Wico en andere geïnteresseerden,
Afgelopen zaterdag mail gestuurd naar RAlpin omtrent het grijze dak gedeelte op hun chauffeursrijtuig en vandaag al antwoord gekregen van ze.

Verder zaten er twee foto's bij van twee soorten RAlpin wagons maar het lukt mij niet om die hier te plaatsen maar één wagon zonder dakdiesel installatie en één met dakdiesel installatie.
Hierbij eerst de oorspronkelijke mail:
Guten Tag Herr xxxxx
Vielen Dank für Ihre Anfrage betreffend unseren Begleitwagen der RAlpin.
Was Sie bei diesem Bild im linken Dachbereich sehen (hier handelt es sich um ein Bild von einem Modell in H0) ist die Abdeckung und Verspoilerung für das Dieselaggregat.
Dieses ist in allen Wagen der Reihe Bcm61 so verbaut (61 85 5900 100-2 ? 119-2)
Das Dieselaggregat wird benötigt um den Wagen mit Strom zu versorgen, wenn keine Lokomotive gekoppelt ist und kein Gleisanschluss vorhanden ist (z.B. bei Lokwechsel in Domodossola).
Dank diesem Dieselaggregat ist es uns möglich sämtliche Systeme wie Klimaanlage, Wasser, WC-Steuerung, Licht etc. weiter zu betreiben, bis eine Lokomotive gekuppelt wird.
Bei Ihrem Modell, das Sie auf Ihrer Anlage haben könnte es sich vermutlich um ein Modell der Db51-Klasse (51 85 0510 017-3 ? 025-6) handeln.
Bei diesen Wagen ist das Dieselaggregat nicht im Dachbereich sondern auf der Wagenseite verbaut (siehe nachfolgendes Bild).
Hier sieht man die Position des Dieselaggregates auf der linken Seite bei der Vergitterung.
Ich hoffe, ich konnte Ihnen mit dieser Auskunft helfen.
Für weitere Fragen stehe ich Ihnen gerne zur Verfügung.
Schöne Grüsse aus Olten
Vertaald in het Nederlands:
Goedendag meneer xxxxx
Bedankt voor uw vraag over onze RAlpin-ondersteuningsauto.
Wat je op deze foto in het linkerdakgedeelte ziet (dit is een foto van een model in H0) is de kap en spoiler voor de dieselmotor.
Dit is geïnstalleerd in alle wagon's in de Bcm61-serie (61 85 5900 100-2 - 119-2)
De dieselunit is nodig om de wagon van stroom te voorzien als er geen locomotief is aangesloten en er geen zijspoor is (bijv. Bij het vervangen van een locomotief in Domodossola).
Dankzij deze dieselunit kunnen we alle systemen zoals airconditioning, water, toiletbediening, verlichting enz. Blijven bedienen totdat een locomotief is gekoppeld.
Het model dat u in uw lay-out hebt, is waarschijnlijk een DB51-klasse (51 85 0510 017-3 - 025-6).
In deze wagon's wordt de dieselunit niet in het dakgedeelte geïnstalleerd, maar aan de zijkant van de wagon (zie volgende afbeelding).
Hier ziet u de positie van de dieselgenerator aan de linkerkant van het rooster.
Ik hoop dat ik je met deze informatie heb kunnen helpen.
Ik sta tot uw beschikking voor verdere vragen.
Groeten van Olten
Groet Michel