Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel

Gestart door Silco_88 vrijdag 26 januari 2018, 15:58:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Ik ben mij aan het verdiepen in terugmeldingen voor wissels in een analoog schakelbord. De treinen zullen digitaal rijden, maar ik wil de wissels dus analoog schakelen.
Een beetje Googlen geeft mooie schema's, zo ook het schema van A. Saris. Hierin wordt een bistabiel relais 2x schakelen genoemd. Zie hier de link https://andresaris-hobby.nl/electronica.html#!prettyPhoto/-1/.

Mijn geringe elektra kennis nekt mij hier  :D. De bedoeling is de wissels aan te sturen via een Marklin 60VA trafo.
Wat is een type van een bistabiel relais en wat kost deze? Heeft Conrad die dingen ook?
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Ik heb laatst deze besteld met hetzelfde doel :

https://www.aliexpress.com/item/2PCS-lot-HFD2-005-M-L2-D-HFD2-005-M-L2-D-10pin-5V/32717910397.html

Met 2 weken waren ze binnen, ik moet ze alleen nog testen...

Erik
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Op mijn school hing een ingemetselde steen met de spreuk "Kennis is macht". Bij invoering van de mammoetwet werd daar met een feestelijk tintje een houten bordje op bevestigd met de spreuk "Kennis is vracht". Tekenend voor de tands des tijds.

Dat geldt hier ook. De site die je noemt heeft een hoop info. Voor de een is dat kennis, en voor de ander vracht. Zinvol dus om effies te klikken op de link naar AliBaba bij de genoemde relais.
Zoals deze, en wat denk je dat daar staat bij Ali B? Relais 12 volt, met een nummer en een afbeelding.

Met dat nummer (en de naam van het relais) vind je de datasheet, boordevol info over juist dat ene relais. Die datasheet vertelt je dat het een 12 volt DC (gelijkstroom) relais is, en dus heb je dan als Märklin-rijder ofwel een DC-trafo nodig ofwel een gelijkrichter, en wat andere zooi. Bij de kringloop vind je in een doos zat van die stekker DC-trafo's. Zoek er gewoon eentje uit met 12 vDC en b.v. 1 ampere. Kom je voorlopig al heel ver mee.

Effe kijken, ik heb er zelf nog ergens een afbeelding van. De hele doos kostte me een tientje in Zutphen op de treintjesbeurs. Normaal zijn ze ietsjes duurder, maar deze waren al gebruikt (afvalprijsje zogezegd).
Het gaat om de brede, aan de rechterkant van de foto, die zijn 4xom, d.w.z. ze hebben 4 gescheiden stroomkringen. Bijzonderheid van dit relais is dat de setting van de pootjes afwijkt van andere 4x om relais. Als de maker van de site deze relais heeft gebruikt, dan kun je de bedrading niet 1 op 1 overzetten op relais van een ander merk.
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Je hebt 2 st. 2-polige bistabiele relais nodig.
Conrad zal die ook wel hebben.
Je kan ze in 24/12/6 volt kopen, maar voor aansturen gebruik je de 24v zonder, en de andere met voorschakelweerstand.
Ik kies meestal de 12v omdat die minder stroom gebruikt.
Je kan ze op een montageprintje solderen met bijbehorende schakeling.
Mvg. Marcel
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Ja Jan.
Dat zijn de goede.
Die grote worden ook in de ICE-1/2 gebruikt. Zijn ook best prijzig. Ik kocht die voor Fl. 16/st vroeger.
Maar Silco moet de kleine 2-polige hebben.

Mvg. Marcel
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais tbv schakeling 3weg wissel
Die kleine met 2 stroomkringen zijn naar verhouding veel goedkoper. Ik denk dan aan de hongfa relais
HF relais; ik meen HFD2 en HFD3. Een paar jaar terug kon je die bij Reichelt kopen voor rond 1 ? per stuk.
Tegenwoordig zijn ze ook eerder ? 2 dan ?1, alles wordt duurder.
Na de tekening op de site goed bekeken te hebben (vergroot) zie ik links onder aan staan dat hij 2 bistabiele siemens relais van 2x om gebruikt, ook 12 vDC zo te zien. Kun je ook prima Hongfa's voor nemen, net wat er in de aanbieding is, zou ik zeggen.