Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe containerterminal bij Faller

Gestart door Ton van het Fort woensdag 31 januari 2018, 09:52:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 @citaat en  @citaat
Bron afbeelding: Faller Neuheiten.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: Marklindak op maandag 04 februari 2019, 09:13:35Het is voor mij nu koffiedik kijken wat de mogelijkheden uiteindelijk worden.

Tja, Fred. Ik denk dat de nieuwighedenfolder 2019 / 1 van Faller wat dit betreft duidelijk is.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: mardig23 op donderdag 01 februari 2018, 14:34:19
Nu nog een werkende "straddle carrier" op Faller car system in ik wordt helemaal gek :D
Net als de nieuwe Faller kraan vond ik deze straddle carrier ook interessant tot ik de prijs zag. :-)

Klein beetje off-topic:
Zie trouwens dat Faller tegenwoordig ook een berg containers heeft. Zelf heb ik er veel van Walthers, en deze van Faller vind ik er wel erg veel op lijken. Is dit toevallig een samenwerking/overname?
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Hallo. Als ik jullie was zou ik eerst willen weten hoe de containers worden op gepakt.
Als dat met een electro magneet gaat zou ik hem niet moeten hebben.'''Amateuristisch..
Voor dat geld ook je containers nog aan passen!
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 @citaat Hoe moet het dan Henk? Overigens vind ik het slingeren van het spul als de kraan beweegt een groter probleem.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Zo ziet het er een stuk echter uit:



Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: Henk.HO op donderdag 14 februari 2019, 18:52:42
Hallo. Als ik jullie was zou ik eerst willen weten hoe de containers worden op gepakt.
Ik vermoed dat die de container klemt verder lijkt het mij wel mogelijk om de containers natuurlijk te laten bewegen maar dan zal de aandrijving opnieuw moeten worden ontworpen bij het filmpje wat ik heb gezien reageert die te schokkerig misschien dat je de motor via een lokpilot of zo kunt aansturen om een vloeiende beweging te maken.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Hallo Ben als je het slingeren een probleem vind.
Dan zal je het gewicht van de containers ook op schaal moeten maken.
In het filmpje worden de containers op de kopse kant geklemd.
Ik weet uit ervaring dat hij beter aan de zijkant geklemd kan worden.
Want ik ben nu met me tweede terminal bezig zonder electro magneet.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Een reclamefilmpje van Faller met het aandrijfmechanisme van de containerterminal.

Is niet allemaal duidelijk te zien, maar weer wat verder lijkt me zo. En wat vinden we ervan?
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
En nog wat uitgebreider.


Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: Ton van het Fort op zaterdag 16 februari 2019, 22:22:20

En wat vinden we ervan?


Batterijen. :D

WiFi en een webapplicatie vind ik niet zo geslaagd. Automatiseren i.c.m. treinbesturing iTrain / Koploper is niet onmogelijk maar wel lastig, waarom niet ook DCC?

Hoe een container gepikt en gezet wordt is onduidelijk, de filmer vraagt zich af of het ding het wel kan? :help:

Verder zie ik een naar ik hoop prototype, errug plasticlook in één kleur en kruiskop schroeven die je eigenlijk niet wil zien. Er valt wat aan te knutselen wat op zich niet verkeerd is in onze hobby.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 18 februari 2019, 15:13:03

Batterijen. :D

Automatiseren i.c.m. treinbesturing iTrain / Koploper is niet onmogelijk maar wel lastig, waarom niet ook DCC?

Tja, hier nog iemand die zo z'n vraagtekens bij deze punten heeft. De aandrijving komt tot dusver nou bepaald niet als vooruitstrevend op mijn over.

Maar wie weet. 't Is nog een prototype begrijp ik...
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 18 februari 2019, 15:13:03
Hoe een container gepikt en gezet wordt is onduidelijk, de filmer vraagt zich af of het ding het wel kan? :help:

Als ik de beschrijving lees, zie ik het ook niet staan. De kraan kan vooruit/achteruit en links/rechts. De spreader kan omhoog/omlaag.
In de beschrijving staat niet dat je een container op kan picken.

Maar ja..  In de beschrijving van de gemiddelde wagon staat ook niet dat hij kan rijden, dus wie weet :D
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Ik ben net lid/lezer geworden van dit forum.
Ik zie de vragen over de kraan en de spreader.

Weet dat ik gisteravond en ook nog vandaag aan het experimenteren ben met een echt werkende spreader. Niet een zijknijper, maar echt ééntje die in de lengte de 20 t/m 40 voets kan oppakken.

Heb het geheel "uit het hoofd" samengesteld zonder info. De eerste indruk is zeer goed. Echter enkele druppeltjes sec-lijm lieten echter draaiende delen "vastgroeien"
Daar dus voorzichtiger mee (leren!!) omgaan.

Wordt vervolgd.

Movi
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Grijper.
Inderdaad vandaag het experiment op video vastgelegd.

Vasthaken en losmaken worden gerealiseerd zoals ik had bedacht.  :thumbup:
Er zijn nog wel een klein aantal aanpassingen nodig zo bleek.
Dat staat een eindafwerking echter niet in de weg. :D

https://youtu.be./l2c1JNHd3CQ

Ronald Visser


EDIT Fred, linkje werkend gemaakt. 1 op 1 copie werkt niet, er moet een URL definitie voor en achter.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Netjes! Dat is een behoorlijk goed geslaagd experiment!
Misschien moet je er even een eigen topic voor maken, want hier zal best wel interesse voor zijn.

Gr Richard
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Als ik de link aanklik zie ik een overzicht van aanbevolen filmpjes op YouTube maar niks van een experiment of iets dergelijks.

Groet Michel
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 @citaat dat heb ik ook! Alleen aanbevelingen.

Groet,
Hugo
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
EDIT Fred, linkje werkend gemaakt. 1 op 1 copie werkt niet, er moet een URL definitie voor en achter.

Of je haalt de punt na be. er tussen uit, dan zie je het filmpje mooi embedded op het forum:

Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Thanks,
het was een typevoutje. :(
Ik had veel losse filmpjes gemaakt en heb erg veel tijd verspeeld aan het bewerken ervan (eventjes een nieuw programma doorgronden).
En was dus blij dat ik het kon plaatsen. De link zelf ingetypt en niet direct gekopieerd.

Op een ander forum de vraag gesteld hoe WE ermee verder kunnen. Ook hier stel ik de vraag.  :idea: :idea:

Ik heb het bedacht als een gezamenlijk project. :thumbup: :thumbup: 
Komen er geen bruikbare ideeën, dan ga ik het zelf verder oppakken.  :warning:

N schaal speelt ook nog in het hoofd, maar of dat ooit gaat lukken? De onderdelen moeten te verkrijgen zijn.

MoVi
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: MoVi op zaterdag 04 januari 2020, 10:30:53
Ik ben net lid/lezer geworden van dit forum.

Hartelijk welkom hier!

Citaat van: MoVi op zaterdag 04 januari 2020, 10:30:53Ik zie de vragen over de kraan en de spreader.

Weet dat ik gisteravond en ook nog vandaag aan het experimenteren ben met een echt werkende spreader. Niet een zijknijper, maar echt ééntje die in de lengte de 20 t/m 40 voets kan oppakken.

Heb het geheel "uit het hoofd" samengesteld zonder info. De eerste indruk is zeer goed. Echter enkele druppeltjes sec-lijm lieten echter draaiende delen "vastgroeien"
Daar dus voorzichtiger mee (leren!!) omgaan.

Dat ziet er heel goed uit. Mijn complimenten. Veel succes met de verdere ontwikkeling(en)!!!

Citaat van: MoVi op zaterdag 04 januari 2020, 10:30:53Wordt vervolgd.

Ik, als bezitter van de Faller Containerterminal, blijf dit draadje met grote belangstelling volgen.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Hoi Ronald (MoVi),

Dat is knap gemaakt en bedacht  :thumbup:
Heb genoten van je filmpje  ;)

Grtz Tony
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Inmiddels Faller ook benaderd in het kader van de spreader.
Zij hebben geen interesse in mijn ontwerp. Zij hebben er namelijk al één was hun reactie terug.

Waar te vinden, denk ik dan?? :P

Inmiddels heb ik ook een ontwerp gemaakt van een 3d print van een AGV transporter op een container opslag terrein.   :thumbup:
Deze is te bouwen voor F Car system.  :)
Rijden,stoppen, container eraf of erop, rijden etc.

MoVi
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: MoVi op donderdag 09 januari 2020, 23:11:59Waar te vinden, denk ik dan?? :P

Ik doe een gok: op hun ontwikkelingsafdeling.

Hetgeen zij nu bieden qua aandrijving zal, naar mijn bescheiden mening, geen doorslaand succes worden. Het zal mij dan ook niet verbazen dat zij op de achtergrond druk bezig het "aandrijf gebeuren" verder te ontwikkelen c.q. te verbeteren.

De toekomst zal het leren.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Dag Ronald.

Het ontwerp ziet er interessant uit! Gefeliciteerd met het behaalde resultaat :thumbup: :thumbup:

Citaat van: MoVi op zondag 05 januari 2020, 12:13:02
Op een ander forum de vraag gesteld hoe WE ermee verder kunnen. Ook hier stel ik de vraag.  :idea: :idea:

Ik heb het bedacht als een gezamenlijk project. :thumbup: :thumbup: 
Komen er geen bruikbare ideeën, dan ga ik het zelf verder oppakken.  :warning:

Roy heeft dit onderwerp al eens opgepakt in dit topic,
wellicht handig om het demofilmpje daar nogmaals te posten :roll:
en daar de discussie/ontwikkeling van deze containergrijper verder oppakken?

Groeten,

Erik.

Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Is er ondertussen iemand die zo'n Faller terminalkraan heeft aangekocht ?
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 @citaat Ja, bij bij ligt het complete project op de plank te wachten....  :)
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Das fijn.
In de handleiding van de aandrijving van de kraan heb ik gelezen ,
voor meer functies: drie extra, vrije besturingsuitgangen aanwezig, die voor schakel- of motorische toepassingen kunnen worden gebruikt.
Dan is het eventueel mogelijk om de permanente magneten die nu in de grijper zitten te vervangen door een echt werkende magneet of een grijper die echt werkt .
Al een idee wat je met die extra aansluitingen zal doen ?
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: SDriver op zondag 17 mei 2020, 16:20:58
Das fijn.

Ik ben er ook erg blij mee en verheug me op het moment met de bouw te gaan beginnen.

Citaat van: SDriver op zondag 17 mei 2020, 16:20:58Al een idee wat je met die extra aansluitingen zal doen ?

Nee, niet echt. Ik hoop wel dat Faller nog wat doorontwikkelt op dit model met mogelijkheden die jij zoal noemt. Wellicht zijn die extra's daar dan voor te gebruiken. Wat dat betreft is het afwachten geblazen....
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Het is een prachtstuk.
Ik denk erover om het ook aan te kopen maar wat me tegenhoudt is het ontbreken van die werkende grijper of magneet.
Een beetje jammer dat ze  dat niet verder ontwikkelen , voorlopig.
Ze hebben toch wel de know how om dit te doen als je bekijkt wat er allemaal in hun gamma zit.
Dan wachten we nog maar wat.
Toch bedankt om te reageren op dit draadje dat al even stil ligt.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Maar waarom wil je een grijper of magneet bij een containerterminal?
Daar hebben ze andere kranen voor.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2020

der grootste Claas freak.

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
ik kwam deze tegen ook van faller, prijs ruim 300 dan komt de motor's nog bij voor ruim 200
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Ik bedoel niet zo'n grijper als we het over dezelfde grijper hebben.
Ik wil zeggen , ik ken de naam niet van dat apparaat waarmee ze de containers liften en noem het maar grijper.
De permanente magneten eventueel vervangen door een magneet die vanop afstand te bedienen is zoals de andere functies van die kraan.
Een oplossing om de containers te kunnen lossen en vastnemen.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Ik heb er zelf een gebouwd voor 40 euro.
Hij beweegt in een raamwerk links/rechts en voor/achter.
Koop een snoepjesautomaat voor kinderen met een grijper.
Die kan je slopen en het bovenwerk er afhalen, dan ben je al voor 80% klaar.
De container eraf halen gebeurd door middel van een servo constructie.

https://www.coolgift.com/nl/Candy-Grabber
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Heb je hier ook foto's of filmpjes van?
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Beste volgers van dit onderwerp,

Het is een prachtig model deze Containerbrücke, dus heb ik hem besteld met de aandrijfset. Omdat hij bij mijn leverancier niet op voorraad was ook niet bij de Fallerstore, heb ik hem bij de fabriek in Duitsland besteld. Hij was binnen 6 dagen binnen met 2 extra Vlierbesbomen (die ik niet had besteld), maar volgens de bijgaande rekening was dat omdat de BTW in Duitsland verlaagd is en Faller dat niet doet met zijn prijzen, er wat extra bij wordt gedaan, meestal meer dat de korting van de BTW is. Nou ja dat is meegenomen. Ik ben begonnen met het lezen van de bouwbeschrijving 80 pagina's en zie op pagina 5 staan "2x art.Nr.180653 verlichting niet bij geleverd" . Op pagina 17 Art.180713 Litium-polymer-Accu en 180714 Litium-polymer-Accu oplader niet bijgevoegd. Dus er komt nog zo'n € 60,00 bij. Op de website van Faller kon ik deze nummers niet vinden, bij het ingeven stond er onbekend...... dan maar een mailtje naar Faller, ik had al vlot antwoord: de verlichting komt volgen de week hopelijk binnen, en voor de accu en oplader weten we dat niet, maar die kunt u hier kopen en daar waren dan een paar links naar verkopers.
Ik eerst weer bij de Fallerschop in Nederland geprobeerd en tot mijn verrassing zijn de bovenstaande artikelen daar gewoon in voorraad, er staat zelfs netjes bij dat de accu en oplader niet origineel zijn, geen wonder want de links van Faller zijn natuurlijk ook niet origineel.

Dus weer wat duidelijkheid over dit mooie bouwpakket, met groet, Henk
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Ik heb deze kraan ook en werkt zeer goed.
De batterijen zijn inderdaad niet van Faller maar Fallerstore heeft een goed alternatief.
Over mijn contacten met de Fallerstore ( Raymond ) ben ik erg tevreden .
Er zijn wel enkele zaken die ik anders heb aangepakt.
Zo moet je telkens als je een batterij wilt opladen deze telkens ontkoppelen van de printplaat .
Dit loopt geheid 1 keertje verkeerd omdat je die stekker van die printplaat moet aftrekken en het systeem van de beweegbare brug waar je telkens dat hele stuk met een pin of 6 uit elkaar moet trekken vind ik niet zo goed gedaan van Faller.
Daarom heb ik op beiden batterijen tussen de stekker en de batterij 2 draadjes gesoldeerd en daar een stekkertje op gesoldeerd of beter nog 2 verlengdraadjes ( voor beiden batterijen ) gekocht met een 1 cel stekker aan en kan ik de batterijen opladen terwijl ze aangesloten blijven op de printplaat. De schakelaar van de printplaat afzetten en laden maar. Werkt perfect.
Wat ik ook voorhad , dat beiden motoren van het chassis in dezelfde richting draaien alhoewel de draadjes van de motors  correct op de sensors waren aangesloten + & - en de witte platte kabels op de sensor en op de primaire printplaat ook goed aangesloten.
De kraan reed zich telkens vast. Gebeld met Raymond van de Fallerstore en raadde me aan om de draadjes van 1 motor op de sensor te wisselen. De + draad op de - aansluiten en omgekeerd. Nu rijdt de kraan zoals het moet.
Een geweldig stuk speelgoed !
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Heb ergens waargenomen dat er in het komende nummer van Railhobby aan deze Containerkraan aandacht wordt besteed.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Nog meer precies.  ;)

Toelichting bij het morgen in de winkel liggende nummer 428:

"Bert van Ekeren beschrijft in twee afleveringen hoe hij een aandrijving in de Faller containerkraan heeft ingebouwd. In dit eerste deel komt de DCC besturing aan bod."

Bron: Railhobby.

Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Dan morgen maar eens naar the read shop voor het nr.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Mooi gedaan hoor! Hier kunnen ze bij Faller nog wat van leren.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citeerauthor=ACTS.zuid

Schitterend gedaan. Deze prestatie ga ik helaas niet evenaren. Stuur je het filmpje ook naar Faller?  :) ;)

Jij bedankt voor het hier plaatsen van de link!  :thumbup:
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 24 oktober 2020, 11:14:05Beetje raar, het filmpje is toch niet van mij...... :)

Sorry, was grappig bedoeld. En ja, ik ben nou eenmaal een beetje rare... Dus wat doe je dan?
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 @citaat

Mocht jij dit publiceren van Railhobby?

Groet, Anne W
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 @citaat

Niet zo slim van Railhobby dan, ten minste niet voor die abonnees die een duur abonnement hebben.

Groet, Anne W

 
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
 :offtopic:

Ik val jou niet aan

Als zeer langjarig betalend abonnee mag ik mijn verbazing uitspreken over het feit dat ze zaken ook gratis publiceren....

Groet, Anne W
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Beste 3railer's,

Even een foto van mijn nieuwe terminal met de oude terminal van Faller nr. 408, wat een groot verschil.

Met groet, Henk
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Ziet er mooi uit Henk. Heb je 'm ook werkend, dus met aandrijfset uitgevoerd?

Ik heb besloten van de bouw af te zien.

Jij heel veel plezier van de container terminal!
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Ziet er mooi uit.

Groetjes.
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe containerterminal bij Faller
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 15 december 2020, 23:11:14
Ik heb besloten van de bouw af te zien.

Waarom heb je besloten om van de bouw af te zien Hans ?

Groet Michel