Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zwitserland met "grensverkeer"

Gestart door LordSinclair maandag 22 januari 2018, 09:59:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: rien op donderdag 17 januari 2019, 21:51:55
Je hoeft niet altijd ijsjes eten, teveel is niet goed.

je kan ook smallere stokjes gebruiken, als je redelijk in de buurt van IKEA woont, kan je bij het restaurant aan die stokjes komen, ze gebruiken deze als roertjes voor de koffie of thee
Maar wel lekker :D Maar je kan ook gewoon ijsstokjes kopen. Van die roerstaafjes meenemen bij de Ikea is niet mijn ding. Ik vind dat niet zo netjes om daar zomaar een handvol van mee te nemen. Je kan ze geheid ook gewoon kopen ergens.

Citaat van: ceess op donderdag 17 januari 2019, 22:16:51
Sjoerd, je bent alweer een aardig stuk opgeschoten, ziet er leuk uit.
Hoe ga je al het houtwerk afwerken?
Veel sucsez
Ik wil gaan experimenteren met klei, dit zodat ik er ook makkelijk een steenstructuur in kan krijgen. Ik hoop dat dat blijft plakken tegen het hout.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
dat wordt een geinig baantje!  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ik kan je verzekeren uit ervaring dat die klei niet blijft plakken.
Echter je kan met houtlijm prima de klei erop plakken is mijn ervaring.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Je zou eens kunnen kijken of je dunne platen styrodur aanbrengt op het hout en die bewerken met mes, potlood, borstel om zo de structuur van verweerde stenen aan te brengen en daarna te schilderen.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ik noemde styrodur, geloof dat dat dan een merknaam is. Het product wordt ook wel XPS genoemd.
Neem eens een kijkje in deze tutorial op YT

Succes!
Greetz, Arjan
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Leuke tutorial!
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Zeker een mooie tutotial! Weer een leercurve erbij  :D

Deze week ben ik met iets anders bezig geweest. Ik heb nog rijtuigen uit de jaren 60/70 met verlichting. Echter als je onder elk rijtuig een sleper doet krijgt de locomotief het erg zwaar. Dus had ik eerst via de tussendeuren een kabeltje lopen, echter was deze altijd te kort of te lang en zag er niet mooi uit. Ook ontspoorde de trein daardoor regelmatig. Dus ik heb nu iets nieuws bedacht:


Onder elk draaistel heb ik een stukje van een pin header vastgelijmd. Hieraan een draadje met de spanning van de verlichting.


Het draaistel aan de andere kant.


De verbindingdraadjes met daaraan aan beide kanten een dupont connector.


Een krimpkousje erover om alles te isoleren.


Alles vastgemaakt (vanaf onder gezien)


De koppeling in bedrijf, het werkt alleen goed voor vaste stammen. Maar het is bijna niet zichtbaar en dat is fijn. Ook neemt de kabel precies de lengte van de koppeling waardoor deze altijd de juiste lengte heeft.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Dank voor de link naar de tutorial. Dat styrodur lijkt mij mooi materiaal om mee te werken, nog nooit gedaan. Toch maar eens naar de bouwmarkt voor dat spul, kost bijna niks. Zijn schilderwerk vind ik maar matig.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De Alpenlanden hebben strengen eisen aan het materieel dat de grens over komt. Daarom heb ik mijn Lima DDM die ik als kind gekregen heb onder handen genomen. Historisch correct, nee dat niet, want ik wilde wat originele details laten zitten (zoals de Panda). De set heeft altijd met een 1700 gereden en dus een DDAR komt het meeste in de buurt van een realistischer beeld.

De set is voorzien van verlichting en het interieur is naar de DDAR kleuren omgeschilderd. De rijtuigen bieden allemaal mooi plek voor de elektronica (gelijkrichter en spanningsregelaar). Ik gebruik led strips (warm wit) van 5V omdat je hierbij elk ledje uitgeschakeld kan worden zonder dat de rest van de serie in de war raakt (ik haal om en om een ledje weg ivm de lichtsterkte). De ledjes laat ik branden op 2.8V om de lichtsterkte nog verder te beperken. En als analoge rijder heeft dit als voordeel dat ook als je langzaam rijdt de verlichting al op volle sterkte is.



De verlichting werkt. Het was zoeken naar een juiste stroomdoorvoerende koppeling (7319) omdat de meeste achter de buffers blijven haken.




De voorkant van de 1700 heeft een uitneembare BSI koppeling gekregen.


Het stuurstand rijtuig is nu voorzien van sluitseinen en ook de koeienvanger en BSI koppeling zijn gemonteerd. De stroomafnemer is verdwenen. Ook zijn er nog nieuwe buffers gemonteerd want de originele hebben de kindertijd niet overleefd.

Het sleepcontact dat ik gebruikt heb is nog te lang. Hiervoor moet nog een kortere gemonteerd worden. Deze komt nu onder de buik waarmee de trein zich uit de rails drukt op sommige momenten.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: LordSinclair op donderdag 28 maart 2019, 09:31:40
Het sleepcontact dat ik gebruikt heb is nog te lang. Hiervoor moet nog een kortere gemonteerd worden. Deze komt nu onder de buik waarmee de trein zich uit de rails drukt op sommige momenten.
Ik had mij destijds goed ingelezen, alleen te snel een sleepcontact uit de voorraad gepakt. Ik had een langere gepakt dan dat ik er voor ingekocht had. Ik had de 7164 er onder gezet en ik ga er nu een 7175 onder zetten zoals het plan al was.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De zomerstop is weer voorbij, dat wil zeggen het begon weer te kriebelen. Ik ben bezig geweest met perrons en wat geëxperimenteerd met ballast. Hieronder twee foto's van het resultaat.




Re: Zwitserland met "grensverkeer"
In de zomer stonden sommige rijtuigen een beetje te niksen, tijd voor een nieuwe laklaag zodat ze er weer een paar winters tegen aan kunnen  B)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De winter heeft zijn intreden gedaan, op een koud hoekje van de baan is de eerste sneeuw gevallen waardoor het wit begint te zien.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De winter begint steeds meer vorm te krijgen. Ik heb alle losse onderdelen weer in elkaar gezet want met de kerst komt mijn opa langs en die wil de baan ook altijd graag bekijken.

De bouwstenen liggen er, de afwerking mag nog een hoop aan gebeuren.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Al die werkzaamheden geven maar een rommeltje op de baan. Om het materieel schoon te houden is er een uitvraag gedaan naar nieuw materieel. Sinds dit weekend rijdt er een rommerzuiger rond. Bij de eerste proefrit al een harde tik. Bleek ook op mijn baan ergens een buffer rond te slingeren.  :D

Nu wordt stofzuigen nog een keer leuk! Ook op de moeilijk bereikbare plekken.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Met dank aan eerdere tips in dit topic zijn de werklieden na een lang beraad begonnen aan het afwerken van de keerlus-brug.
Tot zo ver werkt het mooi. Wel een tijdrovend klusje, elke steen moet met de hand op maat gemaakt worden.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ondertussen in de kleine momenten die ik heb gaat het werk gewoon rustig verder. De stenen zijn van hun groene alg aanslag ontdaan en zijn nu grijs. Ze glimmen nog wel een beetje maar daarvan hoop ik dat dat nog weg trekt.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ook wordt er hard gewerkt aan de onderhoudbaarheid van het winterse hoekje. Voor ons is het skiseizoen helaas vroegtijdig voorbij. Voor de Preisers gaat de witte wereld langzaam maar beetje open.

Omdat een standaard piste bully veel te breed is om door het bos een spoor te trekken voor de cross country skiërs is deze standaard uitvoering aangepast en smaller gemaakt. De sporen stempel ontbreekt nog, maar daar wordt in de werkplaats hard over nagedacht en aan gewerkt.

Eerste foto is het standaard "speelgoed", de tweede foto de aangepaste xc-bully.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Hoi Sjoerd,

De brug vind ik toch een stuk mooier in deze grijze kleur, straks weer een beetje groen / mos als puntje op de i.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat dat gaat nog wel gebeuren in de toekomst Peter. Ik ben nu nog veel aan het ontdekken met landschapsbouw. Wat vind ik fijn werken en wat komt mooi uit.

Ik ben nog steeds bezig met mijn winterse hoek. De piepschuim basis wordt afgewerkt met papiermarge, maar wat duurt dat lang voordat het droog is en wat krimpt dat nog tijdens het drogingsproces  8o

Hier wat fotootjes tijdens het wachten...
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Een tijdje terug had ik een tweedehands Re460 van de BLS gekocht. Hij was voorzien van een decoder wat mij geen probleem leek omdat dat analoog meestal ook goed werkt. Ik heb mijn les geleerd. De decoder in dit model was een 6090. Deze decoder doet geen verlichting analoog.

Ik heb de locomotief open gemaakt en eens gekeken wat er in zat. De decoder draadjes van de verlichting heb ik los gehaald (zodat ik in de toekomst wellicht nog terug kan). De steeklampjes heb ik vervangen door led's. Die paste ook in de prikbusjes dus dat was super. Omdat mijn locomotief altijd hetzelfde de trein trekt heb ik de ledjes gewoon hardwired aangesloten (met spanningsregelaar) op de sleper en de wielen van de trein. De verlichting schakelt nu dus niet met de richting, maar brand gewoon altijd zo. Ik wil in de toekomst nog wel een printje bedenken die kijkt naar de motorspanning en daarmee de juiste richting laat branden.

Het voordeel van ledjes is dat ze al branden voordat de trein überhaupt beweegt.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ik heb toevallig net de zelfde loc omgebouwd van Delta naar hoogvermogen met LED : https://photos.app.goo.gl/2Tb2CVn9tqxbwk8MA
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
@ErikW  @citaat

Dat is toevallig. Voor mij heeft een luxere decoder geen meerwaarde omdat ik een klein baantje heb en ik daarom ik analoog rij. Daarom ben ik voor een budget oplossing gegaan. Ik heb nog een plaatje van het binnenwerk gemaakt. Ik zie dat we wel een andere aanpak van ledjes hebben. Die van mij schijnen opzij maar het lichtbeeld is nog steeds prima door de lichtgeleiders.

Eerste foto; de ledjes
Tweede foto; het printje wat ik ook voor rijtuigverlichting gebruik (met extra weerstand omdat ledjes geen weerstand hebben, maar mijn ledstrips wel).

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Kon je de spanning voor de leds niet gewoon van de lichtwisselprint (die in het midden) af halen? Met een weerstandje er tussen (1k of zo) zou het moeten werken, ook analoog.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
@ErikW  @citaat,

Zie ook dit topic. Ik heb hetzelfde probleem, in analoog bedrijf doet de verlichting het niet. Anders had ik het niet om hoeven bouwen. Er staat dus ook geen spanning op dat printje  :-(
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Een sneak preview in de winter(hoek)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Terug naar het baanontwerp. Destijds een kruiswissel ingebouwd omdat ik het gewoon een leuke wissel vind. Echter kwam hierdoor tussen 2 rondes wel een stukje gedeeld spoor waar bij het handmatig rijden al heel wat aanrijdingen hebben plaats gevonden. Dus ik dacht dat moet anders kunnen. Ik heb nu een bypass gemaakt zodat de treinen in de buitenste ronde gewoon door kunnen rijden zonder te botsen met de middelste ronde. Het past mooi zo, het ziet er alleen niet mooi uit. Met een ruimere boogstraal past het niet met passtukjes. Dan moet ik zelf een stuk rails op maat zagen. Dat staat nog op de to-do.

Voor en na foto's:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Slimme oplossing.  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: LordSinclair op donderdag 09 april 2020, 08:06:15Het past mooi zo, het ziet er alleen niet mooi uit. Met een ruimere boogstraal past het niet met passtukjes. Dan moet ik zelf een stuk rails op maat zagen.

Er zijn wel mogelijkheden om het passend te krijgen. Wat het beste is, weet ik niet, dat ligt er maar net aan hoe je met het spoor linksboven uit moet komen en dat kan ik op de foto's niet duidelijk zien. Als je de boogwissel een stukje verplaatst, is er een oplossing mogelijk met slechts één passtukje (5208), misschien heb je daar iets aan:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Hallo

De "officiele" oplossing is met het passtukje 5208 tussen de wissel en kruising.

Bart
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @speeltmettreintjes; Dat is een oplossing die beter past met de standaard railstukken. Echter (zie foto hier beneden) gaat het spoor daar een (smalle) helling op en daarom vind ik het niet gepast heel lang parallelsporen te hebben. Ik heb ook een foto toegevoegd van de door mij gewenste situatie waarbij ik zelf een passend passtuk moet maken. Hierbij is de bocht niet scherp, ruim, scherp, maar ruim overgaand in scherp.

@Bart, er is geen ruimte voor rechte stukjes rails tussen de kruiswissel en de boogwissel. Dus dat gaat helaas niet werken.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Voortbordurend in de ontwerpstudio zal zoiets moeten passen, alleen in de praktijk lijkt dat niet het geval
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
En onderstaande oplossing? De rail zonder nummer is de 5208. Dan is zagen niet nodig. Wel een aanpassing van de verdere boog
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
@Basroc-1961 Leuk dat je ook meedenkt (ook handig dat jij de railsnummers er wel bijkrijgt in AnyRail). Het probleem is dat ik niet flexibel ben in de rest van de boog verleggen. Deze ligt al zo dicht op de rand dat deze niet nog verder naar buiten kan. Vandaar dat ik binnen bestaande vormen een oplossing probeer te vinden. Ik heb al een passende oplossing met een 5100 bocht maar dat vind ik zelf niet zo mooi liggen. En ik heb nog wel stukjes rechte rails liggen waar iets aan 1 kant aan mankeert dus niet heel erg zijn op te offeren aan een passend railstuk.
Ik heb al al eerder gedaan op een stuk met 3 passtukjes na elkaar dat net geen 18cm haalde.. daar ratelde de trein als een malle over, nu niet meer :)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citeer...ook handig dat jij de railsnummers er wel bijkrijgt in AnyRail...
kunt u vinden onder de tab Tonen en dan onderdeelnummers aanvinken.

Naar rechts toe valt niet een paar cm in te korten?
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Citaat van: LordSinclair op donderdag 09 april 2020, 10:06:53Echter (zie foto hier beneden) gaat het spoor daar een (smalle) helling op en daarom vind ik het niet gepast heel lang parallelsporen te hebben.

Da's duidelijk. Om de parallelsporen zo kort mogelijk te houden, zou je met bochtjes van 15º kunnen werken, dan kan de meegebogen wissel heel dicht bij de engelse wissel komen te liggen. Het eerste plaatje geeft een viertal varianten. De eerste twee volgen de krapst mogelijke bocht, de andere vergen iets meer ruimte. Als je, zoals je schrijft, nu al vlak bij de rand komt, heb je daar waarschijlijk niet voldoende ruimte voor.

Ook als er best een bocht 30º tussen de engelse en de meegebogen wissel mag liggen, bieden bochtjes van 15º trouwens een interessante oplossing, zie het tweede plaatje. Hiermee komt de bocht echter twee centimeter verder naar links te liggen, dus ook daar heb je waarschijnlijk niet de ruimte voor.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat

Leuk met die 15 graden bochten! Helemaal niet bij nagedacht dat die ook nog beschikbaar zijn. Op papier is het passend te krijgen:

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Er staan ook veel oplossingen in oude catalogi en spoorplanboeken van Märklin.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat Bedankt voor de voorbeelden. Ruimte technisch kan alleen de eerste afbeelding werken omdat er in de binnenbocht niet meer plek is dan voor 3x 5100 voordat het rechte stuk weer begint helemaal links op mijn ontwerp. Dit rechte stuk kan niet nog verder naar links geschoven worden omdat het dan van de tafel afvalt en de trein niet meer langs de fotoachtergrond past.
Deze optie was al eerder genoemd en heeft niet mijn voorkeur omdat het dan helling op relatief lang dubbelspoor is op een smalle helling. Het moet juist een "simpel" bergachtig trace worden.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
En deze dan? Uw tekening en dan een mooie vloeiende buitenbocht.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
 @citaat Dat is zeker een mooie bocht, maar in mijn ogen niet compact genoeg.

Ik heb nu dit neergelegd en het rijdt prima en ziet er prima uit, bedankt iedereen voor het meedenken.

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Ik heb nog even een foto gemaakt die beter laat zien waarom het zo belangrijk voor mij was dat de bocht in ieder geval niet wijder werd dan die al was  :)

En ik vond compact mooier omdat het een simpel berglijntje te laten blijven 🤗

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Dat gaat maar net Sjoerd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Typische situatie voor de "halve" engelsman:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De laatste dagen aan het freubelen geweest om een leuk idee uit te werken voor mijn camera wagon. Ik ben er zelf heel tevreden over. Het dakje ontbreekt maar dat maakt de beelden beter  :D

1) de inspiratie
2) de uitwerking
3) de opname
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Leuk idee!
Zo wordt de camera rit net een aflevering van railaway  :P  :thumbup:
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Leuk idee om zo'n wagon te maken Sjoerd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
De winterse hoek is aangekoppeld aan de baan en werkt naar behoren. De langlaufers kunnen los en zo ook de (kunst)schaatsers. Dolle sneeuw en ijspret op de baan.

1) Overzicht foto van de hoek
2) Langlaufers door het dolle heen
3) Schaatsers leven zich uit
4) Waar de winter overgaat in de lente en zomer.
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Over toevalligheden gesproken. Ik was de doos met oude huisjes uit mijn vaders jeugd aan het uitpakken en bekijken of er nog iets bruikbaars bij zit. Altijd leuk al die oude spullen. Kom ik op een gegeven moment het station uit de eerste foto tegen. Ik dacht, dat is wel heel bekend, na zoveel jaar maakt Faller het model nog steeds. De kleuren zijn anders maar de structuur is precies hetzelfde. En ik dacht een leuk nieuw model gekocht te hebben. Nu heb ik er dus twee.  :O

Ik weet nu wel beter, het exacte verschijningsjaar weet ik niet, maar wel dat het niet 2018 was.  >:-D

Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
@citaat ander kleurtje muren, en hop Faller heeft weer een Neuheit >:-D.