Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Slanke Engelsman voor C rails

Gestart door Laurent zondag 28 januari 2018, 22:40:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Laurent,

Geen idee of een dergelijke ombouw mij gaat lukken, maar ik heb in ieder geval 5 SL-90 om het te proberen. Mocht ik vragen hebben, als leek op dit gebied: mag ik je dan om advies vragen? Het kunnen best "domme" vragen zijn...

Alvast bedankt!

Groeten,
William
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Natuurlijk. Heb je ook een slanke kruising gehaald om te slopen?
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Alhoewel ik hier weinig post, probeer ik nog steeds wel gestaag door te bouwen. Inmiddels nummer 8 en 9 die op de slachtbank hebben gelegen:


Nummer 8, de bovenste, is nagenoeg gereed. Alleen nog adressen erop en her en der wat details bijwerken.
Nummer 9 wordt nu voorzien van bedding.


De Engelsmannen die hier nu in huis liggen. Links mijn 3 prototypes: V1, V2, V3.1 (begon als een 3.0).
Rechts V3.1, V3.2, V3.2. Ja, 3.2, technisch is er weer wat veranderd. Hiervan komen er nog 2 of 3, dan gaan we weer omhoog in type doordat de servodecoder veranderd is door de ontwerper. Ben ik blij mee, ben ik eindelijk van die grote tantaalcondensator af. Het geheel is wat kleiner geworden.

8 en 9 en je telt er maar 6? Dat klopt. De 4e, 5e en 6e zijn verkocht. Eigenlijk zou 6 hier blijven, maar daarin zit een klein foutje (dat helaas niet zonder meer te herstellen is), dus is de 6 gegaan in plaats van de 7. De 8 gaat ook. De 9 is weer voor mijzelf.

Leuk weetje: Naar aanleiding van de laatste foto, die ik op een Duitse facebookpagina geplaatst heb, heb ik wat heen en weer geschreven met Walter Völklein alias WeichenWalter. WeichenWalter is natuurlijk mijn voorbeeld geweest. Toch leuk. :)

Bij het Tischbahning, dat door Corona niet door is gegaan, zouden we een groot kopstation maken. Daarvoor zou ik weer beschikking krijgen over wissel 5 en 6, net als nog wat andere wissels. In totaal zou ik met ons team kopstation 96 normale slanke wissels en de engelsmannen tot onze beschikking hebben gehad. Volgende keer beter.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Jammer dat je zo weinig schrijft Laurent, het is altijd leuk om te zien hoe jij steeds de lat een stukje hoger legt.

We kunnen jou zo langzamerhand wel de Nederlandse Walter wissel noemen  :)
Leuk dat Walter Volklein reageert op jou bouwkunsten  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Peter,

ik kan wel telkens blijven herhalen hoe ik de wissels bouw, maar dat is denk ik niet echt interessant. De wijzigingen zitten in de details. Ik heb op de oudere versies nog een programmeerstekker zitten. Die heb ik laten vervallen, ik heb een klem gekocht die je over de IC heen zet (net als ik gebruik voor de WeichEi's). Die kost wel 25 euro, maar scheelt mij veel soldeerwerk (5 draadjes per decoder) en ruimte onder de wissel.

Wellicht dat ik weer wat meer schrijf als ik wat nieuws doe. De halve Engelsman staat nog op het lijstje en ik heb inmiddels redelijk rond (in mijn hoofd) hoe ik die foolproof kan laten draaien.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ik vraag mij af of ik dit ook voor Trix C-rail kan maken met als basis een Marklin K-rail.
Heb op mijn baan ook een kruising die ik eigenlijk als DKW wil i.p.v. een vaste kruising.

Werner
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hi Werner,

Ik snap niet zo goed waarom jij graag een K rail kruising zou willen gebruiken, terwijl ik juist een PECO 2rail kruising ombouw naar 3rail. Als Trix rijder zou ik gewoon lekker die peco kruising direct inbouwen. Dat ding is zo uit de doos voor 2rail geschikt. Afhankelijk van welke versie je kiest moet je de puntstukken polariseren of niet, even kijken of je met de code75 weg komt en anders de code 100 nemen. Dat kleine hupje vijl je wat schuin.
Als jij een vaste baan hebt, kan je eenvoudig grotere servo's inbouwen. Polariseren hoef je bij de code 100 sowieso niet te doen.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Citaat van: E103.1 op donderdag 31 december 2020, 14:09:19
Ik vraag mij af of ik dit ook voor Trix C-rail kan maken met als basis een Marklin K-rail.
De hoofdreden om geen K-rail daarvoor te willen gebruiken is de afwijkende geometrie.
Het grote voordeel van Peco (en Piko-A) boven K-rails is de wisselhoek, in hele graden, en een kruising/engelsman die zich daarmee verhoudt. Zelf bij Lima en Roco was daar beter over nagedacht.
Je hebt wisselhoeken van 15 graden, met kruisingen van 30, of 12 graden met een kruising van 24.

Maar juist bij K-rails geometrie is dat niet zo. Puur stom van Märklin, om daar niet aan te denken, en dat beleid ook nooit te herzien. Hoe kun je jezelf belachelijker maken dan door te volharden in het onhoudbare?
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Even een goede schop, mijn laatste bericht blijkt alweer van 2020 te zijn. Nu Märklin ook een Engelsman heeft aangekondigd zal dit project zo langzaamaan een stille dood sterven. Ik heb nog een aantal Engelsmannen van Peco op voorraad, wellicht spook ik er nog andere dingen mee uit. Vooralsnog maak ik voor mijzelf ook nog enkele. Ik heb de eerste, de tweede en de derde. De tweede heeft afgelopen jaar ook wat schotter gekregen om hem te kunnen blijven gebruiken. De eerste gaat, uitzonderingen daargelaten, waarschijnlijk nooit meer gebruikt worden. 1,5-1,8 ampère bij schakelen is gewoon teveel. Daarbij kan die met de hand omgelegd worden. Vrienden wachten nu op de Märklin.

Met onze laatste Tischbahning in Wuppertal hebben we ze zo'n beetje allemaal weer bij elkaar gehad, in totaal hebben er 8 of 9 stuks gelijktijdig in de baan gelegen. En daarnaast mijn driewegwissel, ook zelfbouw. Voor mijzelf komt er sowieso nog eentje bij, wellicht nog meer, zoals ik al zei. Wat ik met de overige Peco SL90's ga doen moet ik nog zien. Stiekem heb ik nog de wens een hosenträger uit 2 of wellicht zelfs 4 engelsmannen op te bouwen. Toekomstdromen genoeg.

Een project dat ik ook al enige tijd terug aangevangen had, maar heel lang geen idee had hoe af te maken, was de halve engelsman, alias EKW. Inmiddels de knoop doorgehakt en die gewoon opgebouwd conform de normale DKW methode. De blinde bocht blijft schakelbaar, maar zal bij berijden voor kortsluiting zorgen, want het wissel zal op 2x rechtdoor staan.



Bracht zo weer nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld de volledig metalen contrarails aan de binnenkant van de bocht. Die is in 3 delen gegaan. Hij blijft overigens niet bij mij. Een kennis, die er al reeds 3 volle Engelsmannen heeft, gaf aan geen andere meer te willen, maar te wachten op de Märklin... Totdat hij van dit EKW project hoorde. Die wilde hij graag hebben. Het prototype gaat dus de deur uit... Ach. DAn bouw ik er nog een. Heb, uit mijn hoofd gezegd, nog een SL89 liggen.

Ondanks dat het ombouwproject zo langzaamaan een stille dood zal sterven, worden de wissels nog niet werkeloos. Märklin heeft nog niet uitgeleverd en voor de zomer van 2024 verwacht ik ook nog niks. De prototypes zijn nog niet los gelaten in de vrije wereld. Wat een leuke is, is dat de wissels die ik aan een van mijn kennissen geleverd heb, veelvuldig inzet vinden op de stamtafels waar zij lid zijn, zo her en der in het Ruhrgebied. Daar worden ook nieuwe loks, bijvoorbeeld de nieuwe 38440 US Diesellok, grondig op test gereden.

Een ander leuk dingetje is dat dit project op Stummis bij mijn weten meerdere keren navolging heeft gevonden onder 2-railers. Het idee is natuurlijk niet van mij, dat komt van Modellbahn-Technik-Blog, maar ik heb het verder geoptimaliseerd voor seriematige productie. Dat is dus weer opgepikt door 2railers met Trix. Uiteraard ontwikkeld zo'n project zich ook dan weer verder voort. Een 2railer kan bijvoorbeeld de code 75 wissels gebruiken, waardoor het hartstuk meepolariseert. Ook hoeft een 2railer minder te hakken en breken in het wissel zelf. Ook zit een tweerailer niet met die vervelende middenrail, waardoor je het wissel veel efficiënter kan indelen. En zo leeft zo'n project wederom voort en krijgt het wederom een nieuwe dimensie. Leuk! :)

Voor de liefhebbers: Franks Projekt: Bahnpark Augsburg

Groet,
Laurent