Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Wico,

Je gaat lekker voor oud & nieuw zit het schaduwstation erin en kan je de bovenplaten er weer op leggen. :P
De vitrine is gevuld met prachtige locs. :P :favorite:
Succes met de bouwwerkzaamheden aan het derde schaduwstation.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
-WICO,
Natuurlijk met 'dank' voor jouw foto's kunnen wij ook meegenieten met jouw vorderingen. En het belangrijkste is wel, dat - naar mijn mening - jij geheel volgens plan hebt kunnen werken en daardoor op "tijdschema" hebt gewerkt. Kijk, dat alleen is slechts voor een "kundig man" weggelegd. Nu even geen vergissing maken met het zaagwerk en dan is 'die' plaat ook weer klaar.
Prima werk geleverd en die "Preisertjes", welke nu nog eigenlijk in hun winterslaap liggen, hoor ik al schreeuwen in hun doosjes voor hun nieuwe plekjes op jouw Donnerwetter!
Mooi resultaat! Petje af tot nu toe!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
@ Peter,

Ik vermaak me prima :D. En als ik even geen zin heb, is jouw baan weer mede inspiratie om door te pakken :thumbup:. Het werk gaat inderdaad vlotter nu ik "ervaring" heb.

@ Michel,

Voor oud en nieuw gaat niet lukken, maar volgende week ben ik ook nog lekker vrij en dan hoop ik het schaduwstation wel af te hebben. Kan ik daarna met de spiraal aan de slag ;).

@ Gerard,

Het is dan wel geen keiharde planning, maar probeer wel enigszins "op schema" te bouwen. Deze winter wil ik schaduwstation en spiraal compleet hebben; vervolgens kan ik dan met het zichtbare gedeelte starten :).

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Is voor ons ook fijn, een beetje op schema bouwen, Wico  :thumbup:
Scheelt weer vergeefs wachten en slapeloze nachten  8o

Die Ikeavitrine bij de trap is heel slim bedacht ! Hier zuhause heeft mijn vrouwtje hem (met korting) overgenomen, want ik had de onderbouw klaar.
Laag nummer drie zal een peuleschil zijn met de opgedane ervaring  ;)

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Tony,

Slapeloze nachten wil ik zeker niet op mijn geweten hebben >:-D. Die vitrine is eigenlijk op de groei gekocht voor mijn verzameling F1 schaalmodellen (inderdaad ik ben ook fan van Max Verstappen). Hij stond dus doelloos te wachten en wordt nu nuttig gebruikt :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Wico

Mooi dat je aan je 3é verdiep begint, het zal heel mooi worden.

Je vitrine kasten zijn erg mooi gevuld, ik ben 6 keer live gaan kijken op Spa ik vind het jammer dat ze alles kapot maken door hun regeltjes.

Een voor jou en je familie een mooie en gezond 2019 gewenst
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Peter(ke),

Ik ben niet verder gekomen dan één keer Spa, maar zeker een belevenis om (minimaal) een keer live mee te maken :thumbup:. Ik wens jou en je familie ook een heel goed 2019 met veel werk en hobby plezier!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Gaaf z,n verzameling  dat moet mijn dochter zien.
Ik heb deze de linker heb ik zelf gebouwd en gespoten.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Hoi Ger,

Dan neem ik aan dat je dochter ook een (grote) fan is van Max Verstappen :D. Jouw modellen stammen uit een andere periode; maar Senna was ook een geweldige coureur en sportman :thumbup:

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 1)
Inderdaad Senna was een andere generatie.
Na zijn dood heb ik geen F1 meer gekeken tot max in beeld kwam.
Samen met mijn dochter en schoonzoon ben ik  ook fan van max geworden ,volgend jaar gaan wij samen naar hochenheim en Oostenrijk.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Belofte maakt schuld, dus lekker doorgebouwd aan het derde schaduwstation. Alle platen liggen nu vast inclusief de led verlichting voor het niveau er onder. Vervolgens de isolatie (op rol) op maat gesneden en gelegd. Daarmee is de basis klaar en kan ik verder met de rails. Alle benodigde rails opgezocht, gecontroleerd en geknipt en vervolgens even "proef" gelegd. Zie de foto's voor het resultaat.

Volgende week verder met het isoleren van de rails, het aanbrengen van aandrijving en decoders voor de wissels, het solderen t.b.v. de bezetmelding en het aanbrengen van de ringleiding. Daarna alles weer netjes aansluiten en testen :).

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling; de volgende update volgt volgend jaar!

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
-Wico,
Nou, mijn complimenten voor jouw ijverige inzet. Wat een werk is er verzet! Kortom: Bravo, hoor! En dat allemaal tussen de bedrijven door van Kerst en nu slechts Oud/Nieuw. Maar jij kan niet stil zitten en dus wordt er (verder) gewerkt in een sneltreinvaart! Ik kan niet wachten tot de volgende update van jouw baan! De foto's zijn inmiddels gevoegd bij de anderen en het wordt al een aardig soort van 'fotoboek'! Dank natuurlijk en nu eventjes rust voor vanavond; bijkomen wordt dat genoemd! Het is jou gegund!
Suk6 met de voorbereidingen van jouw volgende fase; wordt weer draadjes solderen! Zo gaan de draadjes verwerkt worden tot ze allen het beoogde effect hebben verkregen. Controle op controle blijft er plaats vinden; niets wordt aan het toeval overgelaten.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Hoi Wico

@citaat
dat is een mooi schaduwstation dat je daar hebt liggen. En de structuur van de opbouw zit er ook prima uit.
Hoe lang zijn jouw sporen in dat station?
Welke LED-verlichting gebruik je en hoe voed jij die?
Ik ben ook bijn a zover en wat informatie is welkom.

groetjes Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Wico,

Ik heb weer met plezier naar je update gekeken en ja bijna is deel klaar en ga je richting spiraal ik kijk nu al uit naar de update(s).
Nu de bezetmelder en andere draden aanleggen maar dat is jouw wel toe vertrouwd wat je schreef nu is het kopieren van de bestaande schaduwstations.
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden en er staan trouwens mooie SBB zilveren wagonnetjes op het spoor. :favorite:

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
@ Gerard,

De feestdagen zijn hier rustig verlopen, dus ik had wat extra tijd om aan de baan te bouwen :). Rust pak ik regelmatig hoor, want het is hobby en geen aangenomen werk.

@ Luc,

Ik heb tien (2 x 5) opstelsporen per laag, dus totaal dertig opstelsporen. Elders in het plan komen nog vijf extra opstelsporen beschikbaar. De opstelsporen in de schaduwstations hebben een bruikbare lengte van 3.00 meter tot 3.75 meter. Goed voor (dubbel tractie) treinen met een lengte van 12 tot maximaal 18 wagons.   

De led strips heb ik HIER gekocht. Het is een complete set, dus plug & play. De strips kunnen eventueel ook gekoppeld worden of op lengte geknipt. De lichtopbrengst is niet echt hoog, maar ik vind het voor de schaduwstations voldoende. Er zijn ook sets met meer vermogen te koop, maar die zijn vaak een stuk duurder. Nu was ik voor vier tientjes klaar. Het zijn RGB strips, die kunnen ook wit licht produceren (als combinatie van rood/groen/blauw), maar je kunt ook kiezen voor aanschaf van alleen witte leds. Dan mis je wel het kleurige disco spektakel dat nu via de afstandsbediening kan worden ingeschakeld :D.

@ Michel,

Nog even doorzetten en dan is ook dit schaduwstation af. Next step inderdaad de spiraal; vergeleken bij jouw fantastische bouwwerk wordt dit maar een bescheiden exemplaar ;). Ik heb even zes wagons op de rails gezet voor het idee van de totale lengte. Op de foto's komt dat toch anders over dan de werkelijkheid.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
 @citaat Die 6 wagens als plaats-indicatie zijn jaloersmakend, Wico  :D

Maar het is je van harte gegund hoor  O:-D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Tony,

Volgens mij biedt de clubbaan ook ruim voldoende strekkende meters, en is voorzien van jaloersmakend mooie scenery ;). Ik hoop dat ik daar ook nog eens aan toe kom (2020 of zo ...), want eigenlijk vind ik dat het allermooiste om mee bezig te zijn.
Natuurlijk heb ik ook voldoening in het bouwen van de schaduwstations en de baan, maar het lekkerste bewaar ik voor het laatst :P.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
 B) Mooie verzameling F1 auto´s heb je.:thumbup:
Je hebt der meer dan mij, ik heb er eentje. :D
En je pas gebouwde schaduwstation ziet er keurig uit, lekker de ruimte voor een hoop treinenspul. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Dirk-Jan,

Bedankt voor de complimenten. Ooit ben ik ook begonnen met een verzameling van één, dus er is nog hoop :?. Mijn lijstje met treinen is stiekem de laatste jaren ook aardig gegroeid, dus die opstelsporen ga ik echt wel nodig hebben >:-D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Hoi Wico

@citaat

bedankt voor de informatie voor de LEDstrips. Hier kan ik wat mee doen.

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Dag Wico,

Dat is weer een mooie up-date.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 3e schaduwstation (deel 2)
Ivan,

Bedankt, ik werk rustig door dus eind van de week hoop ik weer nieuws te kunnen melden.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Het was even doorwerken in de vakantie, maar vandaag kan ik het heugelijke feit melden dat de drie schaduwstations volledig klaar zijn. Na de laatste loodjes van een maar half geknipte rails en een verkeerd aangesloten bezetmelder, rijdt alles nu zoals het hoort en met de juiste bezetmeldingen in de CS2 (koppeling met Itrain volgt later). De platen op maaiveld liggen nu nog los, want ik moet nog nadenken over de beste manier om de (toekomstige) draden daaronder weg te werken. Ook de led verlichting is aangesloten. Die beschikt over een disco stand dus dat maakt het feest compleet :D.



Volgende fase wordt de bouw van de spiraal. De basis daarvoor heb ik al eerder gebouwd, dus ik kan gelijk de aansluiting op de schaduwstations gaan realiseren. Voor ik verder ga bouwen eerst nadenken over aansluiting van booster, ringleiding en bezetmelders op de spiraal, en daarna weer lekker aan de slag.

En om het feest compleet te maken, staat de pakketbezorger net aan de deur met mijn laatste openstaande bestelling uit 2018. Dit is een set van twee schuifwandwagons van de Italiaanse Spoorwegen (Märklin 46871). Deze set is de laatste uitbreiding van mijn Zwitsers/Italiaans staaltransport. I'm a happy man :P.   

Groeten,
Wico         
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Wico,

Gefeliciteerd dat je de schaduwstation af heb gekregen en dat je nu verder kan gaan bouwen waar het spiraal nu aan de beurt is.
Hoe is eigenlijk je booster verdeling op je baan ?
Één voor je schaduwstations en spiraal en dan één voor de rest van de baan ?
Ikzelf heb twee Esu boosters één voor het spiraal en onderste schaduwstation en de ander is voor de middelste en bovenste schaduwstation en de Ecos is voor de boven baan en dat is genoeg lijkt mij toen ik van de week met 20 treinen te gelijk reed had ik geen stroom problemen en reed alles lekker door in Michelstadt.

Ook de staalwagons mogen er wezen zien er fraai uit. :thumbup:
Uit hoeveel wagons bestaat het Zwitsers/Italiaans staaltransport ?

Succes met de verdere bouwplannen en ik kijk uit naar de volgende update.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Hoi Michel,

Ik heb één booster voor de drie schaduwstations plus één booster voor de spiraal. De hele boven baan wordt door de CS2 van stroom voorzien. Eventueel kan ik later nog een booster toevoegen op de boven baan als dat nodig is. Het staaltransport bestaat uit totaal 14 wagons. De bedoeling is dat hier een rode SBB Re 460 (Bözberg) voor komt. Deze loc werd in periode V ook gebruikt voor goederentransport, dus die kan er prima voor. In het grootspoor wordt de Re 460 tegenwoordig alleen nog voor personenvervoer gebruikt.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Prachtig resultaat Wico.
En al die kleuren!  :D
Greetz, Arjan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Arjan,

Bedankt voor de complimenten! Die kleuren zijn alleen nu voor de leuk :?. Gelukkig kun je ze ook combineren tot wit licht (wat er op de foto's als paars uitziet vanwege de reflectie van de isolatie), dus dat zal in de toekomst de instelling zijn bij normaal gebruik :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Hoi Wico,

Top dat je schaduwstations al zover zijn, ik zou er zelf voor gekozen hebben om de boosters anders in te delen.

booster 1 voor verdieping 1 en 2
booster 2 voor verdieping 3 en de spiraal

De CS voor de bovenbaan, en in de bovenbaan rekening houden met een eventuele scheiding ( halverwege de baan ) mocht je hier stroom te kort komen hoek je alleen de aanvoer los te koppelen en aan te sluiten op de extra booster.

Veel plezier met de nieuwe wagons.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Peter,

Bedankt voor de tip(s). Door de "modulaire" opzet van de ringleiding kan ik de drie schaduwstations eventueel makkelijk splitsen als dat nodig blijkt te zijn. Ook bij de bovenbaan ga ik rekening houden met eventueel toekomstig splitsen i.v.m. een eventuele extra booster. De praktijk zal staks uitwijzen wat het beste werkt.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Gelukkig kun je ook wit licht maken, zien die nieuwe wagens er ook veel mooier uit  :D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Hoi Wico,

toen ik de foto's aan mijn vrouw liet zien was haar reactie: "waw zo mooi en proper". En ik kan je verzekeren je legt daarmee de lat voor mij zeer hoog.
De schaduwstations zien er schitterend uit met dat licht. Ook je bedrading mag gezien zijn.
Ik blijf je volgen.

mvrgr

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Het ziet er allemaal weer super uit Wico :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
-Wico,
Wat ik al eerder aanhaalde, als jij éénmaal van start gaat, dan is er 'geen houden meer' aan! Komt helemaal 'uit'! Nu maar eens ademhalen en een klein beetje rustig gaan aandoen. Je weet, dat die 'boog' niet altijd gespannen kan staan! (hoewel?). Binnenkort kom ik jouw Donnerwetter bekijken. Het wordt zeker een klein feestje, want die 'verlichting' werkt alsof er een 'dj' achter de tafel staat.
Over het wegwerken van die draden daar komt jij nog op terug, maar wordt ook zeker 'geniaal' weggewerkt. Suk6 met de spiraal en wat er nog meer komt 'bovendrijven'!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Wico

Mooi heel erg mooi, al ik binnen jaartje of 2 aan mijn nieuwe baan begin heb ik alvast een mooi voorbeeld.

Vind het licht wel erg mooi, is eens iets anders dan gewoon wit  :D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
@ Tony,

Zelfs "fifty shades of grey" behoort tot de mogelijkheden >:-D.

@ Luc,

Het doet me deugd dat ook je vrouw mijn werk waardeert :thumbup:. En wat betreft de hoogte van de lat ? die bepaal je gelukkig zelf. Ik heb wel geleerd dat zorgvuldig werken helpt om storingen in de toekomst te voorkomen.

@ Koen,

Bedankt voor de complimenten; meer dan mijn best kan ik niet doen ;).

@ Gerard,

Komende week wacht de reguliere arbeid weer, dus dan gaat het hobby tempo noodgedwongen omlaag. Gelukkig ligt daarna weer een weekend in het verschiet en kan ik verder met de spiraal :P.

@ Peter(ke),

Dat is het mooie van dit forum, dat we van elkaar kunnen leren en als voorbeeld gebruiken. Voor de opening vond ik de disco uitvoering wel gepast :D. In het donker doet blauw het ook goed als een soort nachtverlichting in de schaduwstations.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Citaat van: Wico op zaterdag 05 januari 2019, 13:47:00
En om het feest compleet te maken, staat de pakketbezorger net aan de deur met mijn laatste openstaande bestelling uit 2018. Dit is een set van twee schuifwandwagons van de Italiaanse Spoorwegen (Märklin 46871). Deze set is de laatste uitbreiding van mijn Zwitsers/Italiaans staaltransport. I'm a happy man :P.


Jij rijdt het juiste tijdperk (of maakt dat onderscheid niet)

Bron: Gare Délemont oostkant (Delsberg)

Het verhaal gaat dat blauwe staaltransport wagons door SBB geleend waren van de FS; maar als je deze twee ziet, door Bruidsluier omwikkeld en natuurlijk geweatherd dan zal dit onzin zijn: dit doe je niet met de geleende spullen van een ander. Althans, Zwitsers niet.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Jan,

Ik rij voornamelijk (intermodaal) goederenvervoer, aangevuld met een aantal personentreinen plus wat historisch materieel. Even afgezien van die laatste categorie, is alles periode V en VI.

Die wagons zien er wel heel anders uit dan wanneer ze vers uit de Märklin doos komen :D.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend

Märklin uit de doos, is dat Märklin 46870?

Uit de doos zijn ze net zo mooi als die van Roco (en die had er 2 in een serie van 3 en ook losse wagons).
Roco leverde ze met allemaal aparte wagonnummers; dat zal Märklin ook wel hebben gedaan ...

Maar mocht je ooit gaan weatheren, dan heb je alvast een voorbeeld.

Het gekke is de vastgegroeide, gele, open wagon achter deze 2 schuifwandwagons, en ik heb geen idee wat dat voor wagon is (ze stonden tegenover de Landi, de vroegere "Zwitserse Boerenbond", en ik kon er niet dichter bij komen, of misschien ook wel als ik alerter was geweest):
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Intermodaal goederenvervoer .... een voor deze accountant onbekende term  :)
Heb het ff opgezocht https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Intermodaal_goederenvervoer
Weer wat geleerd!  :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... schaduwstations feestelijk geopend
Arjan,

Waar het forum al niet goed voor is :P. Maar Wikipedia heeft het goed begrepen; dat is dus intermodaal vervoer :thumbup:. Bij mij op de baan derhalve veel transport van containers, wisselbakken, opleggers en vrachtwagens (rola). Maar niet uitsluitend hoor, want er wordt op mijn baan nog wel meer vervoert zoals: staal, schroot, gas, brandstof, hout, suiker(bieten), cement, kiezel, post, militair materieel, bouwmateriaal en gemengde goederen :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Nu de schaduwstations zover gereed zijn, wordt het tijd voor het volgende onderdeel: de spiraal. Hiervoor had ik al eerder de basis in elkaar gezet en deze kan ik nu gaan koppelen aan de sporen van de schaduwstations. Het spiraal staat op zijn plek en is uitgelijnd; hellinghoek ongeveer 2,5 graden. De eerste rails proef gelegd om zeker te weten dat het ontwerp ook in de praktijk klopt en past. Ik maak gebruik van R2 (dalend) en R3 (stijgend) bochten. Elke wending is 11 centimeter en twee wendingen overbruggen de afstand naar het volgend schaduwstation. Voor de kritische kijker: op de eerste wending is nu de rails uitgelegd voor de tweede wending (dus met aansluiting op het schaduwstation).

Dit weekend gaat de rails er weer af en ga ik de isolatie op maat snijden.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
De spiraal staat in de steigers Wico, imposant gezicht al die draadeinden.

Een lekker klusje voor aankomend weekend om de isolatie te snijden en te plaatsen, of tussendoor nog even naar Houten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Dat schiet meteen al lekker op, Wico  :thumbup:

Zal na het weekend wel klaar zijn  :D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
-Wico,
Alles is goed voorbereid en - volgens het gezegde - is dat het halve werk. Resultaat: een weekendje werken en het is klaar!  Kijk, dat is het werk van een 'specialist'! Tsjonge, telkens verbazen wij ons weer met welk een tempo jij vooruit gaat in jouw treinkamer. Echt, Wico, het is het allemaal waard! Jij zult vanaf nu weer de nodige complimenten binnen krijgen. Dus: Bravo!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
@ Peter,

En dan zijn dit nog maar de draadeinden tot maaiveld niveau. Middels koppelstukken ga ik straks nog verder de hoogte in met vier extra wendingen (dus 2 extra niveaus boven maaiveld).

Geen Houten voor mij dit keer; heb mijn januari budget al weer ruim uitgegeven aan wissel-aandrijvingen en -decoders :D. Ook de eerste bestellingen voor de nieuwigheden 2019 zijn alweer de deur uit :P.

@ Tony,

Rustig, rustig... Het is wel digitaal hè; dus heel veel knippen, solderen, isoleren, draadjes aansluiten ... :?. Dus zeker dit weekend nog niet klaar ;).

@ Gerard,

Ik doe het zeker niet voor de complimenten hoor (ook al ontvang ik ze graag); belangrijker is dat ik straks storingsvrij kan rijden! En dit weekend klaar ... nee dus :important:

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Wico,

Wederom weer met heel veel plezier naar je update gekeken.
Ja het begint nu wat te worden nu je aan het spiraal gaat beginnen zoals altijd ziet het er weer strak en mooi afgewerkt uit. :thumbup:
Succes dit weekend met de bouwvorderingen en laat maar weer een update zien na het werk wat er bij gekomen is in het spiraal. :P

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Michel,

Graag gedaan! Vergeleken bij jouw mega spiraal ben ik maar een kleine jongen ;). Planning is dat eind februari de spiraal tot maaiveld gereed is, dus er is nog een hoop werk te verzetten! Er zullen zeker nog wel een paar updates volgen :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
 B) Nou Wico, ik vind het een indrukwekkende spiraal worden. :thumbup:
Ja, ja, er zijn hier op het forum een paar uitslovers die een grotere hebben,
maar die hebben gewoon rekenfouten gemaakt en hun spiraaltje liep daardoor wat uit de klauwen. :-) >:-D
Gewoon lekker verder werken aan je Profi bouwwerk, suc6 ermee.

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 1)
Dirk-Jan,

Bedankt voor de complimenten; enne beter een kleine die steigert (zeg 2,5 graden), dan een grote die weigert >:-D.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 2)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw spiraal (deel 2)
Dit weekend niet veel tijd gehad om aan de baan te werken. Inmiddels is de eerste volledige wending gereed en voorzien van isolatie, ringleiding en bezetmelders. De tweede wending ligt er voor driekwart in, maar moet nog verder afgewerkt. Wel even proefgereden vanuit het onderste schaduwstation en dat loopt soepel :). Nu op weg naar de aansluiting met het tweede schaduwstation.

Groeten,
Wico