Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

6080 als functie decoder?

Gestart door Annemia dinsdag 30 januari 2018, 12:14:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6080 als functie decoder?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
6080 als functie decoder?
Op het forum heb ik gezocht naar een tip om een 6080 of 6081 decoder te gaan gebruiken als functiedecoder om een aantal wagons met led-verlichting aan te sluiten. Ergens lees ik dat je er diodes bij zou kunnen/moeten gebruiken, maar aangezien ik een electronica-analfabeet ben, weet ik niet hoe dat zou moeten en stel ik toch hier maar de vraag.
Kan ik volstaan met de witte en de gele draad aan elkaar te verbinden en daaraan via een ESU relais het licht te schakelen? Dus zonder diodes?
Of moeten er twee diodes tussen en zo ja welk type is geschikt? Ik heb wel 1N5408 en 1N4148 liggen.
Als het kan graag een schema'tje.
Re: 6080 als functie decoder?
Hallo,
je kunt het precies doen zoals je beschrijft; daar zijn geen diodes bij nodig.
Je kunt wel extra diodes gebruiken ipv een relais om flikkervrije verlichting te krijgen bij gebruik van een 6080:
je maakt dan zelf de "+" - als je die niet van de 6080 zelf wilt/durft af te tappen door op de juiste plek te solderen.
Bij gebruik van een relais vermijdt je het flikkeren : het relais is daarvoor te traag. Je verbindt de relaisspoel dan tussen (rail-)massa en de gele+witte draad als je geen richtingafhankelijkheid wilt in de verlichting.
Succes!
RoelofS