Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wico's Donnerwetter Alm ... verrassend pakketje ...

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Mooie flashback, Wico  :P

Kan me jouw vorige baan nog goed herinneren !
Daar was veel te zien op beperkte ruimte, terwijl je tegelijkertijd mooie zichtbare rijlengtes had  :thumbup:
Met die betoncentrale komt het tzt vanzelf helemaal goed, zeker als je geen F1 of voetbal hoeft te kijken  :D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Tony,

Ik kan zelf ook nog steeds met veel plezier terugkijken naar mijn oude baan. Wel digitaal, maar verder weinig electronische poespas. De nieuwe baan is wat dat betreft weer het "next level", al blijft de scenery voor mij toch het leukste element (naast het rijden der treinen). De Donnerwetter Alm wordt weer een mooie scenery uitdaging :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Heerlijk om die oude beelden weer te zien Wico, ik geniet ook nog wel eens van de foto's die er van mijn oude baan zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Nou Wico, dat is een reuze spiraal, mooi gedaan ook, die van mij is niet zo stijlvol.

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
@ Peter,

Ik zag inderdaad laatst bij jou ook oude foto's opduiken :thumbup:.

@ Luc,

Het hoeft niet allemaal fraai, als het maar functioneel is. Hoewel dit waarschijnlijk mijn laatste (grote) baan wordt, zie ik toch al weer dingen die ik een volgende keer anders zou bouwen.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... Even terug in de tijd
Lekker bezig weer :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Een paar weken geleden heb ik wat fraaie Model-Scene bomen overgenomen van een gewaardeerd forum lid. Maar een paar bomen maken nog geen bos, dus heb ik er wat extra bijbesteld. Vandaag binnen gekomen en speciaal voor jullie op de foto gezet :).

Ik weet het, het is nog steeds geen bos ... Elke vorm van financiële sponsoring is dus welkom :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
 @citaat Nee het is inderdaad nog geen bos maar het begin is er wel.  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Ja, maar teveel is ook niet goed. Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Mooi spul, Wico  :thumbup:

Dat wordt zo'n 2 maanden heeel braaf zijn en op het wenslijstje van de Sint aangeven, dat je met een klimaatproject op je baan bezig bent en dus veel bomen nodig hebt  O:-D
Die maanden vliegen om trouwens.........dat houd je wel vol  :o)
Voorts zijn er nog de Alpenweiden en de kale rotsen; dat scheelt ook weer !
En voor de/het lager gelegen regionen/loofhout is zelf maken van zeeschuim een goede optie; een middag plukken, plakken en strooien levert al gauw zo'n 50-100 bomen en struiken op  :P
En veel voldoening !

Grtz Tony

Bomen i.p.v. loc's en wagens kopen zet ook zoden aan de Zeeuwse dijk !
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Dat wordt toch bomen zelf maken Wico, maar dat kan gelukkig ook in de tuin of op de camping!
Aan de voorrand dan voor de foto's een paar gekochte bomen plaatsen, en daarachter de eigen kweek. Moet lukken!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Wico,

Hele fraaie bomen worden er eerdaags geplant in Donnerwetter Alm. :thumbup: :thumbup:
Je zou ook een forum bos kunnen maken tenminste als er forumleden zijn die een boom willen sponseren en dan een bordje op de gesponseerde boom met hun naam erop. :P
Ik wil wel een boompje sponseren dus het begin is er al. :)

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Citaat van: Wico op maandag 12 september 2022, 14:28:35
Ik weet het, het is nog steeds geen bos ... Elke vorm van financiële sponsoring is dus welkom :D.

Jetten bellen,  :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
 @citaat Ja die wil wel een rustig plekje ergens in het bos  :-) :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Hoi Wico,

Sponsoring  8o je kunt de boom in  >:-D

Mooie bomen man, je zou ook wat treinen kunnen verkopen ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... van de bomen en het bos
@ Tom,

Gelukkig staan er al twee dozen vol bomen op zolder. Kwestie van iedere keer een beetje bij planten bij kopen.

@ Henk,

Er is voldoende ruimte op de baan om ook het bos te blijven zien. En anders doen de 1:87 houthakkertjes wel hun werk in de toekomst ;).

@ Tony,

Je laatste opmerking slaat de spijker op de kop. Locomotieven (50+) en wagons/rijtuigen (500+) zijn al in ruime mate voorhanden.

Dus kunnen de (meeste) eurootjes nu aan de scenery worden besteed :P.

@ Frank,

Natuurlijk is zelf maken ook nog altijd een optie!

@ Michel,

Kijk dat zijn pas creatieve ideeën :idea:. En bedankt voor je sponsoring :thumbup:.

@ Jan,

In de Zwitserse bossen en wouden is de stikstofproblematiek gelukkig een stuk minder ;).

@ Tom,

Ik kan hem geen ongelijk geven, dat zou ik zelf af en toe ook wel eens willen :D.

@ Peter,

Zie het verkoophoekje :-).

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Nu het buitenseizoen met de honden langzaam op zijn einde loopt, komt er weer meer tijd voor de baanbouw. Ik had het al kort gemeld, maar het is de bedoeling om het letterlijke hoogtepunt van de baan vorm te geven. Bovenop de spiraal moet namelijk de Donnerwetter Alm gestalte gaan krijgen. De bereikbaarheid op/in de spiraal is nu al een dingetje, dus het wordt wel een uitdaging om die alm er fatsoenlijk uit te laten zien. In mijn hoofd vage ideeën hoe het moet worden, de praktijk zal er ongetwijfeld straks anders uitzien. De vaste volgers weten dat ik niet zo van het volledig plannen/uitwerken ben, maar veel meer een trial-and-error bouwwijze toe pas. Kortom het wordt nog een verrassing voor ons allemaal :D.

Van restmateriaal heb ik vandaag wat plankjes en latjes op de draadeinden van de spiraal gezet. Dit vormt de basis voor de dikke XPS platen die de aannemer vijf jaar terug heeft achtergelaten. Eigenlijk zijn die krengen te groot en te dik om lekker mee te werken, maar ja zonde om weg te gooien. Zie de foto's voor de huidige stand van zaken. De eerste van vier platen ligt er (los) op! Er is nog heel veel fantasie nodig om een beeld te vormen hoe het wordt. Voor een idee van de uiteindelijke hoogte heb ik even een oud proefstuk bovenop neergezet.

Wordt dus nog veelvuldig vervolgd :P.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Hoi Wico,

Ik ben benieuwd hoe jij dit aanpakt dan kan ik de kunst van je afkijken, ik heb straks ook 2 spiralen waar iets mee moet gebeuren.
Succes met passen en meten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Jemig dat gaat wel steil omhoog he. Dat wordt een rotswandje van jewelste, kijk uit voor lawinegevaar! Een voordeel met die dikke plaat heb je, daar kun je met gemak een paar centimeter vanaf knabbelen om het geheel vorm te geven.

En op alle draadeinden mooie dopmoeren geschroefd. U bespaart kosten noch moeite voorwaar.

En nu je het zegt. Hoe kom jij binnen in die spiraal? Zo te zien moet je je op je rug naar binnen schuiven en dan zien dat je rechtop komt. Dat worden nog een paar lichamelijke oefeningen dan.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Je ziet nu al gelijk het station veel beter uitkomen, fantastisch. Ben benieuwd Wico :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Ik zeg; niks meer aan doen, Wico !
Dan kan iedereen zijn eigen Alm fantaseren  O:-D

Kun jij rustig verder met een ander stuk van je baan  :P

Grtz Tony

( die de Donnerwetteralm al helemaal voor zich zag ......... )
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Deftige dopmoeren! Veiligheid voor alles  :thumbup:
Mooie uitdaging om daar een fraaie berg van te maken.
In ieder geval ruimte zat voor een flinke waterval :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Steile wanden genoeg te vinden in Zwitserland.  ;)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Wico,

Mooi dat je weer gaat beginnen op zolder en hoe ga je meteen beginnen met een flinke berg om en op het spiraal heen.
Ik zeg kom maar op met de vele updates ik en de vele andere volgers zitten er klaar voor. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 13 september 2022, 18:02:08
En nu je het zegt. Hoe kom jij binnen in die spiraal? Zo te zien moet je je op je rug naar binnen schuiven en dan zien dat je rechtop komt. Dat worden nog een paar lichamelijke oefeningen dan.

Niet verder vertellen, maar naast zijn honden- en treinenhobby is Wico een begenadigd limbodanser, dus voor dat helixje draait hij zijn hand niet om.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Donnerwetter! Dat is nog eens een loodrechte wand. Dat wordt leuk om te volgen. Zou je dat spoor dat er voor ligt niet laten verdwijnen in een tunnel zodat je iets meer ruimte hebt voor de berg?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
 B) Kijk, dat word een lekker bergie, mooi groot en ruimtevullend. :thumbup:
Dat gedeelte naast je rails lijkt er erg dicht op te staan 8) , misschien beter om er iets meer ruimte te maken.
Er moet ook nog aankleding op, dan is wat speling wel zo prettig lijkt me. :roll:
Je kunt in ieder geval weer even voort, voordat de berg een echt bergie is kan je lekker uitleven op het bergie maken. :)

Citaat van: Wico op dinsdag 13 september 2022, 17:32:55
Nu het buitenseizoen met de honden langzaam op zijn einde loopt,
:o) Je gaat ze toch nog wel buiten uitlaten mag ik aannemen? :D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
@ Peter,

Stap 1 voor het wegwerken van een spiraal: begin met een Zwitsers thema (Zuid-Limburg zou ook nog kunnen) :D. Passen en meten is niet mijn sterkste kant, gelukkig kun je met scenery een hoop wegmoffelen 8o.

@ Henk I,

De steile wand is slechts tijdelijk want daar komt straks nog een mooie bergwand voor. En inderdaad het voordeel van die dikke XPS platen is dat je er lekker rotsen in kunt uithakken!

De toegang tot de spiraal heb je precies exact correct en juist beschreven: buik inhouden en strak over de vloer schuiven onder de eerste wending door :?.

@ Sander,

Dat wordt nog een kunst om stationsgebied en berg/alm op een logische manier in elkaar over te laten lopen. Ik ga mijn best doen.

@ Tony,

Niet iedereen is gezegend met zo'n rijke fantasie als jij! Ik denk dus dat ik het beeld voor de anderen komende herfst/winter langzaam in ga vullen. En die andere stukken komen in 2023 and beyond wel aan de beurt :P.

@ Erik,

Het idee van die dopmoeren heb ik ooit ergens in een ander topic "gepikt". Ze halen letterlijk de scherpe kantjes van de draadeinden af. Nu ze onder de XPS verdwijnen hebben ze geen functie meer, das waar ...

En een Zwitsers thema zonder waterval kan natuurlijk niet. Dus die komt er in de toekomst op zeker, maar niet op deze plek :O.

@ Tom,

Zeker weten! De natuur gaat in het echt vaak onze fantasie nog ver te boven!

@ Michel,

Ik ga eerste de alm bovenop de berg maken anders kan ik er straks helemaal niet meer bij. Als die klaar is kan ik dan verder met de berghellingen aan de zijkant van de spiraal. Voorlopig ben ik wel even bezig!

@ Hans,

Helaas, helaas... Gelukkig zijn er geen foto's van mijn geworstel onder de eerste wending door :-). Maar het houdt je lenig, dat wel.

@ Henk II,

Jij hebt mijn plannen helemaal begrepen :thumbup:.

Voor de "nu nog steile wand" lopen drie sporen. De achterste twee verdwijnen middels tunnels in een nog te realiseren berghelling. De aanzet daarvoor zie je op de tweede foto al achter/naast de flats. Het voorste spoor blijft straks middels een galerij deels zichtbaar.

@ Dirk-Jan,

Zoals hiervoor uitgelegd verdwijnen die sporen straks grotendeels uit het zicht. Meer dan een tunnelwand is ter plekke dus niet nodig. Daarboven heb ik op de berghelling dan alle ruimte om lekker uit te pakken met rotsen en groen en verdere aankleding :P.

En maak je over de honden geen zorgen, die komen (net als ik) niks te kort. Daar zorgt mijn vrouw wel voor :favorite:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Carl & ik hebben er alle vertrouwen in, Wico  O:-D
Dat gaat vast een fraaie Donnerwetter Alm worden !
Je hebt de nodige skills en genoeg ervaring en......... alle tijd van de wereld  :P

Heerlijk project en je wordt ook steeds meer bedreven in het buikschuiven om in de spiraal te komen  :D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Citaat van: Jongslog op dinsdag 13 september 2022, 19:30:25
Donnerwetter! Dat is nog eens een loodrechte wand. Dat wordt leuk om te volgen. Zou je dat spoor dat er voor ligt niet laten verdwijnen in een tunnel zodat je iets meer ruimte hebt voor de berg?

Dat was ook mijn eerste gedachte toe ik het zag maar ja, Wico kennende ...............die wil nog weleens net anders denken  :)
En dan een afneembaar stuk er van maken kan je er altijd bij als er in de tunnel een catastrofe is.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
@ Tony,

Bedankt voor het uitgesproken vertrouwen :thumbup:. Het is in elk geval een leuke uitdaging voor de komende maanden :P. Volop aan de slag met XPS platen, piepschuim, pleister, mallen, gras en groen in alle soorten en maten. Dat alles afgetopt met een toefje echte Zwitserse koeien. Die zijn in Smilestones al naar beneden gehaald, zodat ze volgend voorjaar bij mij de alm op kunnen :D.

@ Tom,

Ach een beetje eigenwijs kan geen kwaad toch ;). Zoals gezegd komt aan de voorkant van de berghelling een galerij. De bedoeling is om deze uitneembaar te maken zodat ik in geval van nood bij de achterliggende verborgen sporen kan komen. Maar dat zijn plannen voor later ...
   
Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Wico,
leuk dat je weer tijd heeft om creatief je berg op te bouwen,
de foto's geven al aan welke idee 💡 je gaat weergeven,
ga dit zeker volgen,
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Wat een prachtige baan en scenery, Wico. Voor mij als beginner met een kleine baan wel wat intimiderend, maar ook alle aanleiding om te dromen en, wie weet, te doen. Bravo!!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
@ Benny,

De ideeën krijgen meer en meer vorm in mijn hoofd. Nu eens kijken hoe ik dat om ga zetten in werkelijkheid. Omdat ik niet boven op de spiraal kan werken vanwege de omvang en de bereikbaarheid, zal ik een vorm van modulair bouwen moeten vinden die uiteindelijk in delen op de spiraal geplaatst kan worden. Een uitdaging dus ...

@ Karel,

Bedankt voor de complimenten :thumbup:. Dat intimiderende herken ik wel, want daar heb ik zelf ook af en toe last van :O. Maar deze baan is bedoeld om mij de komende jaren bouwplezier te geven. Daarbij helpt het om het "werk" in fases op te delen. Zo krijg je een behapbaar doel en maakbare tussenresultaten die veel bevrediging geven :P.

Groeten,
Wico   

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Idee voor een steile wand puur natuur?

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Dat is een mooi wandje. Kun je daar een 3D print van maken?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Toch schitterend hè, je zet een stukje plaat neer om even de werkzaamheden af te schermen tegen valgevaar, en hoppa gelijk tig reactie"s 👍🏻😂😂 geintje
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
 @citaat

:o) Ja, dat is waar, maar al die reacties met tips/opmerkingen zijn ook nodig, daar haalt Wico zijn inspiratie uit.
:o) Anders wordt dat baantje van Wico nooit wat. >:-D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
10 jaar geleden hadden we Alpen Bassie met zijn Bashorn, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3851.2850#top
Helaas heeft Bas dit forum verlaten, ik ben benieuwd wat hij er verder van gemaakt heeft. Maar misschien kan zijn topic je inspireren Wico?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
@ Piet,

Dat is een mooi grof gestukt wandje :thumbup:. Daar moet het wel een beetje op gaan lijken :).

@ Henk,

Hoeft niet uit de 3D printer te komen, ik ga lekker los op de XPS plaat :P.

@ Barry,

Bedankt voor je reactie, dat is weer een extra tikkie op de teller >:-D.

@ Dirk-Jan,

Yep zonder jullie ben ik een hopeloos geval :o).

@ Frank,

Bedankt voor de tip. Ik ga daar vanavond eens op mijn gemak (af)kijken :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Citaat van: Wico op dinsdag 13 september 2022, 21:03:37
De steile wand is slechts tijdelijk want daar komt straks nog een mooie bergwand voor. En inderdaad het voordeel van die dikke XPS platen is dat je er lekker rotsen in kunt uithakken!

De toegang tot de spiraal heb je precies exact correct en juist beschreven: buik inhouden en strak over de vloer schuiven onder de eerste wending door :?.

@ Sander,

Dat wordt nog een kunst om stationsgebied en berg/alm op een logische manier in elkaar over te laten lopen. Ik ga mijn best doen.

@ Henk II,

Jij hebt mijn plannen helemaal begrepen :thumbup:.

Voor de "nu nog steile wand" lopen drie sporen. De achterste twee verdwijnen middels tunnels in een nog te realiseren berghelling. De aanzet daarvoor zie je op de tweede foto al achter/naast de flats. Het voorste spoor blijft straks middels een galerij deels zichtbaar.

Zou het iets anders doen. De berg laten "doorlopen". Dus ook het derde spoor in een tunnel. Op de rand van de baan een rechte plaat houten plaat naar boven. Hoogte kan je zelf bepalen maar als je iets lager doet kan je daar nog wel een mooie lagere bergrug van maken. De berg loopt als ware door. Dan loop en zit je als ware ter plaatse van de berg. Je lost op deze manier makkelijk de overgang tussen station en alm op. De alm ligt dan op de bergrug. De tunnels zijn logisch vanwege de berg. Daarnaast heb je meteen een goede afsluiting tussen het linkerdeel en rechterdeel van je baan. Door de tunnel van het voorste spoor iets naar voren te leggen heb je ook niet meteen zicht op de twee andere tunnel ingangen. Daardoor lijkt het dat de berg al verder doorloopt. Een ander voordeel is dat je de 3 tunnel ingangen naast elkaar een beetje camoufleert.

Voor de bereikbaarheid is dan een luikje zo mee te nemen in het ontwerp.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Ronald,

Bedankt voor je reactie. Dat idee is bij mij ook al eens opgeborreld en is zeker een goed alternatief voor mijn huidige plannen. Je zet me in elk geval weer aan het denken :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
De vraag is dan, of je tegen een plank op de rand van je baan wil kijken.
Je verschuift als het ware de rechte wand die je nu ziet - in een kleinere vorm - naar voren.
Ook verdwijnt de verbinding van de beide baandelen.
Is makkelijk uit te proberen hoe dat er uitziet; plaat tegen de rand en wat handdoeken draperen.

Denk ze nog, Wico  ;)

Grtz Tony

Oja, bijna vergeten; je zou ook een ( stuk ) uitsnijding in de berg kunnen maken/overwegen voor het voorste spoor. Een uitgegraven sleuf dus.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Citaat van: Tony op donderdag 15 september 2022, 09:31:45
De vraag is dan, of je tegen een plank op de rand van je baan wil kijken.  Je verschuift als het ware de rechte wand die je nu ziet - in een kleinere vorm - naar voren.

In principe is een modelspoorbaan een "uitsnede" van het landschap. Het landschap houdt in principe nooit op bij de rand van de baan. Dat is de kracht van een goed ontwerp en aankleding.

Citaat van: Tony op donderdag 15 september 2022, 09:31:45
Ook verdwijnt de verbinding van de beide baandelen.

Ja, dat geeft juist meer vrijheid aan zowel de linker- als rechterzijde van de baan. De baan is niet in één keer meer te overzien. Geeft (mooiere) nieuwe zichtlijnen. Op de andere zijde dan een nog station hebben is dan al wat logischer.

Citaat van: Tony op donderdag 15 september 2022, 09:31:45
Is makkelijk uit te proberen hoe dat er uitziet; plaat tegen de rand en wat handdoeken draperen.

Dat is het zeker. Alleen een kartonnen plaat met een bergvorm kan al voldoende beeld geven.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Wico,

Mede omdat ik graag naar de rijdende treinen mag kijken zou ikzelf voor een (verlichte)galerij gaan zodat ik de trein(en) het station gedeelte in zie rijden.
En zo betrek je door de galerij de rechterkant van de baan meer bij het stations gedeelte maar goed dat is mijn bescheiden mening gelukkig mag jij die keuze maken. ;)
Succes met het nadenken en het uitvoeren van de plannen.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
 @citaat @citaat

Da's maar de vraag wat mooier is, Ronald.
Op onze 2-persoons clubbaan van ongeveer dezelfde afmetingen hebben we heel bewust gekozen om zoiets niet te doen en er nooit spijt van gehad.
Je ziet die "zaagsnedes" in het landschap regelmatig op tentoonstellingen.
Het kon ons nooit echt bekoren. En met die vrijheid van links en rechts valt het wel mee en als je dat toch wil, is dat optisch prima te regelen.
Kwestie van smaak allemaal.

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Ik vind het juist altijd wel wat spannends opleveren, treinen mogen best wel even uit beeld zijn.
Zou er zelf voor kiezen om de trein in de tunnel een wachttijd te geven, na verloop van tijd komt de trein weer verrassend tevoorschijn.
Treinen in het schaduwstation zien we over het algemeen ook niet.

Met zo'n plaat kan je natuurlijk best veel leuke dingen doen, een idee is dan bijv. een grot met Stalagmieten en Stalactieten. Voor de echte modelbaanbouwer een mooie uitdaging  :) Of een soort van vitrine waar je mooi het rijdend materiaal wat niet meedoet in tentoonstellen.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
@citaat @citaat @citaat

Hartelijk dank voor de overwegingen en discussie; toch een belangrijk doel van dit forum! Het zijn precies de argumenten van Tony die me (in de idee/fantaseer/ontwerp fase tot nu toe) hebben doen besluiten om de berg te laten eindigen op een galerij. Zo komt de berghelling toch wat hoger te liggen zonder dat je tegen een blind vlak aankijkt. Met name omdat hier sprake is van een relatief smalle kopse kant, lijkt zo'n "afgekapte" berg me op die plek minder fraai. Daarbij voorkomt een galerij dat je drie tunnelingangen links en rechts krijgt. Door het aanplanten van bomen op de voorgrond wil ik sowieso de tunnelingangen al wat camoufleren.

Maar dit alles is voor later, want eerst moet de Alm gerealiseerd gaan worden voordat ik aan de omliggende berghellingen begin. Wel neem ik de diverse suggesties mee in de verdere uitwerking van mijn baan in de toekomst. Er zijn nog meerdere strekkende meters natuur en bergen te realiseren, waar ik die eventueel goed kan gebruiken om een interessant en afwisselend landschap te creëren :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
CiteerDaarbij voorkomt een galerij dat je drie tunnelingangen links en rechts krijgt.

Dus een galerij heeft geen ingang nodig? Gaat die dan gewoon dwars door de bergwand of is het een soort van sesam open u? Dit vind ik een rare opmerking hoor.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan aan de slag met de alm
Henk,

Gelukkig hoeven we geen semantische discussie te voeren, want natuurlijk heeft een galerij ook een ingang en uitgang. Alleen verdwijnt die niet in de berg, maar ligt er tegen aan (in elk geval zoals ik hem voor me zie). Dat is toch iets anders dan een tunnelportaal. Volgend jaar volgt de uitvoering en dan hebben we het er nog wel eens over ;).

Even een foto gezocht voor het verschil (www.verkehrsrelicte.de) :D.

Groeten,
Wico