Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 11 gasten bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel

Na het zweet van het sjouwen, is niks zo lekker als de geur van vers gezaagd hout, Wico   :D

Dat zal een lang weekend worden, want ik denk dat je zaterdag al vroeg staat te popelen om te beginnen  :P
Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Wico,

Imposante hoeveelheid hout heb je naar boven gesjouwd. :) :thumbup:
Laat de foto's van de bouwwerkzaamheden maar komen hoor. :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Wico

Is dat voor je treintafel dat hout, ik dacht eerst dat je nog een uitbreiding ging maken aan je huis.  :-)

Die man zijn dag kon ook niet meer stuk, toen hij jou bestelling hout zag ik ga je ook volgen.  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
-Wico,
Tsjonge, wat een hoeveelheid hout! En alles zelfstandig naar zolder gebracht. Nou, complimenten , hoor! Maar is dat echt alles? Zal wel, want jij laat er geen gras over groeien en gaat snel starten met de eerste fase. Dat wordt de allereerste 'spiraal' in jouw eigen "Alm"! :-) De start van jouw hobby-werk is al begonnen, nu slechts tijd vrijmaken om te gaan "bouwen"! Dat zullen spaarzame uurtjes gaan worden, maar er blijft voldoende tijd over, moet je maar denken; voornamelijk zullen de weekendjes  wel erg snel voorbij vliegen.
Suk6 met alle werkjes en dat wij nog foto's gaan zien, dat is een toppertje! Jij weet ons allen wel te verwennen!  :thumbup: :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Wico

Dat was even een heftige conditietraining wacht met spanning jou vorderingen af
en ga het zeker ook volgen  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
@ Tony,

Die geur dat klopt wel (zowel zweet als hout ;)). Hoeveel plezier kun je al hebben van vers gezaagd hout. En dan moet het bouwen nog beginnen :D.

@ Michel,

Gelukkig had ik hulp van mijn zoon. Die doet aan krachttraining dus hoefde een keer niet naar de sportschool :P. En die foto's dat komt goed. Nu ik weer aan het werk ben zal alleen het tempo wat lager liggen.

@ Peter,

Haha nee hoor het huis is groot genoeg :thumbup:. Dat werk heb ik aan de professionals overgelaten. Nu kan ik als amateur timmerman aan de slag :O.

@ Gerard,

Nee dit is zeker niet al het hout, maar toch een aardig begin om de frames op te bouwen. De spiraal ga ik inderdaad als eerste aanpakken en ik zal jullie verwennen met foto's!

@ Alex,

De verwachtingen worden steeds hoger, maar ik voel geen druk hoor ;). Ben alleen maar blij als mensen interesse hebben in mijn project en deel dat ook graag op het forum.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Hoi Wico,

Wat een mooie uitbreiding van je rollend materiaal, das ook wel wat voor Duurstede  :)

Het hout is binnen en jij hoeft je voorlopig niet te vervelen, ik volg je bouw op de voet.

Veel plezier met de nieuwe aanwinsten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Peter,

Ik geloof graag dat het ook bij jou een fraai beeld zou opleveren. Om je lekker te maken nog een grootspoor plaatje. Marklin is precies op tijd om de juiste loc er voor te kunnen zetten :).

Nee vervelen zit er niet in, genoeg te doen maar geen haast!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Wico,

Prachtige foto heb je geplaatst. :thumbup:
Die steel ik even van je zodat hij op de laptop als achtergrond kan dienen. :P
Was mijn gevoel toch goed dat ik deze prachtige loc moest bestellen. ;)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
-Wico,
Het lijkt net of deze loc door het Zeeuwse landschap rijdt! Mooie foto, als ik het mag zeggen! >:-D  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
@ Michel,

Fraai plaatje toch? De loc staat bij mij ook in de bestelling :D.

@ Gerard,

Was het maar waar, dan kon ik hem in levende lijve zien. Misschien toch maar eens een tripje naar Zwitserland maken :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
 @citaat

Mooie plaat Wico, in MiWuLa heb ik ze jaren geleden ook zien rijden en was op slag........
Helaas is de spaarpot op dieet dus laat ik ze even in de winkel liggen.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
-Wico:
Deze loc met sleep gaat prachtig op je baan rijden.
Maar nu eerst je baan bouwen,  :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
@ Peter,

Die spaarpot moet je regelmatig blijven voeden, dan komt het allemaal goed.

@ Jørg,

Ik kom aan bouwen niet toe, ben te druk op het forum :O.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
-Wico,
Hoezo kom jij niet aan bouwen toe? Niemand dwingt jou om  met het 'forum' bezig te zijn! :-)
Stoppen daarmee; zagen en timmeren en/of lijmen! Dat is nu jouw werk! Na het weekend komen de werkdagen wel vanzelf aan de beurt; daar behoeft zelfs jij niets aan te doen!  >:-D
Wij (lezers / volgers) willen foto's zien! Van al jouw vorderingen!! >:-D :thumbup: :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Zo, de eerste stappen voor de bouw zijn gezet. Vandaag stond vooral in het teken van klusjes in en rond het huis maar er was gelukkig ook nog tijd om met de baan aan de slag te gaan. Omdat ik nu nog de ruimte heb, ga ik beginnen met de bouw van de spiraal. Als de frames eenmaal staan, kan ik mijn kont (bijna) niet meer keren. Vanavond was het vooral rekenen en tekenen, morgen gaan we zagen!

De spiraal bouw ik met gebruik van M10 draadeind en 9mm triplex. Het zou wellicht wat lichter/smaller kunnen, maar ik bouw graag een stevige constructie! In totaal komen er 30 draadeinden om de boel bij elkaar te houden. Met 10 wendingen in de spiraal (2 wendingen per niveau) wordt dat 600 ringen en moeren vastzetten :O. Stijgingspercentage in de spiraal is ongeveer 2,5%, gebruik makend van R2 (dalend) en R3 (stijgend). Een deel van de spiraal wordt uitneembaar, zodat ik bij calamiteiten overal bij kan.

Op de foto's zie je de oplossing om de spiraal in te rijden c.q. uit te rijden. Dalend kan de spiraal alleen verlaten worden richting de drie schaduwstations. Stijgend kan de spiraal alleen verlaten worden vanaf maaiveld en hoger. Dit betekent dat de wendingen boven en onder maaiveld gespiegeld zijn ten opzichte van elkaar. Op de foto zie je een wending boven maaiveld, waarbij de rode pijlen ingaand/dalend zijn en de groene pijlen uitgaand/stijgend. Aangezien ik een CH baan bouw, rijd ik dus links. Klinkt ingewikkeld, maar later maken de foto's het hopelijk duidelijk.

Groeten,
Wico

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
-Wico:
Zo de eerste stappen zijn gezet met de bouw van de nieuwe baan, veel suc6 en bouwplezier met het realiseren van een geweldige CH baan.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Wico,

Het gaat beginnen. :thumbup:
De notificatie gaat aan wat ik wil van je te bouwen baan niks missen. :)
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden. :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Het begin is er Wico  :)

In mijn eigen spiraal heb ik een breedte van 18 cm. Aangehouden en dat gaat net met M8 draadeinden.
Als ik het over zou doen dan zou ik 20 cm. Breed gaan.

Als jij mijn spaarpot wilt aanvullen dan hou ik me aanbevolen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
-Wico,
"Go to the start - Ready - Go! :-)" :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Vóór de berg op de baan, is er eerst een berg werk, Wico  :D

Apart spoorverloop in je spiraal, dat had ik zo nog nooit gezien.
( op de tekening viel het me niet op, ik ben niet van de schaduwstations )

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Succes met de bouw van de spiraal :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Wico

Het begin is er, het zal wel een goed gevoel zijn dat je het spiraal kan maken.  :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Hallo Wico, het ziet er allemaal uit om van te watertanden :thumbup: :thumbup:
Wat heb je op de vloer liggen want die is ook zo mooi glad.
Je hebt jezelf wel voor een enorme opgave gezet, succes.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
@ Jørg,

Dank je wel, ik ga proberen er wat moois van te maken!

@ Michel,

Die notificatie kun je voorlopig actief houden, want ik heb nog heel veel werk te verzetten ;).

@ Peter,

Bedankt voor de tip; ik hou 25 cm aan dus dat moet goed gaan. En sorry, hout is duur dus ook hier is de spaarpot (bijna) leeg :-(.

@ Gerard,

We gaan voor goud :D. Maar Olympische Spelen kijken en hard doorwerken aan de baan gaat helaas niet samen. Keuzes, keuzes ...

@ Tony,

Dat heb je goed gezien, maar ik heb de tijd en geen haast (hoewel >:-D). Idee en plaatje voor de wissel in de spiraal heb ik van internet geplukt; er zullen vast ook andere oplossingen zijn.

@ Koen,

Bedankt!

@Peter(ke),

Dat voelt inderdaad goed om nu eindelijk echt te gaan bouwen.

@ Wiggert,

Op de (houten) vloer ligt een vinyl vloerbedekking, wel met een goede egaliserende en geluiddempende onderlaag. Er is inderdaad werk aan de winkel, maar dan kan ik ook jaren vooruit :P.

Groeten,
Wico 

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Vandaag heb ik alle 20 bochten voor de spiraal gezaagd. Aangezien ik een moeizame relatie heb met de decoupeerzaag (hij kiest regelmatig zijn eigen weg), ben ik blij dat dat werk achter de rug is. De rest van het zaagwerk doe ik weer lekker met de handzaag. Kijken of ik deze week nog tijd heb om de (deels uitneembare) tussenstukken te zagen. Dan kan ik volgend weekend met het ijzerwerk in de weer :).

Foto's komen een volgende keer wel weer als het de moeite waard is om de voortgang te tonen :O.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Citaat van: Wico op zondag 11 februari 2018, 21:27:23
een moeizame relatie heb met de decoupeerzaag (hij kiest regelmatig zijn eigen weg),en :O.
Bekend euvel, insteek: decoupeerzaag geleiden met iets (het werkstuk goed vastzetten, en de zaag laten zagen, niet duwen); rechtuit geleiden is dat makkelijker dan gebogen, maar ik heb daarvoor in het forum ook tip voorbij zien komen. Hopelijk reageren de Bob de Bouwers van dit forum op je draadje.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Wico,

Ik had het zelfde probleem totdat een forumlid schreef dat ik een fijner zaagje moest gebruiken.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
-Wico:
Idd ivm het zagen van bochten moet je een fijn vertand dun zaagblad nemen, en zeker geen zijdelingse druk om uitoefenen want ze zijn fragieler dan anderen, maar ideaal om zelfs zeer korte bochten mee t e zagen.
En zoals reeds aangehaald de zaag het werk laten doen.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Hallo Wico,

Wauw wat een mooie start, mooie ruimte. :thumbup: :thumbup:

En volgens mij gezien je voorbereidingen gaat het helemaal goed komen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... spiraal bouwen
@ Jan,

Bedankt voor de tip en het forum is altijd een goede raadgever!

@ Michel,

Het is uiteindelijk gelukt al zijn de bochten minder strak dan gehoopt/gewenst. De treinen zullen er  niet minder om rijden :).

@ Jørg,

Ook jij bedankt voor de tips. De volgende keer toch maar eens een dunner blad gebruiken :idea:.

@ Erwin,

Bedankt voor het vertrouwen en uiteraard ben ik erg in mijn nopjes met zo'n grote ruime zolder :D.

Groeten,
Wico

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Vanochtend de bodem voor de spiraal afgemaakt. Ik heb 12 mm triplex gebruikt om een stevige basis te krijgen met een afmeting van 1.22 x 1.90. De draadeinden M10 zet ik vast met behulp van inslagmoeren die aan de onderzijde van de basis zijn aangebracht. De foto's maken het voldoende duidelijk denk ik. Nu aan de slag met het ijzerwerk en de draadeinden aan gaan brengen.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Wico

Dat gaat een heel stevig en mooi spiraal worden, en even inboren is heel goed gezien zo vallen de inslagmoeren in het hout.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
-Wico,
Die basis ligt er al en over stevigheid gesproken! Tsjonge, daar kunt je zeker een flink aantal etages bovenop gaan zetten. Zeer solide en ik had eigenlijk niet anders van jou verwacht.  :thumbup:  Mooie en duidelijke foto's erbij geplaatst! De eerste fase is al klaar en nu gaat jij als een "speer"! Suk6 en dank voor de foto's!  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Hoi Wico,

Dat ziet er lekker stevig uit. :thumbup:
Succes met de bouw.

Gr.
René
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Hier kan ik als potentiële beginner wel het e.e.a. van opsteken.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Hoi Wico,

Het begin ziet er  :thumbup: uit, mooi strak gebouwd en met degelijke materialen dit belooft nog wat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Wico,

Het begin is der en wat voor een begin het ziet er goed en stevig uit. :thumbup:
Laat de update's maar regelmatig langs komen van de vorderingen in de avonduren. :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
@ Peter(ke),

Door de inslagmoeren iets verdiept aan te brengen draagt de hele bodem straks de spiraal.

@ Gerard,

Als ik iets doe, dan doe ik het goed ;). Aangezien de nieuwe baan nog heel wat jaren mee moet, bouw ik nu liever iets degelijks. Er moeten straks nog 10 wendingen op, dus het wordt een flinke jongen!

@René,

Bedankt, ik ga mijn best doen om er (weer) wat moois van te maken.

@ Koos,

Omdat ik zelf ook veel via het forum opsteek, probeer ik mijn eigen bouw ook zo goed mogelijk hier te delen. Hopelijk kun je er veel inspiratie uit halen!

@ Peter,

Ik ga inderdaad voor degelijkheid en kwaliteit (klinkt bekend toch :D), dat geeft mij de meeste voldoening. Verder is het vooral goed inlezen en daarna de "trial and error" aanpak :O.

@ Michel,

Yep de basis is er nu dus we kunnen verder. Morgen nieuwe foto's van de vorderingen :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Hallo Wico,
Het is misschien een stomme vraag, moeten de moeren niet aan de bovenkant ingeslagen worden?
Zo kunnen ze er uitgedrukt worden door het flinke gewicht van tien wendingen met rail en al dat ijzerwerk.
Of komen er aan de bovenkant contra moeren? Ik ben benieuwd. 8)
Aangenomen dat de gladde kant boven komt.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
-Wico,
Jammer dat de weekenden zo kort zijn voor jou! Maar jij hebt dat ook in de gaten en daarom plaatst jij maar weer foto's van de werkjes van vandaag! Het kan niet op in "Zeeland"! Is dat de creativiteit na de verhuizing? Ik kan niet wachten; er zullen nog vele foto's gaan volgen!  :-)   :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
@ Wiggert,

Ik heb altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn! Gelukkig geef je zelf al het goede antwoord :). Er komen inderdaad contramoeren aan de bovenkant :P.

@ Gerard,

Zeker met het mooie winterweer buiten en de olympische spelen op tv is het moeilijk keuzes maken ;). Maar de baan wordt stap voor stap opgebouwd.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal

Hoi Wico,

Ik zat me ook al af te vragen, wat nou boven of onder was  :D
Blijft een andere vraag over; waarom niet meteen de gaten geboord in de plaat  ?

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Hallo Tony,

Soms lijken dingen (onder/boven) zo logisch, maar hopelijk maakt de nieuwe serie foto's vanmiddag meer duidelijk :). De houten rand onder de plaat biedt het "vlees" om de inslagmoeren in vast te zetten. De plaat alleen is daarvoor te dun. De plaat zorgt vervolgens voor het verband van het geheel, zodat je vanaf een stabiele basis kunt werken.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal

Ben benieuwd, Wico  :P

En ga het vanzelf zien dus 8)

Timmer ze !

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bodem spiraal
hoop dat je bodemplaat niet gaat vervormen want je hebt de latten op de vlakke kant ipv de kopse kant gebruikt.Kops geeft veel meer stevigheid aan het geheel.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
Vandaag bezig geweest om de eerste wending in de spiraal te krijgen. Alle draadeinden zijn met contramoeren vastgezet in de basis en vormen zo het uitgangspunt om de spiraal op te bouwen. Alle plaatdelen voorzien van 12mm gaten om ze soepel over de draadeinden te kunnen krijgen. Vervolgens veel passen en meten om de juiste hellingshoek van max 2.5 % in de eerste omloop te krijgen.

Daarna de rails uitgelegd om te kijken hoe alles past. Grote schrik want de draadeinden zaten te dicht op de rails; hoe kan dat nou :?. Gelukkig bleek al snel dat ik de bochten niet correct had samengesteld, dus na de eerste schrik nu de rails goed gelegd. Op de foto's ontbreekt nog de geluidisolatie maar die komt er wel (pu rubber van 3mm).

Tenslotte ook nog even een foto gemaakt van een loc met de pantografen maximaal omhoog. Die kunnen dus ruim door de wendingen met c-rails en geluidisolatie. Omdat ik de pantografen ga fixeren zodat ze straks net onder de bovenleiding blijven, hoef ik daarvoor geen voorziening in de spiraal aan te brengen. Dat scheelt weer een hoop werk ;).

Genoeg voor vandaag, volgende keer weer verder!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
Wico,

Je spiraal geeft nu al een mooi indruk hoe het er voor de rest uit gaat zien. :)
Mooie ruimte tussen de wendingen zodat je geen problemen hebt me je pantografen in het spiraal.
Ikzelf zit nog te dubben hoe ik mijn pantografen ga opvangen in het spiraal denk dat we voor aluminium stroken van 5 cm breed gaan die we tegen de onderkant van een wending maken zodat de pantograaf daar tegenaan komt als hij omhoog of omlaag gaat in het spiraal.

Succes met de verdere bouw van je nu al mooie spiraal. :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
-Wico:
De start ziet er al zeer goed uit,  :thumbup:
Op welke hoogte komt het onderste niveau van de vloer?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... eerste wending spiraal
Citaat van: bellejt op zondag 18 februari 2018, 10:34:26
hoop dat je bodemplaat niet gaat vervormen want je hebt de latten op de vlakke kant ipv de kopse kant gebruikt.Kops geeft veel meer stevigheid aan het geheel.

@ Johnny

Daar maak ik me geen zorgen over. Het totale gewicht van de spiraal houd de boel wel stabiel.

@ Michel,

De eerste klap is een daalder waard, nog negen wendingen te gaan :). Jammer dat jouw wendingen net niet hoog genoeg zijn, maar gelukkig zijn er meerdere oplossingen!

@ Jørg,

Bedankt voor de complimenten. Het onderste niveau van de spiraal (schaduwstation -3) ligt op 25 cm van de vloer. Elk volgend niveau ligt 22 cm (2 wendingen van 11 cm) hoger. Hoogste punt van de spiraal (maaiveld + 2) ligt derhalve op 1.35 m.

Groeten,
Wico