Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... start bouw 2e schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... start bouw 2e schaduwstation
Hoi Wico,

Top dat de volgende verdieping in de startblokken staat, je doet er goed aan om de tijd ervoor te nemen en alles goed te testen voordat je verder gaat.

En als je geen zin hebt, dan gewoon lekker iets anders doen of op de bank zitten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... start bouw 2e schaduwstation
Wico,

Leuk om te lezen en te zien dat je weer een etage hoger gaat in de bouw van de schaduwstations.
Het gedane werk ziet er prachtig verzorgd uit en je bent weer een stap dichterbij het einddoel gekomen al heb je nog een lange weg te gaan.
Maar ja kan aankomende week lekker bouwen tijdens je weekje vrij ik / we zien de vorderingen wel verschijnen door een tussentijdse update. :P

Ikzelf ben blij dat ik deze (bouw)fase achter de rug heb al hebben René en ik veel plezier en lol gehad tijdens het bouwen nu kijken wij uit om de laatste bezetmelders te maken en dan gaan we samen genieten van de eerste rijdende treinen die door Michelstadt 2.0 gaan rijden want samen gebouwd is samen genieten van het resultaat. :)

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... start bouw 2e schaduwstation
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... start bouw 2e schaduwstation
@ Peter,

Alles is inderdaad goed en uitgebreid doorgetest. Nu kan ik overal nog makkelijk bij, maar dat wordt straks alleen maar lastiger :O.

@ Michel,

Stap voor stap kom ik in de goede richting. Met de ervaring van de bouw van het eerste schduwstation, kan ik nu wat sneller meters maken. Voorlopig kan ik alleen nog maar dromen van rijdende treinen; behalve het inmiddels bekende rondje om het station ;).
Bij jou dus binnenkort champagne begrijp ik :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 2)
Vandaag heb ik rustig verder gebouwd aan het 2e schaduwstation. Al het benodigde plaatmateriaal ligt er nu in, dus de basis voor dit schaduwstation is gereed. Morgen niet veel tijd, maar bedoeling is om dan de  geluidsisolatie (PU rubber) aan te brengen. Daarna kunnen de rails er op!

Nu het plaatmateriaal er in ligt, kon ik ook de led verlichting voor het onderste schaduwstation aanbrengen. Ik heb plug&play led strips gekocht, met drie strips van vijf meter die vanuit één voeding werken. Zo kan ik alle drie de schaduwstations van licht voorzien. Het zijn RGB leds, dus alle kleuren van de regenboog zijn mogelijk; inclusief knipperende disco verlichting :D.

Voor de liefhebbers heb ik een paar foto's toegevoegd om de voortgang in beeld te brengen. Ik heb ook gelijk maar wat wagons op de rails gezet voor een idee van de maximale opstel lengte :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 2)
Hoi Wico

Heel mooi je bouw van je baan, even een vraag waar heb jij led strips gekocht aub. Ik wil ook in mijn schaduwstation verlichting aanbrengen en 3X5 meter met 1 voeding lijkt me leuk, en mooie lange sleep heb je klaarstaan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 2)
Hallo Peter(ke),

De led strips heb ik HIER gekocht. De lichtopbrengst is niet echt hoog, maar ik vind het voor de schaduwstations voldoende. Er zijn ook sets met meer vermogen te koop, maar die zijn vaak een stuk duurder. Nu was ik voor vier tientjes klaar. Zoals gezegd zijn het RGB strips, die kunnen ook wit licht produceren (als combinatie van rood/groen/blauw), maar je kunt ook kiezen voor alleen witte leds. Dan mis je wel het disco spektakel :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 2)
Heb je dan ook een afstandsbediening voor het disco-effect? In onze bank zitten ook led-strips en met de afstandsbediening kun je dan allerlei zaken veranderen :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 2)
 @citaat Inderdaad zit er ook een afstandsbediening bij. Daarmee kan ik alle kleuren mixen en diverse lichteffecten aansturen. Kan ik in de toekomst mooi gebruiken voor de feestelijke opening van de baan :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 2)
Beetje champagne erbij en pitspoezen :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Vanochtend naar de beurs in Houten geweest. Zoals verwacht was het aantal standhouders fors minder vanwege Eurospoor, maar dat mocht de pret niet drukken. In elk geval even bijgepraat met de "vriendenclub" en daarnaast de nodige spullen gescoord.

Ik was al langer op zoek naar DB Cargo Eaos open wagens als uitbreiding van mijn houttransport. Nou zie je die overal, maar niet in de uitvoering met grote opschriften (uit set 46220). Tot mijn verbazing vond ik er deze beurs niet één, maar drie! Dus die zijn allemaal in de tas verdwenen. Voor de beeldvorming nog even op de foto gezet met lading en inclusief het exemplaar dat ik al had.

Ook nog een mooie MB Actros vrachtwagen (glastransport) voor op de Duitse RoLa gevonden. Spoiler lag los, dus voor een spotprijs gekocht (thuis twee druppies lijm en gefixt). Een gips mal van Woodland is eveneens mee naar huis gegaan. Het duurt nog wel even voor ik aan de scenery toe ben, maar je kunt hem maar in huis hebben :). Tenslotte nog wat rails en de laatste ontbrekende wissels gekocht. Kortom een geslaagde trip naar Houten :thumbup:.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Hoi Wico,

Leuk dat je er niet een, twee maar drie wist te scoren in Houten.
Ik was vandaag naar Utrecht geweest en dar was het toch redelijk druk.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Wico

Mooie aanwinsten gekocht, nog enkele wagons erbij en je hebt een prachtige sleep  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
-Wico,
Jij leeft nog helemaal in de "vrije" week! Nog maar net thuis gekomen en direct alles gevuld en gefotografeerd, zodat wij die foto's weer kunnen bijvoegen. Zo mag ik dat heel graag zien! Dank voor de impressies en niet rusten, maar doorgaan in dit tempo, want die baan moet ook snel "af" zijn. De scenery staat te popelen om van start te gaan!
Suk6 en met de aanstaande feestdagen-kadootjes wordt alles weer optimaal benut. Prima werk! Dank voor deze prachtige update! :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten

Mooie buit, Wico  :thumbup:

Maar goed, dat de andere potentiële kopers in Utrech waren  :o)
Lijkt me trouwens ook wel leuk om een paar wagens met kleinere opschriften ertussen te hebben.
Voor de broodnodige variatie  O:-D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Wico,

Ik zag je aanwinsten al vluchtig in het restaurant maar ze zien er goed uit nu ze gevuld zijn met hout. :) :thumbup:
Ook de vrachtwagen ziet er leuk uit zeker als glaswagen die zie je niet zo vaak.

Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... gescoord in Houten
@ Peter,

Ik kon het niet laten om ze dan maar allemaal mee te nemen. Voorkeur voor lange slepen; maar dat wist je al :D.

@ Peter(ke),

Bedankt! Deze wagons zijn aangehaakt bij het hout transport wat ik al had opgebouwd. Misschien nog één of twee erbij kan altijd natuurlijk ;).

@ Gerard,

Nogmaals dank voor het fraaie kwartet spel; staan gelukkig ook een paar fraaie SBB locs op :P. Bouwen doe ik lekker in mijn eigen tempo, wat bij mij meestal betekent dat fases van hoge energie/activiteit worden afgewisseld met periodes met weinig tot geen voortgang :O. Enthousiaste reacties op het forum stimuleren wel om door te bouwen :thumbup:.

@ Tony,

Inderdaad minder kapers op de kust en meer ruimte/rust om alle stands bekijken. ook wat andere handelaren dan gebruikelijk. Niet op de foto, maar voor twee euro heb ik een leuk mapje gekocht met knipsels van oude artikelen en afbeeldingen van de diverse TEE treinen. Ga ik morgen eens op mijn gemak bekijken/lezen.

@ Michel,

Ik ben zondermeer geslaagd vandaag, met een diversiteit aan spullen die ik goed kan gebruiken op en rond de baan :important:.

Groeten,
Wico 
   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Even kort de laatste stand na een weekje vrij en de nodige uren werk aan de baan. Het tweede schaduwstation ligt er nu in en is voorzien van geluidsisolatie. Daarna een middagje bezig geweest om gebruikte rails schoon te maken. Op het forum had ik een tip gelezen om dat met WD 40 (kruipolie) te doen. En inderdaad na schrobben met een tandenbostel en weinig olie zien ze er weer als nieuw uit. Alle benodigde rails vervolgens geknipt en even proef gelegd. Nu kan ik volgende week verder met solderen en isoleren ...

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Wico

Wauw daar zitten ook de nodige meters rails in, ik maal mijn rails proper met wasbenzine helpt ook goed.

Mss als tip moet niet spaar voor een LUX set stofzuiger en borstelwagon dat werkt heel goed.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
@citaat Peter(ke),

Ik was natuurlijk niet echt duidelijk in mijn bericht. Het schoonmaken ging niet zozeer om de railstaven maar meer om de kunststof bedding. Bij gebruikte C-rails wordt die vaak grijs en dof en geeft kleurverschil als je ze samen legt met nieuwe C-rails. Door gebruik van de WD40 worden dus de complete gebruikte C-rails als nieuw, en is het kleurverschil verdwenen.

Bedankt voor de tip; zowel de stofzuiger als de bostelwagen heb ik reeds in mijn bezit en gaan straks regelmatig hun rondjes draaien. Ik twijfel nog over aanschaf van de middenrail (puko) reiniger. Lees daar wisselende meningen over of het wel/geen zin heeft om die aan te schaffen.

Oh ja, bijna vergeten te melden, maar er zit ruim 40 meter rails in één schaduwstation. Straks dus 120 meter rails gelegd voor drie schaduwstations :).

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Wico

Dank je wel voor de uitleg hoe je rails kan proper maken zijkanten, en ik denk ook om ooit de puko wagon reiniger aan te kopen.
Maar zoals je al typte je vind er wisselende of weinig info over.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Wico,

Prachtige foto's van de vorderingen aan je schaduwstations. :) :thumbup:
Leuk om te zien dat het nu vorm gaat krijgen je baan al ben je er nog niet dit werkt zeker wel motiverend voor je om door te bouwen met ieder vrij uurtje wat je hebt. :)

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Hoi Wico,
Jij gaat snel!. Hoeveel ruimte zit er tussen je onderste laag en de grond? En kom je goed bij de onderkant (bedrading) van de volgende Laag (lagen)?
Kun je ook nog aan de achterkant onder het schuine dak bij de achterste sporen komen? Ik zie dat daar nog wel enige ruimte is, maar kun je er ook nog tussen?
Ben nl benieuwd naar ervaringen, omdat ik straks in een ongeveer gelijke situatie wil gaan bouwen.

gr. Gertjan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
@ Peter(ke),

Ik wacht nog even met de middenrail reiniger en ga eerst kijken of stofzuiger en borstelwagen hun werk goed doen.

@ Michel,

Ik ben druk aan het bouwen; krijg 23 februari wat forumvrienden op bezoek en kan moeilijk een lege zolder laten zien ;).

@ Gertjan,

De onderste laag zit 25 cm van de grond. Alle bedrading in de schaduwstations zit aan de bovenkant (weggewerkt in de isolatie) en deels zijkant van elke laag. De bereikbaarheid is dus geen probleem. Ik heb de treintafel zover naar achteren gezet dat er nog (net) voldoende ruimte is om aan de achterkant overal bij te kunnen. Ik zal later voor de duidelijkheid nog wat foto's plaatsen.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)

Mooi die laatste foto, Wico !

Als ik dat zo lees hierboven, heb je nog vet veel werk voor de boeg.
Ligt alles eindelijk netjes op de planken, kun je het weer loshalen  :?

Maar goed, dat je dan je droombaan voor ogen kunt halen  :P

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Tony,

Er is inderdaad nog heel wat werk te verzetten. Ik ben dan ook blij dat ik af en toe een klein rondje om het station kan rijden :D. Die droombaan gaat er zeker komen, en in de tussentijd kijk ik verlekkerd bij anderen in hun topic :P.

Binnenkort groot nieuws op TEE gebied in Donnerwetter Alm. Wordt vervolgd!

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Citaat van: Wico op dinsdag 13 november 2018, 12:58:28
Binnenkort groot nieuws op TEE gebied in Donnerwetter Alm. Wordt vervolgd!

Ik ben benieuwd Wico wat er binnen komt rollen in "Donnerwetter Alm". :)
En als je die mooie Zwitserse locs hun asjes wil laten strekken ben jij en je locs altijd welkom om van die paar meter rails van Michelstadt gebruik te maken. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Spannend, Wico !

Dat kunnen er meerdere zijn.
Dus ben benieuwd welke  :P

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Kan wel zien waar onze Wico woont! Hij heeft nog totaal niets bekend gemaakt; zelfs afgelopen zaterdag niet! Dus is het "een raad wat er komt" topic aan het worden!
Het allerbeste is: Heel gewoon blijven wachten, tot er een foto verschijnt op zijn topic! Dan barst het weer los van allerlei 'loftuitingen'! :-) :favorite:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
@ Michel,

Ik ben ook benieuwd; de deal moet nog gesloten worden. Hopelijk gaat dat lukken :D. Je uitnodiging ga ik zeker onthouden!

@ Tony,

Ik heb gekozen voor een rood/beige combinatie ;).

@ Gerard,

Ik hou het graag spannend :P Wacht nog op een positieve reactie van de aanbieder!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
  @citaat Daar zijn er genoeg van, Wico.

Ik zou ze best allemaal willen bezitten  O:-D
Hopelijk lukt het en krijg je een goed exemplaar.

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Tony,

Dat weet ik; de één nog mooier dan de ander. Maar ik heb er nog geen één van >:-D

Als het lukt, dan komt hij vers uit de doos en geleverd door de Märklin vakman. En natuurlijk Zwitsers (what else?).

Hm Zwitsers zegt 'ie : Helvetia, Gottardo, Edelweiss (who knows?) :?

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)

Maakt niet uit, Wico.......

Emmental, Gruyère,Appenzeller of raclette-kaas, als er maar genoeg gaten in zitten om er de trein doorheen te jagen..........
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Tony,

Op de nieuwe baan zijn zo'n 20 tunnelportalen en 5 bruggen voorzien, dus met die gatenkaas zit het wel snor!

De TEE deal is rond en het geld is gestort :). Nu wachten op een groot pakket (de sint is vroeg dit jaar :D).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
-Wico,
Die 'bodedienst' is al kind aan huis, maar deze zeker - vooral in de komende periode - nog wel 'sterker' gaan worden. Maar deze 'aankoop' zal wel met een speciaal 'beveiligd' transport (misschien wel met die van en naast de hallen in Houten zit) worden uitgevoerd. We gaan de krantenberichten afwachten. Suk6 en ontzettend veel speelplezier ermee!  8)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bouw 2e schaduwstation (deel 3)
Alvast een smulplaatje; al zal het deze wel niet zijn  :P

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE op komst
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... TEE op komst
@ Gerard,

Ik denk dat ik inmiddels in de standaard bezorgroute van diverse pakketdiensten zit :).

@ Tony,

Deze wordt het zeker niet, want die past niet op zolder. Ook de achtertuin is niet groot genoeg >:-D.

Wel een mooie foto trouwens!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Met trots presenteert de V.H.E.D. (Verein Historischer Eisenbahn Donnerwetter) haar nieuwste aanwinst: De RAe TEE II "Gottardo" (door Märklin in model uitgebracht in 2007 onder nummer 39540). De V.H.E.D. is zeer verheugd om dit historisch treinstel toe te kunnen voegen aan haar huidige bestand, bestaande uit een Ce 6/8 III ?Krokodil? en diverse Ae 6/6 locomotieven (met bijbehorende serie Leichtstahl wagens). In de toekomst zullen deze fraaie iconen van de Zwitserse spoorwegen een plek gaan krijgen op het nog te realiseren ?historisch emplacement? in Donnerwetter. Deze standplaats is onderdeel van de grootscheepse renovatie van Station Donnerwetter en omgeving, en zal naar verwachting in het laatste kwartaal van 2019 feestelijk geopend worden. Tot die tijd zullen deze treinen nog niet dagelijks voor het publiek toegankelijk zijn, maar incidenteel wel worden ingezet voor speciale gelegenheden. Onderstaand artikel is ter illustratie overgenomen uit de ?Donnerwetter Algemeine? van 16 november 2018:     

Historische schets van de Rae TEE II 1051 "Gottardo"

Aan het einde van 1953 kondigde de toenmalige voorzitter van de Nederlandse Spoorwegen de oprichting aan van een Europees express treinstellen netwerk, waarbij diverse Europese spoorwegen werden betrokken en dat zou beschikken over een gemeenschappelijk treinen park. Al een jaar later richtte de Internationale Spoorweg Unie (Union Internationale des Chemins de fer) een aparte commissie op , die de uitgangspunten verder uit zou moeten werken.  Bij de uitvoering waren naast de NS, ook de Duitse Spoorwegen (DB), de Italiaanse Spoorwegen (FS), de Belgische en de Franse Nationale Spoorwegen (NMBS en SNCF), de Luxemburgse Spoorwegen (CFL) en de Oostenrijkse en de Zwitserse Spoorwegen (ÖBB en SBB ) betrokken. Maar de tijd was nog niet rijp voor een uniforme Europese oplossing, zodat alleen de technische kaders en de geavanceerde apparatuur van de treinen onder de naam "Trans Europ Express" (TEE) gemeenschappelijk uitgevoerd konden worden. Bij de diverse maatschappijen ontstonden vier verschillende TEE-dieseltreinen.

Maar reeds bij het in gebruik nemen van de TEE in 1957 was het duidelijk dat een dienstregeling met uitsluitend dieseltreinen niet up-to-date was. Vooral vanwege de elektrificatie, die vooral in Duitsland en Frankrijk zeer snel vorderde, was het niet economisch om de diesel aangedreven TEE?s onder een rijdraad te laten rijden. Met name de SBB, met zijn bijna volledig geëlektrificeerde netwerk, heeft deze gedachte al vroeg in zijn toekomstplannen verwerkt. Het enige probleem waren de verschillende stroomsystemen van de samenwerkende spoorwegen. Dit leidde tot diverse projecten voor twee, drie en vier-systeem geschikte elektrische treinstellen, wat uiteindelijk resulteerde in de bestelling van vier Europa-breed inzetbare SBB treinstellen RAe TEE II in 1957. De levering van deze vier RAe vier-systeem treinstellen met de nummers 1051-1054 vond plaats vanaf april 1961; de eerste persintroductie voerde de RAe 1051 op 20 april van Zürich naar Schaffhausen; een paar dagen later werd ook onder 1500 V, 25 kV / 50 Hz en 3000 V getest. Zo heeft de SBB een technisch hoogtepunt gecreëerd in de ontwikkeling van elektrische treinen.

De RAe TEE II werd initieel uitgevoerd als een trein met vijf eenheden, uitsluitend ingericht als salon 1ste klasse, en bestaande uit: een centraal opgesteld motorrijtuig met keuken, twee stuurstand rijtuigen en als tussenrijtuig een zitrijtuig en een restauratierijtuig met bar. In totaal waren er in het zitrijtuig en de beide stuurstand rijtuigen 126 plaatsen beschikbaar; in het restauratierijtuig konden nog 54 extra passagiers zitten. De maximale snelheid van de 259 ton wegende en 125,3 m lange trein was 160 km/u. De reguliere inzet van de RAe TEE II startte uiteindelijk op 1 juli 1961 als de TEE "Gottardo" en "Ticino" tussen Zürich en Milaan.

De best bewaard gebleven RAE TEE II 1051 "Gottardo" kon worden gered van de sloper, en staat sinds kort als ?vlaggenschip? bij de Verein Historischer Eisenbahn Donnerwetter (V.H.E.D.) in de voormalige rood-en-crème kleurstelling, en is in de toekomst weer voor bedrijfsuitjes en gelegenheidsritten beschikbaar.

Namens de voorzitter van de V.H.E.D.

Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Wico

Heel erg mooi treinstel, het is niet helemaal mijn smaak.
Maar dit gaat prachtig staan en rijden op je baan, jij hebt er de plaats voor.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Wauwwwww!!!!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Het model 39540 is voorzien van een softdrive sinus motor (mijn favoriete aandrijving) en Mfx decoder. Het treinstel is geheel in metaal uitgevoerd en standaard voorzien van led interieurverlichting. De licht- en geluidsfuncties zijn erg beperkt, maar voor mij voldoende. Dit treinstel wordt op Ebay tweedehands regelmatig aangeboden tegen vaak hoge prijzen; soms zelfs boven de oorspronkelijke fabrieksprijs. En nu had Harlaar hem zomaar in de oktober sale. Nog steeds niet goedkoop, maar wel nieuw en via een officiële Märklin dealer. Dat vind ik dan wel een prettig idee bij een treinstel dat minimaal 10 jaar oud is. Gelukkig loopt hij als een zonnetje! Jullie begrijpen dat ik erg blij mee ben :D.

Nog wat smulplaatjes van het treinstel op "de baan" :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Wat een prachtig verhaal van de V.H.E.D. (Verein Historische Eisenbahn Donnerwetter). :) :thumbup:
Maar wat een prachtige aanwinst heb je er bij gekregen wauw wat mooi zeg.
Heel heel veel rijplezier toegewenst op je toekomstige baan.
Ook deze gaat weer op mijn verlanglijst.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold

Ik kan van jaloezie amper aan mijn toetsen, Wico  :?

Maarre; ik doe het dan toch maar, supertoll !!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mooie lengte ook voor jou baan  :P

Grtz Tony

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Mooi spul hoor. Te groot voor mij.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Supergaaf! Kan me voorstellen dat je er blij mee bent. Mooi verhaal trouwens over de geschiedenis van de TEE
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Hoi Wico,

Die komt me bekend voor  :) prachtig treinstel een en al sier wat er voorbij komt rijden.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
In Waalwijk staat ook nog een nieuwe in de vitrine, ik denk er wel eens over, maar voorlopig is mijn baan met 20 rijdende treinen "vol".

Groet, Anne W
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
WSUM? Van hier uit 2,5 uur reizen, ? 40 trein+? 12 voor Arriva.
Op het aankoopbedrag peanuts, schat ik in.  :D
Maar ja, m'n budget 2018 schiet te kort, niet de perronlengte.  B)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
@ Peter(ke),

Normaal rijd ik met modern Zwitsers of Duits materiaal, maar ik vind het ook wel leuk om af en toe wat "oud spul" te laten rijden. Deze trein is toch één van de hoogtepunten van de Zwitserse spoorwegen. Ik vind het dan ook weer leuk om me een beetje in de historie te verdiepen. Daardoor gaat het model bij mij ook meer tot de verbeelding spreken.

@ Arjan,

Mooi hè !!!! En hij rijdt ook zo heerlijk soepel over de baan.

@ Michel,

Ja, de V.H.E.D. is er dan ook erg blij mee :D. Er komt een tijd dan kan de ""Gottardo" lekker de beentjes strekken op de nieuwe baan. Past het verlanglijstje nog wel op één A4-tje :D?

@ Tony,

Het is je eigen schuld hoor >:-D. Keer op keer zag ik die mooie rood/beige TEE op jouw baan voorbij komen. Dan gaat het bij mij broeden, begin ik me in te lezen in de historie, wordt ik nog enthousiaster, blijken er ook Zwitserse varianten te zijn, ga ik googelen en zoeken en nog meer zoeken, kan ik niet wachten en heb geen geduld en komt er ineens iets moois op mijn pad. Hartelijk bedankt dus :thumbup:.

De fraaie foto die je eerder geplaatst hebt was dus wel degelijk een schot in de roos :).

@ Tom,

Het zou ook geen gezicht zijn dit treinstel op jouw zeer fraaie baan(tje). Jouw scenery is echt een lust voor het oog!

@ Martijn,

Ik moet eerlijk bekennen dat de TEE tekst grotendeels door mij vertaald is uit een uitgebreide Duitse beschrijving op internet O:-D. Dat alles gecombineerd met wat fantasie van mijn kant ;).

@ Peter,

Begrijp ik het goed dat jij ook zo'n fraai exemplaar in je collectie hebt? Delen we dus nog meer dan alleen de interesse voor lange slepen en modern goederenvervoer ;).

@ Anne,

Als je schrijft "voorlopig" dan is er dus nog hoop op uitbreiding met deze fraaie set. ik zou niet te lang wachten :important:.

@ Jan,

Die OV kosten zijn dan toch meer dan 10% van mijn aanschafprijs. Of je laat hem opsturen, dat is een stuk goedkoper :idea:. We naderen het eind van 2018, dus misschien een voorschotje nemen op je budget 2019 >:-D

Groeten,
Wico


         
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Wico,

Een prachtig treinstel.  Moest je trouwens geïnteresseerd zijn, ik geloof dat M* die ook in het goud heeft uitgebracht. ;)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... SBB RAe II TEE binnengerold
 @citaat  @citaat

Dat heb je goed begrepen Wico  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman