Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Slepers "doorverbinden"

Gestart door flyerman donderdag 25 januari 2018, 16:41:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slepers "doorverbinden"
Ik heb een aantal stammen van personenrijtuigen met binnen verlichting. Elke stam heeft een sleper en stroom doorvoerende koppelingen waardoor de hele stam gevoed wordt door 1 sleper. (achterste wagon)

Ik had de gedachte om tussen de loc en de stam erachter ook een stroomvoerende koppeling te zetten, deze koppeling wordt dan verbonden met de rode draad aan de sleper.

Ik heb dit bedacht om zo een betrouwbaardere stroomvoorziening te creëren, zodat de loc en/of de wagons altijd voeding krijgen.

Mijn vraag nu. Stel mijn baan is in meerdere secties opgebouwd waar verschillende boosters op aangesloten zitten (alles ESU), kan het kwaad als de loc in een andere sectie staat als de eindwagon, waar de sleper onder zit. Want dan zijn er twee boosters met elkaar verbonden.

Gaat dat ploffen of kan dat?

Bedankt
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Bij Marklin dien je de secties te scheiden met een sleperwip.
Met het doorverbinden maak je dat ongedaan.
Wat ESU voorschrijft, weet ik niet.
Zie gebruiksaanwijzing boosters.
Zorg sowieso dat je travo's in fase staan.

Mvg. Marcel
Re: Slepers "doorverbinden"
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Puur technisch gezien zou het voor een enkele stam wel kunnen werken om hier meerdere slepers te hebben i.c.m. geleidende koppelingen. Dit zou in principe kunnen door tussen de sleper en de treinleiding een flinke diode op te nemen die geleid in de richting  vanaf de sleper naar de treinleiding.
Een tweede eveneens zo aangesloten sleper spert dan de verbinding tussen twee (booster)groepen.

Vanaf een lok zou ik het niet doen, anders dan voor een geïnstalleerde sleperwisseling voor een trek-duw-trein of treinstel.

John
Re: Slepers "doorverbinden"
Ben den Hollander
gast

Re: Slepers "doorverbinden"
Citaat van: flyerman op donderdag 25 januari 2018, 16:41:48

Gaat dat ploffen of kan dat?


Ja dat kan en nee dat gaat niet ploffen. ;) Zou ook raar zijn: 2rail modellen van met name treinstellen nemen doorgaans op alle wielen stroom af welke intern zijn doorverbonden.
Wel is het handig dat je de boosterscheiding op een plek maakt waar zo'n trein niet langdurig stil staat, bijvoorbeeld direct aan een wissel.

In fase zetten is een broodje aap, dat kan trouwens helemaal niet met geschakelde voedingen.
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slepers "doorverbinden"
kijk eens in je ecos als de ene in een sectie staat en de andere in een andere sectie.Vloeit er stroom ? Ja en zo blaas je na verloop van tijd één van beiden op of ze gaan in kortsluitbeveiliging. Heb de test al gedaan hier en de stroom ging snel omhoog.Mogelijkheid a is ecos pleite, b booster pleitte, c decoder opgeblazen.
Re: Slepers "doorverbinden"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik heb met langdurige doorverbinding met mijn koploper dus inderdaad twee delta boosters opgeblazen.

Had dus te maken met een reguliere stop, alleen werd die stop langer en toen ging het mis.

Scheiding van secties was dus niet handig gekozen  8o :-(

Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
In principe is het zo dat als je exact dezelfde boosters en bijbehorende trafo's gebruikt en ze zitten allemaal parallel op dezelfde aansluiting op de centrale het moet kunnen.

Echter door toleranties in componenten, ook lengtes van draden en spanningsverliezen in rails en draden hebben in theorie invloed, kan het zijn dat het signaal van de ene booster afwijkt t.o.v. de andere booster bij een railscheiding, zodanig dat als een scheiding langdurig wordt overbrugd en problemen kunnen ontstaan.

Dus: in principe kan het, maar zorg er voor dat de trein niet langdurig stil staat over een scheiding.

Groet, Anne W
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Hi Fred,

Ik begrijp iets niet.
Hoe kan je nu twee boosters (vermogen) opblazen met een dun draadje tussen de slepers.
Dat draadje zou dan, misschien wel, allang weggebrand zijn ?
Is er niet iets anders aan de hand ?

groet
Harald
Re: Slepers "doorverbinden"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik begrijp het ook niet Harald.

Heb alles nagelopen, delta boosters weg en gewone boosters 6015 geplaatst.

Mogelijk zijn de delta's net niet bestand hiertegen.
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik heb de vraag bij ESU neergelegd, kijken wat daar uit komt.
Re: Slepers "doorverbinden"
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik ben benieuwd naar het antwoord Martin.
Re: Slepers "doorverbinden"
Voeding die aan elkaar liggen hoeven niet stuk te gaan het word alleen ten strengste af geraden.
Heb dit zelf mee gemaakt met een inbraakalarminstallatie normaal liggen daar alleen de nul aan elkaar bij deze installatie waren ook de plussen met elkaar doorverbonden de werking was verder goed alleen onder programmeren gaf het af en toe problemen data kwam niet goed aan(we kwamen hier bij toeval achter na vervangen van de installatie)
Maar heb je niet juist een sleperwissel om problemen met secties te voorkomen?
Re: Slepers "doorverbinden"
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Wat als de ene sleper op de centrale staat en de andere op de booster en trein staat in station een tijdje stil?
Re: Slepers "doorverbinden"
Als ik me niet vergis kun je er een relais tussenzetten om een galvanische scheiding te bekomen als ik me niet vergis. Esu verkoopt trouwens een kleine relais.
Mvg

755philippe
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2009

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Hallo,
er is nog een ander probleem mogelijk met deze opzet: de trein overbrugt ook, met die verbonden slepers, eventuele stop- en/of afremsecties. Als je ergens een stuk DC hebt, waardoor de lok netjes zou moeten afremmen voor bv een rood sein, dan wordt dat door de verbonden slepers in de rijtuigen achter de lok ongedaan gemaakt! Ook gewone, "ouderwetse" stroomloos geschakelde trajekten bij een rood sein worden hiermee plotseling toch niet meer stroomloos zodra de eerste sleper de isolatie-scheiding  gepasseerd is- met als mogelijk resultaat dat de trein in het geheel niet meer stopt voor een rood sein.

Dit wordt wel verholpen met de al genoemde diode-truc. Daar kleeft wel een (klein?) risico aan : de stroomvoerende koppelingen zitten "achter" de diode. Dat betekent dat de diode overlijdt als er om een of andere reden kontakt wordt gemaakt tussen stroomvoerende koppeling en massa - bv door het aankoppelen van een ouderwetse wagon waar alles metaal is, ook de koppeling.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Slepers "doorverbinden"
Veel problemen zijn terug te voeren op massa problemen en niet de sleper bij mijn zijn 9 op de 10 storingsgevallen een slecht massa door vervuiling of wel door de slepers te verbinden ga je niet veel verbeteren.
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik heb gemengde ervaringen, ik heb onder loks waar mogelijk, een 2e sleper gezet en waar dat niet mogelijk was, bij een vaste stam, een sleper onder de 1e wagon, doorverbonden met stroom doorvoerende koppelingen, het hielp, maar als er dan toch weer stroomstorinkjes komen dan even de rails/wielen controleren.

Overigens heb ik één voordeel: één grote booster van 10A, die overigens wel weer ingedeeld is in secties met een autofuse van 3 A, dus bij mij mogen ze best even stil staan over een sectiescheiding.

Groet, Anne W
Re: Slepers "doorverbinden"
Helaas was het voor ESU te moeilijk.

thank you for your email.

We regret to inform you that we can not respond to your request within a reasonable period of time or your request is too extensive to respond in this way.

For this reason, we recommend that you address your request to the local ESU retail partner. All specialist companies are listed on our homepage at http://www.esu.eu/vertrieb/.
Alternatively, the FAQ section offers additional help on the most common topics. Operating instructions, as well as product information can also be found alternatively to download at http://www.esu.eu/ on our homepage.

If it concerns a complaint case, please contact your contract partner / dealer, as this is responsible for the settlement.

We ask for your understanding.
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik heb een boel stammen zo gemaakt en dat geeft zeker geen problemen. Gebruik voor de baan een ecos en ESU booster. Deze staan wel op dezelfde spanning afgeregeld.

Ik heb wel eens aan een baan gewerkt waar twee ESU bolsters helemaal met elkaar verbonden waren door verkeerd aansluiten. Dit heeft maanden gewerkt zonder enig probleem of schade.

Groeten Sander.
Re: Slepers "doorverbinden"
Ben den Hollander
gast

Re: Slepers "doorverbinden"
 @citaat Zo is't.......
Re: Slepers "doorverbinden"
Als je de sleper met elkaar verbind, en de trein staat in 2 booster secties, dan zet je deze sectie parallel. Dat heeft als gevolg dat je de stroom die er loopt bij elkaar op moet tellen. Verder kan het gewoon en zal het niet leiden tot rookpluimen.
Wil je alles uitsluiten, kun je overwegen een Booster Scheidings Module (BSM) in te zetten. Dan komen de 2 bronnen nooit met elkaar in verbinding.

Verder een slecht antwoord van ESU, die schatten de kennis van de winkeliers dan hoger in dan hun eigen kennis.  :-( :-( :-(
Groetjes
Re: Slepers "doorverbinden"
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
hmmm.... datzelfde probleem heb je dus ook als een sleper net op de scheiding van boosters/centrale blijft stilstaan.
Nog niet eerder aan gedacht.
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slepers "doorverbinden"
gewoon een kwestie van je kringen zo te scheiden dat er nooit 2 verbonden slepers kunnen op 2 boosterkringen samen komen.Mij scheidingen liggen vlak na een stopsectie en de blokken zijn lang genoeg dat het niet kan :) .Kan bij esu inderdaad weinig kwaad maar je merkt het wel als je in de ecos monitort op stroomverbruik.
Re: Slepers "doorverbinden"
Ben den Hollander
gast

Re: Slepers "doorverbinden"
 @citaat Deze trein heeft stroomafname op alle 16 assen, vertaald naar 3rail zijn dat 16 slepers.......... :mrgreen: :mrgreen:



Deze trouwens ook......



...ofwel, staak het zoeken naar problemen die er niet zijn. Ik zie niets in mijn stroommonitoren. ;)

Gr, Ben.
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
 @citaat
Wouw Ben je gebruikt dus ook slepers .....  >:-D

groet
Harald
Re: Slepers "doorverbinden"
Ik dacht al dat het geen problemen zou geven maar wilde het zeker weten, vandaar mijn vraag.
Re: Slepers "doorverbinden"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slepers "doorverbinden"
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 20 februari 2018, 15:01:48
vertaald naar 3rail
@citaat sfeervolle foto's, Ben  :thumbup:

Ik begrijp eruit: dit kan dus gewoon, mits digitaal (het vraagkader).