Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ringleiding voor mobile station 2

Gestart door Silco_88 maandag 22 januari 2018, 10:24:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ringleiding voor mobile station 2
Mobile station wordt op de rails aangesloten via de aansluitbox 60113. Ik wil een ringleiding maken voor mijn baan, maar de rode en bruine draad uit de aansluitbox zijn zo dun dat ik me afvraag of de ringleiding wel van installatiedraad gemaakt worden zoals hier vaak het advies luidt.
Kan ik noet beter 0,14mm2 of 0,25mm2 draad gebruiken?
Re: Ringleiding voor mobile station 2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Ringleiding voor mobile station 2
Dunnere ringleiding mag/kan wel aangezien de gleisbox maar max 1,9 ampère levert.
Ik zou gewoon zwarte installatie draad van 1,5mm2 gebruiken omdat dat makkelijker werkt met solderen.
1,5mm2 mag volgens specificatie tot 10ampere belast worden.
Re: Ringleiding voor mobile station 2
Het stukje van de aansluitbox naar de ringleiding is maar kort, dan vallen de verliezen in de dunnere draad wel mee.
De ringleiding zelf is een stuk langer en dan kan je dus beter dikker draad gebruiken zodat de stroom er makkelijker doorheen kan.
Ook is het misschien nu wel het moment om na te denken over de toekomst. Mocht je later nog een andere centrale gaan gebruiken die meer stroom kan leveren is het een kleine moeite om het stukje naar de ringleiding opnieuw te doen met dikker draad. Maar de hele ringleiding zelf hoef je dan niet te vervangen.
Re: Ringleiding voor mobile station 2
Als je 1,5 mm2 gaat gebruiken in een ringleiding  dan is de lengte uiteindelijk bepalend voor het vermogen bij een 25 mtr kan je zelfs wel een 25 ampere er doorheen laten lopen zonder probleem.
0,5 mm2 is in bijna alle gevallen wel genoeg zeker als je een ringleiding hebt.
Re: Ringleiding voor mobile station 2
Dank voor de adviezen. Ik heb inmiddels installatiedraad aangebracht, mede door de toekomst waar ik graag een CS2 of CS3 zou willen. In totaal 5m per kleur gebruikt, dat biedt meer dan genoeg aansluitmogelijkheden voor mijn kleine baan.