@VT601: Je bedoelt de automatiseringsmodule, want het DCC of Motorola signaal wordt gegenereerd door het Command Center - zoals bij Marklin de Central Station. De software, zoals koploper en iTrain, praten een andere taal tegen het Command Center - meestal XPressnet, Loconet, P50 (oude Marklin centrales) of CAN (nieuwe Marklin centrales).
De automatiseringsmodule komt in later stadium ook en zal inderdaad gebruik maken van de ontwerpen uit TRAX Editor.
De keuze om eerst de Throttle en het schakelpaneel te maken is tweeledig: de code voor die twee modules is ook nodig voor de automatiseringsmodule, en het geautomatiseerd rijden is een nogal west-europese bezigheid. In de VS en andere stukken van deze wereld richt men zich vooral op handmatig rijden. TRAX wordt door ruim 16 duizend mensen wereldwijd gebruikt, waarvan meer dan helft in de VS woont.
@Flyerman: Over het algemeen zijn de centrales vrij uitwisselbaar, ze praten allemaal een van de bovenstaande talen. De bedoeling is om al deze protocollen in te bouwen, met een slag om de arm voor LocoNet omdat DigiTrax geld vraagt voor het gebruik van LocoNet. De andere drie zijn gratis te gebruiken en goed beschreven.
TRAX beperkt zich in eerste instantie wel tot centrales die over WiFi of LAN communiceren. USB en andere aansluitingen vereisen drivers en daarmee zijn ze vaak beperkt tot een bepaald OS, meestal Windows, soms ook Mac maar zelden Linux. Maar een hele grote beperking is dat niet, de overgrote meerderheid van de centrales kan via LAN of WiFi communiceren. En over een paar jaar zal dat nagenoeg 100% zijn.