Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder

Gestart door Carel Richters dinsdag 23 januari 2018, 13:36:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hallo allemaal,
Na mij enige tijd niet meer met mijn hobby te hebben bezig gehouden (reden, waarom ik nu als nieuw lid te boek sta, maar in feite maak ik al jaren gebruik van dit forum), heb ik kort geleden de draad weer opgepakt. De reden van het onderbreken was, dat ik herhaaldelijk problemen heb gehad met daaischijven, zowel van Marklin als Roco. Omdat ik steeds de scenery voor de reparatie moest afbreken ging na drie keer de lol er wel een beetje af, zeker als dezelfde problemen telkens weer terugkeren. Maar goed toch weer opnieuw begonnen met een Roco draaischijf en/of Littfinsky TT-DEC-R decoder, die nog steeds niet werken, waarbij beide firma's elkaar de problemen in de schoenen schuiven. Voor mij dus een onoplosbaar probleem.
Desalniettemin toch de draad maar weer opgepakt, waarbij ik onmiddellijk werd geconfronteerd met een Marklin trafo, die zich zelf opblies evenals de daaraan aangesloten Digikeys booster (oude model) plus een DR4018 decoder van Digikeys. De oorzaak is mij een raadsel. Er reed op dat moment een loc met handbesturing, omdat ik alle contacten en vuile rails aan het nalopen was. De centrale (Ecos) vloog er niet uit en gaf dus geen kortsluiting aan. Omdat ik de Marklin trafo hoorde tikken was het mij duidelijk, dat daar een probleem zat. Dus de stroom uitgezet en inderdaad , als ik de trafo los op de stroom aansloot bleef hij tikken en gaf geen 16V spanning meer af en ook de achter liggende booster had de geest gegeven.

Ben me eerst gaan oriënteren op een vervangende booster. Stuitte daarbij op de DR5030 van Digikeys, maar in de handleiding werd enerzijds gezegd, dat deze booster niet geschikt was voor een drie rail systeem met common ground en anderzijds, als je dat toch probeerde niet alleen de middenleider, maar ook de beide rails geïsoleerd moeten worden plus op de overgang zo'n wipper over de middenleider, waar elke trein op stopt. Iets wat ik niet zag zitten. Zeker ook, omdat ik dan weer alle scenery zou moeten afbreken om erbij te kunnen (ik werk met K rails en heb deze netjes geballast). Daarnaast staan de boosters van Marklin en ESU mij niet aan qua prijs. Dus toch nadrukkelijk op eigen risico, zoals de dealer mij meedeelde, de DR5030 maar aangeschaft onder de uitdrukkelijke voorwaarde van mij, dat ik hem mocht teruggeven, als de decoder van een oudere proefloc zou zijn opgeblazen. De Dr5030 aangesloten, waarbij het groene ledje onmiddellijk ging branden, toen ik de centrale op go zette. Hij gaf dus aan, dat alles in orde was. De oude loc ingezet, deze liep als een zonnetje en op de overgangen naar een andere booster gebeurde er niets. Hij reed gewoon verder zonder hikken en geen van de boosters en/of de centrale sloeg op tilt. Ik heb niets aan de booster veranderd, gewoon op de fabrieksinstellingen laten staan. Ik begrijp alle kwaarschuwingen niet, want hij werkt, zoals ik hoopte, dat hij zou werken en dat voor een prijs van ruim 89 Euro inclusief een trafo. Ik vind het een mooi stuk werk van Digikeys, waar ik mijn pet voor afneem. Zou de waarschuwing bedoeld zijn als indekken tegen Marklin, omdat deze het gebruik van eigen onderdelen eist ivm de garantie?

Als iemand nog een idee heef, wat ik met de Roco draaischijf en Littfinsky decoder kan doen houd ik mij aanbevolen.

Mvrgr
Carel

Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Citaat van: Carel Richters op dinsdag 23 januari 2018, 13:36:36

Ben me eerst gaan oriënteren op een vervangende booster. Stuitte daarbij op de DR5030 van Digikeys, maar in de handleiding werd enerzijds gezegd, dat deze booster niet geschikt was voor een drie rail systeem met common ground.

Ik begrijp alle waarschuwingen niet, want hij werkt, zoals ik hoopte, dat hij zou werken en dat voor een prijs van ruim 89 Euro inclusief een trafo. Ik vind het een mooi stuk werk van Digikeys, waar ik mijn pet voor afneem. Zou de waarschuwing bedoeld zijn als indekken tegen Marklin, omdat deze het gebruik van eigen onderdelen eist ivm de garantie?


De waarschuwing is bedoeld voor rijders met een common ground systeem (2rail of 3rail), de DR booster heeft een H4 versterker en dat bijt elkaar als je geen voorzorg maatregelen neemt. Dat het bij jou goed gaat komt omdat jouw Ecos ook een H4 versterker heeft.

Over Marklin en het eisen van het toepassen van eigen onderdelen i.v.m. garantie: dat is een hardnekkig fabeltje.

Gr, Ben.
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hallo Ben,
Bedankt voor de info. Was mij net bekend en wordt ook niet in de handleiding van de Booster vermeld.

Mvrgr
Carel
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Zolang je de trafo van je DR5030 DR5010 of DR5020 alleen gebruikt om de booster te voeden, en verder ook niet met andere leidingen verbindt, gaat het goed.  Prima booster verder.

Dit gebeurt er als je de input-massa verbindt aan de uitgang-massa :

https://4.bp.blogspot.com/-NvAKeubxI54/WLdDsZ0Dt8I/AAAAAAAAsZc/BCacSnXb98gl57YnjIY_O5jPLlLBtdHYACLcB/s1600/20170124_202947.jpg
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Citaat van: Carel Richters op dinsdag 23 januari 2018, 22:37:17

Was mij net bekend en wordt ook niet in de handleiding van de Booster vermeld.


Carel, misschien praten wij over verschillende typen boosters? Ik ken de 5010 en 5020. De 5030 heb ik nog nooit van gehoord maar ik weet niet alles. In de 5033 staat dit aangegeven:

De DR5033 is een 3-Ampere, H-brug DCC booster met meerdere aansluitmogelijkheden op een al beschikbare digitale centrale.
...........
De booster kan op verschillende systemen aangesloten worden. Zo beschikt de DR5033 over CDE (Lenz?), B-BUS?, L.NET-T (Intellibox?) en Railsniffer (PIKO? Digi1, EcOS? etc.) ingangen.

Gr, Ben.
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hallo Ben,
Neen, we praten niet over verschillende systemen, gewoon een type fout. Nogmaals, die H brug was mij niet bekend en kon ik ook in de handleiding niet ontdekken, noch in die van de ecos. Trouwens mijn technische kennis is onvoldoende om de betekenis ervan te begrijpen. Maar van een auto begrijp ik ook niet alles, maar ik kan er wel mee rijden. Zo gaat het hiermee ook. De booster functioneert goed en daar gaat het mij om. Bovendien vergeleken met andere boosters is hij goedkoop en veel flexibeler. Ik ben wel benieuwd hoe lang hij mee gaat. De Dr4018 is ook goedkoop, flexibel en biedt veel meer mogelijkheden, dan andere decoders. Maar op den duur is het afbreukrisico groot. Goedkoop en duurzaamheid gaan niet altijd samen. Maar dan nog: vanwege de lage prijs en het grote aantal mogelijkheden is vervanging waarschijnlijk voordeliger dan het aanschaffen van duurdere en duurzamer decoders met beperkter mogelijkheden.

Op de andere vraag naar de problemen met Roco draaischijf en Littfinsky TT-DEC-R decoder heb ik nog geen reactie gehad. Is er niemand, die hier iets vanaf weet?

Mvrgr
Carel
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Carel

Als je niet beschrijft wat et probleem is, wordt het moeilijk reageren: "die nog steeds niet werken" lan vanalles betekenen.
Werkt de draaischijf analoog wel ?

Cees
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hallo toffe gast,
Het beschrijven van het probleem is juist de moeilijkheid, omdat twee partijen , Roco en Littfinsky, beiden zeggen, dat hun product goed werkt, maar in combinatie bij mij werkt het niet. Ik heb de Roco schijf enkele jaren geleden omgebouwd voor het drie railsysteem en tot voor een jaar heeft die combinatie goed gefunctioneerd. Toen hield het plotseling op. In eerste instantie bleek een draad van de stroomvoorziening losgeschoten te zijn. Een kleinigheid, die snel verholpen was, maar die niet leidde tot een goed werkende draaischijf. Vervolgens heeft mijn winkelier de Roco draaischijf naar de digitale Spoorkraam opgestuurd, die de draaischijf na enige tijd terugstuurde met de mededeling, dat deze in orde was. Hetzelfde is gebeurd met de decoder, die naar Littfinsky werd opgestuurd en na een half jaar terugkwam met de mededeling, dat er niets aan mankeerde. Ten einde raad heb ik een nieuwe decoder aangeschaft. Toen functioneerde het geheel ongeveer 5 minuten goed, waarna het weer afgelopen was. Ook de tweede decoder opgestuurd naar Littfinsky, die wederom zei, dat deze goed was. Omdat de draaischijf is omgebouwd voor wisselstroom kan ik de werking met de draaiknop niet meer nagaan. Wel kan ik de draaischijf via de centrale en decoder in beweging zetten, maar hij stopt niet op een railaansluiting. ik kan hem dus ook niet programmeren. Wat is nu de oorzaak?
Ik weet het niet en als beiden naar elkaar wijzen, word ik er niet uit wijs.

Mvrgr
Carel
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Carel,

Vreemd: in mijn beleving heeft ombouw naar 3-rail geen invloed op het aansturen van de draaischijfmotor. Dat heeft immers alleen maar effect op de voeding (rijspanning) van de rails op de burg. De brug behoort gewoon met de originele schakelaar/stuurunit analoog bediend te kunnen worden.
Wanneer vervolgens de brug wel in beweging komt via centrale én decoder maar niet stopt bij een railaansluiting én en decoder niet geprogrammeerd kan worden dan resten twee opties:
a. onjuiste aansluiting tussen decoder en draaischijf
b. onderdeel van decoder kapot.

Tot slot: wanneer je enige tijd op dit forum vertoeft wordt jij ook van zelf een toffe gast.

Cees
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Carel,

Welke draaischijf heb je precies? De TT-Dec-R is alleen geschikt voor Roco-draaischijf 42615. 

Zie  https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:produkte#draaischijf-decoder

Heb je de decoder ook zo geprogrammeerd?  https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:tt-dec-r

Mvg

Erik
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hallo Ben en Eric,
Ik heb indertijd een 42615 besteld, maar kreeg een 42617 geleverd. Er werd bij vermeld, dat de 42615 bestond uit 2 varianten: een oude en nieuwe. De oude variant had nummer 42616 gekregen en de nieuwe 42617. De 42617 komt ook overeen met de bijgevoegde handleiding t.b.v.de omhouw naar wiselspanning nieuwe variant en de ombouw handleiding van de TT-DEC-R decoder. De combinatie heeft ook een jaar goed gefunctioneerd. Toen was de TT-DEC-R decoder plotseling niet meer programmeerbaar na een kortsluiting als gevolg van een niet goed doorgereden loc. Volgens de reparateur was een stroomdraad losgeschoten (lijkt mij onmogelijk na een kortsluiting). ik heb toen ter plaatse gecontroleerd of de combinatie weer werkte, wat niet het geval was. De draaischijf en decoder zijn toen beiden opgestuurd om te laten nakijken. Beiden kwamen na de nodige tijd terug met het bericht, dat zij allebei in orde waren. De draaischijf draaide wel en stopte toen nog bij elke railaansluiting, maar de ndecoder was niet programmeerbaar. Ten einde raad een nieuwe decoder aangeschaft. Het resultaat bleef hetzelfde: niet programmeerbaar. Weer opgestuurd naar Littfinsky. Na een half jaar terug gekregen met de mededeling, dat er niets aan de decoder mankeerde. Weer geprobeerd, maar nu stopte de draaischijf in het geheel niet meer, alleen met de stoptoets van de centrale. Peter Littfinsky gebeld, die mij verzekerde, dat er niets met de decoder aan de hand was, maar dat als de draaischijf niet stopte het moest liggen aan versleten contactpuntjes van de centrale. Na een jaar niet intensief gebruik plus een onderzoek, waarvan de uitkomst was, dat de draaischijf in orde was, lijkt mij dat haast uitgesloten, maar alles is mogelijk natuurlijk.

Ik ben niet technisch genoeg om na te gaan, wie er gelijk heeft. Als er iemand is, die dat wel kan en bereid is om dit na te gaan, zou ik diegene zeer dankbaar zijn. Ik ben vanzelfsprekend bereid om met draaischijf en decoder naar die persoon te komen.

Mvrgr
Carel

Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Carel.

Is de decoder voor het digitale schakelsignaal rechtstreeks aangesloten op de Ecos of de Digikeys booster ?
Welk protocol gebruik je voor het aansturen van de decoder/draaischijf MM of DCC ?

Cees
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
 Hallo Cees,
De Littfinsky decoder is aangesloten op de Ecos en de draaischijf op een van de oudere Digikeys boosters. De rijstroom van de aansluitingen aan de draaischijf en de  rails van de draaischijf op de nieuwe Digikeys booster.


Mvrgr
Carel
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Carel,

Volgende vragen:
1. wanneer Ecos + decoder ingeschakeld worden branden dan de drie leds ?
2. wanneer de S1 knop van de decoder ingedrukt worden gaan dan de lids knipperen ?
3. is de onderzijde van de draaischijf nog bereikbaar ? zo ja kun je dan de werking van de motor testen met behulp van een 9V batterij direct op de motoraansluitpunten, dus zonder de diodes ?

Wanneer het antwoord op vraag 1 negatief is dan is er maar één optie: decoder kapot.

Cees
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoderppig
Hallo Ben,

Hartelijk dank voor de duidelijke aanwijzingen. Deze leiden maar tot een conclusie de decoder is kapot. Bij het inschakelen van de centrale brandt  bij de nieuwste decoder de groene led niet. Bij de oudste brandt geen enkel ledje.Ik heb de beschrijving nog eens nagelezen maar daar staat niet duidelijk in, dat bij het inschakelen van de centrale alle drie de ledjes moeten branden, alleen, dat bij 1x kort indrukken van S1 het gele ledje moet gaan knipperen.
Al met al, het nazien van deze decoder door de importeur of door de fabrikant heeft geen effect: de decoders zijn en blijven kapot. Goede business voor de heren. Al zal ik geen Littfinsky decoder meer kopen. Wat ik wel ga doen, weet ik niet. Ook met de Marklin draaischijf had ik geen gunstige ervaringen.

Ik denk,  dat ik voorlopig maar even afzie van een draaischijf. Voor mij is het weg gegooid geld.

Nogmaals hartelijk dank ,
Mvrgr
Carel


Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hoi Carel,

Het lijkt me dat men de decoder toch wel getest moet hebben bij de reparatie.  Weet je zeker dat alles goed aangesloten zit?  Je zou eens kunnen proberen de decoder als enige op je centrale aan te sluiten.  Kijk daarbij ook eens of omwisselen van de aansluitingen nog soelaas biedt, sommige decoders zijn namelijk fasegevoelig...

Erik
Re: Digikeys DR 5030 plus Roco draaischijf met Littfinsky decoder
Hallo Erik,
Aan jouw laatste suggesties had ik ook al gedacht en geprobeerd. Echter zonder resultaat. Bij ompolen draait de schijf niet. Ook bij het aansluiten op alleen de centrale, maar wel op een trafo, blijft de schijf draaien zonder te stoppen op een aansluiting. Als geen van de ledjes branden, zit er geen leven meer in de decoder. Als het groene ledje in het geheel niet brandt en het rode ledje knippert de ene keer en brandt de andere keer bij het inschakelen van de centrale, dan is er met de decoder ook iets aan de hand. Als ik dat wel vaststel en na een "test" wordt gezegd, dat de decoders in orde zijn en bovendien werken ze niet, dan is het toch niet vreemd, dat ik er vraagtekens bij zet.

Ook die tests moest ik betalen. Ik heb er echt geen zin meer in om hier nog een cent in te stoppen.
Ik dank je voor het meedenken, maar wat mij betreft kan het draadje gesloten worden. Ik zie geen mogelijkheden meer.