Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piko 2327 wwil niet in Ecos!

Gestart door Lex-trein zondag 28 januari 2018, 15:27:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Beste mede forummers,
Ik heb een Piko 52685 NS diesel 2327 gekregen. Deze lok wil echter niet in mijn Ecos II (50200) worden opgenomen. De decoder werkt als een M4 volgens de documentatie van Piko, dus de aanmelding moet automatisch gebeuren. Echter dit lukt niet helemaal.
Ik zet altijd eerst mijn Ecos op STOP, zo ook nu. Dan zet ik de betreffende locomotief erop, in dit geval dus de 2327, en zet de Ecos op Go. Dan gaat heel netjes in het scherm bij de linker draairegelaar het M4 teken lopen, zo ook nu. Om na een minuut of twee te eindigen in M4 okay. Maar dat is dus niet het geval. Bij eerdere pogingen was de  Piko 2327 nog wel, met alle functietoetsen zichtbaar op het scherm, echter hij reageerde nergens op! Gisteren, zaterdag 27 januari, naar de winkelier getogen. Daar het verhaal verteld. De Piko is daar op de testbaan gezet, en hij deed het volgens de gebruiksaanwijzing! Voelde mij lichtelijk dom, maar opgelucht huiswaarts gegaan.
Vandaag de Piko weer op het programmeerspoor gezet, en net als de vorige keer de centrale van STOP afgehaald. Ook nu weer zag ik het M4 teken lopen, om uiteindelijk in M4 okay te veranderen. En toen,....... was er helemaal niets gebeurt. De loc stond niet in de  Ecos 50200, er waren ook geen functietoetsen gevuld, kortom er gebeurde niets!, een groot mysterie voor mij!
Mijn Ecos heeft de volgende specificaties: Hardware: 2.0; Software 3.6.0.   
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?, of een goede tip om dit op te lossen? Ik weet het nu even niet meer.
Bedankt alvast voor het meedenken,
Hartelijke groet,
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Ben den Hollander
gast

Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Citaat van: Lex-trein op zondag 28 januari 2018, 15:27:34

een groot mysterie voor mij!


Voor velen, dagelijkse kost hier.

MFX uitzetten in de decoder en op DCC gaan rijden.

Gr, Ben.
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
mss eens goed uitkijken om de update te doen van je ecos2.Lees goed de procedure alvorens te starten want moet in 2 stappen.
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hoi Ben,

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 28 januari 2018, 15:32:59

MFX uitzetten in de decoder en op DCC gaan rijden.


Hoe moet ik dit voor elkaar krijgen.
Aan de andere kant, het is toch apart dat de loc niet als M4 lov in de Ecos II wordt aangemeld!

Groeten,
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Beste Bellejt,

Citaat van: bellejt op zondag 28 januari 2018, 15:33:27
mss eens goed uitkijken om de update te doen van je ecos2.Lees goed de procedure alvorens te starten want moet in 2 stappen.
Ik ben aan het kijken hoe ik de update moet uit voeren. Ecos losgekoppeld van de baan en naast de PC gezet. Ben u in het stadium om documentatie te verzamelen. Als jij mijn zoektocht kunt verkorten door alvast wat tips te geven..... mijn dank daarvoor.

Groeten,
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hallo Lex,

als dit een Esu decoder is met sound werkt hij op Rail-com en dit heeft een hogere prioriteit dan Mfx, hij zal dus zeer waarschijnlijk reageren op DCC+ met 128 stappen, en zal zo ook in jouw Ecos bekend moeten zijn door automatische aanmelding, als hij geen sound heeft is het Uhlenbrock decoder en deze zal zich niet automatisch aanmelden met Railcom of mfx.

Updaten of via computer switch of direct aan de computer via Crossover kabel

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
http://www.letrainminiature.fr/mise-a-jour-ecos-v4.html  (in frans)

http://www.esu.eu/en/support/tips-tricks/ecos/firmware-400/   (van esu zelf)

Komt erop neer dat je eerts naar v4.0 moet updaten en daarna mag je de laatste versie erop zetten.Voor versie v4 moeten er 2 stappen gebeuren : eerst rescue versie en daarna update doen.Lees aandachtig de handleiding e, schrijf het op.
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hoi Walter,

Citaat van: wissels op zondag 28 januari 2018, 16:03:38
als dit een Esu decoder is met sound werkt hij op Rail-com en dit heeft een hogere prioriteit dan Mfx, hij zal dus zeer waarschijnlijk reageren op DCC+ met 128 stappen,

Mijn Piko is een AC Sound versie. In mijn Ecos heb ik ooit op aanraden van iemand de Railcom uitgeschakeld. Dus ik vermoed dat de Railcom aanmelding niet werkt. Is het een oplossing om de decoder op de Ecis uit te lezen, hem vervolgens op DCC 128 te zetten met een nieuw adres?

Wat de update van de Ecos 50200 aangaat: ik ben nu het ESU filmpje aan het bekijken. IK weet alleen nog niet of ik alle tussen versies van 3.6.0 tot en met 4.2.2 er op moet zetten, of dat de laatste versie de alomvattende is, en ik dus in een stap van 3.6.0 naar 4.2.2 kan gaan.

Groeten
Lex

Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
nee je kan niet direkt doorgaan.Je MOET versie 4.0.0 er eerst in 2 stappen opzetten.Daarna de laatste versie.Zoniet mag je de ecos opsturen want hij doet het niet meer.
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hallo Bellejt,

Bedankt voor de linken, alleen Frans was nooit een echt sterk vak van mij op school. Mijn cijfers daarvoor leken op een vijver...... allemaal eentjes.
Ik ga het document van esu.eu bestuderen, even kijken of dat ook in het Nederlands beschikbaar is bij onze vrienden van TSD.

Groeten
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Bellejt,

onze reacties kruisten elkaar. Ik zal eerst netjes naar 4.0 gaan, en dan pas naar de laatste versie.

Groeten,
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hallo Lex,

voorgaand advies is niet helemaal correct,

eerst updaten naar Versie 3.7.
daarna updaten naar Versie 4.0 Rescue zie update4.0
daarna updaten naar versie 4.2.2

Waarom het Advies Railcom uitschakelen, wie heeft dat bedacht. Railcom is vele malen sneller dan Mfx

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Om een M4/MFX loc aan te melden biedt het tijdelijk uitschakelen van ander protocollen (MM, DCC, Selectrix) in 99 van de 100 gevallen ook uitkomst.
Nadat de aanmeldprocedure correct is afgerond niet vergeten die protocollen weer in te schakelen.

Cees
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
juist Walter.Had er niet aan gedacht omdat op mijn al 3.7 stond.
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Beste Cees,

Citaat van: Pt2/3 op zondag 28 januari 2018, 16:39:46
Om een M4/MFX loc aan te melden biedt het tijdelijk uitschakelen van ander protocollen (MM, DCC, Selectrix) in 99 van de 100 gevallen ook uitkomst.
Nadat de aanmeldprocedure correct is afgerond niet vergeten die protocollen weer in te schakelen.

Cees
Ben ik net dat ene geval van de 100 waar het niet lukt......, dit had ik al geprobeerd, maar zonder resultaat.
Maar,....... ik geef niet op.
Groeten,
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hoi Bellejt,

Citaat van: bellejt op zondag 28 januari 2018, 16:41:27
juist Walter.Had er niet aan gedacht omdat op mijn al 3.7 stond.
Dit stond gelukkig ook helemaal onderaan de download pagina van ESU.
Ga morgen eens alle updates uitvoeren....
Volgorde: van 3.6 naar 3.7, dan van 3.7 naar 4.0 om vervolgens de stap van 4.0 naar 4.2.2 te maken.
Groeten,
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Mede Forummers,
ik heb jullie hulp weer nodig. Ik probeer om mijn ECoS met een crosscable aan te sluiten op mijn Windows 10 PC. Echter  als ik het IP adres in een browser ingeef herkent mijn windows 10 PC de ECoS niet. Wie kan mij helpen met instructies om de ECoS via een crosscable met mijn Windows 10 PC te laten 'praten'?
Hartelijk dank alvast,
Groeten
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hoi Lex,

Hoe staat je netwerk adapter ingesteld op DHCP of met een vast ip adres?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hoi Peter,

in de ECoS heb ik DHCP niet aangevinkt.

Groeten
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hoi Lex,

Zit het IP-adres, dat je op de ECOS hebt ingesteld in dezelfde range als je PC? (Eerste 3 getallen hetzelfde bijv. 192.168.178.nnn)
(Kijk eventueel op je PC met ipconfig vanaf een commandline (cmd of powershell) wat je IPv4 adres en subnet mask is).
Subnetmask moet in de ECOS hetzelfde zijn als op je PC.

Is de cross kabel inderdaad wel een cross kabel?
Of heb je een router/switch? Dan zowel PC als ECOS met een gewone netwerkkabel in de router/switch steken.

Groet, Paul


Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Beste mede forummers,

Hij, de Piko 2327, rijdt nu als een zonnetje!
De oplossing zat met hele grote waarschijnlijkheid in het upgraden van mijn ECoS van versie 3.6.0 naar 4.2.2. Na deze actie was het probleem opgelost.
Dat ECoS en PC niet met elkaar wilden praten kwam doordat ik het IP-adres van de PC gebruikte wat geldig is als de PC aan internet hangt. Enkel met z'n tweetjes aan een cross kabel geeft een ander IP adres voor de PC, en daarmee ook voor de ECoS. Klein detail, maar je kan er heel erg druk mee wezen.
Mijn grote dank gaat uit naar Walter Wissels (inderdaad met forumnaam Wissels), die mij een aantal heel goede tips heeft gegeven.
Al met al ben ik nu een heel blij mens.

Hartelijke groeten
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Hallo Lex,

graag gedaan, en mooi dat het werkt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Dit hele verhaal lezende vind ik dit wel een serieus min puntje voor ESU gezien de handelingen die men moet plegen om het werkende te krijgen :(
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Beste hmmglaser

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 02 februari 2018, 07:20:37
Dit hele verhaal lezende vind ik dit wel een serieus min puntje voor ESU gezien de handelingen die men moet plegen om het werkende te krijgen :(

Zowel de Piko importeur als  TSD, de vertegenwoordiger van ESU, hebben naast Wissels geholpen om dit probleem op te lossen. Wat dat aangaat ben ik best tevreden over de hulp die ik gekregen heb.

Groeten
Lex
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
hoi,

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 02 februari 2018, 07:20:37
Dit hele verhaal lezende vind ik dit wel een serieus min puntje voor ESU gezien de handelingen die men moet plegen om het werkende te krijgen :(

Valt wel mee... Dit is vooral wat werk omdat iemand de ECoS direct op de PC heeft aangesloten. Dat is niet echt "standaard" te noemen. Dan moet je opletten met de netwerkconfiguratie van de PC en van de ECoS. Dat is niet anders dan bij een CS 1 / 2 / 3 / 3+ of z21 / Z21... Sluit je het apparaat aan op een router met DHCP(server) werkt het "out of the Box". Je moet wat achtergrond hebben van computernetwerken. Als je dat niet hebt lijkt het moeilijk.

Groet Ronald.
Re: Piko 2327 wwil niet in Ecos!
Citaat van: wissels op zondag 28 januari 2018, 16:28:56

Waarom het Advies Railcom uitschakelen, wie heeft dat bedacht. Railcom is vele malen sneller dan Mfx

met vriendelijke groet,

Walter

Railcom uitzetten is helemaal geen slecht advies.
Ik heb op mijn EcoS Railcom ook uitgeschakeld. Sommige locs kunnen er heel raar op reageren namelijk. Ik heb zelf een Roco S160 USATC stoomloc met Zimo decoder die er soms gewoon spontaan er vandoor ging. Op advies Railcom uitgeschakeld op de EcoS  en het probleem was verholpen. (Railcom op de decoder zelf uitschakelen werkte overgens ook goed)
Nog een voorbeeld: mijn groene Roco NS 1000 met Uhlenbrock decoder wil zelfs helemaal niet rijden wanneer Railcom op de EcoS is ingeschakeld.

Dus mijn conclusie: Railcom uitzetten is prima!