historic depot op mijn baan. Dan is elke historische Zwitserse trein op de baan geloofwaardig en verantwoord :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Wico,

De VT11.5 heb ik, met de nodige vrijheid naar vroeger kan die dus perfect worden ingezet op mijn toekomstige baan Marceltal.
Ik heb ook de gouden VT11.5, dat is ook een juweeltje, letterlijk dan  :).

groetjes Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Mooie lok. Veel plezier met je aanschaf.

Ik heb de oude uitvoering van Fleischmann (flm 4341, lok nr 11156, van rond 1972), en de verschillen zijn goed zichtbaar.
Als ik meer tijd had, zou ik de verschillen/overeenkomsten in een overzichtelijker tabelletje gieten.
Gelukkig heeft iemand dat al gedaan ...
CiteerDas Fleischmann Modell war noch im Maßstab 1:85 gehalten

Meest opvallende:  ruitenwisser zit boven en dus voor het raam (bij Fleischmann gegoten in het raam).

Klopt het dat de wielen echt spaakwielen zijn? (Bij Fleischmann zitten er imitatie spaakwielen onder, dat wil zeggen dat er tussen de spaken donker gekleurd plastic zit).

De dakopbouw lijkt gelijk, maar de pantografen zijn mooier dan bij Fleischmann.
De omranding onder het raam is bij deze lok geel, bij de Fleischmann lok zilverkleurig.

Deze lok heeft KKK, de Fleischmann lok niet (ook geen NEM-schacht), maar er is met enige wil een Märklin KK op te zetten.

Deze lok is digitaal, de Fleischmann lok is analoog (logisch gezien de ouderdom), en heeft een pertinax motorschild nodig om 'm met een decoder te kunnen uitrusten).

Deze lok is van metaal (behuizing en onderstel), de Fleischmann lok is van plastic (behuizing en onderstel).
Deze lok heeft een 5-polige hoogvermogen motor, de Fleischmann heeft een pannenkoek-motor.
Deze lok is 17,1 cm lang, de Fleischmann lok is 18,1 cm lang (buffer tot buffer).

Deze lok heeft zo te zien led-verlichting (3 duo-ledjes per kant ?), aparte cabineverlichting (?), de Fleischmann lok heeft (af fabriek) 2 gloeidraadlampjes met lichtgeleiders (vervangbaar door leds).

Beide loks worden op 2 assen aangedreven en hebben 4 antislipbanden. het nadeel van de Fleischmann lok is dat er twee wielen geen contact maken aan massa, omdat het geïsoleerde motordraaistel slechts aan een zijde een afname strip heeft.

Beide loks schijnen een voorbeeldig rijgedrag te hebben: ze kunnen sluipen, rijden rustig, liggen goed op de rails, en maken weinig herrie; ze rijden beide goed door bochten en wissels. De Fleischmann lok is voorbereid (af fabriek) voor een sleper (t.b.v. 3-rail).

Kortom, je hebt jezelf een fantastische lok aangeschaft.

Je verzamelt ook Re 4/4-II loks?
In dat geval ken je dit draadje waarschijnlijk ook.
Daarin vind je een waslijst van h0-modelloks van diverse merken zoals Lima, Swimo, Rivarossi, Roco, Trix, Fleischmann en Märklin, natuurlijk. Zo'n overzichtje vormt vast ook het streven van de 3railwiki.

Als je de wikipedia bekijkt, dan valt er nog iets op:

Fleischmann gebruikte de verkeerde lok-nummers. 
FLm 4340 Re 4/4-II groen, 11156 en Flm 4341 Re 4/4-II TEE 11156 hadden 11158 moeten zijn.
Want TEE loks zijn na revisie in 1983 groen geworden. Maar de 11156 was nooit eerder in TEE-livrei verschenen.
TEE loks waren nummers 11158-11161 (1969) en 11249-11253 (1973).

Hoe zit het dan met Fleischmann lok 4342 (rood) met het nummer 11178?
11178 was groen, werd rood na revisie in 1983.
Dus wat er fout ging was het uitbrengen van de 11156 in groen én TEE, i.p.v. de 11178 in groen en rood, en de 11158 in TEE.
Maar dat is iets voor de puriteinen onder ons. Je kunt je hooguit afvragen of zo'n nummer is om te katten, en of mensen dat gedaan hebben.

Wat betreft lok-nummers heeft Märklin beter opgelet.


Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@ Luc,

Dan heb je dus meerdere van die fraaie treinstellen. Ik neem aan dat de gouden dan in een vitrine staat te pronken, want een fantasiemodel pas dan niet op de baan O:-D.

@ Jan,

In reactie op je uitgebreide analyse de volgende opmerkingen. De wielen zijn inderdaad echte spaakwielen. De verlichting is met led maar de loc heeft geen separate cabineverlichting. Wel is het zo dat wanneer ik de schijnwerper inschakel, er sprake is van strooilicht wat onbedoeld/ongewenst het effect heeft van cabineverlichting. De loc rijdt inderdaad zeer soepel in alle omstandigheden.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Wico,

De gouden VT11.5 zit mooi ingepakt in zijn doos.
Ik werk in Australië en kom dus maar sporadisch in België. Dan lijkt het mij beter alles netjes ingepakt te laten.
Wanneer ik thuis ben werk ik aan mijn baan, eerste schaduwstation is nu klaar, ik kan dit nu gaan programmeren in Windigipet en gaan testen. Dan zullen er zo'n 40 tal locs uit hun doosje mogen.

groetjes

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Luc,

Ingepakt blijven ze inderdaad op zijn mooist! Ook bij mij heeft alles lange tijd in dozen gezeten na onze verhuizing. Nadat de schaduwstations bij mij klaar waren, heb ik een paar zeer prettige dagen beleefd met het uitpakken en stallen van zo'n 30 complete treinen. Dat mooie moment heb jij nog in het verschiet! Nu ook de spiraal zo ver af is, begin ik binnenkort met de tafels voor het zichtbare gedeelte. Daarna kunnen de eerste locs het daglicht zien :) 

Veel plezier down under; safe some aussie dollars for new marklin trains ;).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Citaat van: Wico op dinsdag 03 september 2019, 13:00:00Nu ook de spiraal zo ver af is, begin ik binnenkort met de tafels voor het zichtbare gedeelte. Daarna kunnen de eerste locs het daglicht zien :) 

Mocht je hulp nodig hebben met het uitpakken van het materiaal als het moment daar is dan kan je mij altijd bellen of een app of mail sturen dan kom ik graag helpen hoor. :P
Hier valt helaas niks uit te pakken alles staat al geparkeerd in de schaduwstation(s). :)

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Michel,

Misschien effe te snel gelezen, maar ook bij mij staat (bijna) alles al in de schaduwstations. Maar als de bovenbouw zover klaar is, komt die uitnodiging zeker jouw kant op :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
In mijn enthousiasme omtrent het uitpakken inderdaad iets verkeerd (willen) lezen. :(
Maar bedankt voor de uitnodiging daar ga ik zeker gebruik van maken dus hup uitloggen en naar zolder toe bouwen bouwen en nog eens bouwen des te eerder komt de uitnodiging. :P :D
In ieder geval succes met de verdere bouwactiviteiten toegewenst.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@citaat

Zijn er nog zoveel 'bouwvakkers' in Almere?

Michel, ik denk en schat dat vriend Wico zeker nog 1 - 2 jaar met de scenery bezig is; indien hij zijn vorige modelbaan wil gaan benaderen. Ja, ja, dan wordt het erg druk in het Zeeuwse Land!  :-) :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
 @citaat
Ik weet niet over er veel bouwvakkers zijn in Almere Gerard aan de bouwkranen te zien hier in mijn stadsdeel denk ik haast van wel. ;)
Scenery zal zeker nog wel eventjes duren voordat dat klaar is maar als de tafel klaar is en de rails is neergelegd dan kan er in principe al gereden worden met of zonder Itrain dus hoeft de uitnodiging niet zo lang te duren. :P

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
 @citaat

Wordt spannend! Houden de brievenbus wel heel goed in de gaten!  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@citaat @citaat

Alvast in potlood noteren: 15 & 16 februari 2020 Modelbouw Show Goes :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Staat genoteerd Wico. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Goes, daar komt toch Raccoon vandaan? Speelt die daar dan ook?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@citaat

We wachten de deelnemerslijst voor 2020 maar even af ;)

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Op een sombere zondagmiddag het spoorplan voor het station gedeelte maar even uitgelegd. Nu heb ik daar nog de ruimte voor, voordat ik begin met de bouw van de bovenbouwtafels. Dit spoorplan komt boven de schaduwstations te liggen en zal voor de spiraal langs via R4/R5 bochten worden verbonden met de bovenbouw aan de tegenoverliggende kant. met Op de tweede foto zijn de onderste vier sporen (waarvan één bezet met de TEE Helvetia) bedoeld voor het afwisselend "showen" van de historische treinen. Er is ruimte voor het opstellen van lange en korte treinen of treinstellen. Tevens zijn daar twee korte sporen voorzien voor een locloods. De bovenste vier sporen zijn bedoeld voor de actieve dienstregeling van het personenvervoer. Daar zullen de Re 460's af en aan rijden om de preizigers stipt op tijd te vervoeren. De actieve sporen zullen iets hoger komen te liggen dan de historische, zodat er meer dieptewerking ontstaat. De bochten en het achterste retourspoor zullen (vrijwel) volledig uit het zicht verdwijnen.

Het vraagt nu nog heel wat fantasie om te zien hoe het gaat worden. Centraal komt uiteraard het grote station, waar tientallen reizigers op meerdere perrons wachten op hun trein. Omzoomd door bomen komen links en rechts van het station respectievelijk een bushalte en het parkeerterrein. Uiteraard komt er verlichting, zodat er 's avonds een sfeervol beeld ontstaat. Op het historische deel organiseert de SBB Historic een open dag; een feestelijk geheel, rijkelijk voorzien van ontspanning voor jong en oud! Naar verwachting zullen ook daar veel nieuwsgierige preisertjes op af komen ;).

Groeten,
Wico             
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Wico

Komt helemaal goed bij jou, en ja je loc en wagons kunnen mooi staan in je station dat er later komt.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Hoi Wico,

Lekker he dat passen en meten  :)

Het valt mij op dat je aan de linkerkant van het station maar een spoor hebt lopen, dit beperkt je treinen verkeer behoorlijk, alles wat in of uit het station gaat moet over dit ene spoor.

Ik zou kijken of je er een tweede spoor bij kunt leggen.

Het is maar een idee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Met de trein erop, kun je goed zien hoeveel parkeerplaats je hebt, Wico. Dat is lekker royaal  :P

Met je verdere beschrijving en wat fantasie denk ik dat het er niet overladen en lekker ruimtelijk uit komt te zien  :thumbup:
Mooi vooruitzicht !

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Wico,

Het baanplan wat ik op bezoek in je oude huis zag op de pc komt steeds meer tot leven prachtige sporen leggen er nu op de grond uitgelegd op je fraaie zolder.
Leuk die 4 sporen voor de historische treinen wat een fraai gezicht zal wezen zeker met de vele toeschouwers die er op af zullen komen. :)
Gelukkig komt het mindere weer eraan zodat je weer snel verder kan bouwen aan de tafels aan de lange zijde van de zolder en komt je (droom) baan steeds meer tot leven.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE Helvetia gearriveerd
@ Peter(ke),

Het komt zeker goed, gaat alleen nog een tijdje duren. In mijn hoofd ben ik al een heel stuk verder dan in de realiteit ;).

@ Peter,

Er is inderdaad maar één retourspoor, maar het lukt me niet om een andere oplossing te vinden als je op 1.20 meter diepte in totaal acht opstelsporen kwijt wilt. Of ik zou moeten kiezen voor minder opstelsporen, maar dat doet weer afbreuk aan het zichtbare station gedeelte. Daarbij moet ik dan ook nog rekening houden met de 30 cm diepte van het station en de ruimte voor de perrons. Ook al heb je veel ruimte, het blijft altijd een kwestie van keuzes :?.

@ Tony,

Het is zeker ruim opgezet, zodat ik personentreinen met maximaal zeven rijtuigen kwijt kan. Verder houd ik het sporenplan bewust simpel; het is de levendige scenery in combinatie met het rijdend materieel die het straks interessant moet maken om naar te kijken en van te genieten :P.

@ Michel,

Ik verwacht inderdaad de nodige bezoekers bij de historische dagen die op stapel staan. Er zijn nog geen data beschikbaar, maar het volgende wordt verwacht in 2021:
een Ae 6/6 dag, het jaarlijkse TEE treffen, speciale Krokodil Leichtstahl reizen, de Re 4/4 II meeting en het SBB Cargo festival.

Maar eerst nog effe doorbouwen :O.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Dit weekend eindelijk weer eens de tijd om wat aan de baan te doen. Vrijdag een flinke portie hout ingeslagen en aan de slag om de treintafels voor het zichtbare gedeelte te maken. Vandaag de basis voor zeven tafels gebouwd en neergezet. Elke tafel meet 1.80 x 1.00 meter. Vijf tafels op een rij maakt dus 9 meter bruikbare lengte. Twee tafels worden gebruikt om de retour lus te maken. Het is gelijk een heel ander gezicht :).

Morgen verder met het afbouwen van de losse delen en aanbrengen van extra spanten, daarna koppelen en dan kan het plaatmateriaal er op. Maar dat laatste staat pas gepland over een paar weken.

Hopelijk kunnen voor het eind van het jaar de treinen een proefrondje rijden :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
-WICO,
Eén ding is zeker: Jij laat er geen gras over groeien. Wat een 'boel' hout en jij laat het ook nog eens zien op welke wijze jij alles in elkaar hebt gezet. Jij "Pluim" gaat jou zeker goed staan. Maar eigenlijk wisten we dat al. Ervaring opgedaan met de eerste 'tafel' komt nu goed van pas bij het vervolg! Koppelen en dan de platen erop! Nou, dan bent je er 'klaar' voor! Prima werk en uitmuntend gedaan; flink stevig stukje handenarbeid! "Chapeau"!
Al met al een flinke tafel, waarop heel wat rails hun weg kunnen vinden! Dank voor de foto's en morgen gaat jij weer verder met die opbouw en constructie van het geheel!
Heel veel suk6 en droom maar vannacht heerlijk over hoe jouw "modelbaan" eruit gaat zien! Vergeet niet die Zwitserse Preiservlag op jouw tafel te zetten als alle delen aan elkaar vast zitten!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Ziet er keurig uit, Wico! Wat is de reden van de dubbele poten als je de tafels toch gaat koppelen?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Hans,

De dubbele poten zijn gevolg van mijn manier van bouwen. Doordat ik te maken heb met schuine wanden en een zwakke rug is het voor mij praktischer en prettiger om eerst losse frames c.q. tafels te maken en die onder de schuine wanden te "schuiven". Door ze vervolgens met twee bouten/moeren te koppelen ontstaat dan een stevige constructie. Bijkomend voordeel: de extra poten leveren meer "vlees" om de latten te bevestigen en zorgen voor meer draagkracht.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Wico,

Prachtige vorderingen laat je ons weer zien van je gemaakte tafels. :) :thumbup:
Zo een constructie gaat zo best snel als alles één en de zelfde maat heeft dus schieten de meters hout door je handen heen. :P
En dan die heerlijke geur van het hout als je nu op je zolder boven komt heerlijk. :P

Succes met de verdere bouwactiviteiten toegewenst.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Hi Wico,

Ziet er al strak uit.

groet
Harald
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Hoi Wico,

Het bouwseizoen is gelijk goed begonnen, prachtige constructie ben je aan het bouwen  :thumbup: :thumbup:.

Jammer dat je na dit weekend even geen tijd hebt voor de hobby.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Citaat van: Wico op zaterdag 05 oktober 2019, 20:02:18
Hans,

De dubbele poten zijn gevolg van mijn manier van bouwen. Doordat ik te maken heb met schuine wanden en een zwakke rug is het voor mij praktischer en prettiger om eerst losse frames c.q. tafels te maken en die onder de schuine wanden te "schuiven". Door ze vervolgens met twee bouten/moeren te koppelen ontstaat dan een stevige constructie. Bijkomend voordeel: de extra poten leveren meer "vlees" om de latten te bevestigen en zorgen voor meer draagkracht.

Groeten,
Wico

Goede reden, slim  :thumbup: !
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Elke poot zit met 3 schroeven vast. Hoeven poten daardoor niet geschoord te worden?
Je poten hebben een vaste hoogte (geen in hoogte verstelbare voetjes), dus je hebt de vloer eerst uitgelijnd?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Daar moet een flinke bos hout voor de deur gestaan hebben bij jullie, Wico  8o
Maar goed, dat je alles op zolder hebt gezet en er iets leuks mee van in elkaar timmert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Wico

dat ziet er een stevige basis uit voor de verdere bouw van jouw modelbaan.
Als je met Kerst al treinen wil zien rijden zal je flink moeten doorwerken  :)
Ik zie dat je net als mij de plafonds van de zolder al een hemelsblauwe kleur hebt gegeven  :thumbup:
Veel plezier ermee en ik blijf je volgen.

Groeten uit Karratha

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
@ Gerard,

Het lijkt een beetje op een bekende Zweeds meubelgigant :D. Alle delen worden in de garage op maat gezaagd en voorgeboord. Dan hoef ik de boel op zolder alleen nog in elkaar te schroeven en heb je al snel een paar meter tafel staan.
Bedankt voor de "pluim" :thumbup:.

@ Michel,

Er zit inderdaad flink wat meters hout in en door de standaard maten kan ik "prefab" werken. Het ruikt heerlijk op zolder :P.

@ Harald,

Bedankt! Alle delen staan nog los, maar op de foto's lijkt het al heel wat. Vandaag kunnen de spanten er in en dan kan ik weer terug naar de bouwmarkt voor plaatmateriaal.

@ Peter,

Ik heb nog een leven naast de modelspoor hobby, dat is soms best lastig >:-D. Jij bent zelf ook lekker bezig :thumbup:.

@ Hans,

Deze manier van bouwen bevalt me prima. Het kost dan wel extra hout, maar het spaart mijn rug. Ik moet nog een tijdje mee (hoop ik) :).

@ Jan,

Mede door de dubbele poten staat de constructie voldoende stevig en is schoren niet noodzakelijk. Uitlijnen heb ik niet gedaan, de vloer is vlak en waar nodig brengt een stukje vilt onder de poten uitkomst.

@ Tony,

Bij de bouwmarkt waren ze weer blij met mij ;). En met de voordeelpas wordt alles gratis op maat gezaagd, dus dat scheelt een hoop werk 8o.

@ Luc,

Er is zeker nog een hoop werk te verzetten en met de kerst is de baan nog lang niet klaar. Maar ik streef er naar om dan op het 0-niveau de rails als proef uit te kunnen leggen. En als er rails ligt kan er een trein rijden  :D.
Zo doe ik dat na elke bouwfase; zie het maar als een soort tussentijdse "beloning" voor al het werk wat ik er in heb gestoken O:-D.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bouwactiviteiten gestart
dat ziet er zeer strak uit, zoals je dat gemaakt hebt en ook nu weer bouwt. Complimenten!