Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Overweg problemen

Gestart door Thijs Volker woensdag 31 januari 2018, 22:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overweg problemen
Lid sinds: 2010

offline
Overweg problemen
Beste lezers, Ik rij Digitaal met Ecos, de seinen werken via Marklin Trafo werkt prima. Nu heb ik op een dubbelbaanvak Busch waarschuwingslichten 5967 geplaatst hier zit standaard knipperautomaat bij. Ik wil dit door de trein laten bedienen met contact rails op deze contactrails zijn ook de seinen aangesloten, maar de afstand is goed. Bij de aankoop van deze lichten werd mij gezegd dat hier relais 5740 bij moest. Het werd mij al duidelijk dat dit een moeilijke zaak zou worden. Ik heb e.e.a. aangesloten op de Marklin Trafo. Handmatig zie ik de lampjes knipperen. Maar via de contactrails gebeurd er niets. Ik heb alle beschrijvingen van Busch proberen te volgen. Het zou moeten kunnen maar ik ben geen elektro technieker. IK heb voor beide zijde draad getrokken voor sluiten en open via contactrail. Hiervan zou het probleem kunnen zijn dat 1 trein hem vrij geeft terwijl de andere hem sluit. Ik heb de draden aangesloten op 10 en 11 van Relais en ook 7, 8 en 9 geprobeerd. Op 15, 16 en 17 zit de knipperautomaat. En het relais is ook aangesloten op de Marklin trafo. Het is een heel verhaal geworden ik hoop dat jullie oplossing weten. Groet van Thijs   
Re: Overweg problemen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Overweg problemen
Als je even zoekt op Busch AKI  en berichten van mijn hand (Hero)

Dan vindje een schema en printje met relais om dit aan te sluiten.
Dit heb ik ooit voor iemand gemaakt.
Werkt volgens hetzelfde principe als een overweg.

Robin
Re: Overweg problemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overweg problemen
Laten we beginnen bij het begin: handleidingen
handleiding relais

Je hebt zelf vast wel een handleiding van de overweg?

En een ouwetje op 't forum

En tot slot voor de slimmerikken, een complete doe-het-zelf handleiding.

Citaat van: Thijs Volker op woensdag 31 januari 2018, 22:42:55
IK heb voor beide zijde draad getrokken voor sluiten en open via contactrail. Hiervan zou het probleem kunnen zijn dat 1 trein hem vrij geeft terwijl de andere hem sluit.
Mmm, contactrails, weet je dat zeker? Er staat op pagina 3 dat het wel kan. Zowel puls- als dauer kontakte zijn bruikbaar, staat er.

Ik begrijp dat je pagina 11 probeert te realiseren met de gegevens van pagina 3?

Het probleem wat je schetst dat 1 trein hem vrij geeft, terwijl de ander hem sluit, staat niet goed uitgelegd bij de Busch Relais handleiding, maar wel bij een Viessmann overweg handleiding.

Je kunt het testen: stuur 1 trein erlangs: gaat alles goed? Dan werkt het voor dat spoor goed.
Doe het zelfde met het 2e spoor: gaat ook goed? Dan weet je dat de basis klopt, maar de logica misschien niet. Die logica haal je uit de Viessmann handleiding.  O:-D

Viessmann werkt niet heel veel anders dan Busch
Re: Overweg problemen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Overweg problemen
Als je de drie draden van de overwegbomen uit bovenstaande plaatje vervangt voor de draden van je AKI kruizen. Ben je er.
De manier waarop staat rechts in onderstaande plaatje.



Re: Overweg problemen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Overweg problemen
En Thijs.

Werkt het al?