Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Belang Digitale Lampjes

Gestart door Artologic vrijdag 28 december 2007, 01:22:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Belang Digitale Lampjes
Lid sinds: 2007

offline
Belang Digitale Lampjes
Hoi Iedereen,

Even een topicje hierover omdat er blijkbaar nog veel discussie bestaat (analoog lampje 610040 versus digitaal lampje 610080). Ik heb enkele locs waarvan er 1 digitaal was, doh uitgerust met analoge lampjes 610040, waar door de warmte de lichtgeleider gesmolten is (geen toeval, het is aan beide kanten) -> Zie onderstaande fotos.



en



De foto s zijn een beetje vaag maar als je goed kijkt zie je toch dat de geleiders deels gesmolten zijn. Dit heb ik ook voorgehad uit mijn br86 uit een startset... Blijkbaar bouwt marklin niet altijd de juiste lampjes in.

Hopelijk zijn jullie er iets aan

Mvg Kristof

Ps de digitale versie van deze lampjes kan je herkennen omdat er een klein puntje rode verf op is aangebracht
Re: Belang Digitale Lampjes
Bij normaal gebruik zou het niet zoveel mogen uitmaken.

Re: Belang Digitale Lampjes
Bij normaal gebruik branden de lampjes ook niet continue? Bij digitaal gebruik wel en dan krijg je echt wel zo dingen. Jammer genoeg
Re: Belang Digitale Lampjes
Met leds heb je dat probleem niet.
Als  de lampjes het laten afweten, vervang ik ze door leds.
met een weerstand natuurlijk
Groeten,
Eric
Re: Belang Digitale Lampjes
Dat is uiteraard ook een oplossing, maar ik vind de gloed van een lampje nog altijd beter dan die van leds, maar dat is uiteraard een smaak. Ik hoop gewoon te voorkomen dat iemand iets gelijkaardigs voorheeft...
Re: Belang Digitale Lampjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Belang Digitale Lampjes
Kristof,

goed van je dat je de leden hierop attendeerd. Het zal je maar gebeuren dat de lok, de baan of nog meer afbrand.

Groetjes, John
Re: Belang Digitale Lampjes
buckfast_beekeeper
gast

Re: Belang Digitale Lampjes
Citaat van: Freak op vrijdag 28 december 2007, 01:30:52
De 610040 is een 16V lampje.
De 610080 is een 19V lampje.

Mvg,
Peter

Wat ik terugvind van deze lampjes is dat een 600080 een 19V lampje is.
Een 610080 = 22V 24mA.
Een 610040 = 19V 70mA.
Bij aanwezigheid van een 610040 kan je ook een weerstandje van 47 Ohm er voor plaatsen. Dit is nog altijd goedkoper dan het lampje te vervangen.

@ Artologic.
Zijn de artikel nummers juist? Uit Peter zijn reactie maak ik op dat hij er van uit gaat dat de lampjes 600040 en 600080 zouden zijn.
Re: Belang Digitale Lampjes
Ik heb het voorgehad, met de TEE van Marklin, de tussenrijtuigenstaan bol van de warmte.
En ook de geleiders waren ook wat gesmolten
Eric
Re: Belang Digitale Lampjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Belang Digitale Lampjes
Een stuk of vier vijf 1N4181 diodes in serie met een 610040, brengt de spanning met zo'n 2 á 2,5 Volt omlaag.
Bij Conrad bestel je er 100 voor 1 Euro. :shock:
Marklin durft wel 1,99 Euro te vragen voor een 610080 lampje.
Re: Belang Digitale Lampjes
buckfast_beekeeper
gast

Re: Belang Digitale Lampjes
Citaat van: Kappa op zondag 30 december 2007, 11:48:05
Een stuk of vier vijf 1N4181 diodes in serie met een 610040, brengt de spanning met zo'n 2 á 2,5 Volt omlaag.
Bij Conrad bestel je er 100 voor 1 Euro. :shock:
Marklin durft wel 1,99 Euro te vragen voor een 610080 lampje.
Is het niet makkelijker 1 weerstand tussen te solderen. Kost slechts 1,48?/100 (1/4W koolstof). of 0,0148? stuk. Terwijl 5 van je diodes nog steeds 0,05? kosten. Niet gigantisch veel verschil maar toch nog steeds 3 keer zo veel.
Re: Belang Digitale Lampjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: Belang Digitale Lampjes
Citaat van: buckfast_beekeeper op zondag 30 december 2007, 19:29:35
Is het niet makkelijker 1 weerstand tussen te solderen.

Waar laat je de ontwikkelde warmte? Onpraktisch dus, over een diode heb je spanningsval van 0.4 volt zonder noemenswaardige warmte ontwikkeling.

Mvg, Johan

P.s. twee lampjes in serie wil ook nog wel eens iets oplossen  :wink:
Re: Belang Digitale Lampjes
Ik hou het bij gepaste lampjes hahaha. Daarvoor heb ik ruimte in elk van mijn locs en ik geef niet zo om die ene euro ;)
Re: Belang Digitale Lampjes
buckfast_beekeeper
gast

Re: Belang Digitale Lampjes
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 30 december 2007, 19:37:18
Waar laat je de ontwikkelde warmte? Onpraktisch dus, over een diode heb je spanningsval van 0.4 volt zonder noemenswaardige warmte ontwikkeling.

Mvg, Johan

P.s. twee lampjes in serie wil ook nog wel eens iets oplossen  :wink:

Spanning * Stroom = Vermogen. Over je diode staat 0,6V of meer. Er is steeds een stroom door je diode. In je diode gaat dus vermogen verloren. Over jou diodes gaat evenveel vermogen verloren als over mijn weerstand. Er staat niet voor niets 500mW in de specs. Wees maar zeker dat bij 500mW de junctie temperatuur enorm oploopt.

De weerstand zwevend monteren wil ook wel helpen. 

de 2 lampjes is een ander verhaal. Daar staat het vermogen inderdaad over de 2 lampjes. Dat 2 16V lampjes nog voldoende fel willen branden is weer wat anders.
Re: Belang Digitale Lampjes
buckfast_beekeeper
gast

Re: Belang Digitale Lampjes
Citaat van: Freak op maandag 31 december 2007, 10:32:11
Dan nemen we even je lampje, een 610040 = 19V 70mA.
We nemen de middenweg tussen 0,6 en 1V = 0,8V.
U * I= 0,8V * 0,7A = 0,056W.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Ik dacht steeds 0,8V * 0,7A = 0,56W was.
Ik dacht steeds dat 70mA 0,07A was.

Nooit te oud om te leren dus. Bedankt Peter weer wat geleerd. :D
Re: Belang Digitale Lampjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Belang Digitale Lampjes
Nu ik er over nadenk:
Digitale lampjes bestaan helemaal niet, ze zijn altijd analoog. :o
Re: Belang Digitale Lampjes
Daar zit iets in. Laten we de topic wijzigen in: lampjes geschikt voor de digitale spanning :wink: :mrgreen: