Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips en de Tips & Tricks.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Artitec Hondekop 4'tje
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Artitec Hondekop 4'tje  (gelezen 8335 keer)

hmmglaser

• Stamgast
Re: Artitec Hondekop 4'tje
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 19 april 2018, 17:03:44 »

Misschien is het dan verstandiger om een transportbuis te maken met rails erin en een klemsysteem zodat deze veilig kan worden mee genomen.
Mvg Mark

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 19 april 2018, 17:12:37 »

Wat Steven zegt is de juiste manier.

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 19 april 2018, 18:35:06 »

Misschien is het dan verstandiger om een transportbuis te maken met rails erin en een klemsysteem zodat deze veilig kan worden mee genomen.

Zou ik ook doen: investeren in een Trainsafe Travel.
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

henkv

• Stamgast
« Reactie #103 Gepost op: vrijdag 20 april 2018, 11:39:40 »

Wat Steven zegt is de juiste manier.

Niet mee eens. Een vierdelig treinstel naast de rails kantelen is ook niet goed voor deze koppelingen.
Ik heb de Hondekop tot nu toe één keer in elkaar gezet (met eigen hulpmiddel) en weer uit elkaar gehaald door de bakken op de rails voorzichtig uit elkaar te trekken. Desnoods plaats je dan ook het hulpmiddel. Kan er niets misgaan.
Bij de plan U heb ik dat al meerdere malen zo gedaan en er gaat niets stuk. De Plan U heeft dezelfde koppelingen. Op den duur klemt de koppeling ook wat minder en gaat het (ont)koppelen gemakkelijker.

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 20 april 2018, 16:51:41 »

@citaat Maar van de rail tillen, duimen op de koppeling en trekken om uiteen te nemen ook niet. Ik ga voor de veilige manier (plan U), netjes kantelen.

Instructie van Artitec bij de U:

henkv

• Stamgast
« Reactie #105 Gepost op: zaterdag 21 april 2018, 09:39:19 »

Iedereen moet doen wat hem goeddunkt.
Ik ‘denk’ dat bij het op/van de rails tillen/kantelen van een gekoppeld stel de kans bestaat dat vroeg of laat een koppeling wordt gewrongen op een manier waar de koppeling niet tegen kan. Zeker bij de vierdelige Hondekop.
Ik ‘weet’ dat bij het op de rails (ont)koppelen met een hulpstuk er alleen in de lengterichting kracht wordt uitgeoefend, zoals de bedoeling is bij (ont)koppelen.

Overigens vind ik het hulpje dat Artitec bij de Hondekop levert behoorlijk instabiel. Een eenvoudig blokje van 8 x 12 x 40 mm werkt eigenlijk beter.

Steem

• Zeer Toffe Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #106 Gepost op: zaterdag 21 april 2018, 12:36:06 »

Je hebt 2 handen. Dus als je met elke hand 2 rijtuigen vastpakt (tussen de 2 rijtuigen in) til je het stel zo van de rails en leg je hem op zijn zij zonder kracht uit te oefenen op de koppelingen. Maar inderdaad, iedereen doet het op zijn manier.
Mvg,
Steven

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #107 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 10:09:38 »

Er zijn ook nog mensen (ik niet) met mrail, dan word het al een heel duur vitrine model.
Want daar rijd hij niet op.
Toch wel, meneer Bosman laat zien dat de artitec hondekop prima rijd op m-rails in onderstaand filmpje

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Marklindak

• Forum Moderator
« Reactie #108 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 11:58:34 »

Citaat
Toch wel, meneer Bosman laat zien dat de artitec hondekop prima rijd op m-rails

Hier wordt dus rijgedrag alleen getoond op stukken m-rail zonder wissels, hoe is het gedrag in een m-wisselstraat waar nog grote wissellantaarns in gebruik zijn?

Ik rijd ook m-rail en heb een Pec op de baan. Deze komt achter een piko hondekop goed door een afbuigend wissel met kleine lantaarn heen, vier wissels achter elkaar is wel een probleem. Zeker als je de artitec imitatie koppeling gebruikt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 april 2018, 12:01:06 door Marklindak »
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Ronald69

• Stamgast
  • TP III/IV
« Reactie #109 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 13:27:51 »

Er zijn ook nog mensen (ik niet) met mrail, dan word het al een heel duur vitrine model.
Want daar rijd hij niet op.
Toch wel, meneer Bosman laat zien dat de artitec hondekop prima rijd op m-rails in onderstaand filmpje

Even een vraagje, welke zich zelf serieus noemende modelbouwer gebruikt nog M rail en laat daar modellen op rond razen van +/- €600,- of meer? Klinkt precies hetzelfde als een 2 Railer die zijn baan volbouwd met oude Lima, Jouef of wat voor oude bagger rails dan ook. Vraag eens aan de ON TRAXX jongens wat voor rail er is gebruikt op hun baan en dan begrijp je waarom het er zo mooi uitziet. Sowieso is bij dit soort modellen R3 of kleiner uit den boze. Gebruik dan tenminste K rail, met flex rail kun je mooie ruime bogen leggen en is prima te ballasten.

Grt, Ronald.

LordSinclair

• Toffe Gast
« Reactie #110 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 14:04:56 »

Hier wordt dus rijgedrag alleen getoond op stukken m-rail zonder wissels, hoe is het gedrag in een m-wisselstraat waar nog grote wissellantaarns in gebruik zijn?
Ik heb alle lantaarns van mijn M rails wissels afgehaald. Andere modellen hadden er ook last van (dubbeldekkers met een lage buik), Roco rijtuigen waar veel apparatuur onder de wagens hangt. M rails zijn ontworpen voor de verkorte rijtuigen van "vroeger" want die hebben nergens last van.

En ik vind het onzin dat je geen dure modellen op je M rails kan laten rijden omdat dat oud is, omdat allemaal te vervangen mag je een tweede hypotheek af gaan sluiten.
- Sjoerd

brund55

• Stamgast
  • BR 103fan forever
« Reactie #111 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 14:58:42 »

Groot gelijk Sjoerd, iedereen beleeft de modelspoorhobby op zijn manier. De "enige ware manier" bestaat niet. Gelukkig maar, anders was dit forum een stuk minder interessant.
Met vriendelijke groet,
Dick

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #112 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 15:10:35 »

Het modelspoorgebeuren vertoont "religie trekjes".
Vgl. de rekkelijken en de preciezen ... ===> klik
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Marklindak

• Forum Moderator
« Reactie #113 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 15:23:18 »

Voordat we nu veel te ver afdwalen, laten we het maar weer over het onderwerp van dit topic hebben!
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #114 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 16:50:40 »

ik denk dat ze daar tegen aan gaan lopen, in de bogen heb ik zelf kleine lantaarns, op rechte stukken enkele wissels met grote lantaarns en daar komt zels mijn motorpost al niet langs.
en wat sjoerd al aangeeft, de lantaarns eraf halen is een oplossing. een goeie bekende van mij heeft dat bij zijn baantje ook gedaan.

en tja, we zijn niet allemaal 'serieuze' modelbouwers. meneer bosman laat zien dat het prima rijd, en geeft ook nog aan dat de hondekop ook prima door de krappe m-rail bogen gaat. smaken verschillen, ik vind het zo wel wat hebben en zou het erg mooi vinden als er op mijn eigen m-rail baantje zo'n treinstel komt te rijden. dat wordt flink doorsparen :) :)

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

robert39

• Stamgast
    • Midwolda C.S.
« Reactie #115 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 17:17:47 »

tja iedereen beleefd de hobby op zijn eigen manier !! Ik rij c-rails, maar dat filmpje op m-rails wil ik wel wat meer van zien !! Én de ware modelbouwer laat een illusie van de werkelijkheid zien en slaagt daar in of niet !! Vroegah!! zijn er genoeg m-banen gemaakt die prachtig waren !! Maar jah, wij worden bij voorbaat al neergesabeld want we hebben pukkeltjes in het midden en een ski  ;)

resumé prachtige hondekop en rijdt goed op een m-rail baan zo te zien !! 
Groet Robert

Midwolda C.S.

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #116 Gepost op: woensdag 25 april 2018, 19:24:46 »

hoi,

Vraag eens aan de ON TRAXX jongens wat voor rail er is gebruikt op hun baan en dan begrijp je waarom het er zo mooi uitziet. Sowieso is bij dit soort modellen R3 of kleiner uit den boze.

Ik ken banen van OnTraXS! die uitgevoerd zijn in Roco Geoline.... Met standaard wissels en R2... dit omdat het gewoon eerst een testbaantje was. Niemand zag het er vanaf en vond het een erg mooie baan.  O:-D  O:-D

tja iedereen beleefd de hobby op zijn eigen manier !!

Zekers...

Maar jah, wij worden bij voorbaat al neergesabeld want we hebben pukkeltjes in het midden en een ski  ;)

Valt wel mee. Soms kan het wat meer bekoren dan andere keren. Er zijn ook wel Märklinbanen als beursbaan. Ook daar zit kwaliteitsverschil in. De meeste beursbanen hebben een wat rustiekere uitstraling en niet een plaat vol met rails gepropt. ;)

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Steem

• Zeer Toffe Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #117 Gepost op: donderdag 26 april 2018, 19:23:30 »

Wonderbaarlijk genoeg hebben ze de verkeerde kap vervangen. Mag ik weer wachten. :P
Mvg,
Steven

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #118 Gepost op: donderdag 26 april 2018, 19:44:03 »

Oei, da's sneu.

Steem

• Zeer Toffe Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #119 Gepost op: donderdag 26 april 2018, 20:04:40 »

Vooral een beetje vreemd, aangezien duidelijk aan was gegeven dat het om het voorraam van het rijtuig met de motor (hoe heet dat nu officieel?) ging en er een foto was meegeleverd. Op het reparatieformulier stond "kap BK vervangen". Nu dus maar aangegeven dat het om de BDk gaat en nog maar eens de foto meegestuurd.

Nou ja, jammer maar helaas.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 april 2018, 20:09:02 door Steem »
Mvg,
Steven

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #120 Gepost op: vrijdag 27 april 2018, 14:11:14 »

Verkeerd vertaald naar het Chinees? Geintje!
Succes zal wel goed komen  :)
Groeten barry

Steem

• Zeer Toffe Gast
  • Ik hou van hobbies
« Reactie #121 Gepost op: woensdag 30 mei 2018, 23:26:50 »

Inmiddels 2 maanden verder, maar hij is terug. Nu met een nette kap. :)
Mvg,
Steven
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte