Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

nieuw baanplan

Gestart door henkams donderdag 27 december 2007, 22:49:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw baanplan
henkams
gast

nieuw baanplan
na een gedwongen onderbreking van 1 jaar ben ik weer opnieuw begonnen een nieuwe ruimte dus had ook een nieuw baanplan nodig
. na wat degen ploeteren me eerste plan weer inmekeer ge prutst.
c-rail station boven het schaduwstation en  bij de 4 sporen onder wil ik een terminal plaatsen.
graag jullie sugesties en opmerkingen.
Re: nieuw baanplan
philippe_007
gast

Re: nieuw baanplan
persoonlijk ben ik niet voor rondjes draaien. met zo'n oppervlakte kan je nl de treinen het station laten uitrijden en nadien uit de zelfde richting terug laten komen.
Van uw schaduw station zou ik dus terug keren naar de ander kant en daar ook omhoog gaan... Een lus maken dus.
Met uw 2de spiraal maak je dan een 2de schaduwstation onder de ander plank (schiereiland).
De opstel sporen in uw schaduwstation zou ik ook wat langer proberen te maken. 
Uw spiralen kan je beter met R2 of zelf R3 maken zodat uw % niet te hoog is. Om 10cm te overbruggen heb je met R1 4,4%, R2 3,6% en R3 3,01%.
aan de plaats te zien moet R2 wel lukken, je kan er mss nog 2 schuine zijden bij doen en dan kan je er een R3 plaatsen.
Indien je de 2 schaduwstations op een verschillend niveau plaatst, kan je echt lange opstelsporen maken.
Het is maar een idee
Re: nieuw baanplan
Arjan
gast

Re: nieuw baanplan
Om nog even terug te komen op de spiralen.

NIet iedereen heeft een overvloed aan 24230 of 24330's liggen.
Je kan daarom ook een spiraal van 24130's gebruiken met toevoegde 24188's.
Daar wordt de spiraal wel groter van maar ja, dat is een 24330 ook.

Op deze manier kom je toch aan een redelijk stijgingspercentage.
Met toevoegen van 2 rails 24188 (parallel aan elkaar in de lus) haal je 10 cm verschil bij een percentage van 3.7
Voeg je 2 rails 24188 aan iedere zijde toe haal je al 10 cm hoogteverschil bij een percentage van 3.3
Beide percentages zijn redelijk acceptabel voor een hedendaagse C baan.

Gr
Arjan


Re: nieuw baanplan
philippe_007
gast

Re: nieuw baanplan
Dit is juist, niet iedereen heeft een overvloed R2 of R3 liggen.
Ik ga er van uit dat je eerst een baan ontwerpt en dan pas koopt... Als je natuurlijk de draad terug opneemt dan heb je vermoedelijk al een pak materiaal liggen.  :lol:
Probleem van een R1 spiraal al dan niet met 24188 is dat je bij een lange sleep met personen wagens een pak meer weerstand krijgt en de kans bestaat dat je de wagens laat ontsporen... :twisted:
Re: nieuw baanplan
henkams
gast

Re: nieuw baanplan
Bedankt voor jullie reaktie zal eens kijken wat ik er van kan gaan maken met een keerlus.dit was een 2de opzet en ik wist al dat er wel het een en ander aan mankeerde dus terug naar de teken tafel en even lekker stoeien weer.
:D :D :D