Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
Wico

Mooie aanwinsten weer, en ja als je een lange mooie baan het horen daar ook lange slepen op te rijden.
Helaas kan dat hier nog niet, als ik deze baan afbreek (ooit) dan komen er ook meters spoor te liggen hier
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
@ Freddy,

Dat vind ik ook :D. Ik zag dat jij ook prima geslaagd bent en met een tas vol bent thuis gekomen!

@ Peter,

Bedankt, het was de rit meer dan waard. Langzaam maar zeker raken de slepen compleet en het verlanglijstje korter O:-D.

@ Gerard,

Eerste stuk suikerbrood is al achter de kiezen; dat smaakte prima dus nogmaals bedankt :thumbup: NME maakt inderdaad zeer fraaie en verfijnde modellen; minstens zo belangrijk is dat ze zeer soepel lopen op mijn Märklin C-rails baan. Hopelijk brengen ze nog nieuwe modellen uit, dan kunnen die weer op het verlanglijstje :P.

@ Michel,

Ik heb geen aandelen in die club, maar kan je de NME modellen van harte aanbevelen. Ze zijn niet goedkoop, maar daar krijg je wel wat moois voor terug :). Ik heb straks nog heel wat meters scenery af te werken, dus koop ik nu iedere keer wat (kleine) spullen. Dat komt later altijd van pas!

@ Peter(ke),

Bedankt! Ik realiseer me dat ik een bofkont ben met een grote zolder helemaal alleen voor de hobby. Maar ook op mijn oude kleinere baan heb ik altijd met veel plezier de treinen laten rijden. Dromen over later mag natuurlijk altijd, maar vergeet niet te genieten van wat je nu al voor moois hebt staan!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
Je zal wel vet tevreden naar huis gereden zijn, Wico  :P

Volgend jaar nog even je baan afbouwen en rijden maar  :D
Ben nog steeds wat jaloers op je zolder, trouwens  O:-D

Grtz en alvast een fijne vaderdag gewenst,

Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Aanwinsten Houten
Tony,

Yep er zit een tevreden man achter/voor de pc. Gelukkig kan ik de treinen al door de spiraal op en neer laten rijden, dus ik ben bijna klaar :?.

En hoezo jaloers; ik heb maar één kamer en jij wel twee of drie die (dubbel laags) volgebouwd zijn met de meest fraaie banen O:-D. Ik wens je een fijne hobby zondag, of moet je eerst sneeuwruimen?

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Hallo Wico,

Dat zijn weer mooie aanwinsten, had gisteren ook op een stand NME wagons zien leggen. Ziet er inderdaad mooi uit.
Veel plezier, en jammer dat ik je niet ontmoet had, maar het was ook behoorlijk druk.

M.vr.gr. Erwin
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Hoi Erwin,

Bedankt! Ik heb je helaas gemist in alle drukte; want dat viel mij ook wat tegen. Gelukkig heb ik wel wat naar mijn zin kunnen vinden. Hopelijk ben jij ook geslaagd!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Wat doe je op zondagochtend als de regen met bakken uit de hemel valt en je dus niet in de tuin kunt werken? Dan ga je naar zolder om je nieuwste aanwinsten te bekijken en begint het weer eens te kriebelen. Dus gauw een baantje op de grond gelegd en rijden maar :D. Met de twee extra wagons uit Houten is dit nu de langste sleep die op de baan komt. Je moet er van houden, maar ik vind het een prachtig gezicht :P. De "tapijt" baan geeft gelijk een eerste indruk van de zichtbare lengte op mijn toekomstige baan :thumbup:.   



Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
-Wico,
Ja, inderdaad, wat doe je dan als de regen een spelbreker is? Heel gewoon even een baantje neerleggen, spullen (gisteren gekocht) erop plaatsen en rijden met die 'hap'! Tenslotte gaat het rijplezier van de treintjes boven alles. Ja, die tuin kan best wel wachten. Hoewel? Maar wat een prachtige sleep, die je zo kunt plaatsen ergens op een lijn in Zwitserland. Indrukwekkend! Maar dat gaat het pas worden, als die vele kleine beetjes scenery materiaal op de baan gezet gaan worden.  Regen en kou blijven voorlopig nog overheersen en dus één gemeend advies,"ga vast alle hout aftekenen en op maat maken, want voor jet het weet, is de dag aangebroken dat de andere helft van jouw baan gemaakt moet gaan worden.
Ik kan jouw filmpje heel erg waarderen. Heel mooi, zoals het op de vloer rondrijdt. De "rest" denken we er maar bij, nietwaar?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
De spreuk van Pippi Langkous vind ik eigenlijk nog mooier: 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'  :D. Door mijn kleinkinderen zit ik die jeugdserie nu weer regelmatig te kijken.

Ik heb nog lang niet al het hout in huis hoor. Maar wat er ligt, is al op maat gezaagd en wacht op betere tijden. Inmiddels is het hier droog, dus de grasmaaier zal toch uit de schuur moeten komen :O.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Film bekeken en inderdaad een mooi beeld van de lengte van je baan gekregen, Wico !
Zo'n sleep moet zeker niet langer zijn; zo rijdt het nog van iets naar ergens.

Ik ben vooral jaloers op de lengte; had ooit het plan om mijn 2 treinkamers te verbinden door een stuk muur weg te breken, maar de minister van allegemene zaken stak daar een dikke stok voor  :? Vandaar  :D

Maar ik geniet gewoon lekker met je mee hoor en tel mijn zegeningen hier ook  O:-D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
 @citaat
Ministers kunnen inderdaad heel lastig zijn.  :-(
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
@ Tony,

Ik rij straks Zwitsers dus van tunnel naar tunnel (net echt ... ;)). Zichtbare lengte straks op 3 niveaus tot ruim 9 meter, dus ik kan uit de voeten :P.  Op het plaatje zie je het doorgaande spoor op niveau 0 (blauw), niveau 1 (geel) en niveau 2 (rood).

Mijn minister van allegemene zaken heeft een hobby buitenshuis, dat scheelt ruimte O:-D.

En het meegenieten is wederzijds!

@ Kees,

Je moet ze af en toe gewoon even verwennen, dat scheelt de helft :favorite:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Wico

Gewoon schitterend die lange sleep, en ja mooi is het wel je baan dat ook heel erg mooi worden als ik lees wat je allemaal gaat doen.  :thumbup:

En mijn baantje gaat lekker afgewerkt worden, heb ook nog zoveel plannen hier  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Schitterende sleep Wico. :) :thumbup:
Dat zal straks op de echte baan veel mooier tot zijn recht komen dan op de eventjes neergelegde baan. :P

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
Wico,

@citaat
Is dat door jou onderzocht, dat verwennen de helft scheelt? Geef mij dan ook maar eens les daarin!  :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... DB Cargo Staal transport in beeld
@ Peter(ke),

Bedankt! Zolang we nog plannen hebben is er een toekomst :D.

@ Michel,

Bedankt! Straks wordt het zeker nog veel mooier, maar kon het niet laten om een baantje neer te leggen :P.

@ Gerard,

Volgens mij hoef ik jou niets meer te leren. Het suikerbrood smaakt prima :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Een beetje Zwitserse baan kan natuurlijk niet zonder tunnels en bruggen. Hij lag dan ook al een tijdje te wachten op zolder: de Bietschtal brug van Faller. Ik denk de meest bekende brug in model uitgebracht; erg fraai en ook wel erg groot :).

Dus toen ik hem van de week bij het opruimen weer eens in handen had kon ik het niet laten. Inmiddels een paar avonden knutselen verder, zitten de grote delen in elkaar. Vanmiddag ben ik begonnen om de eerste onderdelen in de (grond)verf te zetten. Zie de plaatjes voor mijn voortgang. Ik heb weer wat te doen dit weekend  :P.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
-Wico,
Jij denkt dat deze groot is. Ja. dit is ook wel zo, maar op jouw baan komt de gehele brug inde sfeer van jouw gehele baan te staan. Dan valt het alleen maar op, maar het is wel imposant! Om zo'n brug te bouwen is alleen al een belevenis. Maar jij bent reeds aan het 'verven' geslagen. Aan het groeien van 'gras', daar doet jij niet aan. (?)(!)
Wel neen, gewoon doorgaan en lijmen maar. Het wordt in een recordtijd in elkaar gezet, merk ik wel. Het is en blijft een prachtige constructie. Het vraagt erom, deze dan ook in werkelijkheid te gaan bewonderen. Ja, dat is andere 'koek'! Heel veel plezier en indien 'ingepast' in jouw baan, dan ..........
Tot over een jaar?
:-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Vanavond de arcadebogen van een kleurtje voorzien, zodat je de ouderdom er van af kunt zien. Na de grijze grondlaag eerst een "black wash" om de details op te halen. Daarna met puur wit de "highlights" aangebracht. Tenslotte "drybrushen" met een combi van bruin/groen/wit. Ik heb het bewust wat dik opgezet, zodat je straks ook op een afstand nog het effect ziet.

Als je het zo op schrijft lijkt het heel wat, maar het is gewoon lekker kliederen met verf van de Action. En wat mislukt haal je er met een vochtige doek zo weer af  :D :D :D.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Wico,

Wat zal deze prachtige brug een mooie prominente plek gaan innemen op je toekomstige baan zeker als er lange slepen er overheen rijden.
Weet nu wel nu ik je deze mooie brug zie bouwen dat Michelstadt 3.0 ook bergen zal krijgen met natuurlijk ook deze brug ertussen in. :P
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden aan de brug en baan en laat maar lekker veel foto's zien van de vorderingen.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Mooi werk! Die brugdelen hebben een prachtige natuurlijke kleur zo met een tintje groen er in. Heel goed.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
inderdaad, mooi werk met de brug. Ziet er goed verouderd uit. zo lijkt het dat hij er al even staat.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Hoi Wico,

Net je filmpje ( pas ) gezien  :) lekker sleep hangt er achter de loc, hoe lang is het geheel nu?

Je bent een mooie brug aan het bouwen, die zal over een paar maanden wel op je baan staan en dan kun je genieten van al het moois wat in het schaduwstation staat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Dat gaat een mooie brug worden Wico! Succes met het verder afmaken van de brug en we zien hem vast in de toekomst wel op je baan voorbij komen!  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
De brug der bruggen voor het ware Zwitserlevengevoel, Wico  ;)

Hij mag dan wel groot zijn, op jouw baan gaat dat prima op zijn plek wezen  :thumbup:
( Dit is toch veel leuker dan tuinieren  O:-D )

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 1
@ Michel,

Rustig, rustig, eerst Michelstadt 2.0 maar eens afbouwen (je bent goed bezig!). Met de foto's komt het helemaal goed; de volgende update zit er al weer aan te komen :).

@ Henk,

Bedankt voor de complimenten, het gaat er om om de juiste sfeer te scheppen en een illusie te geven, maar daar weet jij alles van!

@ Tony II,

Dat is precies wat ik probeer te bereiken. Als je goed kijkt naar de foto's van die oude bruggen en viaducten, dan zie je vaak een heel kleurenpallet door de veroudering.

@ Peter,

Ik heb het even voor je nagemeten, maar die sleep is nu 3.15 meter lang. De bedoeling is om straks in dubbeltractie (DB BR185) te gaan rijden, dus dan komt er nog ruim 20 centimeter bij. Dat past dan nog net op de langste opstelsporen :P.

@ Koen,

Hij gaat zeker een prominente plek op de baan krijgen. Door het schuine dak kan ik niet heel erg de hoogte in (zoals op de prachtige baan van Fredje/Freddy), maar ik denk dat het toch wel mooi gaat staan.

@ Tony,

Ik denk dat hij al heel wat keren verkocht is, maar die van mij wordt uniek (net als alle andere die "geweatherd" zijn ;)). Tuinieren is noodzaak (hoewel ik er geen hekel aan heb), de treinbaan pure hobby dus als ik mocht kiezen dan wist ik het wel O:-D.
Het Zwitserlevengevoel op zolder is onbetaalbaar :thumbup:

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Vandaag even een korte update. Het brugdek heeft zijn definitieve kleur gekregen (alleen nog weatheren). Ik moet nog eens nadenken hoe ik C-rails geloofwaardig over deze brug ga leggen, waarbij ook de bovenleiding een plek moet krijgen. Of toch K-rails op de brug gebruiken? Probleem voor later, maar suggesties zijn welkom :). De staalconstructie staat inmiddels ook in de menie; die kan morgen verder afgewerkt worden. Wordt vervolgd dus ?

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Gebruik K-rail, op de brug ligt geen ballast.

Mvg, Johan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Ik zou ook zeker K-rails gebruiken.

groet
Harald
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
 @citaat @citaat

Ik denk ook dat dat het mooiste staat. Als ik K-rail gebruik moet ik toch ook een ondergrond daarvoor hebben; het frame van de brug is veel te open om de rails daar direct op te leggen. Wellicht is een simpel dun houten/karton plaatje al voldoende.

De werkelijkheid nabootsen wordt lastig :?

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Ik ben van dezelfde mening als harald
Ik heb dit ook gedaan op de baan



Groeten
NMBS
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
 @citaat

Bedankt voor de bijgevoegde foto's. Die geven een mooi beeld van jouw oplossing en ik ben overtuigd :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Citaat van: Wico op zaterdag 11 mei 2019, 19:04:00
Als ik K-rail gebruik moet ik toch ook een ondergrond daarvoor hebben; het frame van de brug is veel te open om de rails daar direct op te leggen.
Ik zou het eerst even proberen. Volgens mij moet het gewoon kunnen zonder extra ondergrond.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
 @citaat

Ik denk ook wel dat het kan. Voor mij is meer de vraag wat geloofwaardig overkomt: C-rails met een bedding of K-rails met bielzen die "los" in de lucht hangen. Maar wat je zelf al zegt: gewoon uitproberen!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
En wat de rest al aangaf: gebruik K-rail :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
@citaat

U vraagt, en wij draaien ? Ik denk wel dat het zo kan, maar het blijft een kaal gezicht.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2

Ik zou er toch een heel dun plaatje onder leggen, Wico  :?

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Dat ziet er toch wel heel ielig uit Wico. Vergeet niet dat het het nodige gewicht van een trein moet kunnen houden (liefst meer natuurlijk als marge).
Op het stummiforum zie ik wel dat men de rails op dezelfde manier als jij neerlegt, dus het kan wel. En tussen de bielzen zit nog het een en ander en is blijkbaar het doorzicht naar beneden een stuk minder.
Bijv. hier, de laatste twee foto's in de bijdrage daar.
En een foto vanuit de cabine van een lok.

Hier nog een foto, waarbij onder de sporen langsliggers zijn aangebracht die het gewicht ondersteunen.

Ter vergelijk: bij de oude Botlekbrug zag het er van onderen zo uit:

Daar was in de lengte onder de sporen een langsverbinding gemaakt, die om de zoveel meter door een dwarsverbinding ondersteund werd.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
@ Tony,

Bij mij wordt het straks enkelspoor, dus het gapende gat alleen maar groter :O.

@ Frank,

Bedankt voor alle info. Die foto van de botlekbrug maakt ook veel duidelijker hoe dat in het grootspoor wordt opgelost. Ik ga eens uitgebreid bij de buren meelezen. Naast de oplossing met kale K-rails, zie ik daar ook foto's zoals ik het had gedacht: K-rails maar wel met een extra plaatje als ondersteuning. Het gaat er mij om dat het totaalbeeld geloofwaardig overkomt.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Vanochtend het brugdek onder handen genomen met roestpoeder en mosgroene wash. De verse verflaag van gisteren heeft zijn frisse kleur al snel verloren ;).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Hoi Wico,

Misschien is een stuk horrengaas een idee ?
Eventueel in combinatie met een strook plaat onder de rail.

Grappig trouwens; kijk je naar jouw doensels en ga je vanzelf meedenken van "hoe ga ik dat oplossen?"  :D
Maakt het forum extra leuk !

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
 :roll: Ik vind dat horrengaas idee van Tony wel een goede oplossing. :thumbup:
Realistisch of niet, het dicht de gapende gaten met hele kleine gaatjes. :)
En dan een beetje in de kleur van de brug, dan is het net of het zo hoort.

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
@ Tony,

Dat horrengaas is nog niet eens zo'n slecht idee. Ik wil eigenlijk ook nog 2 mm geluidsisolatie eronder, maar dat ziet er natuurlijk niet uit. Een combinatie van isolatie (voor de demping) en gaas (voor het zicht) zou prima kunnen werken. Dan lijkt het net of er een rooster onder de rails ligt (wat deels weer klopt met de werkelijkheid). Top idee; bedankt voor het meedenken.

@ Dirk-Jan,

We zitten op dezelfde lijn :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Hallo Wico,

Mooie brug aan het bouwen.
Geluidsisolatie hoeft niet als je K rails gebruikt.
Op de brug die ik bouwt is het rijden op vaste grond meer geluid als op de brug. Daar rijd de trein rustiger overheen. Zonder storend geluid.

Je kan ook van de banden die van kunststof zijn van b.v. pakken kopieerpapier onder je rails lijmen. Met een kleurjte zijn het net van die traanmotief platen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Citaat van: ikke650 op zondag 12 mei 2019, 10:34:25
Je kan ook van de banden die van kunststof zijn van b.v. pakken kopieerpapier onder je rails lijmen. Met een kleurjte zijn het net van die traanmotief platen.
:idea: Dit is toch ook weer een heel goed idee, niet persé voor de brug, maar kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden. :thumbup:
De goeie en mooie ideeën komen hier toch zo maar aanwaaien. O:-D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Ik kreeg ooit de tip van Ben om bij een opengewerkte brug roosters onder de rails te maken.
O.a. Weinert brengt die geloof ik op de markt. Maar dat is om tussen de railstaven te leggen.
Ik kreeg daarop toen van iemand een tip om bij Ikea een spatdeksel te kopen KLIK
Wellicht een idee om dat in stroken te snijden/knippen en dat onder je raisl te leggen. Heb je toch een redelijk dragende ondergrond die doorzichtig is.

Bron Pinterest

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
@citaat @citaat @citaat

Bedankt voor de suggesties en ideëen; er zitten creatieve denkers hier op het forum! Die plastic banden heb je in diverse breedtes (bijvoorbeeld ook bij wasmaschines) en kunnen prima als extra langsdrager worden gebruikt. Ik ga dus mijn ogen open houden om deze te scoren.  Geluidsisolatie dus niet nodig en dan afmaken met een rooster van horrengaas (of spatdeksel o.i.d.), en dat alles in de kleur van de brug :thumbup:

Update: ineens wist ik het, er stond nog een doos op zolder met ? (zie foto)

Deze afwerking bewaar ik wel voor later als ik de brug (bijna) ga plaatsen; maar het wordt echt mooi :P

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Leuk toch, zo'n forum  :thumbup:

En gezellie bovendien ! :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Tony,

Helemaal mee eens; snap niet dat sommigen twijfelen of ze hier wel willen blijven >:-D. Lekker op zondagochtend samen "creatief met kurk", wat wil je nog meer :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Bietschtal brug deel 2
Het opvullen met roosters is wel een goed idee, maar ik vindt dat niet het grootste probleem bij deze brug:

Het dek is veel te licht uitgevoerd om treinen te dragen. In werkelijkheid kan dit nooit zo. Het is een manco
wat bij veel vakwerkbruggen voorkomt. Kijk maar eens bij de Hack-bruggen, alles is veel te iel.

Je zou het dek met styreen profielen kunnen versterken. Dwarsliggers onder de bestaande dragers, H-profielen als langsbalken
direct onder de rails. Er komt dan ook wat meer reliëf in het dek, het baantracé wordt wat opgetild.

bijgevoegd nog detail van de brug die ik nu bouw, zie de zwaarte van de constructie.




.