Even een goede schop, mijn laatste bericht blijkt alweer van 2020 te zijn. Nu Märklin ook een Engelsman heeft aangekondigd zal dit project zo langzaamaan een stille dood sterven. Ik heb nog een aantal Engelsmannen van Peco op voorraad, wellicht spook ik er nog andere dingen mee uit. Vooralsnog maak ik voor mijzelf ook nog enkele. Ik heb de eerste, de tweede en de derde. De tweede heeft afgelopen jaar ook wat schotter gekregen om hem te kunnen blijven gebruiken. De eerste gaat, uitzonderingen daargelaten, waarschijnlijk nooit meer gebruikt worden. 1,5-1,8 ampère bij schakelen is gewoon teveel. Daarbij kan die met de hand omgelegd worden. Vrienden wachten nu op de Märklin.
Met onze laatste Tischbahning in Wuppertal hebben we ze zo'n beetje allemaal weer bij elkaar gehad, in totaal hebben er 8 of 9 stuks gelijktijdig in de baan gelegen. En daarnaast mijn driewegwissel, ook zelfbouw. Voor mijzelf komt er sowieso nog eentje bij, wellicht nog meer, zoals ik al zei. Wat ik met de overige Peco SL90's ga doen moet ik nog zien. Stiekem heb ik nog de wens een hosenträger uit 2 of wellicht zelfs 4 engelsmannen op te bouwen. Toekomstdromen genoeg.
Een project dat ik ook al enige tijd terug aangevangen had, maar heel lang geen idee had hoe af te maken, was de halve engelsman, alias EKW. Inmiddels de knoop doorgehakt en die gewoon opgebouwd conform de normale DKW methode. De blinde bocht blijft schakelbaar, maar zal bij berijden voor kortsluiting zorgen, want het wissel zal op 2x rechtdoor staan.
Bracht zo weer nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld de volledig metalen contrarails aan de binnenkant van de bocht. Die is in 3 delen gegaan. Hij blijft overigens niet bij mij. Een kennis, die er al reeds 3 volle Engelsmannen heeft, gaf aan geen andere meer te willen, maar te wachten op de Märklin... Totdat hij van dit EKW project hoorde. Die wilde hij graag hebben. Het prototype gaat dus de deur uit... Ach. DAn bouw ik er nog een. Heb, uit mijn hoofd gezegd, nog een SL89 liggen.
Ondanks dat het ombouwproject zo langzaamaan een stille dood zal sterven, worden de wissels nog niet werkeloos. Märklin heeft nog niet uitgeleverd en voor de zomer van 2024 verwacht ik ook nog niks. De prototypes zijn nog niet los gelaten in de vrije wereld. Wat een leuke is, is dat de wissels die ik aan een van mijn kennissen geleverd heb, veelvuldig inzet vinden op de stamtafels waar zij lid zijn, zo her en der in het Ruhrgebied. Daar worden ook nieuwe loks, bijvoorbeeld de nieuwe 38440 US Diesellok, grondig op test gereden.
Een ander leuk dingetje is dat dit project op Stummis bij mijn weten meerdere keren navolging heeft gevonden onder 2-railers. Het idee is natuurlijk niet van mij, dat komt van Modellbahn-Technik-Blog, maar ik heb het verder geoptimaliseerd voor seriematige productie. Dat is dus weer opgepikt door 2railers met Trix. Uiteraard ontwikkeld zo'n project zich ook dan weer verder voort. Een 2railer kan bijvoorbeeld de code 75 wissels gebruiken, waardoor het hartstuk meepolariseert. Ook hoeft een 2railer minder te hakken en breken in het wissel zelf. Ook zit een tweerailer niet met die vervelende middenrail, waardoor je het wissel veel efficiënter kan indelen. En zo leeft zo'n project wederom voort en krijgt het wederom een nieuwe dimensie. Leuk!
Voor de liefhebbers:
Franks Projekt: Bahnpark AugsburgGroet,
Laurent