Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Artitec Hondekop 4'tje

Gestart door Ben den Hollander woensdag 31 januari 2018, 12:05:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
oei, wat een mooie hondekoppen. en er stond al zoveel op het wensenlijstje :O
dat wordt lang sparen, vind de groene hondekoppen het mooist.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Steem op maandag 05 februari 2018, 22:32:57

De eerste zending bij Bentink is al uitverkocht dus dat wordt helaas pas eind deze maand ophalen.


Er is geen eerste zending, er is nog niets geleverd, de modellen moeten nog komen. :D
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wijsneus :D Er is per definitie altijd een eerste zending van een bestelling natuurlijk. Waarschijnlijk weet Bentink precies wat er in die eerste zending zal zitten en die hebben op voorhand al alle een nieuw baasje toegezegd gekregen. Steem zal dus op een vervolgbestelling en -zending moeten wachten voor hij over zijn Hondekoppie mag aaien.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Precies. Verwachte levertijd van mijn hondekop is al over 2 weken. Dus die eerste zending zal dan al wel heel snel moeten komen?
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat @citaat Ik doel met de eerste zending op de levering vanuit Azië, die moet nog komen. Eind februari ligt het spul pas in de winkel aldus Artitec.

Bentink zal er X stuks besteld hebben bij Artitec en als die nu na een week al verkocht zijn hebben ze te zuinig ingekocht. Verder heb ik er geen verstand van, ik schrijf wat ik lees. :D
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ach als de eerste zending pas eind februari komt en ze verwachten de mijne over 2 weken dan zal het allemaal wel meevallen. :D
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 07 februari 2018, 22:15:42

Wijsneus :D


Speciaal voor jou: Plan U (3 bakken met 2 aangedreven assen) duwt met gemak 2 ICR rijtuigen de klimspiraal op (2,8%). Je kunt je HK4 bestellen. ;)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
En hoeveel duwt ie er naar beneden? >:-D >:-D :o)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik heb ze gisteren zien staan bij MTE. Zien er prima uit. En ook de raampjes zijn van een ander model dan de PIKO's.
Maar koppelen met de tweetjes zal niet zo'n egaal beeld geven. Misschien nog wel als combi groen met geel/grijs.

John
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Bij de buren staan 3 foto's van de Artitec met een Piko Beneluxstel ernaast, zie dit bericht.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik heb een groene Pec achter een groene hondekop van piko hangen en dat ziet er als geheel helemaal niet verkeerd uit.

Ook gekoppeld met de ATT koppelingen, beetje lastig en niet te vaak doen, maar werkt wel.

Wisselstraat "nemen" is wel een dingetje dat niet altijd goed gaat, ATT Pec op M-rails gaat goed!

Zal als ik tijd heb een foto plaatsen.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 10 februari 2018, 18:46:04
Speciaal voor jou:

De persoonlijke aandacht wordt gewaardeerd. Sinds ik weet dat de HK4 technisch gelijk is aan de DE3 stond een soortgelijke test al op het programma. Fijn dat je me voor bent, dan hoef ik het niet meer te doen  :) :thumbup:
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat Dus je denkt echt dat ik die rare test ook werkelijk heb uitgevoerd? :D :D
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Rockerbox2
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: frank-103 op donderdag 01 februari 2018, 17:42:20omdat ze keurig op 1:87 gemaakt zijn, ook niet heel goed rijden op bijvoorbeeld Marklin m-rails, en daarom iets minder interessant voor de gemiddelde Marklin rijder zijn?

Rijd de gemiddelde Marklin rijder nog op die oude meuk dan  :question: :question: :question:  8o  :D

FF weer on toppic, Het is een "skitterend" stel, ben al aan het sparen ;) Kan ik dan mooi koppelen aan de nog te pimpen Piko, waarvan de kop, op het zij raampjes en de naad na, niet zo veel verschild van de Artitec kop. Heb de handel eens ff digitaal over elkaar gelegd, ik zag weinig verschil in kop form. En als 'tie rijd, zie je d'r nix van.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben ik met je eens Rino!! De piko Hondekop, hoeft heus niet afgerangeerd worden, naar een achteraf spoortje. Het is geen Artitec Hondekop, maar daar is de prijs dan ook naar ..... Ik durf hem dan ook gerust, met een artitec Hondekop te laten Rijden :D :D
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat Niks mis met die Piko's, op elk NL baantje rijdt er wel eentje.

Bij de buren zag ik dat het toch niet helemaal goed is gegaan met de eerste exemplaren....


Bron: Facebook

....soort van Zeehondekop? :P

Gr, Ben.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben,

Nu maar hopen dat Märklin dit niet onder ogen komt. Zij zijn goed in het uitbrengen van fantasie modellen.

Grt, Ronald.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Artitec Hondekop 4'tje
 :offtopic:

@citaat
:o) Net als bij de Superguppy kan de Zeehondekop de neus openen.
Das voor het inladen van hele erge dikke passagiers. >:-D

Dirk-Jan


Edit: fotobron: Nasa.gov
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 13 februari 2018, 08:55:30
@citaat Dus je denkt echt dat ik die rare test ook werkelijk heb uitgevoerd? :D :D

Hmm... ja! Ik dacht dat je aardig was  :D
Maar nu heb ik dat ding op jouw voorspraak besteld, dus als 'ie niet tegen 3% op kan komt er natuurlijk een claim richting het Uden...
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Rockerbox2
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Maak je geen zorgen, dit schreef Chris bij de buren
Citaat:
Het enige dat ik je kan vertellen dat ik het model bij Artitec heb zien testrijden en ze de testbaan een flink stuk optilde en de hondekop gewoon lekker bleef doortuffen.Dat was zeker meer dan die 3% (dat optillen van de testbak)  ;

Slaap lekker
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Dat had ik natuurlijk ook gelezen en dat weet Ben ook  :) :thumbup:
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Schip is binnen. Enorme stapels 4'tjes zag ik vanmiddag bij mijn winkelier liggen, net geleverd. Nog geen sound versies.

Naar verluidt is bijna de helft van de totale oplage al verkocht.

Gr, Ben.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Zojuist bericht gekregen dat ik mijn sound versie op kan halen in de winkel. Helaas vanavond geen tijd voor.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Nou daar is ie dan! "Helaas" moet ik door naar een weekend weg maar ik kon hem nog snel even testen, bekijken en wat foto's maken. Eerste indruk: Wauw!



^ De voor Artitec bezitters welbekende doos.



^ Alle stellen bij elkaar.



^ Het motorhuis.



^ Detail opname deuren.



^ De bagagerekken.



^ Neusjes naast elkaar met de Plan U.



^ Familie portret.

Tot zo ver alles goed. Helaas viel mij wel iets op, en ik denk dat ik er mee terug ga. Dat hangt een beetje af van jullie commentaar, want ik weet niet tot in hoeverre dit "normaal" is. (mij lijkt dat het niet namelijk). Komtie:



^ Het rechter voorraam van het motorhuis is erg lelijk. Grove randen, gele verf en vlekkerig op zowel het raam zelf als ervoor. Ter vergelijking hier hetzelfde raam maar dan van de andere kop:



Is dit iets waar ik mee terug kan en/of volgens jullie moet?

Op dat ene punt na verder helemaal tevreden voor zover ik dat heb kunnen testen. Prachtige rij eigenschappen en geluiden en een erg gedetailleerd en mooi afgewerkt model.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
'k Vermoed dat bij het inplakken van het raampje iets niet helemaal goed gegaan is.
Of je ermee teruggaat, is geheel aan jou.
Doch: Veel geluk met je nieuwe aanwinst.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
'T is niet fraai... :(
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik zou er mee terug gaan, je betaald er genoeg geld voor !! Verder een Prachtige Hondekop !!! Ik ga hem ook nog halen, maar dat zal van de zomer worden :thumbup:
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Geen discussie, terug gaan naar je leverancier! Ding kost immers zat centjes.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Hoi Steven,

Hoewel het op een ingezoomd plaatje uit z'n verband getrokken kan worden, zou dit mij genoeg storen omdat ik het nu eenmaal gezien heb. Kortom, inpakken en terug met die prachtige set naar de winkel.

Groet,

Dennis
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Aliebengalie
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
En laten ze hem dan maar met een korting aan mij verkopen.......
Me ogen zijn toch niet meer je van het. :D

Mooi treinstel , maar valt buiten me budget (vandaar die korting natuurlijk).

Mvg: Alex
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
 @citaat Jaartje wachten Alex, dan komen de schade stelletjes als B-keus beschikbaar. ;)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Aliebengalie
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Heb geduld Ben..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2009

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Twee weken geleden ook mijn exemplaar ingeleverd bij mijn leverancier in Utrecht. Ivm het niet correct zittende front sein.
Wat ik van hun heb begrepen is dat ze zelf alle stellen nakijken op de bekende kleine inperfecties.

Ga der vanuit dat het netjes wordt opgelost. Nu druk aan het sparen voor een tweede stel.

Groetjes Frits
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Vandaag teruggebracht. Kan 2 tot 3 weken duren tenzij de winkelier een nieuwe levering krijgt met voorraad.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
gotischeboog
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Beste forumlezers,
Er wordt veel gezegd en geschreven op de fora over de details, goed en/of slecht, van de laatst uitgebrachte series van Mat 54 van Artitec. In die discussie meng ik me niet. Wel wil graag eens weten hoe het rijgedrag is van dit vierdelige treinstel op b.v. een segmentenbaan, waar soms door temperatuur- en vochtomstandigheden aansluitingen tussen segmenten min of meer "hobbelig" kunnen te zijn. De wagens van Artitec zijn nogal ontsporingsgevoelig vind ik.
Dit treinstel, dat toch een fikse prijs heeft, moet bij mij zijn rondjes kunnen rijden zonder ik er streng achteraan moet lopen om eventuele ontsporingen ongedaan te maken. Wie of welke club heeft uitgebreide rijervaring met dit treinstel? Ik wil het graag allemaal weten voordat ik tot aanschaf overga.
Groet Ad.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik, geen probleem.

Onze modulebaan bij de Friese Modelbaan Club zijn de railovergangen niet al te strak. Het probleem zit eerder in je baan dan de trein. Bij ouder materiaal is de flenshoogte groter, dit zorgt voor de rijeigenschappen.

Re: Artitec Hondekop 4'tje
gotischeboog
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Beste LordSinclair waarom zend je mij dit linkje? Ik heb geen vragen over details maar over het rijgedrag van de 8 draaistellen van dit model. Daarover vind ik niets in dat draadje.
En Wijbe bij mijn overige merken nieuwe wagens en loks geen probleem met ontsporen. Natuurlijk zijn railovergangen niet altijd strak te krijgen door invloeden van buitenaf maar over het algemeen geen last van ontsporingen op mijn segmentenbaan. Alleen de Artitec ovaalramer en stalen D bagagewagen willen nog wel eens uit de rails wippen.
In afwachting van meer ervaringen met soepel rijden een hartelijke groet, Ad.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Hallootjes allen,

Omdat het nieuw opgestarte draadje ook de bespreking van een 3-rail model van een ander fabrikaat is heb ik beide topics samengevoegd.

We bespreken hier het model van Artitec met alle daarvoor van toepassing zijnde onderwerpen!
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ben den Hollander
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: gotischeboog op vrijdag 06 april 2018, 18:07:43

Alleen de Artitec ovaalramer en stalen D bagagewagen willen nog wel eens uit de rails wippen.


Dan loop je met het 4'tje enig risico.....

Hier rijdt plan U, in de basis exact hetzelfde als het 4'tje met natuurlijk een bak minder. Bakken van kunststof zijn licht van gewicht en het rijdt soepel, de aandrijving en de elektrische koppelingen zijn hetzelfde. Maar het is geen Marklin en aandacht voor je rail en wissels is van belang.

Heb je mogelijk een vriendje die je een 4'tje kan uitlenen Ad? Of een demo model lenen van Artitec?

Gr, Ben.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Beste Ad,

Twee weekenden geleden heeft de Artitec Hondekop tijdens de Modelspoor Expositie bij de MSG/Den Bosch twee dagen op de "Maaspoort" baan gereden, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70836.0.

Ik heb niet gehoord dat het niet ging, je zou een PB aan Slifor (Floris) kunnen sturen met de vraag hoe hij de Hondekop die twee dagen (en de testdagen ervoor) vond rijden.

Groet, Anne W
Re: Artitec Hondekop 4'tje
@anne: Is dat een 3rail baan of een 2rail baan? Want aan ervaringen op een 2rail baan heeft Ad niets. Ad heeft een 3rail-baan. Dus moet hij ervaringen hebben op een 3rail-baan.

Groet Ronald.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Beste Ronald en Ad,

Sorry, ik heb niet gekeken wat de "Gotische Boog" voor rail systeem had, "Maaspoort" is een oudere 2-rail baan met hier en daar wat overgang- en wisselproblemen.

Groet, Anne W
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Ik heb nog geen mat 54, moet nog aan de collectie toegevoegd worden. Maar de plan U rijdt hier probleemloos zijn rondjes, rijdt erg mooi !! Aangezien Ben zegt dat het model in de basis het zelfde is, kijk ik al uit naar m'n toekomstige aanwinst ;)
Re: Artitec Hondekop 4'tje
gotischeboog
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Citaat van: robert39 op zaterdag 07 april 2018, 22:18:34
Ik heb nog geen mat 54, de plan U rijdt hier probleemloos zijn rondjes, rijdt erg mooi)
Dat geeft de burger in ieder geval moed, al blijf ik benieuwd naar de rijervaringen van meer 3-railrijders met dit Mat 54 treinstel. Hoor graag van jullie.
PS voor alle duidelijkheid: de Gotischeboog is een 3-Krail baan
Hartelijke groet Ad.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Heb zelf (nog) geen plan u of mat 54, wel de1, de2, ovaalramers, plan d ,plan w, c12, en stalen d.
Deze gaan perfect op c-rail, ook op r1.

Enige opmerking is dat bij r1, de cardan wel wat ?knort? van de DE2.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
De beide gele modellen zijn inmiddels (bijna) uitverkocht voor wisselstroom: de 769 helemaal (bij Artitec) en de 771 vorige week al bijna. Her en der is wellicht nog een winkelier met wat voorraad maar stel je daar maar niet teveel bij voor. Gelijkstroom is er natuurlijk nog wel (...)
De mijne is onderweg :) voor anderen die een gele willen wordt het dus wellicht wachten op een volgende serie (al dan niet de IC-versie).
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Hier rijden de Plan U en de Hondekop probleemloos rond op een combi van K en C rails.
De Plan U bleef eerst wel hangen op een C-rail kruising maar na het aangedreven draaistelafdekplaatje aangepast te hebben geen problemen meer, de Hondekop heeft hier geen last van.
De rails ligt bij ons los op tafels (tapijtrijden maar dan op tafels  :D), waardoor de K-rail af en toe uit elkaar loopt en weer in elkaar gedrukt moet worden maar beiden hebben daar geen problemen mee.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Artitec Hondekop 4'tje
gotischeboog
gast

Re: Artitec Hondekop 4'tje
Beste forumleden,
Tja, dan nog een vraagje.
Als je eenmaal de vier wagens aan elkaar hebt (via b.v. de koppelhulp) dan is de vraag hoe krijg ik, zonder schade aan de kortkoppelingen, de wagens weer van elkaar af. Optillen van een 4-delig treinstel is bijna onmogelijk. Misschien op zijn zij leggen, maar dan? De elektrische verbinding moet ook weer los. Hard trekken is volgens mij geen optie maar wat dan wel? Heeft één van jullie een oplossing? Een schroevendraaiertje of een scalpel, met kans op beschadigingen, er tussen friemelen?
Hoor graag, mvg Ad.
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Artitec Hondekop 4'tje
Op zijn kant leggen inderdaad naast het spoor op een zachte handdoek of iets dergelijks. Je kan vervolgens de koppelingen met je duim tegen de onderkant van het chassis aanduwen en dan langzaam van elkaar trekken. Wie dikke duimen heeft krijgt het lastiger.