Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS 3 plus booster 6017 kabel

Gestart door josje40 donderdag 25 januari 2018, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2007

offline
CS 3 plus booster 6017 kabel
Hoi
Vandaag de nieuwe CS 3 plus thuis gekregen.
Meteen een probleem.
Hoe krijg ik mijn booster 6017 met de platte verbindingskabel aangesloten op de CS 3 plus.
Is er een verloopstukje te krijgen?
Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Het is niet de bedoeling dat een 6017-booster wordt aangesloten maar een 60175/60174 via de 7-polige aansluiting. (handleiding DE pag 7) of via terminal 60125.
Alternatief is mogelijk via de Connect 6021 (nr 60128).
Dat is overigens niet gedocumenteerd in de handleiding.

John
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Het is al een duur grapje geweest en om dan ook nog andere boosters aan te schaffen.
Als het niet hoeft doe ik het niet.
Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ik zie geen 6017 in de mogelijke aansluitingen staan. Heeft te maken met het verschil in eigenschappen. Is vast wel ergens op internet te vinden.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Je zult wel moeten, anders blaas je de boel op en is het nog een duurder grapje.

De CS3 heeft een Hybrigde eindversterker en de 6017 is een Commonground Booster. Deze systemen zijn niet met elkaar te combineren.
Soms is het handiger om je daar eerst in te verdiepen, kom je ook niet voor een onaangename verrassing te staan.  ;)

Groetjes
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Met de connect 6021 gaat het dan wel lukken zonder hem op te blazen.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Dag Jos,

Ik ben niet zo goed op de hoogte van de CS, ik heb zelf flink wat boosters 6015 en 6017 en al eens gekeken om daar mee over te stappen, maar volgens mij kan dat dus helemaal niet.
Ik zou maar voorzichtig zijn met de nieuwe CS3 plus door niet de juiste aansluitingen toe te passen, want dat wordt het helemaal een dure grap!!!!!!
vr.gr.
Niek
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ik heb er ook een hele batterij boosters 6017 + trafo's staan.
Om die allemaal om te wisselen is ook zoiets.
Die nieuwe boosters 60175 en 60174 moeten ook nog eens gevoed worden door een 60 VA trafo terwijl bij die andere boosters trafo's van 52 va nodig zijn.
Dus je moet ook nog eens andere trafo's aanschaffen.
Is het trouwens zo dat die nieuwe boosters 60175 en 60174 zwaarder zijn als de oude.
Als dat zo is heb je er minder van nodig.
Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Dag Jos,

Reden genoeg om het een en ander eens heel goed uit te zoeken ter voorkoming van verdere pech en eventuele  (onnodige) kosten!
Hopelijk gaat iemand je verder wegwijs maken die hiermee goede ervaringen mee heeft met het overstappen.
Wie o wie helpt Jos verder?
vr.gr.
Niek
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Net even de handleiding van de 6017 bekeken en kom tot de volgende conclusie.

De 6017 wordt via een speciale booster kabel aangesloten op de 6021, 6020 of 6022.
De 6021 zou via de connect 6021 kunnen worden aangesloten op de  CS2/CS3 en werkt dan als tweede regelaar.
Ik vermoed dat de uitgangen naar het spoor nog steeds bruikbaar zijn, maar alleen op geïsoleerde gedeelten (Ik denk tweepolig, dus ook railmassa).
Dan zou deze bijv gebruikt kunnen worden voor schakeldecoders en magneetartikeldecoders.

Echter:
- de mfx werkt niet op de delen die door 6021 en 6017 worden gevoed;
- de DCC werkt ook niet via de 6021

Ik het dit overigens niet getest. Het is de theorie die ik afgeleid heb uit de verschillende handleidingen.

John (VT601)
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Beste Jos,

Ja, dat is pech hebben, het is een verschil tussen de CS3 en de CS2, ik heb nog even zitten spitten op het Duitse Stummi Forum, maar kwam al snel https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=156297&p=1783819&hilit=cs3+und+6017+booster#p1783819 tegen, waarin duidelijk staat dat er op het CS3 geen aansluiting meer zit voor de 6015/6017 boosters.

Vanuit Märklin gezien is de toepassing van de oude boosters altijd een beetje een rare zaak geweest, je hebt een centrale die een Rail Com (MFX) twee richtingen systeem heeft en je gaat er boosters aan hangen die dat niet kunnen.

Sparen dus, ik weet niet of de boosters van Esu goedkoper zijn.....

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Pfff, zal ik eerst mijn lieftallige echtgenote lief aan moeten kijken.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: Anne W op donderdag 25 januari 2018, 22:35:56

...... je hebt een centrale die een Rail Com (MFX) twee richtingen systeem heeft en je gaat er boosters aan hangen die dat niet kunnen.


Marklin en Railcom? Je haalt wat zaken door elkaar.....

@Josje: niet aan beginnen. Als je de 6017 gaat belasten zakt de baanspanning en je krijgt problemen bij de overgang van de secties.

Gr, Ben.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Beste Ben,

Soort Rail Com, de centrale vraagt wat op en de decoder antwoordt......., bij Märklin en Esu heet dat MFX en M4.......

Groet, Anne W

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Beste Jos,

Hoeveel treinen rijden er tegelijkertijd bij je, je kunt de zaak ook langzaam weer op sterkte brengen als je het aantal rijdende treinen limiteert.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Goedemorgen,

Het is natuurlijk belachelijk en ook niet goed uit te leggen of te begrijpen dat de oude goedwerkende boosters/trafo's niet meer inzetbaar zijn!
Is het echt zo dat de oude trafo's niet meer bruikbaar zijn i.c.m. met de CS3 plus en nieuwe boosters?
In aansluiting op Anne W kan je proberen om de stroomkringen in beginsel wat groter te maken en daardoor minder boosters/trafo's nodig hebt.
Jos, succes met alles en altijd heel lief blijven kijken naar je ega!!!!!
vr.gr.
Niek


Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: niek op vrijdag 26 januari 2018, 11:05:23
Is het echt zo dat de oude trafo's niet meer bruikbaar zijn i.c.m. met de CS3 plus en nieuwe boosters?

Probeer het eens uit zou ik zo zeggen. Maar achteraf dan niet verbaasd zijn dat er iets mis is gegaan. Waarom raden zowel Märklin als een aantal deskundige forumleden het af ?
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Beste Niek,

Het is altijd een keuze tussen nieuwe techniek, in dit geval MFX+ technologie en oudere techniek, in dit geval FX technologie, tussen een "common ground" booster als de 6015/6017 en de huidige "H-Bridge" boosters kunnen zich rare/dodelijke verschijnselen voordoen omdat de massa's (ground) geen contact met elkaar hebben, let op , in het CS zit ook een H-Bridge booster

Trafo's: als voor een apparaat een schakelende voeding voorgeschreven is, dan mag je geen trafo aansluiten op straffe van vuurwerk.

Dus: met de tijd meegaan als je de gadgets wilt hebben of niet met de tijd meegaan als je de gadgets niet wilt hebben, zoals ik, mijn 19 loks rijden prima op Motorola en DCC, ik ben niet geïnteresseerd in heel veel sound- en andere functies en ook niet in kolengebruik e.d.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: niek op vrijdag 26 januari 2018, 11:05:23

Het is natuurlijk belachelijk en ook niet goed uit te leggen of te begrijpen dat de oude goedwerkende boosters/trafo's niet meer inzetbaar zijn!


Het heeft niets te maken met oude FX of nieuwe MFX+ techniek, het is gewoon anders. Het is wel uit te leggen, misschien helpt een plaatje.

Boven is H-bridge: rood is de puko en bruin is de spoorstaaf.
Onder is Common Ground: rood is weer de puko, de spoorstaaf en de 0V (massa). Zie wat het doet als je die samen brengt.

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben, bedankt voor je verhelderende uitleg.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ik snap het plaatje helemaal niet, maar dat zal dan wel aan mij liggen, wellicht helpt het mij als je even de eindtorren er bij tekent.

Dat ik het niet snap komt ook door LDT van wie je de DB2, een common ground booster, gewoon mag aansluiten op de Ecos en alleen de puko's hoeft te isoleren.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Waarom moeten hier eindtorren bij? De ene boostersoort heeft een stabiele 0 en een fase die wisselt tussen -18 en +18, de andere heeft geen 0, maar een positief en een negatief die telkens van plek wisselen.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Al met al kan ik de oude boosters 6015 en 6017 NIET gebruiken in combinatie met de nieuwe CS 3 plus.
Het is jammer maar niet onoverkomelijk. Met de aanschaf van CS 3 plus en de nieuwe boosters sta ik wel weer vooraan.
De CS 2 heb ik nog niet zo lang, maar de boosters en aanverwante artikelen  heb ik misschien al wel 20 jaar .
Iedereen bedankt voor de reactie.
Gr.     Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: Anne W op vrijdag 26 januari 2018, 22:38:37

Dat ik het niet snap komt ook door LDT van wie je de DB2, een common ground booster, gewoon mag aansluiten op de Ecos en alleen de puko's hoeft te isoleren.


Al jaren hou je je met deze materie bezig, al jaren stel je dezelfde vragen en al jaren krijg je hetzelfde antwoord. Het staat allemaal in de gebruiksaanwijzing van Esu op blz. 13: aansluiten van Marklin booster 6017 en compatible (waar onder DB2) via een sleperwipper. Te allen tijde dient voorkomen te worden dat beide stroomkringen met elkaar contact maken.

En nee, geen plaatje van eindtorren want dat leidt ongetwijfeld weer tot een nieuwe vraag...... :D
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
En als je 100% zekerheid wil, dan maak je gebruik van een Booster Scheidings Module. Dan rijdt hij het gebied binnen op zijn eigen booster en rijdt het gebied uit op de booster waar hij naar toe gaat.
Dat is sowieso de allerbeste oplossing.

Groetjes
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Goedemiddag,

De verschillende reacties hebben een hoop duidelijkheid verschaft.
Natuurlijk wil ik bijblijven maar als je niet alle opties wil of kan gebruiken met de CS dan is het een kwestie van afwegen en kiezen en daar hangt ook een stevig prijskaartje aan,  CS 800, booster 200 en schakelnetdeel 80, in mijn geval heb ik toch gauw 5 tot 6 boosters en schakelnetdelen nodig, tel uit je winst!
Daarom blijf ik voorlopig nog maar even rijden met 6015/6017/6002, Easy Control Tams en iTrain.
Mannen, succes met alles!!!!!
vr.gr.
Niek
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: niek op zondag 28 januari 2018, 12:57:47

Daarom blijf ik voorlopig nog maar even rijden met 6015/6017/6002, Easy Control Tams en iTrain.


Een nieuwe Marklin centrale voegt t.o.v. de Tams met iTrain weinig toe, verstandige keus dus.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ik was ook graag bij het oude gebleven, maar door vette pech moest ik iets anders zoeken.
En dan lijkt me het beste om vooraan te staan, aangezien die ontwikkeling toch al heel snel gaat.
Gr.    Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Dag Jos,

Heel veel succes met alles!
Laat nog eens weten hoe alles uiteindelijk verlopen is, ter lering en vermaak voor iedereen!
vr.gr.
Niek
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Josje had meer gehad aan de Tams REDBox. En had dan heel veel geld kunnen besparen.

Groetjes
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
 @citaat Eens. Maar die is niet van Marklin en da's wel het overheersende virus alhier...... :D
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Helemaal eens en dan kan je alle Märklin boosters/trafo's gewoon blijven gebruiken!
vr.gr.
Niek
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
 @citaat   @citaat    @citaat

Ik denk eerder dat het een kwestie is van: onbekend maakt onbemind
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
@Henk: Nee, niet echt.... De overheersende wind hier is toch Märklin met de erg goed gelovigen heel erg vooraan zittend in de kerk. En o wee als je hier het geloof in twijfel trekt want dan ben je ontzettend heidens.

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Maar bij de buren is dat precies andersom. Denk alleen al aan Märklin en een aantal lieden zetten je op de brandstapel. 😁
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
 @citaat: Goede reden om bij de buren alleen te gast te zijn, toch?
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ach... Onbekend maakt onbemind Gerrit.... Ze bijten niet  :D Tenminste hebben ze nooit bij mij gedaan  :D Er zijn daar meer 3railers aanwezig dan menig geen denkt. Het leeft hier meer dan bij de buurtjes.  Of dat te maken heeft met het systeem of met het gevoel dat Märklin iets speciaals moet zijn weet ik zo niet. En sommige mensen hier houden dat beeld heel graag in stand.

Groet Ronald.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Ben den Hollander
gast

Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
En als ze wel bijten bijt je terug.  O:-D.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
De buren zijn bij mij niet onbekend. Kom er regelmatig, maar dan als gast. Vind 1 forum wel genoeg. Ja en wat Märklin betreft, ik heb er tot dusver geen negatieve ervaringen mee.
Ruim 40 jaar geleden was de beschikbare keus ook niet zo groot. Mijn vijf jaar oudere neef had Fleischmann en het viel mij op dat de locomotief vaak haperend over de baan ging en hij weer met wasbenzine aan de gang moest om het weer goed te krijgen.
Mijn buurjongen had Trix en daarvan vond ik de doorlopende middengeleider maar niks en zo kwamen mijn ouders bij Märklin uit. Eigenlijk is het hun schuld ( >:-D), dat ik eraan vast ben blijven plakken. Wel heb ik later nog een paar NS-personenrijtuigen van Lima gekregen, maar die waren niet echt een succes op de baan. Liepen vaak uit de rails.
Maar dit geheel of topic.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
@ Ben: ben niet zo'n bijter. Meer van leven en laten leven en als het even kan, samen genieten. Het leven is te kort om je ook nog druk te moeten maken over geneuzel over iets, wat eigenlijk niets is of het opgeblazen ego van iemand.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 30 januari 2018, 20:02:43
Wel heb ik later nog een paar NS-personenrijtuigen van Lima gekregen, maar die waren niet echt een succes op de baan. Liepen vaak uit de rails.

Dat doen die oude lima rijtuigen niet alleen op märklin-rails weet ik zo uit ervaring. Compleet met plastieke wielen en zeer licht in gewicht kan je dat niet altijd een succes noemen :)

Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 30 januari 2018, 20:02:43
Maar dit geheel of topic.

Valt wel mee... Hier is niet heel vaak iets off-topic  :D
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Het wakend moderator oog constateert een aantal bijdragen als: :offtopic:

vr.gr.
Jurrien
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Wat ik maar niet begrijp als je voor iets nieuws kiest laten we zegen de badkamer dan laat je toch ook niet het oude bad zitten.
Je geeft een kleine 6 a 700 euro uit voor een CS3 dan ga je toch ook voor een nieuwe booster en neem je afscheid van de oude zooi.
Waar wat ik mee meer afvraag waar rij je mee dat je een booster nodig hebt een 60101 leverd 100va daar kunnen wel een paar treintjes op laten lopen.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Hoi
In het totaal rijden bij mij zo'n 15 treinen, liggen er plm 40 wissels en 20 seinen.
De baan heb ik via 3 boosters in drie secties gedeeld, waarop alle in die sectie aanwezige wissels en seinen op aangesloten zijn.
Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Citaat van: josje40 op zaterdag 27 januari 2018, 07:07:27
Al met al kan ik de oude boosters 6015 en 6017 NIET gebruiken in combinatie met de nieuwe CS 3 plus.
Het is jammer maar niet onoverkomelijk. Met de aanschaf van CS 3 plus en de nieuwe boosters sta ik wel weer vooraan.
De CS 2 heb ik nog niet zo lang, maar de boosters en aanverwante artikelen  heb ik misschien al wel 20 jaar .
Iedereen bedankt voor de reactie.
Gr.     Jos

Beste Jos,

Begrijp ik goed uit je reactie (zie citaat) dat je naast de CS3 plus ook nog een CS2 hebt. De 6017 kan je dan toch gewoon koppelen aan de CS2, want de aansluiting hiervoor zit onderaan. De CS2 kan je weer koppelen aan je CS3 plus. Zoals ook blijkt uit een plaatje van Dick (Brund 55).

Citaat van: brund55 op donderdag 25 januari 2018, 16:58:29
Ik zie geen 6017 in de mogelijke aansluitingen staan. Heeft te maken met het verschil in eigenschappen. Is vast wel ergens op internet te vinden.


Ik weet niet of dit lekker gaat werken in jouw situatie omdat je met je boosters ook de rails voedt en tevens de wissels en seinen. Via dit forum heb ik wel eens gelezen dat je mfx treinen zich dan telkens gaan aanmelden als zij uit een sectie komen die gevoed worden door een booster 6017/6015 en vervolgens in een andere sectie die rechtstreeks door de CS2 of een booster 60174 worden gevoed. Zelf gebruik ik een aantal boosters 6017 voor de voeding van de wissels en seinen en de boosters 60174 en CS2 voor de voeding van de rails. Hiervoor heb ik dan aparte ringleidingen gemaakt. De massa mag overigens dan gewoon met elkaar verbonden zijn. De rode draden uiteraard niet.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Dat aanmelden kan je eventueel nog voorkomen door er een TAMS MFX printje tussen te hangen. Kost een paar tientjes en die gooit de MFX terugmelding over de boosterscheiding heen.
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Hoi
De CS 2 heb ik eruit gedaan.  De boosters 6015 en 6017 heb ik ook af geserveerd.
Ik werk alleen met de CS  3 en de bij behorende boosters.
En de baan heb ik in 4 secties verdeeld. Elk deel gevoed door een booster.
Ik ben nog niet aan rijden toegekomen, dus ik kan nog niet zeggen of de locs met een mfx decoder zich steeds opnieuw aanmelden bij het inrijden van een nieuwe sectie. Ben benieuwd.
Gr.     Jos
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Dag Jos,

Je maakt me wel heel nieuwsgierig naar je  baanplan en de opstelling van de CS3/Boosters/trafo's.
Of ben ik dan iets te brutaal?
vr.gr.
Niek
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Beste Niek
Voor foto's van mijn baan ga naar www.bakkerijverkerk.nl en scroll naar beneden naar "mijn hobby".
Op de foto's staat wel voor het merendeel scenery op.
Groeten    Jos
P.s. Kom maar eens kijken
Re: CS 3 plus booster 6017 kabel
Dag Jos,

Heel aardig van je!
Heel veel succes met alles!
vr.gr.
Niek