Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Amsterdam, mijn baan in opbouw

Gestart door Redwhite maandag 06 april 2020, 21:17:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Ik heb op dit moment de s88 link compleet verwijderd uit de cs3. Hij springt niet meer meteen op zwart maar geeft eerst de melding dat er een overbelasting is op gfp3-1 kanaal 1 en springt daarna op zwart
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
 @citaat

En verder niets aangesloten behalve de voeding?

Overigens heb je verder niets aan mij, ik heb geen CS......, maar ik stel wel eens de goede vragen....

Groet, Anne W
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Je stelt inderdaad de goede vragen. Ik heb niets meer aangekoppeld. Heb zelfs in het seinplan alle wissels verwijderd en de secties (die nu allemaal rood waren, omdat er niets meer gekoppeld is).
De melding blijft hetzelfde.
Sta op het punt om morgen alle railzen nog eens stuk voor stuk na te lopen. Desnoods alle geknipte railzen een voor een te verwijderen in de hoop dat ik dan zo achter het probleem kom.

Zag trouwens dat ik opeens een 2e pagina heb in dit topic.  :)
Niet dat dit nou mijn bedoeling was maar het blijft toch leuk om te zien. Lichtpuntje in de huidige crisis van de baan
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Ik weet niet of dit advies al is gegeven.
Zoals ik uit je verhaal opmaak ben je redelijk nieuw in de wereld van bezetmelders,  stopsecties enz.
Dan is het misschien handig om eerst een klein testovaal te maken met een uitwijkspoor.
Als je dat goed aan de praat hebt, kun je uitbreiden.
Enne, heb je je al eens verdiept in de diodetruck?
En ik mis het dremelen van de rails.
Daar heb ik in het verleden al eens wat vragen over gesteld. Ik zie overigens dat Photobuket mijn foto heeft weggehaald.
Massa-detectie bij C-rails
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Toch moet het of een foutieve aansluiting zijn, of is je aangepaste rails de boosdoener.

Vraag een mede hobbyist die bij jou in de buurt woont je te helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Als er behalve de voeding niets meer aan het CS is aangesloten dan kan er geen externe oorzaak meer zijn lijkt mij en zit er wat fout in het CS, tenzij de voeding het niet meed goed doet, maar dat alles zit buiten mijn kennisveld, het advies van Peter de Geluidsman is goed.

Groet, Anne W
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Citaat van: Redwhite op woensdag 22 april 2020, 22:27:21
Ik heb op dit moment de s88 link compleet verwijderd uit de cs3. Hij springt niet meer meteen op zwart maar geeft eerst de melding dat er een overbelasting is op gfp3-1 kanaal 1 en springt daarna op zwart
Die melding betekent dat je een kortsluiting hebt.

Citaat van: joske3 op donderdag 23 april 2020, 00:08:21
Zoals ik uit je verhaal opmaak ben je redelijk nieuw in de wereld van bezetmelders,  stopsecties enz.
Dan is het misschien handig om eerst een klein testovaal te maken met een uitwijkspoor.
...
En ik mis het dremelen van de rails.
Beginnen met het schaduwstation kan natuurlijk ook. Speciaal een ovaaltje optuigen hoeft natuurlijk niet.

I.p.v. dremelen kun je ook de plastic raillasjes gebruiken van o.a. Fleischmann. Maar dat is handiger met K-rails dan met C-rails.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 23 april 2020, 16:04:01I.p.v. dremelen kun je ook de plastic raillasjes gebruiken van o.a. Fleischmann. Maar dat is handiger met K-rails dan met C-rails.
Ik heb de foto uit de link even hierbij gezet. Het plaatsen van de plastic raillasjes gebruiken van o.a. Fleischmann, gaat niet lukken en is ook niet nodig. Zelf heb ik wel van elke contactrail 1mm afgehaald. En daarna met een vijltje de braampjes wegvijlen. Wordt ook wel bijvijlen genoemd :) :)
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
De discussie dwaalt wat af, dat helpt niet echt. Het ging over kortsluiting. Dat dremelen is om foute bezetmeldingen te voorkomen, da's wat anders.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Citaat van: joske3 op donderdag 23 april 2020, 18:30:46
Ik heb de foto uit de link even hierbij gezet. Het plaatsen van de plastic raillasjes gebruiken van o.a. Fleischmann, gaat niet lukken en is ook niet nodig.

Daarom schreef ik ook

Citaat van: basjuh1981 op donderdag 23 april 2020, 16:04:01
Maar dat is handiger met K-rails dan met C-rails.
;)
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb inmiddels alle secties uit de baan verwijderd en zelfs de digitale wissels. Kortsluiting blijft bestaan dus er moet ergens een foutieve rail tussenzitten die de bewuste kortsluiting veroorzaakt. Dit is de enige optie die nog overblijft. Heb nl zelfs de cs3 compleet afgekoppeld en de mobile station aangesloten en de kortsluiting blijft.
Morgen weer verder om een voor een alle andere opties uit te sluiten. Het is een tijdrovende en frustrerende bezigheid maar liever nu dan later.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Inderdaad een vervelend klusje, sterkte en succes!
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Meet je de rails door met een multimeter?
Als de rails geknipt is mag er geen doorgang zijn tussen de rails onderling en de middencontacten.
Vervolgens aan beide zijden een rails er aan vast (met isolatiestukjes) en weer meten.
Spanning erop en rijden. Kijken of de bezetmelder gezien wordt enz.
Blijft mijn advies: klein beginnen en begrijpen wat er gebeurd.
2 weken geleden ben je, dacht ik, gestart met dit topic!
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Citaat van: joske3 op vrijdag 24 april 2020, 13:53:02
Meet je de rails door met een multimeter?
Als de rails geknipt is mag er geen doorgang zijn tussen de rails onderling en de middencontacten.
Vervolgens aan beide zijden een rails er aan vast (met isolatiestukjes) en weer meten.
Spanning erop en rijden. Kijken of de bezetmelder gezien wordt enz.
Blijft mijn advies: klein beginnen en begrijpen wat er gebeurd.
2 weken geleden ben je, dacht ik, gestart met dit topic!

De bedoeling van dit topic was om de vorderingen aan mijn baan te laten zien en als ik tegen problemen aan zou lopen om advies te vragen aan jullie die waarschijnlijk tegen dezelfde problemen zijn aangelopen en me daarom van advies kunnen voorzien om de problemen op te lossen.
Het huidige probleem van de kortsluiting heeft niets te maken met de bezetmelders die ik gemaakt had. Dat probleem had ik in het begin maar is opgelost. Bezetmelder werkte ook.
Daarna pas kwam het nieuwe probleem met de kortsluiting. Nadat ik de terugmelddecoder had afgekoppeld bleef het probleem bestaan, alle bezetmelders er tussenuit gehaald en het probleem bleef, alle digitale wissels er tussenuit gehaald en het probleem af, cs3 afgekoppeld en mobile station aangekoppeld en het probleem bleef.
Zoals je ziet ben ik dus bezig om een voor een de opties na te lopen waarin het probleem kan zitten en ben ik nu dus tot de conclusie gekomen dat het probleem in een gewone rail dient te zitten.
Ik vertel dit ook zodat anderen hier hopelijk in de toekomst ook hun voordeel mee kunnen doen want daar is dit forum toch voor bedoeld; om ervaringen te delen.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Extra op mijn vorige post.
Ik had ook liever gehad dat ik op dit moment verder was met mijn baan maar helaas het is niet zo en ik moet weer een heel aantal stappen terug.
Ik wil hiermee ook aangeven dat ik niet opgeef en stuf blijf doorgaan. Precies zoals ze altijd zeggen: na regen komt zonneschijn.
Hiermee wil ik ook aangeven aan anderen. Geef niet op bij een tegenslag en blijf doorgaan want het zal ook weer omdraaien naar dingen die goed gaan.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
 @citaat

Heel goed, er is een, voorlopig onvindbare, logische reden, heb je de kabel tussen, nu, de MS2, en de baan gecheckt?

Groet, Anne W
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Het beste advies wat ik tot nu toe gelezen heb is dat je alles, maar dan ook alles los koppelt en weer opnieuw begint totdat je de oorzaak hebt gevonden.
Ga er maar vanuit dat je dat in de toekomst ook nog wel een paar keer zult moeten doen.
Dat is mij ook overkomen.
Om je een voorbeeld te geven, ik heb een gedeelte van mijn baan met K-rails.
Aan de uiteinden zitten onder de spoorstaven lipjes van de middenrail.
Bij een van railzen waren de lipjes omhoog gebogen en raakten de spoorstaven.
Voordat je daar achter bent... 

Als ik het het goed gelezen heb woon je in Amsterdam en ik woon in Hoofddorp dus dat kan redelijk bij elkaar in de buurt zijn.
Maar, voordat ik eventueel bij je langskom wil ik eerst je ervaringen afwachten met het ontkoppelen en weer aankoppelen.

Citaat van: Redwhite op vrijdag 24 april 2020, 19:49:19
Geef niet op bij een tegenslag en blijf doorgaan want het zal ook weer omdraaien naar dingen die goed gaan.

That's the spirit
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Het is een tijdje stil geweest voor mij op het forum maar niet met mijn baan.

Nadat ik de hele baan heb afgebroken om stukje voor stukje de rails te controleren heb ik uiteindelijk het probleem gevonden van de defecte rail.
Heb in de tussentijd wat lopen aankloten om de cs3 beter te leren kennen en dan vooral het stuk van de gebeurtenissen.

Ben nu weer begonnen met de opbouw van de baan.
Onderste deel is klaar, bezetmelders zijn allemaal getest en werken stuk voor stuk. Gebeurtenis in cs3 aangemaakt, getest en werkt ook naar tevredenheid.
Voor de liefhebbers heb ik enkele foto's bijgevoegd.
Nu weer verder met het zichtbare gedeelte en verder met testen.
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Citaat van: Redwhite op dinsdag 05 mei 2020, 22:05:09
Nadat ik de hele baan heb afgebroken om stukje voor stukje de rails te controleren heb ik uiteindelijk het probleem gevonden van de defecte rail.

En? wat mankeerde er aan de rails?
Re: Amsterdam, mijn baan in opbouw
Citaat van: Trainhenk op woensdag 06 mei 2020, 20:04:40
Citaat van: Redwhite op dinsdag 05 mei 2020, 22:05:09
Nadat ik de hele baan heb afgebroken om stukje voor stukje de rails te controleren heb ik uiteindelijk het probleem gevonden van de defecte rail.

En? wat mankeerde er aan de rails?

Er bleek een lipje verbogen te zijn van 1 rail en die veroorzaakte de kortsluiting.