Hallo allemaal,
Na mij enige tijd niet meer met mijn hobby te hebben bezig gehouden (reden, waarom ik nu als nieuw lid te boek sta, maar in feite maak ik al jaren gebruik van dit forum), heb ik kort geleden de draad weer opgepakt. De reden van het onderbreken was, dat ik herhaaldelijk problemen heb gehad met daaischijven, zowel van Marklin als Roco. Omdat ik steeds de scenery voor de reparatie moest afbreken ging na drie keer de lol er wel een beetje af, zeker als dezelfde problemen telkens weer terugkeren. Maar goed toch weer opnieuw begonnen met een Roco draaischijf en/of Littfinsky TT-DEC-R decoder, die nog steeds niet werken, waarbij beide firma's elkaar de problemen in de schoenen schuiven. Voor mij dus een onoplosbaar probleem.
Desalniettemin toch de draad maar weer opgepakt, waarbij ik onmiddellijk werd geconfronteerd met een Marklin trafo, die zich zelf opblies evenals de daaraan aangesloten Digikeys booster (oude model) plus een DR4018 decoder van Digikeys. De oorzaak is mij een raadsel. Er reed op dat moment een loc met handbesturing, omdat ik alle contacten en vuile rails aan het nalopen was. De centrale (Ecos) vloog er niet uit en gaf dus geen kortsluiting aan. Omdat ik de Marklin trafo hoorde tikken was het mij duidelijk, dat daar een probleem zat. Dus de stroom uitgezet en inderdaad , als ik de trafo los op de stroom aansloot bleef hij tikken en gaf geen 16V spanning meer af en ook de achter liggende booster had de geest gegeven.
Ben me eerst gaan oriënteren op een vervangende booster. Stuitte daarbij op de DR5030 van Digikeys, maar in de handleiding werd enerzijds gezegd, dat deze booster niet geschikt was voor een drie rail systeem met common ground en anderzijds, als je dat toch probeerde niet alleen de middenleider, maar ook de beide rails geïsoleerd moeten worden plus op de overgang zo'n wipper over de middenleider, waar elke trein op stopt. Iets wat ik niet zag zitten. Zeker ook, omdat ik dan weer alle scenery zou moeten afbreken om erbij te kunnen (ik werk met K rails en heb deze netjes geballast). Daarnaast staan de boosters van Marklin en ESU mij niet aan qua prijs. Dus toch nadrukkelijk op eigen risico, zoals de dealer mij meedeelde, de DR5030 maar aangeschaft onder de uitdrukkelijke voorwaarde van mij, dat ik hem mocht teruggeven, als de decoder van een oudere proefloc zou zijn opgeblazen. De Dr5030 aangesloten, waarbij het groene ledje onmiddellijk ging branden, toen ik de centrale op go zette. Hij gaf dus aan, dat alles in orde was. De oude loc ingezet, deze liep als een zonnetje en op de overgangen naar een andere booster gebeurde er niets. Hij reed gewoon verder zonder hikken en geen van de boosters en/of de centrale sloeg op tilt. Ik heb niets aan de booster veranderd, gewoon op de fabrieksinstellingen laten staan. Ik begrijp alle kwaarschuwingen niet, want hij werkt, zoals ik hoopte, dat hij zou werken en dat voor een prijs van ruim 89 Euro inclusief een trafo. Ik vind het een mooi stuk werk van Digikeys, waar ik mijn pet voor afneem. Zou de waarschuwing bedoeld zijn als indekken tegen Marklin, omdat deze het gebruik van eigen onderdelen eist ivm de garantie?
Als iemand nog een idee heef, wat ik met de Roco draaischijf en Littfinsky decoder kan doen houd ik mij aanbevolen.
Mvrgr
Carel