Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Piko 51511 E 41

Gestart door Anne W vrijdag 26 januari 2018, 22:22:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Piko 51511 E 41
Mijn Märklin 39140, de E 40 is vandaag voor nader onderzoek naar de ombouwer, er zijn ook voor hem wat vreemde verschijnselen in de combinatie SDS motor - Elektronika - Esu Lokpilot V4.0.

Dit zat er aan te komen en omdat de E 40 bij mijn "bedrijf" te boek staat als reserve lok voor de andere 13 loks op de hoofdbaan, leek het me een mooi moment om eens een Piko lok te kopen en testen.

Het is de 51511, de E 41, geworden, een niet al te grote lok, een manusje van alles zeg maar, de prijs is ook goed te doen, zeker als je nog lid bent van een modelspoor vereniging.....

Ik rijd op DCC, ik heb de lok conform de gebruiksaanwijzing in elke rijrichting 25 minuten zonder sleep laten rijden, eerst 15 minuten op 14 stappen, daarna nog 10 minuten op 28 stappen.

Qua rijden valt er niet zo veel op te merken, ik hoor de elektrische aandrijving meer als dat ik de SDS motoren/elektronica van Märklin hoor, t.o.v. het oude type Märklin motoren is het geheel stiller.

De topsnelheid is te hoog, laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat geen eigenschap van, van origine, 2-rail merken was, dus dat wordt even meten op de testbaan van de b.g. modelspoorvereniging.

Verder valt me op dat de gebruiksaanwijzing nog wat summierder is als die van Tante M, wat ik o.a. niet kon vinden is, dat ik volgens de catalogus een lichtwisseling wit/rood moet hebben, maar de rode lampen branden niet, in een ander blaadje van de gebruiksaanwijzing, gedrukt door Uhlenbrock, staat iets over F1 en F2, ik vermoed dat dat iets te maken heeft met de rode lampen......, dus als iemand me voorlicht dan weet ik het zeker.

Brengt me bij de Uhlenbrock decoder: ik heb er geen ervaring mee, ik lees wel eens wat, afgezien van de hoge topsnelheid heb ik nog niet veel op te merken, op lagere snelheden zie ik een snelheidsverandering omhoog wat in een schokvorm, maar daar zal het corrigeren van de topsnelheid wel wat positieve invloed op hebben, net als de optrek- en afremvertraging, ook moet de laagste snelheid wat hoger komen.

Overigens zie ik in afstelling voor de topsnelheid dat de maximum waarde 63 is, bij Esu is dat 255, ik denk niet dat dat rechtstreeks invloed heeft, wellicht wel in samenhang met de optrek- en afremvertraging.

Onderhoud: bij veel gebruik de assen smeren met naaimachineolie, ik heb nog Faller olie met Teflon staan, dat zal ook wel mogen denk ik, verder begrijp ik dat kunststof tandwielen geen smering nodig hebben, klopt dat?

Groet, Anne W



Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Piko 51511 E 41
Hi Anne,

Olie of Teflon basis is niet aan te bevelen op tandwielen die voor de massa zorgen.
(Ik ben ook wel benieuwd naar het probleem en oplossing van de 39140. )

groet
Harald
Re: Piko 51511 E 41
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko 51511 E 41
Bij Piko moet je bij veel loks de sluitverlichting apart aan/uit zetten met F1 en F2. Wisselt niet mee met de rijrichting.
Re: Piko 51511 E 41
Aliebengalie
gast

Re: Piko 51511 E 41
Eventjes verder kijken en lezen dan kom je dit tegen.....op de Piko site.

huidig ​​bedrijfsnummer:
E 41 078

Nieuw, het model heeft naast zijn uitrusting met beproefde PIKO-normen op tal van extra's, waaronder de cabineverlichting (alleen omschakelbaar met PluX22-decoders), het karakteristieke geluid kan achteraf worden aangebracht. De beproefde PIKO-motor en twee grote vliegwielen zorgen voor uitstekende loopeigenschappen. Het tractievermogen van de locomotief, aangedreven door alle vier de assen, wordt versterkt door twee tractiebanden, die diagonaal op de binnenassen van beide draaistellen zijn geplaatst. De verlichting van de koplampen of achterlichten gebeurt via LED's waarvan het rood of wit verandert in de rijrichting, het rode achterlicht kan digitaal worden geschakeld.

Dus de vraag blijft nog even , zit er wel een PluX22 in (want dit blijft altijd erg spannend bij Piko - zijn ze nooit erg duidelijk over) en kan je cabine verlichting nu schakelen ???
Want het zit er wel ingebouwd namelijk.
Dus je achterlichten zijn schakelbaar (ook Roco brengt dit steeds meer zo uit). Hoef je dus niet zelf meer aan te klooien om het uit te krijgen bij het rijden met een sleep wagons..... :D

Onderhoud:
Klein beetje Roco vet of vergelijkbaar gebruik ik altijd , geen olie , olie gebruik je voor metalen tandwielen.
Kunststof heeft minimale smering nodig.Kruiskoppelingen en tandwieltjes , minimaal met klein beetje vet aan een cocktailprikkertje .
Meestal die ik dit als er bv een slip bandje stuk is , doe ik bij het wisselen van de bandjes ervan gelijk hier en daar wat vet op de tandwieltjes en koppelingen  (echt minimaal).
Heeft minder onderhoud dan metalen tandwielen nodig.

Heb geen idee wat teflon hier mee doet......tandwielen die voor massa dienen ...... ik ken ze niet van Piko.....dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Die komen hoofdzakelijk alleen maar bij Marklin voor.
En die smeer je wel met een beetje olie.

Decoder:
Is meestal van het type Uhlenbrock .
Voorkeur blijft ESU , maar ja het zit er nu eenmaal op en aan he. en zal je het er voorlopig mee moeten doen..... :D
Soms ook echt niet verkeerd hoor.
Het grootste gedeelte van mijn bescheiden Piko verzameling zijn inmiddels wel grotendeels voor zien van een Esu decoder.
Wat hier nog wel eens voorkomt is dat hij op motorola schiet , en dan gaat ie er als een haas vandoor.
Nu kan je dit uitzetten , maar nog werkt dit niet altijd naar behoren , met een ESU geen last.

Mvg: Alex
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 51511 E 41
 @citaat

Beste Alex, bedankt, ik zat op jou als Piko expert, te wachten......., volgens de gebruiksaanwijzingen zit er een Plux 22 in, natuurlijk ga ik F1 en F2 proberen, gisteren niet aan toegekomen.

Groet, Anne W
Re: Piko 51511 E 41
Aliebengalie
gast

Re: Piko 51511 E 41
Soms is het niet helemaal duidelijk Anne of er daadwerkelijk een PluX22 inzit die ook die functie's ook aankan.
Je zou zeggen het staat er , maar is en blijft onduidelijk of die meegeleverde decoder dit wel aankan.
Op het forum is hier ook al overgeschreven.

Mvg: Alex
Re: Piko 51511 E 41
Ben den Hollander
gast

Re: Piko 51511 E 41
Er zit een PluX16 decoder in de PluX22 interface Alex met slechts AUX1 en AUX2. En helaas kun je de Piko / Uhlenbrock niet richtingafhankelijk functiemappen zoals een Esu dat wel kan.
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Piko 51511 E 41
Hi Alex,

Je hebt gelijk, er overheen gelezen dat het een Piko is dus alleen bij Marklin tandwielen.

groet
Harald
Re: Piko 51511 E 41
Aliebengalie
gast

Re: Piko 51511 E 41
Thanks voor de aanvulling Ben.....dat was net wat ik bedoelde.
Wil je dus alles laten functioneren moet er ook nog is een andere decoder in......GROOT MINPUNT dus.
Waarom niet gelijk een Plux22 scheeld weer een paar euro voor hun , maar voor de consument scheelt het meer.
Of je moet gelijk wel een andere bestemming hebben voor de eenvoudige Plux16 of de stekkerd er af knippen , kent natuurlijk ook.... :D

Mvg: Alex
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 51511 E 41
Beste Alex,

Inderdaad de sluitlichten zitten op F1 en F2, en ze schakelen inderdaad niet mee met een richtingswisseling, een werkende, maar een beetje simpele oplossing.

Beste Harald,

Je had het al door denk ik, de massa verbindingen worden gevormd door slepertjes op de binnenkant van de wielen, dus smering van de assen in de lagering heeft geen gevolgen voor de massa verbindingen.

Voorlopig wordt er niets gesmeerd, ik heb net het onderhoudsinterval op 40 uur gezet, dan ga ik wat doen.

Omdat ik voorlopig niet op de club kom, heb ik vandaag wat voorlopige instellingen gedaan, daarvoor moest ik even een mijn reserve Raptor/booster aansluiten op het stuk rails waar normaal mijn oude MS1 op zit om MFX/M4 decoders te kunnen veranderen.



Na de nodige instellingen in de lok en in de Raptor heeft hij, o.a. de forumwagons slepend, de eerste rondes gemaakt, het systeem moet nog veel "leren" over zijn remcapaciteiten, maar dat gaat vanzelf door simpel te rijden.



Ook werken F3 (halve snelheid) en F4 optrek- en afremvertraging goed.

Nou maar eens wat uren laten maken en zien/kijken/luisteren of het naar mijn mening een alternatief is voor Tante M

Groet, Anne W
Re: Piko 51511 E 41
Aliebengalie
gast

Re: Piko 51511 E 41
Ik vind het een schitterend model ..... heb alleen de oude Marklin versie in enkele kleuren.
En ik heb er nog een rondrijden van Roco , waar ik ook super tevreden mee ben.
Veel plezier en suc6 er mee Anne.

Mvg: Alex
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 51511 E 41
Beste Alex,

Ik ben geen "modelfreak", dus bij mij is het redelijk snel goed, daarnaast heb ik geregeld "jong volk" op bezoek en dan gebeurt er wel eens wat...., dus er rijdt wel wat met beschadigingen rond.

De laatste weken ben ik aan het eind van de middag een drie kwartier op zolder omdat ik last van mijn rechterheup heb en de fysio me wat te oefenen heeft opgegeven, dus een mooie combinatie, de boel laten rijden en oefenen.

Vanmiddag dus ook, Raptor is natuurlijk volop aan het leren om de E41 onder de knie te krijgen wat remmen betreft, in dat proces hoort ook een paar keer een "noodremming" op een remmelder, bij voorbeeld in één keer van stap 20 naar stap 10, met F4 ingeschakeld, remvertraging in de decoder dus uitgeschakeld.

Ik zag een paar keer dat de lok ineens bijna stopte om daarna weer door te gaan om de door Raptor op dat moment bedachte verdere remcurve af te maken.

Eerst dacht ik dat het de sleper was op de voorliggende wissel, maar nee geen knipperende lampen en ook een te late reactie, dus denk ik nu dat de decoder niet echt lekker om gaat met instructies tot grote snelheidsverlagingen, ik heb dat nog nooit gezien ook niet met de oude 6090X decoders van Tante M.

Maar het is niet zo erg, Raptor krijgt het remmen netjes onder de knie en dan zijn er geen noodremmingen meer.

Groet, Anne W



Re: Piko 51511 E 41
Aliebengalie
gast

Re: Piko 51511 E 41
Mooi man.
Maar met dat remmen heb ik totaal geen last met iTrain.
Heb 2 locs met PluX16 en beide herken ik je verhaal niet.....stoppen is stoppen , en gaan is gaan met die banaan.
Snelheid ligt als het nog niet geijkt is veel te hoog , en ook kan het remmen problemen geven , maar dat kan bij elke decoder voorkomen.
Want hier geld de regel ijken is een must. En voorkomt zeker schade.
Bij jou zal dat ook best gelden , alleen op een iets andere wijze.

Mvg: Alex
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 51511 E 41
Beste Alex en andere "Piko ervaren" mensen,

Inmiddels heeft de lok al snel een Märklin sleper gekregen, de Piko sleper liet wat "stotteren" toe, sinds de Märklin sleper er op zit rijdt hij verbazingwekkende stottervrij met één sleper.

Inmiddels heeft de lok 47 netto rijuren, dus tijd voor onderhoud, conform de gebruiksaanwijzing 8 druppeltjes olie en, op eigen initiatief, op de tandwielen waar je van onder bij kunt, een heel klein beetje vet.

Wat er wel aan de hand is, is dat beide anti slip bandjes vertrokken zijn, als ik de gebruiksaanwijzing (sterk vergroot) bekijk dan moet ik nogal wat slopen, klopt dat of zie ik wat over het hoofd, ik denk dat ik de Märklin 7153 bandjes kan gebruiken?

Afgezien van het verdwijnen van de bandjes, ben ik tevreden over het gedrag van de lok, dus er zullen wel meer Piko loks kunnen gaan rijden op mijn baan

Groet, Anne W
Re: Piko 51511 E 41
Aliebengalie
gast

Re: Piko 51511 E 41
Anne , voor bijna heel het aanbod van Piko locs geld eigenlijk het zelfde principe , dat aan de voorzijde en achterzijde vh draaistel er een klikverbinding aanwezig is.
Hier moet je met eigenlijk 2 kleine schroeven draaiertjes links en rechts dit tegen de voorste as links en rechts thv de flens plaatsen en tegelijk beetje kracht naar het midden vd loc uitoefenen.
Als je goede bril (die een beetje vergroot ) , zie je dat het onderstel beweegt , meesstal zitten de onderstellen aan de voor en achterkant in het midden geklemd.
En is het werkje vaak een peulle schilletje (bij de Hondekop kan dit werkje wel eens tot extra problemen lijden) , maar da's een ander onderwerp.

Gewoon de voorgeschreven slip bandjes gebruiken.
Meestal zijn andere te breed en te dik wat weer tot problemen gaat lijden.

Suc6.

Mvg: Alex
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 51511 E 41
Het is gelukt, met een klein schroevendraaiertje tegen de naad aan de koppelingzijde en met een klein klikje kwam de onderkant van het draaistel met de zijkanten los.



Ik heb er Märklin bandjes 7153 om gelegd, is iets te smal en wellicht iets te dik, maar even aankijken of hij blijft zitten.



Groet, Anne W
Re: Piko 51511 E 41
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 51511 E 41
Vandaag een half uur kunnen rijden, de bandjes zitten nog op hun plaats en zijn zo te zien ook niet verschoven.

Groet, Anne W