Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Artitec Hondekop 4'tje

Gestart door Ben den Hollander woensdag 31 januari 2018, 12:05:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Misschien is het dan verstandiger om een transportbuis te maken met rails erin en een klemsysteem zodat deze veilig kan worden mee genomen.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wat Steven zegt is de juiste manier.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: hmmglaser op donderdag 19 april 2018, 17:03:44
Misschien is het dan verstandiger om een transportbuis te maken met rails erin en een klemsysteem zodat deze veilig kan worden mee genomen.

Zou ik ook doen: investeren in een Trainsafe Travel.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 19 april 2018, 17:12:37
Wat Steven zegt is de juiste manier.

Niet mee eens. Een vierdelig treinstel naast de rails kantelen is ook niet goed voor deze koppelingen.
Ik heb de Hondekop tot nu toe één keer in elkaar gezet (met eigen hulpmiddel) en weer uit elkaar gehaald door de bakken op de rails voorzichtig uit elkaar te trekken. Desnoods plaats je dan ook het hulpmiddel. Kan er niets misgaan.
Bij de plan U heb ik dat al meerdere malen zo gedaan en er gaat niets stuk. De Plan U heeft dezelfde koppelingen. Op den duur klemt de koppeling ook wat minder en gaat het (ont)koppelen gemakkelijker.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat Maar van de rail tillen, duimen op de koppeling en trekken om uiteen te nemen ook niet. Ik ga voor de veilige manier (plan U), netjes kantelen.

Instructie van Artitec bij de U:



Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Iedereen moet doen wat hem goeddunkt.
Ik ?denk? dat bij het op/van de rails tillen/kantelen van een gekoppeld stel de kans bestaat dat vroeg of laat een koppeling wordt gewrongen op een manier waar de koppeling niet tegen kan. Zeker bij de vierdelige Hondekop.
Ik ?weet? dat bij het op de rails (ont)koppelen met een hulpstuk er alleen in de lengterichting kracht wordt uitgeoefend, zoals de bedoeling is bij (ont)koppelen.

Overigens vind ik het hulpje dat Artitec bij de Hondekop levert behoorlijk instabiel. Een eenvoudig blokje van 8 x 12 x 40 mm werkt eigenlijk beter.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Je hebt 2 handen. Dus als je met elke hand 2 rijtuigen vastpakt (tussen de 2 rijtuigen in) til je het stel zo van de rails en leg je hem op zijn zij zonder kracht uit te oefenen op de koppelingen. Maar inderdaad, iedereen doet het op zijn manier.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Barry1972 op woensdag 31 januari 2018, 16:13:29
Er zijn ook nog mensen (ik niet) met mrail, dan word het al een heel duur vitrine model.
Want daar rijd hij niet op.
Toch wel, meneer Bosman laat zien dat de artitec hondekop prima rijd op m-rails in onderstaand filmpje
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
CiteerToch wel, meneer Bosman laat zien dat de artitec hondekop prima rijd op m-rails


Hier wordt dus rijgedrag alleen getoond op stukken m-rail zonder wissels, hoe is het gedrag in een m-wisselstraat waar nog grote wissellantaarns in gebruik zijn?

Ik rijd ook m-rail en heb een Pec op de baan. Deze komt achter een piko hondekop goed door een afbuigend wissel met kleine lantaarn heen, vier wissels achter elkaar is wel een probleem. Zeker als je de artitec imitatie koppeling gebruikt.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: marklintim op woensdag 25 april 2018, 10:09:38
Citaat van: Barry1972 op woensdag 31 januari 2018, 16:13:29
Er zijn ook nog mensen (ik niet) met mrail, dan word het al een heel duur vitrine model.
Want daar rijd hij niet op.
Toch wel, meneer Bosman laat zien dat de artitec hondekop prima rijd op m-rails in onderstaand filmpje


Even een vraagje, welke zich zelf serieus noemende modelbouwer gebruikt nog M rail en laat daar modellen op rond razen van +/- ?600,- of meer? Klinkt precies hetzelfde als een 2 Railer die zijn baan volbouwd met oude Lima, Jouef of wat voor oude bagger rails dan ook. Vraag eens aan de ON TRAXX jongens wat voor rail er is gebruikt op hun baan en dan begrijp je waarom het er zo mooi uitziet. Sowieso is bij dit soort modellen R3 of kleiner uit den boze. Gebruik dan tenminste K rail, met flex rail kun je mooie ruime bogen leggen en is prima te ballasten.

Grt, Ronald.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Marklindak op woensdag 25 april 2018, 11:58:34
Hier wordt dus rijgedrag alleen getoond op stukken m-rail zonder wissels, hoe is het gedrag in een m-wisselstraat waar nog grote wissellantaarns in gebruik zijn?
Ik heb alle lantaarns van mijn M rails wissels afgehaald. Andere modellen hadden er ook last van (dubbeldekkers met een lage buik), Roco rijtuigen waar veel apparatuur onder de wagens hangt. M rails zijn ontworpen voor de verkorte rijtuigen van "vroeger" want die hebben nergens last van.

En ik vind het onzin dat je geen dure modellen op je M rails kan laten rijden omdat dat oud is, omdat allemaal te vervangen mag je een tweede hypotheek af gaan sluiten.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Groot gelijk Sjoerd, iedereen beleeft de modelspoorhobby op zijn manier. De "enige ware manier" bestaat niet. Gelukkig maar, anders was dit forum een stuk minder interessant.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Het modelspoorgebeuren vertoont "religie trekjes".
Vgl. de rekkelijken en de preciezen ... ===> klik
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Voordat we nu veel te ver afdwalen, laten we het maar weer over het onderwerp van dit topic hebben!
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Marklindak op woensdag 25 april 2018, 11:58:34
Hier wordt dus rijgedrag alleen getoond op stukken m-rail zonder wissels, hoe is het gedrag in een m-wisselstraat waar nog grote wissellantaarns in gebruik zijn?
ik denk dat ze daar tegen aan gaan lopen, in de bogen heb ik zelf kleine lantaarns, op rechte stukken enkele wissels met grote lantaarns en daar komt zels mijn motorpost al niet langs.
en wat sjoerd al aangeeft, de lantaarns eraf halen is een oplossing. een goeie bekende van mij heeft dat bij zijn baantje ook gedaan.

en tja, we zijn niet allemaal 'serieuze' modelbouwers. meneer bosman laat zien dat het prima rijd, en geeft ook nog aan dat de hondekop ook prima door de krappe m-rail bogen gaat. smaken verschillen, ik vind het zo wel wat hebben en zou het erg mooi vinden als er op mijn eigen m-rail baantje zo'n treinstel komt te rijden. dat wordt flink doorsparen :) :)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
tja iedereen beleefd de hobby op zijn eigen manier !! Ik rij c-rails, maar dat filmpje op m-rails wil ik wel wat meer van zien !! Én de ware modelbouwer laat een illusie van de werkelijkheid zien en slaagt daar in of niet !! Vroegah!! zijn er genoeg m-banen gemaakt die prachtig waren !! Maar jah, wij worden bij voorbaat al neergesabeld want we hebben pukkeltjes in het midden en een ski  ;)

resumé prachtige hondekop en rijdt goed op een m-rail baan zo te zien !! 
Re: Artitec Hondekop 4'tje
hoi,

Citaat van: Ronald69 op woensdag 25 april 2018, 13:27:51
Vraag eens aan de ON TRAXX jongens wat voor rail er is gebruikt op hun baan en dan begrijp je waarom het er zo mooi uitziet. Sowieso is bij dit soort modellen R3 of kleiner uit den boze.

Ik ken banen van OnTraXS! die uitgevoerd zijn in Roco Geoline.... Met standaard wissels en R2... dit omdat het gewoon eerst een testbaantje was. Niemand zag het er vanaf en vond het een erg mooie baan.  O:-D  O:-D

Citaat van: robert39 op woensdag 25 april 2018, 17:17:47
tja iedereen beleefd de hobby op zijn eigen manier !!

Zekers...

Citaat van: robert39 op woensdag 25 april 2018, 17:17:47
Maar jah, wij worden bij voorbaat al neergesabeld want we hebben pukkeltjes in het midden en een ski  ;)

Valt wel mee. Soms kan het wat meer bekoren dan andere keren. Er zijn ook wel Märklinbanen als beursbaan. Ook daar zit kwaliteitsverschil in. De meeste beursbanen hebben een wat rustiekere uitstraling en niet een plaat vol met rails gepropt. ;)

Groet Ronald.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wonderbaarlijk genoeg hebben ze de verkeerde kap vervangen. Mag ik weer wachten. :P
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Oei, da's sneu.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Vooral een beetje vreemd, aangezien duidelijk aan was gegeven dat het om het voorraam van het rijtuig met de motor (hoe heet dat nu officieel?) ging en er een foto was meegeleverd. Op het reparatieformulier stond "kap BK vervangen". Nu dus maar aangegeven dat het om de BDk gaat en nog maar eens de foto meegestuurd.

Nou ja, jammer maar helaas.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Verkeerd vertaald naar het Chinees? Geintje!
Succes zal wel goed komen  :)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Inmiddels 2 maanden verder, maar hij is terug. Nu met een nette kap. :)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
IC4 versie 2019 in meerdere varianten:



* nieuwe motor
* nieuw interieur
* nieuwe koppelingen tussen de bakken
* nieuwe dragerprint
* raamlijsten blauw
* IC logo bijgevoegd bij de versie met onderbroken blauwe band

Bron: Groterdam Facebook. Foto: MTE
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2018

Woehoe !! (Like Homer.)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Update HK 4 modellen 2e generatie :

Nieuwe mal voor de neus.

De neuslamp zit nu netjes meegegoten in de neus.
Dus geen los ingedrukt topseintje meer in de A sein Hondekoppen.

Je hebt nu altijd een strakke neus en de neuslamp zit altijd netjes recht.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wordt het exclusieve museum model 766 ook op deze nieuwe manier gemaakt??

Motor en koppelingen enz. Bedoel ik  :)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2018

Woehoe !! (Like Homer.)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
yep.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat  :thumbup: :thumbup:
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik heb in de tussentijd mijn centrale vervangen voor een digikeijs dr5000.
Nu heb ik de eerste serie de groene en de gele.
En ik heb er 1 ic model en de museum model uitgezocht.
Nu is mijn vraag.
Moet ik er veel aan veranderen om de treinen te laten rijden op deze centrale.
Ik heb begrepen dat je trein dcc moet praten.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Een door Artitec digitaal geleverde hondekop met ESU decoder loopt prima op DCC, mits je niets in de instellingen hebt gewijzigd/laten wijzigen om dit protocol uit te zetten.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Welke decoder zit er standaard in.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
@pukkie: Wat Laurent al aangeeft: Een ESU-decoder. Zal wel versie 4 zijn... maar dat staat natuurlijk ook de zooi die je bij je treintje krijgt.  ;)

Groet Ronald.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Is dat niet een lokpilot v4
Re: Artitec Hondekop 4'tje
in een keer helemaal goed....  ;)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Zonder kleur, alleen de kop van de hond...


Frits Osterthun © 2018
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat
Ik wil niet vervelend zijn hoor maar dat is een mat 64 (plan V/T) kop (apekop) ;)
Zijn wel leuke wagentjes maar dat terzijde
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Bij Bentink Apeldoorn op de site staan een 2tal filmpjes van de hondekop 4.
Het gaat hier wel om het proefmodel.
Ik vindt het er goed uit zien.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Foto's en een filmpje: klik
Re: Artitec Hondekop 4'tje
En toen was het stil...
Omdat ik nogal Marklin georienteerd ben was de ontwikkeling van deze trein volledig bij mij langs gegaan 8o. Ik vind het een pracht ontwikkeling en een musthave. Wat ik destijds de mooiste trein vond was de IC versie met een doorlopende Blauwe Baan, vaak hangt er nog een tweedelige achter met reclame banen tenminste In mijn herinnering. Ik heb dit draadje door gelezen en het nog niet gevonden hoe deze trein over de slanke kruisen van Marklin gaat. Ik heb ooit artitec rijtuigen gehad en deze ook weer verkocht omdat ze het te vaak ontspoorde op deze kruisen.
Groet Arend
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik heb toevallig recentelijk veel proef gereden op slanke wissels. Zowel meegebogen als rechte. Ik heb zelfs een video waarop een Artitec DE2, DE3 en Hondekop hun rondjes doen. Ik heb tot nu toe alleen problemen met een Märklin Koploper. De Artitecs doen het uitstekend. Zie video hieronder:



Natuurlijk is dat maar een klein "testvijver" maar hier geen problemen dus. Wat op de video niet te zien is maar wat ik wel heb gedaan is er ook vanaf de andere kant in gereden en de wissels om gezet. En ik ben er zowel op hoge als op lage snelheid doorheen gereden. Ook in al die gevallen geen problemen met de Artitecs.

En schiet me nog iets te binnen: Op de stamtafel in Lent rijden we ook vaak met slanke wissels en daar rijden wel vaker Artitecs (wel met name de mijne). Ook daar zonder problemen.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
De Hk4 rijdt probleemloos door alle wissels (C-rail) die ik heb liggen. Ik ben alleen geen goede maatstaf, omdat ik destijds niet die Artitec Plan E's verkocht heb waar je het over hebt, maar de baan zodanig aangepast dat ik er toch mee kan rijden: alle drieweg-, meegebogen en Engelse wissels verwijderd, als ook S-bochten vermeden en R1 uitgebannen. Maar inderdaad rijden de Artitec-treinstellen ook prima op de meetings in Lent, dat kan ik beamen. Ik heb geen reden om de Hk4 af te raden.

Eén probleempje mee gehad icm met de ECoS-centrale: het stel heeft zowel Railcom als MFX aan boord. Railcom meldt zich het snelste aan en vervolgens dringt MFX zich op. Dat geeft conflicten: het stel laat zich uitvieren met alle verlichting gedoofd en pakt daarna weer op. Dat herhaalt zich op de meest onvoorspelbare momenten. Oplossing is òf MFX uitzetten, of Railcom (of de ECoS de deur uit doen :D). Ik heb voor het eerste gekozen: MFX uit.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat @citaat
Mooi filmpje steven  :thumbup: en bedankt voor de info  :)
Ik ben nog in afwachting van het museumtreinstel.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Bedankt voor de info :thumbup:
Maar ik schreef slanke kruisen  B)

Filmpje is top! Prachtig materiaal!
Groet Arend
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Daar heb ik inderdaad overheen gelezen. Excuses. Ik weet zo even niet of we die in Lent wel eens hebben liggen. Je bedoeld de 24740 neem ik aan?
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Een kruising mag eigenlijk geen probleem te zijn je rijd er recht overheen bochtwissels is een ander verhaal.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik rijd met de 6021, weet iemand hoe deze trein hierop reageert?
Toegevoegd: inderdaad 24740, puco's zijn wat langer toch?
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Geen idee of de puco's van de 24740 langer zijn dan de andere slanke wissels. Ik zie niet in waarom, maar het zou natuurlijk kunnen. Ik ben nog aan het stoeien met de zichtbare laag van mijn baan, en daar komt wellicht ook een 24740 in. Als dat het geval is dan kan ik er wel alvast eentje halen en voor je testen. Maar dat kan best een week of 2 duren, dus hopelijk kan iemand anders de vraag al voor je beantwoorden wb de 24740. Met de 6021 heb ik geen ervaring.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2018

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
De puko's van de 24740 zijn even hoog als die van de slanke wissels, nl. 2,95 mm. Voor de gewone wissels kom ik op 2,65 mm, Engels wissel 2,7 mm. Dat is gemeten op de hoogste puko die ik op het oog kon vinden, en ten opzichte van de bovenkant van de biels.

Maar: locs en wagens rijden heel even op de flenzen, en dat hoogteverschil heb ik niet kunnen meten.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Firstborneagle op donderdag 02 april 2020, 14:41:03Ik rijd met de 6021, weet iemand hoe deze trein hierop reageert?

Worden geleverd met een ESU decoder, voor een 6021 het motorola protocol op de decoder aan zetten en een adres van 80 of lager toe laten kennen.
Leverancier zal dit mogelijk voor je kunnen doen.

Anders een stamtafel bezoeken wanneer hier weer een mogelijkheid voor bestaat, kunnen je vast wel helpen.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Dankjewel Fred :thumbup:

Die artitec rijtuigen gingen met hun buik wel heel laag over het spoor, ik ben dankzij jullie gerust gesteld dat deze trein van artitec wél foutloos rond gaat. Ik zou die kruizen eventueel ook nog kunnen verwijderen, maar dat gaat wel ten koste van m'n rijmogelijkheden bij het station. Verder is de kleinste boog  in mijn hoofdbaan r3 dus dat geeft geen probleem. Groet Arend
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik heb op mijn baan met de treinen van artitec nog nooit problemen gehad.
Heb zelfs stukje r1 ertussen zitten.

Zelf heb ik de 3700 stoomloc, DE1 en een DE2 rijden perfect.

Enkel een setje plan-w rijtuigen doet idd wel eens lastig helaas, terwijl ik met de ovaalramers en plan d geen last heb.
Ook de goederen wagons rijden perfect.