Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wico's Donnerwetter Alm ... Sankt Tonias Aussichtspunkt

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
 :D Ziet er netjes uit, als Erik dit leest zal ook hij tevreden zijn. :-)

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Ik vond die Australische gordijnen eigenlijk wel leuk  :D
Je had ook 3 ruitjes op maat kunnen knippen uit wat verpakkingsplastic, daar gordijntjes op plakken en dan als voorzetraam ertegenaan lijmen.
Had je ook dubbel glas  O:-D

Enne, op naar de 3000 reacties, Wico !
( wie weet, hoever je dan met je baan bent..... )

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
@ Dirk-Jan,

Pfoe, ik ben blij dat het je goedkeuring kan wegdragen. Had nog gauw het regenpijpje er bij gepriegeld, want dat ontbrak in eerste instantie ook nog ;).

@ Tony,

Bedankt voor de tip, maar dan nog weet je dat die australische gordijnen er achter zitten. En dan blijft dat maar knagen ...; ik ben blij dat ik het zo opgelost heb :D.

Ondertussen waren de oppas uren vandaag onverwacht korter dan normaal. Dus was er wat tijd om te schuiven en proberen met de definitieve opstelling van Donnerwetter Ost. Zoals ik al eerder aangaf bleken vier stadsvilla's teveel van het goede dus dat ging hem niet worden. Ben ook weer terug gegaan naar het idee van een wat ruimer opgezette buitenwijk met (in de toekomst) veel groen. De bus en de halte hebben voorlopig ook het veld moeten ruimen. Op de foto's kloppen de hoogteverschillen nog niet helemaal; met name de blauwe woonblokken moeten nog iets zakken. Maar de plek van de bebouwing staat nu wel min of meer vast. Op deze manier heb ik vanaf het station gezien het mooiste doorkijkje. Alle foto's zijn ook vanuit die positie genomen. Vanaf mijn bureau gezien ziet het er nog niet uit door alle piepschuim, dus die foto's komen later wel.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
-WICO,
Ik sta "paf" van het geheel! Ik durf niet meer aan "pief" en daarom ook niet meer aan "poef" te denken of zelfs te zeggen. Ach, dit is nog maar een beginnetje. Als de andere scenery er ligt, toont het allicht weer anders; ook vanuit jouw "commandostoel"!
Ja, de oppaskinderen zijn weg en Wico is in andere sferen gekomen.
Suk6 en laat het maar hierbij! Komt goed!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Deze opstelling ziet er wel goed uit, vroeg me alleen af is dit nu echt Zwitsers. :help:
De 2 huisjes die er voor deels onder de plaat staan komen daar niet al te best uit, misschien is daar plaats voor een glooiend stuk landschap vol met Sparren en Dennen en hier en daar een stukje steunmuur.  ;)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
@ Gerard,

Haha moest gelijk denken hoe we vroeger "cojbojtje" speelden op straat. Inmiddels blijkbaar volkomen moreel incorrect, maar wisten wij veel 8o. Dan is de treinhobby gelukkig algemeen geaccepteerd, dus hou ik daar maar bij :D.

@ Tom,

Ja wat noem je typisch Zwitsers. Als je denkt aan alpenhutjes en houten chalets, dan lijkt het er niet op. Maar in dit geval gaat het om een grootstedelijke buitenwijk en daar zie je wel degelijk dit soort bebouwing met veel pleisterwerk en vaak in pasteltinten. Gewoon als voorbeeld een (niet geheel) willekeurige locatie: Berglistrasse, Luzern. In een verloren moment maar eens met streetview door de wijk heen lopen en de panden links en rechts bekijken :idea:.

De panden onder de plaat zetten je op het verkeerde been, die horen daar helemaal niet :O. Die had ik even gebruikt als mock-ups voor de opbouw van de wijk. Er komt op die plek een steunmuur (met groen). Op het lager gelegen gedeelte komt dan de toegang tot het emplacement en de sporen voor de historische treinen.

Groeten,
Wico             
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Op de eerste foto ziet het wijkje er met het erbij gedachte groen perfect uit, Wico  :thumbup:
( Wel effe de fontein op het blauwe pleintje zetten)

Mooie dieptewerking ook, met de villa's op de achtergrond.
Die staan precies goed.

Uw Zwitserse preisers zullen in hun nopjes zijn  :P

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Mooie opstelling zo Wico. :thumbup:
Net als Tony zou ik dat fonteintje ook weghalen komt daar niet mooi tot zijn recht op dit stukje want zo een mooi fonteintje verdiend een mooi plein(tje) met veel preisertjes er om heen.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Wico, dat wordt een echte zuid-duitse of zwitserse stad met al die fraaie huizen. Veel plezier met het passen, meten en zoeken naar de goede opstelling. Die foto's worden een leuke leidraad voor jouw volgers.

Luc
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
@ Tony,

Ik ben zelf ook tevreden met dit arrangement van gebouwen. De fontein kan inderdaad nog verhuizen, het zijn de details die nog honderd keer kunnen veranderen :P.

@ Michel,

Pleintje of parkje daar ben ik nog niet uit, maar gelukkig kan ik nog even spelen met meerdere varianten. Bedoeling is nu wel om er meer een groene wijk van te maken.

@ Luc,

Met het passen en meten gaat het zeker goedkomen. Dat uitwerken (en veranderen) van alle mogelijkheden en oplossingen is voor mij een deel van de hobby.

De input van lezers en volgers helpt mij dan weer aan nieuwe en frisse inzichten :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... speciaal voor Gerard (GWS)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... speciaal voor Gerard (GWS)
Deze bijdrage is speciaal voor Gerard (GWS), die vandaag een zeer bijzondere dag viert :thumbup:.

Met de regen buiten kan ik in de tuin toch niks doen, dus maar even een kort filmpje gemaakt met mijn nieuwste loc: de SBB Cargo Re 421 (Märklin 37340). Kunnen jullie gelijk zien hoe Donnerwetter Ost er (in de basis) vanaf het spoor uitziet :P.



Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
-WICO,
Het is best wel een hele 'eer' om in jouw topic genoemd te worden. Ook jouw bijdrage is een primeur op treingebied. En, ja, meestal is het één-richtingsverkeer op het gebied van filmpjes kijken. Men moet er maar vanuit gaan, dat er voldoende belangstelling bestaat over het 'waarvoor' je het allemaal doet. Jouw filmpje geeft een prima inzicht in de wijze waarop jouw nog te vormen dorpje een vormgestalte heeft gekregen. Natuurlijk kan en zal dat in de nabije toekomst nog bepaalde weloverwogen veranderingen ondergaan.
Feit is, dat vanuit het "Lokführer-stand-ort" voor de kijker een nieuw inzicht geeft hoe het deel Alm-Ost is gebouwd.
Ga heerlijk door met bouwen en wij zullen ervan gaan 'smullen'!
Daar moeten we iets op gaan drinken! :idea:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
.......en jij had in een ver verleden nog wel willen stoppen met dit topic......
Voor mij en alle andere volgers: goed dat je door bent gegaan  :thumbup:

Gr Gertjan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Wico,

Het eerste beeld van de film is het overzicht van je mooie lange zolder wat een plezier is om naar te kijken.
Verder rijd je nieuwe loc erg fraai en heeft hij het goed naar zijn zin op je prachtige baan.
Bedankt voor het plaatsen van deze mooie maar toch wel iets te korte film. ;) :P

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Mooi ritje en je minicamera geeft prima beeld, Wico  :P
Over de loc kan ik kort zijn; een scheetje  :favorite:
Heb het filmpje een paar keer bekeken en vaak op pauze gezet, om Donnerwetter Ost in het (baan)geheel te aanschouwen.
Het vreemde is, dat het zo wel heel anders overkomt dan op de foto's.
Met je machinstenstoel op de achtergrond dacht ik; weg met die hoge gebouwen vooraan. Zal ook je zicht op het station/stuk baan ernstig belemmeren.
Geen idee, of jou dat stoort.
Misschien komen ze in het totale plaatje naast het station veel beter tot hun recht.
Langs een weg omhoog naar Ost wellicht ?

Ik denk, mijmer en "schuif" maar hardop wat mee  ;)

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
@ Gerard,

Bij het behalen van een zeer respectabele leeftijd hoort ook wel een beetje respect, dus vandaar :). Dat nog los van je andere activiteiten die ik zeker ook op waarde weet te schatten :thumbup:.

@ Gert-Jan,

Ik heb gelukkig nog steeds geen spijt van mijn besluit om op het forum te blijven :D. En jouw reactie is dan weer een hart onder de riem om ook lekker zo door te gaan...

@ Michel,

De nieuwe Re 421 heeft het inderdaad prima naar zijn zin. Bekend model uiteraard, maar met alle moderne toeters en bellen o.a. qua licht en geluid een mooie upgrade.

@ Tony,

Ik wist wel dat de loc ook bij jou in de smaak zou vallen :P. De kritische kijkert heeft vast gezien dat alle gebouwen nu op één hoogte staan omdat ik alle tempex verwijderd heb. Dat had ik misschien beter na het filmpje kunnen doen, want het geeft een wat vertekend beeld. Zoals ik eerder al eens heb aangegeven, is het verdwenen uitzicht vanaf de bureaustoel het grootste nadeel van deze opzet. Dus wie weet gooi ik het op het laatst allemaal toch weer om (twijfelkont 8o).

Blijf lekker meedenken zou ik zeggen ;).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Je hebt (nog) tijd zat om het (eventuele geschuif) allemaal aan te kijken en je (definitieve) beslissing(en) te nemen, Wico (O:-D)
Zolang je er 's nachts maar niet wakker van ligt ! (Tenzij je staande slaapt)

Grtz Tony
(en Carl)
Tussen haakjes dus  :D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Dag Wico,

Mooi filmpje! Ik ben echt benieuwd hoe de vorderingen van jou baan gaan zijn. Zeker ook een mooie ruimte waar je het kwijt kan.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
@ Tony,

Slapen doe ik als een roos, dus maak je daar maar geen zorgen over. Fantaseren doe ik ook, en niet alleen over treintjes :D. Ik blijf zoeken naar de oplossing die er van alle kanten goed uit ziet B).

@ Jan,

Bedankt! Ik heb heel wat plannen in mijn hoofd, dus kan nog jaren vooruit met de verdere opbouw :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Leuk filmpje. Schitterende ruimte. 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Piet,

Zoals je misschien wel gelezen hebt, zijn we inmiddels ruim drie jaar terug verhuisd naar Zeeland. Daar hebben we een huis op maat laten bouwen. Er waren twee belangrijke voorwaarden, die hoog op ons lijstje stonden. Mijn vrouw wilde graag een grote tuin voor alle honden en ik wilde graag een ruime hobbyzolder. Beide wensen zijn meer dan ingevuld :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
 @citaat Ook voldoende plek voor een buitenbaantje, Wico :wink:
Ik zie overigens geen honden in de tuin, wel een vogeltje :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Erik,

Mag niet van moeders de vrouw :(.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Leest als een normaal en goed huwelijk, Wico  :thumbup:
Uiteindelijk zwaait moeders de deegrollerscepter !
Dat houdt ons een beetje in het gareel en voorkomt erger.......
Is hier niet anders  :D

Blijven wel de vragen; hoeveel honden en groot of klein en wat voor vissen zitten er in je vijvert ?

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Tony,

Ik had al de indruk dat ik niet de enige ben waar de ware verhoudingen zo liggen :D. Vanwege privacy en portretrecht helaas geen honden in beeld. En om je vragen te beantwoorden: veel, middel, oranje :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
 B) Mooi tuintje heeft u daar in het Zeeuwse land. :thumbup:
En de grassprietjes staan er mooi recht bij, zo moet het ook op je spoorbaantje worden, die Zwitserse Preisertjes houden hier ook wel van. :D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
Citaat van: Wico op donderdag 20 mei 2021, 10:45:17
Piet,

Zoals je misschien wel gelezen hebt, zijn we inmiddels ruim drie jaar terug verhuisd naar Zeeland. Daar hebben we een huis op maat laten bouwen. Er waren twee belangrijke voorwaarden, die hoog op ons lijstje stonden. Mijn vrouw wilde graag een grote tuin voor alle honden en ik wilde graag een ruime hobbyzolder. Beide wensen zijn meer dan ingevuld :D.

Groeten,
Wico

Welkom in Zeeland.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... proefopstelling Donnerwetter Ost
@ Dirk-Jan,

Een black&decker grassmaster doet wonderen :P.

@ Dick,

Dank je! Maar feitelijk na ruim 35 jaar randstad weer terug van weggeweest :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Ik heb me maar eens een beetje uitgesloofd in Anyrail om een ontwerp te maken voor het stationsgebied. Het zat allemaal wel in mijn hoofd, maar nu kan ik jullie ook een beeld geven van hoe het moet worden. Aan de linkerkant het inmiddels bekende Donnerwetter Ost dat al in de steigers staat. Achteraan over het dubbelspoor komt dan een flat, die ik inmiddels al aan het bouwen ben. Centraal komt uiteraard het station Donnerwetter, met links en rechts parkeerplaatsen, taxistandplaats en bushaltes. Rechts komen dan nog een aantal flats op de berghelling, met uitzicht op de sporen. De achterste sporen zijn voor het doorgaande verkeer, de voorste sporen komen iets verlaagd te liggen en zijn bestemd voor de historische treinen. Onder het viaduct door vinden we het Gasthaus "zur Eisenbahn", waar zomers het terras gezellig gevuld is met gasten en toeristen. Op het terrein van SBB Historic vinden regelmatig de populaire Donnerwetter Bahntage plaats, waar jong en oud zich vermaken rondom het thema spoor. Hier kunnen "erlebnisfahrten" worden gemaakt met de welbekende Krokodil of met verschillende stoere Ae 6/6 locomotieven. Maar er vinden ook speciale evenementen plaats, waaronder het jaarlijkse TEE Treffen, de SBB Cargo Tage, het Vectron Volksfest und so weiter.

Op dit moment ligt er alleen een tijdelijk doorlopend spoor, maar in het najaar ga ik serieus met dit deel van de baan aan de slag. Tot die tijd kan ik al wel verder met fantaseren en wat scenery voorbereidingen in de verloren avonduren :P.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
 B) Je hebt je leuk uitgesloofd in Anniereel, ziet er goed en doordacht uit. :thumbup:
:o) Als er nog "opbouwende" kritieken komen van volgers dat iets net effe anders moet, niks van aan trekken, je weet zelf goed genoeg hoe je het hebben wilt. O:-D >:-D

Citaat van: Wico op zaterdag 22 mei 2021, 11:07:12
maar in het najaar ga ik serieus met dit deel van de baan aan de slag.
:o) Je kunt gewoon morgen al beginnen hoor, het wordt toch geen tuinweer. :D
En je eventueel aankomende ingelaste zomerstop hoef je nu ook nog niet in te plannen, de zomer is nog ver weg. :roll:

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Citaat van: Wico op donderdag 20 mei 2021, 17:42:07

@ Dick,

Dank je! Maar feitelijk na ruim 35 jaar randstad weer terug van weggeweest :D.

Groeten,
Wico

Ik ben juist een soort van gevlucht omstreeks 2007 van Goeree-Overflakkee naar Middelburg, hahaha bevalt me prima hier. Sinds 2005 werk ik in Middelburg, heb er op school gezeten en de stad bevalt me prima en heb nog geen moment spijt gehad van me verhuizing.

Mooi ontwerp, ben benieuwd!
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
@ Dirk-Jan,

Ik ben er al drie jaar over aan het nadenken, dus het plan is zeker doordacht :D. Het blijft natuurlijk een persoonlijke invulling, en het railplan ga ik niet meer veranderen. Voor de invulling van de scenery blijven suggesties desondanks van harte welkom. Ik kan niet beloven dat ik er ook wat mee doe O:-D.

Vanwege corona heb ik sowieso al veel meer tijd in de baan kunnen steken. Maar het lijkt er op dat in de tweede helft van het jaar de buitensport weer volop van start kan. Dan liggen de prio's hier zu hause iets anders ;). We gaan het zien!

@ Dick,

Grappig, want ik ben juist weer in Middelburg groot gegroeid. Na terugkeer uit de randstad heb ik de afgelopen drie jaar voor de Provincie Zeeland (Abdijplein Middelburg) gewerkt. Heinkenszand heeft normaal gesproken twee keer per jaar een bescheiden treinbeurs. Daar woon ik hemelsbreed vijfhonderd meter vandaan. Dus als je eens in de buurt bent, is een bak koffie het minste wat ik je kan aanbieden :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Citaat van: Wico op vrijdag 16 november 2018, 20:33:26
Met trots presenteert de V.H.E.D. (Verein Historische Eisenbahn Donnerwetter) haar nieuwste aanwinst: De RAe TEE II 'Gottardo' (door Märklin in model uitgebracht in 2007 onder nummer 39540). De V.H.E.D. is zeer verheugd om dit historisch treinstel toe te kunnen voegen aan haar huidige bestand, bestaande uit een Ce 6/8 III Krokodil en diverse Ae 6/6 locomotieven (met bijbehorende serie Leichtstahl wagens). In de toekomst zullen deze fraaie iconen van de Zwitserse spoorwegen een plek gaan krijgen op het nog te realiseren historisch emplacement in Donnerwetter. Deze standplaats is onderdeel van de grootscheepse renovatie van Station Donnerwetter en omgeving, en zal naar verwachting in het laatste kwartaal van 2019 feestelijk geopend worden. Tot die tijd zullen deze treinen nog niet dagelijks voor het publiek toegankelijk zijn, maar incidenteel wel worden ingezet voor speciale gelegenheden. Onderstaand artikel is ter illustratie overgenomen uit de Donnerwetter Algemeine van 16 november 2018:     

Historische schets van de Rae TEE II 1051 'Gottardo'

Aan het einde van 1953 kondigde de toenmalige voorzitter van de Nederlandse Spoorwegen de oprichting aan van een Europees express treinstellen netwerk, waarbij diverse Europese spoorwegen werden betrokken en dat zou beschikken over een gemeenschappelijk treinen park. Al een jaar later richtte de Internationale Spoorweg Unie (Union Internationale des Chemins de fer) een aparte commissie op , die de uitgangspunten verder uit zou moeten werken.  Bij de uitvoering waren naast de NS, ook de Duitse Spoorwegen (DB), de Italiaanse Spoorwegen (FS), de Belgische en de Franse Nationale Spoorwegen (NMBS en SNCF), de Luxemburgse Spoorwegen (CFL) en de Oostenrijkse en de Zwitserse Spoorwegen (ÖBB en SBB ) betrokken. Maar de tijd was nog niet rijp voor een uniforme Europese oplossing, zodat alleen de technische kaders en de geavanceerde apparatuur van de treinen onder de naam 'Trans Europ Express' (TEE) gemeenschappelijk uitgevoerd konden worden. Bij de diverse maatschappijen ontstonden vier verschillende TEE-dieseltreinen.

Maar reeds bij het in gebruik nemen van de TEE in 1957 was het duidelijk dat een dienstregeling met uitsluitend dieseltreinen niet up-to-date was. Vooral vanwege de elektrificatie, die vooral in Duitsland en Frankrijk zeer snel vorderde, was het niet economisch om de diesel aangedreven TEE?s onder een rijdraad te laten rijden. Met name de SBB, met zijn bijna volledig geëlektrificeerde netwerk, heeft deze gedachte al vroeg in zijn toekomstplannen verwerkt. Het enige probleem waren de verschillende stroomsystemen van de samenwerkende spoorwegen. Dit leidde tot diverse projecten voor twee, drie en vier-systeem geschikte elektrische treinstellen, wat uiteindelijk resulteerde in de bestelling van vier Europa-breed inzetbare SBB treinstellen RAe TEE II in 1957. De levering van deze vier RAe vier-systeem treinstellen met de nummers 1051-1054 vond plaats vanaf april 1961; de eerste persintroductie voerde de RAe 1051 op 20 april van Zürich naar Schaffhausen; een paar dagen later werd ook onder 1500 V, 25 kV / 50 Hz en 3000 V getest. Zo heeft de SBB een technisch hoogtepunt gecreëerd in de ontwikkeling van elektrische treinen.

De RAe TEE II werd initieel uitgevoerd als een trein met vijf eenheden, uitsluitend ingericht als salon 1ste klasse, en bestaande uit: een centraal opgesteld motorrijtuig met keuken, twee stuurstand rijtuigen en als tussenrijtuig een zitrijtuig en een restauratierijtuig met bar. In totaal waren er in het zitrijtuig en de beide stuurstand rijtuigen 126 plaatsen beschikbaar; in het restauratierijtuig konden nog 54 extra passagiers zitten. De maximale snelheid van de 259 ton wegende en 125,3 m lange trein was 160 km/u. De reguliere inzet van de RAe TEE II startte uiteindelijk op 1 juli 1961 als de TEE 'Gottardo'  en 'Ticino' tussen Zürich en Milaan.

De best bewaard gebleven RAE TEE II 1051 'Gottardo' kon worden gered van de sloper, en staat sinds kort als vlaggenschip bij de Verein Historische Eisenbahn Donnerwetter (V.H.E.D.) in de voormalige rood-en-crème kleurstelling, en is in de toekomst weer voor bedrijfsuitjes en gelegenheidsritten beschikbaar.

Namens de voorzitter van de V.H.E.D.


Nog even een bericht uit de oude doos opgehaald. Inmiddels is de V.H.E.D. opgegaan in SBB Historic, omdat de lasten voor het onderhouden van historische treinen de vereniging bijna de kop kosten. Daarom is aansluiting gezocht bij de SBB Historic organisatie, waarmee de toekomst van het historisch emplacement gelukkig voor de komende jaren is zeker gesteld.

Zoals bij bijna alle grote infrastructurele werken valt uit het bericht op te maken dat de oorspronkelijke planning inmiddels ruim is overschreden. Ook de begroting en het budget blijken inmiddels ruim ontoereikend. Gelukkig heeft de gemeente Donnerwetter redelijk wat financiële armslag, dus kan de bouw gewoon doorgang vinden.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Wico,

Goed om te horen dat er een samenwerking gevonden is om het materieel te behouden. Aangezien er maar 5 stellen RAe  zijn geweest is het nog knap dat er een stel gevonden en onderhouden is. Regelmatig ziet de stationschef van Friedingen nog een ander stel die de situatie rond 1970 weergeeft met een 6 delig stel. Wanneer de afstanden Friedingen en Donnerwetter wat makkelijker te overbruggen zijn (letterlijk want de brug is er nog niet), kan wanneer er veel meer mag een TEE-feestje georganiseerd worden......
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Je schrijft dat je het plan niet meer gaat veranderen. Ik zie echter enkele beperkingen in de rijmogelijkheden doordat de wisselstraten aan beide kanten van het doorgaande station niet goed bij elkaar passen. Laat ik een paar voorbeelden geven van de beperkingen die dat oplevert.
  • Stel dat er vanaf de linkerkant op het achterste spoor een trein het station nadert. Die trein kan dan kiezen uit 4 van de 5 stationssporen. Bij het verlaten van het station komt diezelfde trein echter slechts van 2 stationsporen weer op het achterste spoor.
  • Stel dat er vanaf de linkerkant op het op één na achterste spoor een trein het station nadert. Die trein heeft dan geen keuze, hij moet altijd het voorste stationsspoor gebruiken.

Hieronder kun je zien hoe al met enkele kleine wijzigingen de wisselstraten beter op elkaar aan zouden kunnen sluiten. Rechts komt er een extra verbinding bij. Met een engelse wissel is dat gemakkelijk te realiseren zonder dat je verder veel moet veranderen. Links komt eveneens een extra verbinding met een engelse wissel en kan de (rood doorgestreepte) verbinding weg.

Het resultaat is dat treinen die buiten het station op spoor 1 rijden kunnen kiezen uit vier stationssporen en treinen op spoor 2 uit drie.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
@ Chris,

De TEE familie is hier inmiddels wat uitgebreider dan de Rae TEE II "Gottardo" uit het bericht. Zie onderstaand reeds eerder geplaatst filmpje voor een impressie van wat hier rondrijdt:



Wanneer er weer veel meer kan en mag zie ik zo'n TEE feestje wel zitten :thumbup:. Waar een wil is, is een weg en moet de afstand tussen Donnerwetter en Friedingen te overbruggen zijn :P.

@Rob,

Ik heb al vaker geschreven dat iets in mijn ontwerp definitief was, waarna het alsnog werd aangepast 8o. Dus dank voor je suggesties, want die bieden meer flexibiliteit in de afhandeling van de treinen. Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen :thumbup:.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Citaat van: iTom op zondag 02 mei 2021, 13:37:27
Citaat van: Wico op zondag 02 mei 2021, 12:53:06
Luc,

Hobby geld voor de maand mei is ook al op gemaakt ;).

Groeten,
Wico

Begin je toch vast aan dat van Juni.  :)

Ik heb de gouden tip van Tom ter harte genomen :P. Wie mij een beetje kent, weet dat geduld niet mijn sterkste kant is. Dus toen het plan voor het stationsgebied op papier stond, begon het te borrelen en gingen de eerste bestellingen de deur uit :D. Daarbij ga ik volkomen onlogisch te werk, dus in plaats van de benodigde wisseldecoders etc. begin ik met de aanschaf van de nodige scenery. Of dat allemaal gaat passen zien we dan later wel :O.

Vandaag was dus pakjesdag en op de foto's zien jullie wat er is binnengekomen. De eerste flat was al eerder deze week bezorgd en daarmee ben ik al begonnen met plakken. Deze komt naast het viaduct links van het station te staan. De andere twee flats (schwesternwohnheim = nonnen wooncentrum :o)) komen aan de andere kant van het station te staan.

Verder vragen de "Donnerwetter Bahntage" op het historisch emplacement ook wat vertier voor de kleintjes. Daarom zocht ik een springkussen en vond een leuke set van Faller. Die bevat naast een springkasteel o.a. een kinderdraaimolen en een toiletwagen. Die komen natuurlijk ook prima van pas.

Verder mag Märklin op zo'n spoor evenement uiteraard niet ontbreken. Daarbij passen dan de drie bestelde modelletjes van Schuco weer perfect om de boel een beetje op te fleuren :P.

Kortom ik kan weer even verder met bouwen en plakken ...

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
mooie aanwinsten, en ik denk dat er van die zomerstop niks meer in huis komt :D ;


mvg,
Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Prachtige aanwinsten zijn er via de post binnen gekomen Wico.
Daar ga jij heel veel plezier van beleven zowel met het plakken als het schuiven naar de juiste plek op de baan.
Ik heb in het verleden wat chopper evenementen georganiseerd en daar hadden we ook een springkussen voor de kleintjes kleine tip hou het eetgedeelte bij de springkussen zodat mams en papa wat kunnen eten en drinken en uitzicht op de kids in het springkussen houden.
De toiletten kunnen weer achter de springkussen verstopt word zo houd je alles bij elkaar en heb je weer een leuk stukje scenery.

Succes met het plakken aan deze prachtige bouwdozen.

Groet Michel
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
-WICO,
Pakjes en plannen maken is jou wel toevertrouwd. Maar of dat allemaal gaat passen? Ach, dat zien we wel later! Neen, nog geen zorgen voor het zover is. Tja, en dan nog een "nonnen-wooncentrum"? Waar is dat goed voor! Hoe komt dat in jouw plannetjes voor? Is het toch een verkeerde naam? Nou, ik ben wel heel nieuwsgierig,  hoe en waar dat gebouw neergezet gaat worden. Trouwens het wordt wel heel erg druk in alle delen van Donnerwetter-Alm. Ja, ik heb het dan ook niet over al die voorzieningen voor dat feestje met al die speeltuigen. Het houdt jouw geest wel 'jong'! Dat siert jou zeker!
Het is in elk geval een heel mooi pakjes-Pinksteren-feest aan het worden in Donnerwetter-Alm!
Jouw ruimdenkendheid is voor ons in elk geval een groot genoegen om dat allemaal te zien verschijnen. Vervelen is er bij jou niet bij!
De verwachting is dat er nog heel veel pakjes afgeleverd gaan worden!
Suk6 en navenant plezier met alles in elkaar te zetten.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Citaat van: Wico op zaterdag 22 mei 2021, 22:06:57

Ik heb de gouden tip van Tom ter harte genomen :P. Wie mij een beetje kent, weet dat geduld niet mijn sterkste kant is.

Groeten,
Wico

Tuurlijk  :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
@ Michel,

Ik ben ook bang dat het werk deze zomer niet helemaal stil komt te liggen. Teveel leuke klussen en ideeën om verder uit te werken, maar het tempo zal wel wat lager komen te liggen ;).

@ Michel,

Bedankt voor de tips, die neem ik mee om een geloofwaardig terrein op te zetten voor de bahnhofstage. Een paar motoren erbij zou ook nog wel kunnen haha :P.

@ Gerard,

Vervelen ga ik me zeker niet met zo'n geweldige hobby. En ideeën en inspiratie genoeg om er wat moois van te maken :D.

@ Tom,

Indachtig je lijfspreuk ("Blijf braaf, gezond en modelbouwen") zal ik toch regelmatig wat euro's op de hobby stuk moeten slaan :). Gelukkig heb ik ooit een boekhoudkundige opleiding gedaan, dus ik weet dat ik debet en credit een beetje in balans moet houden 8).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Leuk, die gebouwen en kermis, Wico !
Daar kende ik er nog geen een van.
En de VW's mogen er ook zijn  :thumbup:
Ben  - zoals gewoonlijk - erg benieuwd, hoe dat er straks bij elkaar uit komt te zien.
Hopelijk wordt het niet te druk/vol met die kermis op je festivalterrein.
Je moet wel nog op zoek naar ouwebesjes-preisers voor de bankjes in de tuin van de non-profit-flat  O:-D

Je junitoeslag is goed besteed, van die wisseldecoders zie je toch maar niks  8)

Grtz Tony

Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Tony,

Ik vind die VW busjes ook heel leuk. Ik had ze al langer op het oog, maar nu weet ik ook waar ik ze kan gebruiken :P. En ik ben minstens zo benieuwd of wat in mijn hoofd zit begin 2022 ook werkelijkheid wordt :). Ik ga zeker niet alles van de kermis gebruiken. In de basis alleen het springkasteel en de toiletwagen, en als de ruimte het toelaat kan de kinderdraaimolen ook een plekje vinden. 

En hartelijk dank voor je morele steun aangaande mijn bestedingsgedrag :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Het voordeel van kermisattracties is, dat ze altijd tijdelijk opgebouwd staan.
Dus als je ze niet vast lijmt, kan je ze ook altijd weer (tijdelijk) weghalen.
Net zoals de auto's op je baan  :P
Doe ik hier ook met heel veel scenery.

En wat de financiën betreft; er bestaat ook nog zoiets als een geheime boekhouding  :D
Eventueel kunnen dure decoders ook uit het zicht en in de broekzak naar de zolder getransporteerd. Alwaar ze vanzelf in de elektronica-wirwar verdwijnen  O:-D

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Tony, jij brengt de lezers op slechte gedachten en dat op een mooie pinksterdag >:-D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Valt wel mee, Wiggert  O:-D
Staat gewoon in het derde hoofdstuk van het basisboekhoudboek Creatief Boekhouden (Kluwer 1974) en Smokkelen voor Gevorderden in het hoofdstuk Klein Bier (Prisma Pocket 673 uit 1967).
In beide gevallen is het aan de lezer/gebruiker, om in de (heilige) geest van deze informatie te handelen  ;)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ontwerp stationsgebied
@citaat @citaat @citaat

Ik heb jaren bij een grootbank gewerkt, waar het creatief boekhouden tot een kunst is verheven 8o. De door Tony aangehaalde boeken behoren daar tot de standaard literatuur.  Ook de finesses van een "white wash" operatie heb ik daar geleerd. Die kennis pas ik dan weer toe om het glimmend plastic van mijn knip en plak huizen te camoufleren :P.

Wie zegt daar dat boekhouden saai is :o).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ei ei weer een flat erbij
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ei ei weer een flat erbij
En het gaat maar door, hopelijk worden jullie er niet moe van. Donnerwetter is weer een pand rijker, wat conform de plannen een plek gaat vinden tussen Donnerwetter CS en Donnerwetter Ost. De kozijnen maar even voorzien van een kleurtje om wat meer contrast in het gebouw te krijgen. Het binnenwerk ontbreekt zoals gewoonlijk nog, dat is voor later als ik ook de verlichting aan ga brengen.

Nog drie flats te gaan en dan is de woningbouw voor het stationsgedeelte klaar. Gewoon stug doorwerken en dan komt het allemaal goed :P.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ei ei weer een flat erbij
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... ei ei weer een flat erbij
-WICO,
De gebouwen breiden zich uit. Nu nog een plekje maken en doorgaan met de volgende woningen. Van drukte is nu nog geen sprake! Het wordt lekker druk in "Ost"! Ook steeds meer auto's! Nog heel even en we zien geen 'bos'(!) meer! Treinen zijn er volop!
Nu eventjes naar dat weggetje, wat de bergen in gaat! Wat een rust! Wat een kalmte! Ja, daar hebt je nog plek om rustig te recreëren!
Gezellig bij die "Berg Alm"!