Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Voorsein op bloksein 76495

Gestart door FokkoKPD zaterdag 27 januari 2018, 14:25:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorsein op bloksein 76495
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Voorsein op bloksein 76495
Even de situatie:

- MS3
- stukje spoor met aan het eind een inrijsein 76493 en aan het begin 76495, bloksein met een voorsein eraan.
- adres van de 493: 4 MM protocol
- adres van de 495: 3 MM protocol

- met de knopjes op plaats 3 op het MS kan ik het bloksein rood/groen tonend laten schakelen, dat werkt.
- met de knopjes op plaats 4 op het MS kan ik het inrijsein rood/groen laten tonen en met knopje 5 kan ik de stand geel+groen laten zien. dat werkt ook.

Naar verwachting van de handleiding zou bij het MM protocol het voorsein op bloksein adres 3 de stand van inrijsein op 4 moeten overnemen bij een groen bloksein, bij een rood bloksein is het voorsein gedoofd.

Zoals ik het nu heb, blok op 3 en inrij op 4, MM protocol zou dat automatisch goed moeten gaan. Helaas, het voorsein blijft gedoofd bij een groen bloksein...

De vraag, wat moet ik nog meer instellen om het voorsein oplichtend te krijgen?

Groeten,

Fokko

Re: Voorsein op bloksein 76495
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Voorsein op bloksein 76495
En met DCC werkte het wel...

Mijn vermoeden is dat het zelf invullen c.q. herkennen van een verwacht te volgen hoofdsein een mfx dingetje is dat mijn MS3 niet in zich heeft. Mag iemand met een geschikt CS een keertje doen.

Ziet er leuk uit zo'n kerstboompje van lichtjes!

F.
Re: Voorsein op bloksein 76495
Hoi Fokko,

In de handleiding wordt ook gesproken over "mfx pas vanaf CS2 softwareversie 4.0".
waarschijnlijk is via mfx programmeren dan ook niet mogelijk met MS2/3.

Groeten,
Ton.
Re: Voorsein op bloksein 76495
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Voorsein op bloksein 76495
Dag Ton,

Die versie was mij niet ontgaan en een MS 3 zoals de mijne doet niet aan sein mfx. Waar het mij om ging was dat in de handleiding een mooie tekening staat over een oplopende adreskeuze die dan tot noem het maar een autoconfig leidt. Boven het plaatje staat MM maar ik denk dat mfx beter was geweest. Het instellen van de waarden in DCC mode had ook niet veel om het lijf, even met het boekje ernaast alle CVs afgaan. Het oplichten van de voorseinlampjes bij het groen zetten van het bloksein is dan een vreugde momentje.

Waar het mij om ging is dat ik nu iets heb dat werkt en dat ik ook min of meer begrijp hoe het werkt.

Groeten,

Fokko