Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ideeën gezocht voor nieuwe baan

Gestart door Edwin VD zaterdag 27 januari 2018, 08:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ideeën gezocht voor nieuwe baan
@All,

Ik was met een baan begonnen, maar zoals het er nu uitziet ga ik meer ruimte krijgen. Waarschijnlijk wordt de andere baan afgebroken en met een nieuwe baan begonnen. Ik loop wat vast in de ideeën voor het nieuwe ontwerp en zoek wat hulp hierbij.

Ik zou graag de volgende wensen verwerken in de baan:

       
  • Station met 4 sporen waar minimaal 2 treinen kunnen staan van ca. 115 cm.
  • Schaduwstation waar de treinen na sluitingstijd kunnen parkeren. Voor ca. 8 tot 10 treinen is voldoende
  • 2 niveau's zichtbaar
  • Ergens een brug
  • Klein rangeerterrein met ontkoppelrail
Ik snap ook goed dat er wellicht ergens een concessies gedaan moet worden in de wensen, maar je moet ergens vanuit gaan.
De maten van 290cm, 287cm, 195cm ben ik aan gebonden. Groter had ik graag gewild, maar dat gaat sowieso niet passen. Ik was met een U-vorm begonnen omdat je dan overal nog een beetje fatsoenlijk bij kan, maar misschien is dit toch niet zo ideaal als ik denk.
Ik zoek dus wat hulp om het baanplan meer vorm te gaan geven. Alle input is welkom. Het eerste deel van het ontwerp van het baanplan heb ik toegevoegd.
Bedankt alvast.
Gr. Edwin.
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Wat aanpassingen en mogelijk ideetjes. Oranje is daalspoor naar schaduwstation. Verder kun je op alle sporen binnen komen in het station en van uit het station ook naar rangeergebied.

Edit: ik zie dat er nog twee aanpassingen nodig zijn. Ga ik nog doen.
Edit 2: gedaan
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Je kan het schaduwstation qua capaciteit vergroten door de bocht er in te betrekken. Zo kunnen er op een spoor makkelijk 2 of 3 treinen achter elkaar staan.
Zie Waldbrun baan elders op het forum: ik heb 3 parallelle trajecten met capaciteit voor elk 4 treinstellen.
mvrgr
Rob
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 27 januari 2018, 12:43:44
Wat aanpassingen en mogelijk ideetjes. Oranje is daalspoor naar schaduwstation. Verder kun je op alle sporen binnen komen in het station en van uit het station ook naar rangeergebied.

Edit: ik zie dat er nog twee aanpassingen nodig zijn. Ga ik nog doen.
Edit 2: gedaan


Gerrit je hebt leuke ideeën gemaakt en snel ook moet ik zeggen. Mijn complimenten. Ik ga er lekker mee aan de slag. Bedankt voor je inbreng.


Citaat van: Robert op zaterdag 27 januari 2018, 12:52:28
Je kan het schaduwstation qua capaciteit vergroten door de bocht er in te betrekken. Zo kunnen er op een spoor makkelijk 2 of 3 treinen achter elkaar staan.
Zie Waldbrun baan elders op het forum: ik heb 3 parallelle trajecten met capaciteit voor elk 4 treinstellen.
mvrgr
Rob


Robert, bedankt voor je suggestie.


Gr. Edwin.
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Een klein beetje buiten de lijntjes
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
 @citaat Top Herman. :thumbup:
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Citaat van: marklinmanus op zondag 28 januari 2018, 19:31:32
Een klein beetje buiten de lijntjes

@Herman,

Bedankt voor je ideeën. Ik ben inmiddels druk bezig om de alle ideeën en suggesties te verwerken.

Gr. Edwin
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Citaat van: marklinmanus op zondag 28 januari 2018, 19:31:32
Een klein beetje buiten de lijntjes

@Herman,

Zou je het Wintrack bestand willen posten. Ik zou daar blij mee zijn.

Gr. Edwin.
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Jammer, ik werk momenteel met een demoversie.
Dus dit is alles wat ik heb.
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
@All,

Herman heeft hierboven een brug gemaakt op basis van R9 bochten. Ik ben er erg van gecharmeerd. Wel is er de vraag of er brugdelen zijn voor R9 bocht zoals deze.



Marklin en Faller hebben geen brugdelen voor R9. Zijn er wellicht andere merken die deze wel hebben? Anders zal ik voor de brug R2 rail moeten gaan inzetten.

Gr. Edwin.
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ideeën gezocht voor nieuwe baan
Citaat van: Edwin VD op zondag 04 februari 2018, 20:03:38
Anders zal ik voor de brug R2 rail moeten gaan inzetten.
Je bent bekend met de problemen van dit type brug bij R2? Lange voertuigen schampen de railing door overhanging en uitzwenking. Er zijn mensen die om die reden de railing uitbuigen (na verwarming).

Ga er maar vanuit dat als je R9 verlegt, je een grote vrijheid hebt om zelf iets te ontwerpen en/of te bouwen. Of naar een aannemer op zoek moet gaan.