Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zwitserland met "grensverkeer"

Gestart door LordSinclair maandag 22 januari 2018, 09:59:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat

En het is nog een model uit de Pola "stal" ook, maar mooie modellen mogen altijd opnieuw uitgebracht worden vind ik.

Groet, Anne W
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Na een lange zomer alleen af en toe roest gereden te hebben heb ik van het weekend de draad waar opgepakt. Een klein onderdeel van het landschap wordt een klein bergje met een tunnel erdoor. Na mijn winterlandschap met XPS, piepschuim en papiermarge gewerkt te hebben wilde ik nu iets anders proberen.

Eerst een stevig houten frame gemaakt en de tunnelportalen gepositioneerd. En daarom een steviger framework gemaakt.
Daarna met hotglue en lange lucifers het landschap de grove vorm gegeven. Dit heb ik vervolgens afgewerkt met horgaas (aluminimum). Waarna ik eerst met gipsverband de eerste laag gips gecreëerd heb. Hierna met gips het landschap meer vorm gegeven. Ik hoop dat het allemaal zo mooi blijft zitten als het nu doet. Want het werkt wel erg fijn zo. Dus wat mij betreft een geslaagde test.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
-SJOERD,
Ik zie, dat jij grote luciferhoutjes gebruikt. Maar hebt jij al eens gedacht aan de zgn. "roerstokjes", die je overal aantreft, waar er bijv. koffie geschonken wordt? Dat heb ik namelijk gebruikt en het gehele landschap op mijn modelbaan is daarvan gemaakt. Samen met een lijmpistool (action) is dat een hele stabiele, stevige oplossing geworden. Horrengaas erover + gipsverbandjes om alles heel goed af te dichten en daarna het gips erop smeren en dan een structuur aanbrengen. Kosten vrijwel niets, omdat die roerhoutjes gratis zijn mee te nemen op plekken, waar je die kunt vinden. (Vragen natuurlijk en dan krijgt je er heel veel mee)

Jouw 'TEST' is daarom ook zeker geslaagd te noemen.
Bravo!
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Erg leuk Sjoerd.   :)  Ga zo door.  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Prachtig dat sneeuwtafreeltje. Erg leuk en mooi.  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: GWS op maandag 12 oktober 2020, 13:40:46
Ik zie, dat jij grote luciferhoutjes gebruikt. Maar hebt jij al eens gedacht aan de zgn. "roerstokjes", die je overal aantreft, waar er bijv. koffie geschonken wordt? Dat heb ik namelijk gebruikt en het gehele landschap op mijn modelbaan is daarvan gemaakt. Samen met een lijmpistool (action) is dat een hele stabiele, stevige oplossing geworden. Horrengaas erover + gipsverbandjes om alles heel goed af te dichten en daarna het gips erop smeren en dan een structuur aanbrengen. Kosten vrijwel niets, omdat die roerhoutjes gratis zijn mee te nemen op plekken, waar je die kunt vinden. (Vragen natuurlijk en dan krijgt je er heel veel mee)

Jouw 'TEST' is daarom ook zeker geslaagd te noemen.
Bravo!

Ik heb bergen roerhoutjes liggen (gewoon gekocht), dat was ook een optie geweest. Maar voordeel van deze lucifers is dat ze aardig langer zijn dan de roerhoutjes en zich ook makkelijk laten breken op lengte.

Citaat van: Tjoekedoris op maandag 12 oktober 2020, 17:51:18
Erg leuk Sjoerd.   :)  Ga zo door.  :thumbup:
Hieronder zie je de voorderingen  :)

Citaat van: marc-lin op dinsdag 13 oktober 2020, 21:16:26
Prachtig dat sneeuwtafreeltje. Erg leuk en mooi.  :thumbup:
Dank je wel! Nooit gedacht dat het misschien de enige sneeuw is die ik deze winter ga zien  :?

Ik ben langzaam verder gegaan met de aankleding van de heuvel/berg. Na schilderen (nee, niet met die spuitbus  >:-D ) en gras nu aan het nadenken over de rest van de aankleding. Ik heb al wel een aantal ideeën.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Voordat de klimmer lamme armen kregen heb ik ze maar gezekerd.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ziet er goed uit mooie berg. Gr henk
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: LordSinclair op woensdag 04 november 2020, 20:45:32
Voordat de klimmer lamme armen kregen heb ik ze maar gezekerd.
Allemaal leuk en aardig, maar wie houd het blauwe touw vast als de klimmer valt? En ook de zekeraar met het rode touw zomaar losjes in een hand vertrouw ik voor geen meter. Dan klim ik liever zonder touw, dan denk ik er tenminste aan dat ik maar beter niet moet vallen.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 05 november 2020, 01:45:44
Allemaal leuk en aardig, maar wie houd het blauwe touw vast als de klimmer valt? En ook de zekeraar met het rode touw zomaar losjes in een hand vertrouw ik voor geen meter. Dan klim ik liever zonder touw, dan denk ik er tenminste aan dat ik maar beter niet moet vallen.
Je klinkt als iemand met verstand van klimmen. Hoe zit het touw van iemand die zelfstandig klimt dan? Niet iedereen wordt altijd vastgehouden beneden.

Ja ik moet nog even kijken hoe de rode iets steviger wordt vastgehouden. Maar de stijfheid en gebrek aan keuze van figuren maakt dit wel lastig ;-)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ik klim af en toe, gewoon voor de lol en op een relatief laag niveau. Soms een klein rotswandje, net als in dit diorama, soms ook langere routes die voor een amateur prima te doen zijn, ergens in de bergen. Helaas is het alweer een tijdje geleden: er zijn geen klimrotsen in Nederland, reizen is tegenwoordig wat lastig en een klimhal trekt me niet, ik wil klimmen in de vrije natuur. Hopelijk kan dat volgend jaar in de zomer weer.

Veilig klimmen kun je alleen leren door het te doen. Je moet er alleen niet aan beginnen zonder een goede instructeur, verder is het niet anders dan veel andere vaardigheden, inclusief modelbouwen. Ik zal een poging doen om het uit te leggen, niet zodat je het kunt, maar zodat je het diorama realistischer kunt maken.


Bij klimmen met touwen draagt iedereen een klimgordel. Dat is een soort harnas waaraan je een touw kunt bevestigen en zonodig om carabiners en allerlei andere spullen aan te hangen. In dit diorama moeten de klimmers met hun klimgordel vastzitten aan een touw dat naar boven gaat, door een stevig, vast punt ("topanker" in klimjargon) loopt en tenslotte weer omlaag gaat. Iemand op de grond (de "zekeraar" in klimjargon) moet dat touw vasthouden voor het geval de klimmer valt, anders stuitert die naar de grond. Da's ongezond, de klimmers lijken me in dit geval al wel hoog genoeg voor wat gebroken botten.

Een essentieel punt is dat een zekeraar het touw nooit vast zal kunnen houden als de klimmer valt. Als het al niet meteen uit z'n hand wordt getrokken door de ruk aan het touw zodra het strak komt te staan, loopt het vrijwel direct zó hard door z'n hand dat hij het touw niet meer kan houden. Hij kan het hooguit proberen, dan krijgt hij een enorme brandwond als beloning.

Stel je nu eens voor dat de klimmer tijdig merkt dat hij zich niet meer veel langer vast kan houden. Hij waarschuwt de zekeraar en die trekt het touw zo strak mogelijk, geen speling meer. De klimmer laat los. De kracht die de zekeraar nu op het touw voelt, is hetzelfde als wanneer hij de klimmer gewoon aan het touw op zou moeten tillen. Veel mensen zouden daar met twee handen al moeite mee hebben, laat staan met één. In de praktijk staat het touw nooit helemaal strak als de klimmer valt. Dat maakt het erger, dat betekent dat hij al snelheid opbouwt voordat zijn gewicht aan het touw begint te trekken waardoor de kracht groter zal zijn op het moment dat de speling uit het touw geraakt. Conclusie? Een zekeraar met het touw gewoon in de hand geeft slechts schijnveiligheid. Daarom klim ik dan liever zónder zekeraar. Of ik klim helemaal niet.

Gelukkig zijn er bepaalde "zekeringstechnieken" uitgevonden. Meestal gebruikt de zekeraar een speciaal "zekeringsapparaat". Dat is iets van metaal dat met een carabiner wordt bevestigd aan de klimgordel. Het touw dat helemaal van boven komt loopt dan eerst door dat zekeringsapparaat en dan pas houdt de zekeraar het losse einde vast. De crux is dat het touw niet soepel door het zekeringsapparaat loopt. Sommige zekeringsapparaten blokkeren helemaal bij een val. Dan hangt de zekeraar gewoon met z'n lichaamsgewicht onderaan het touw met de klimmer aan het andere eind en de klimmer valt maar een klein stukje. Klimtouwen zijn enigszins elastisch (in jargon heet dat een "dynamisch touw"). Het gevolg is dat de klimmer valt totdat er geen speling meer is in het touw, daarna rekt het nog wat verder uit zodat de klimmer niet abrupt stopt met vallen maar geleidelijk. Bij een statisch touw zou de val wél abrupt stoppen. Een vallende klimmer die al wat snelheid heeft opgebouwd zou dan zomaar z'n bekken kunnen breken. Met een dynamisch touw moet je bij een val hooguit oppassen dat je niet tegen de rotswand stuitert. Vallen bij een steile of zelfs overhangende wand is daarom veiliger dan bij een schuine. Bij een wand zoals in dit diorama kun je wel eens een schaafwond oplopen als je pech hebt.

De meeste zekeringsapparaten blokkeren niet, maar gebruiken wrijving om het touw er maar moeizaam doorheen te laten lopen. Voor de klimmer maakt dat niet uit, blokkade of wrijving, voor de zekeraar wel. Als hij het goed doet, komt bij een val door die wrijving een groot deel van de kracht op het lichaam van de zekeraar te staan en hoeft hij het losse einde van het touw nog maar met relatief weinig kracht vast te houden. Dat is maar goed ook, want een zekeraar mag dat touw NOOIT loslaten.

In het verre verleden waren andere zekeringstechnieken gangbaar, zónder zekeringsapparaten. Doorgaans had de zekeraar het touw dan niet zomaar in de hand, maar slaat hij het eerst om z'n lichaam, bijvoorbeeld om z'n rug en dan tussen de benen (oeps!) weer naar voren. Dat levert ook flink wat wrijving op en brengt ook weer een groot deel van de kracht over op het lichaam van de zekeraar in plaats van z'n hand. Het is wél raadzaam om dikke kleding te dragen om brandwonden door de wrijving te voorkomen. Sommigen gebruiken dit soort technieken nog wel, bijvoorbeeld bij lange maar relatief makkelijke routes in de bergen waar je, om gewicht te sparen, alleen een kort klimtouw meeneemt voor lastige passages en verder geen klimmateriaal. Als je de dagen onderweg bent, wil je zo min mogelijk gewicht meenemen. Zelf heb ik dat nooit gedaan; als ik een touw meeneem, gaat er ook een klimgordel en teminste een minimum aan klimmateriaal mee. Bij topropen speelt dit geen rol, alles wat je niet nodig hebt kun je tijdens het klimmen gewoon beneden laten liggen.


Hier is een heel duidelijke video (in het engels, dat wel). Na een 3'44" zie je hoe rustig het er aan toe gaat bij een aangekondigde val. Als de zekeraar niet zit te slapen, is ook een plotselinge val geen enkel probleem. Een paar termen:


rope = touw
toprope climbing = klimmen terwijl het touw door een topanker loopt
to belay = zekeren
belay device = zekeringsapparaat
tube style device, tuber = een bepaald soort zekeringsapparaat
slack = speling





Met jouw figuren en een beetje fantasie lijkt het me best mogelijk een realistisch diorama te maken. Je moet de klimmers en zekeraars een klimgordel geven, dat kan al met een tikkie verf. Het touw moet bij de klimmer aan die gordel vastgeknoopt worden. In werkelijkheid mag dat niet met zomaar een knoop maar op schaal 1:87 zie je toch niet of het precies klopt. De zekeraar moet een tuber of iets dergelijks aan z'n gordel hebben en daar gaat het touw doorheen. De video toont hoe dat er uitziet. Ook nu kun je best wat smokkelen. Zelfs als je het touw gewoon tegen de klimgordel van de zekeraar plakt en er een minuscuul metaalachtig kloddertje verf op doet, lijkt het al wat op een tuber waar een touw doorheen loopt. Eén hand van de zekeraar aan het losse touweinde en het voilá, het is realistisch. Eventueel kun je de zekeraar met de andere hand het touw dat naar boven gaat (naar het topanker) vast laten houden, maar daarvoor is de houding van de zekeraar in jouw diorama niet goed.

Sinds wanneer dit de standaard manier voor topropen is, weet ik niet precies. Als ik het wel heb, worden dynamische klimtouwen sinds ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikt. Daarvóór bestond topropen zoals we dat nu kennen niet. Dat is ook logisch als je bedenkt dat je met een dynamisch touw als klimmer vaak doelbewust je grenzen opzoekt want vallen is toch niet erg; met een statisch touw daarentegen is vallen veel gevaarlijker en iets dat je vooral moet zien te vermijden. Als je een realistisch diorama met klimmers in een ver verleden wilt maken, moet het geen toprope zijn. Klimmen was toen sowieso veel minder populair dan tegenwoordig en het ging meestal om routes in de bergen, niet om een relatief klein rotswandje.

Om te zekeren gebruik ik meestal een tuber. Mijn vaste klimpartner is niet bang om te vallen en dat gebeurt dan ook regelmatig. Hij weet dat ik hem altijd zal houden.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat wauw, dat is mij pas een uitleg. Eens kijken hoe ik dat in de mininatuur praktijk kan brengen met de middelen die ik heb.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat
Ja, het liep wat uit de hand. Toen ik iets begon te typen, ging het vanzelf. En al heb ik dit jaar dan niet kunnen klimmen, door er iets over te vertellen kreeg ik er weer heel veel zin in. Dit was eigenlijk alvast wat voorpret voor, hopelijk, volgend jaar.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Er is wat meer groen gegroeid op de berg. Ook hebben meer wandelaars de paden gevonden.

De klimmers zoeken nog een maatje om het blauw touw te kunnen borgen.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Hele mooie berg geworden!
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Een Alpenlandschap is niet compleet zonder een paar alpenhoornblazers. De muzikanten had ik al even in huis maar de levering van de muziekonderdelen duurde iets langer.




Een sd kaart met de muziek, een mini mp3 speler, een luidsprekertje, een voedingsbron en 2 muzikanten zijn voldoende voor dit resultaat:



Nu nog allemaal mooi wegwerken op de eerder geplaatste berg.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
-SJOERD,
Werkelijk een perfect stukje samenstelling in jouw "Alpenlandschap"! Mooi geluid. Klinkt heel anders dan dat ik het mij had voorgesteld. Ook weer zo'n detail wat de aandacht zal gaan trekken.  :thumbup: :-)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Dat klinkt verdacht goed, die hoornspelers. Altijd een leuke toevoeging zoiets  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Gisteren stond de postbode op de stoep met een nieuwe aanwinst voor het wagenpak van mijn spoorbaan. Een mooie stuurstand om de stam compleet te maken. Wat ik niet wist, maar wel heel leuk werkt, is de automatische schakelende verlichting a.d.h.v. de rijrichting. Ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe het precies werkt maar op een analoge baan werkt het ook.

Nu nog even de rest van de verlichting inbouwen anders zitten de reizigers deze donkere dagen nogal in het donker.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ik zie tot heden een leuke en mooie treinbaan ontstaan met een fijne zwitserse touch!
Ik ben heel benieuwd hoe de baan verder gebouwd gaat worden.

Veel succes!

mvg Hans
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Interieurs voor wagons printen die nog geen interieur hadden. Maakt de wagons gelijk een stuk completer. Hier waren een restauratie rijtuig en een 1e klas rijtuig aan de beurt.

De verlichting had ik al ingebouwd met een ledstrip.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Dat ziet er meteen stukken beter uit Sjoerd de rijtuigen met het geprinte interieur. :)
Mooi hoor.

Groet Michel
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Netjes Sjoerd, dat zet wel het puntje op de i.

Zelf heb ik nog een aantal metalen plan E van de NS hier zit ook geen interieur in, ooit zal er hier ook wel een 3D printer komen en dan ga ik zeker proberen om ze erin te maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat @citaat
Nu nog een paar (p)reizigers erbij en en het plaatje is compleet  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: LordSinclair op dinsdag 15 december 2020, 08:32:06
Ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe het precies werkt maar op een analoge baan werkt het ook.

Ik heb met een andere wagon uitgevogeld dat er een "wip" op de as van de wielen zit. Rijdt de wagon de ene kant op, is komt de "wip" tegen een contact aan en bij de andere kant op tegen een ander contact.
Als je de wagon heel voorzichtig laat rollen zit er ook een "dood" moment in.

Meine
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 :) Sjoerd, erg leuk om op deze wijze interieurs zelf te kunnen printen, het verrijkt de hobby. :thumbup:
Is het al mogelijk om ook meerdere kleuren tegelijk te printen zodat je een motief in een andere kleur kan maken?
Of is de techniek nog niet zo ver?

Dirk-Jan
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: Meine op zaterdag 16 januari 2021, 11:50:57
Ik heb met een andere wagon uitgevogeld dat er een "wip" op de as van de wielen zit. Rijdt de wagon de ene kant op, is komt de "wip" tegen een contact aan en bij de andere kant op tegen een ander contact.
Er lijkt inderdaad een soort schakelaar aan 1 van de assen te zitten, slim bedacht, verklaard ook gelijk het wisselen af en toe.

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 16 januari 2021, 13:17:59
Is het al mogelijk om ook meerdere kleuren tegelijk te printen zodat je een motief in een andere kleur kan maken?
Of is de techniek nog niet zo ver?
Het is zeker leuk, en het is ook zeker mogelijk, maar dan moet je wat dieper in de buidel tasten. Ik heb zelf een budget instapmodel gekocht (Ender 3 voor €115), die kan maar 1 kleur tegelijk aan, dat wil zeggen als je niet tijdens de print de hele tijd van rol plastic wil wisselen. Maar je hebt printers met meerdere koppen waar je elke kop een andere kleur plastic kan laten printen.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Zeer leuke scenery hier B)
Ik hoop ook ooit zo netjes te kunnen afwerken.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: LordSinclair op dinsdag 15 december 2020, 08:32:06
is de automatische schakelende verlichting a.d.h.v. de rijrichting.
Wil je het echt weten? Meine was me voor. Hij heeft het zelf uitgevogeld.
Maar het is ook gedocumenteerd (en waarschijnlijk ook gepatenteerd)
Het Roco systeem daarvoor is beter doordacht dan dat van Lima, want werkt ook op 3-rail,
en dat van Lima werkt alleen bij 2-rail.

Mooi dat je die interieurs zelf kunt maken. Dat is toch een vak apart.
Ik mocht willen dat ik het kon.

Als programmeur had ik vroeger zoiets van: er komt wel een keer een oplossing voor, maar niet nu, en niet door mij.
De ideeën beperkten zich tot vector manipulaties van 1D->2D->pseudo-3D.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Met die sneeuwval hier in Nederland gaat werk langzaam maar gestaagd verder. Het is vooral zo wit door het materiaal. Het moet zomers worden uiteindelijk. Houten funderingen voor toekomstige woningen, bekabeling voor de verlichting alvast getrokken. Ook zijn al enkele lantaarnpalen geplaatst.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Leuk als je op facebook een foto voorgeschoteld krijgt als suggestie waar precies de treinsamenstelling op staat waar je zelf ook mee rond rijdt.

De originele tekst bij de foto:
Citeer
Am 12. Juni 2021 fuhr der Erlebniszug San Gottardo mit der Ae 6/6 11411 "Zug" von Erstfeld nach Bodio und zurück. Hier konnte der Zug wenige Minuten nach der Abfahrt in Erstfeld mit der Kirche von Silenen aufgenommen werden. Vorteilhaft für den Bildaufbau war die in der Schweiz unübliche Wahl des rechten Geleises.
Silenen, 21.06.2021
Credits voor de foto: Peter Bertschi

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Prachtige foto en dito treinsamenstelling :thumbup:. Zou zo in mijn speciale Ae 6/6 topic kunnen :).

Groeten,
Wico
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Nog updates te melden?

mvg Hans
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ja, dit station is oorspronkelijk van Pola/Quick, nr 650. Dus uit zeg 1967/68. Faller heeft Pola overgenomen, en Pola had Quick overgenomen.

Het model lijkt goed op het origineel (zelfs het kruisdak), zoals je in de wikipedia kunt zien, en met foto. Het originele hout is donkerder dan het plastic model in de bouwdoos, maar zo te zien is dat model al aardig bijgewerkt. Deze foto is ook informatief (klik hier), omdat het een andere kant toont van het huidige station.

Het model staat b.v. in de Pola (Quick) catalogus van 1967, compleet met de vermelding dat het om een station gaat aan de lijn van Visp naar Zermatt (dus smalspoor).
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: pinkf op vrijdag 22 oktober 2021, 21:38:48
Nog updates te melden?

mvg Hans
Hoi Hans,

Leuk dat je het vraagt, in de zomerperiode is er niet veel aan de baan gebeurd. Ik ben wel bezig geweest met wat verlichting aanbrengen (en aansluiten) en wat meer landschap. In de bijlage wat fotootjes van het donkere landschap.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Da's mooi, da's heel mooi!
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Dat laatste fototje is een hele mooie, veruit mijn favoriet.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Gisteravond nog een fotootje geschoten. Ik had via een marktplaats website een mooie Zwitserse Postbus gevonden die betaalbaar was. Ook ging de bus erg makkelijk open waarna ik mijn plan van de verlichting kon uitvoeren.

Er zitten in totaal 6 ledjes in de bus weggewerkt. Ben blij met het resultaat.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Mooi gedaan Sjoerd. :thumbup:
Zowel de koplampen als de interieur verlichting branden zeer mooi en het is meteen sfeer verhogend.
Zal mij er ook eens in gaan verdiepen om verlichting in mijn Zwitserse bussen te maken zeker nu ik jouw mooie resultaat zie.

Groet Michel
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
-Sjoerd,
Erg mooi gedaan! Mag best wel trots zijn op jouw 'toeringcar-verlichting'! Het zal zeker een 'trekpleister' zijn bij het aanschouwen van jouw modelbaan!
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat Bedankt, jouw lampjes mogen er anders ook wel wezen! Heeft altijd iets magisch al die lampjes als het donker is.

Dit weekend is de 3d printer (en 3d ontwerper) druk geweest om het wachten op de trein wat comfortabeler te maken.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
En om persoonlijk letsel te voorkomen als de wachtende te ver achteruit deinzen bij een voorbij razende trein, ook maar hekjes op maat geprint. De hekjes kunnen mooi op het hout geklemd worden.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 B) Mooi printwerk, hekjes en bankjes zien er goed uit. :thumbup:
Erg leuk dat je dat allemaal zelf kunt maken. :)
En wel zo prettig dat hekje voor je Preiserreizigers, veiligheid voor alles. O:-D

Dirk-Jan
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Klinkt raar deze tijd van het jaar, maar een aantal mensen hebben hun tentje opgezet op een net geopende camping. Even proefkamperen of alles wel goed op elkaar afgestemd is.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
-SJOERD,
Een heel leuk idee om dit onderwerp op een modelbaan te gaan zetten. Vooral de kleuren maken het opvallend. Jammer, dat het maar om een paar 'modellen' gaat. Maar de creativiteit is er en de aankleding van het kanpeerterrein zal nog wel volgen.
Suk6 en ga door! :thumbup: :-)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Wat een heerlijk sfeertje op deze baan :thumbup:
groetjes Eeg
Re: Zwitserland met "grensverkeer"

Deze tijd van het jaar moet je toch warm kunnen blijven bij je tent. Aan het experimenteren met vuur!
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Experiment geslaagd Sjoerd, een beetje warmte in deze kouden dagen kan geen kwaad  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De campinggangers beginnen zich langzaam thuis te voelen op de camping. De eerste foto is de uiteindelijke locatie van de camping. De andere foto's zijn details (tot nu toe) op de camping.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Bezig geweest met de watermolen voor naast de camping.
Ik had al tijden een motortje liggen, maar moest de onderdelen nog ontwerpen en printen om het passend te krijgen. Dat is inmiddels gelukt.  :D