Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zwitserland met "grensverkeer"

Gestart door LordSinclair maandag 22 januari 2018, 09:59:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland met "grensverkeer"
In dit topic wil ik jullie mee laten genieten (en soms uitvragen) met mijn modelbaan in aanbouw. Mijn baan is een doorgeef stuk in de familie dus ik heb geen vaste tijdsperiode en of land in gedachte. Het oudste materieel stamt uit de jaren '50 en '60, daarna is er een uitbreiding geweest in de jaren '90 en  '00. Nu wordt het opnieuw uit de doos gehaald dus de jaren '10 zullen er ook in terugkomen.

De baan wordt gelegd op een L vorm van 250 x 122 + 86 x 80 stuk. Meer past er simpelweg niet in de ruimte. De bedoeling is dat er ook een schaduwstation onder komt.

Zoals ik in het voorsteltopic al heb laten zien zag de baan er zo uit in de jaren '90:


Er is nu begonnen met een nieuwe tafel op een nieuwe locatie:


Inmiddels heeft de tafel ook al verstevigingen rond de poten, echter heb ik hier nog geen foto van.

Eerst gekeken of de layout paste die ik ontworpen heb, dit mede om te bepalen waar er in de tafel gezaagd moet gaan worden voor de doorvoer van onder naar boven en visa versa.


Daarna ook eens gekeken of het oude materieel de beoogde hellingshoek aan kan. De hellingshoek waarmee getest is is ruim 25% groter dan de beoogde hellinghoek op de baan. Ook was de sleep aan wagons een stuk langer. Maar dat deed het prima.




De volgende stap is nu alle wissels nalopen of ze elektrisch nog werken. Hier en daar de draadjes vernieuwen en de klimspiralen ontwerpen en uitwerken.

Zoals de topic titel vermeldt is de baan van Nederland tot Zwitserland en ik wil deze aspecten er ook in verwerken. Dus elke hoek van de beperkte ruimte gaat er anders uit zien!







Re: Van Nederland tot Zwitserland
-Sjoerd:
Veel suc6 en plezier met de bouw van de baan,  :thumbup:
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
uhm..... ik zie geen plaatjes  8o
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Ook hier geen afbeeldingen  8)
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Zie de linkjes! Succes met de bouw van hét familie erfstuk! :)

Citaat van: LordSinclair op maandag 22 januari 2018, 09:59:46
...

Zoals ik in het voorsteltopic al heb laten zien zag de baan er zo uit in de jaren '90:
https://s10.postimg.org/t1snd5q9l/trein_1.jpg

Er is nu begonnen met een nieuwe tafel op een nieuwe locatie:
https://s10.postimg.org/u42tw36mh/2018-01-17_21_00_58-2018-01-16_20.23.01.jpg_-_Photo_Gallery.png

Inmiddels heeft de tafel ook al verstevigingen rond de poten, echter heb ik hier nog geen foto van.

Eerst gekeken of de layout paste die ik ontworpen heb, dit mede om te bepalen waar er in de tafel gezaagd moet gaan worden voor de doorvoer van onder naar boven en visa versa.
https://s10.postimg.org/ncb16o7u1/2018-01-18_19.59.23.jpg

Daarna ook eens gekeken of het oude materieel de beoogde hellingshoek aan kan. De hellingshoek waarmee getest is is ruim 25% groter dan de beoogde hellinghoek op de baan. Ook was de sleep aan wagons een stuk langer. Maar dat deed het prima.

https://s10.postimg.org/9ve2ntsdl/2018-01-20_19.24.08.jpg
https://s10.postimg.org/ma0uo5c61/2018-01-20_19.24.15.jpg

...
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Dank je wel Bart.... maar de linkjes zag ik ook niet. In jouw citaat wel  :D
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Ja klopt, via citaat zie je ze wel. Overigens zie ik nu wel opeens de afbeeldingen in het eerste bericht :? :O
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Dag Bart,

Veel succes met de bouw van je baan. Ben best benieuwd hoe het gaat worden. Ook ik zie trouwens geen foto's. De linkjes in het citaat geven foutmeldingen.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Dat is weer een veelbelovend begin. Veel plezier met het bouwen!
Grtz, Arjan
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Bedankt voor alle reacties, niet werkende foto's is een lekker begin :|

Ik heb de openingspost nu aangepast met de afbeeldingen op een andere host. Hopelijk werkt dat beter!
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
werkt  :thumbup:
Re: Van Nederland tot Zwitserland
ja, hier zijn de foto's nu ook te zien :thumbup:

zo te zien ziet het begin er goed uit!
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Gisteravond druk bezig geweest met het voorbereiden van de keerlussen naar beneden en boven. Handig is dat je tegenwoordig je spoorlayout uit kan printen en zo doende weet dat je de juiste maten te pakken hebt. Nog 1 a 1,5 plaat te gaan en ik heb alles wat ik nodig heb om de hoogte te overwinnen.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
-Sjoerd:
Das idd erg handig, maar kost wel wat papier en inkt.
Mijn baan heb ik de spanten en de rails ook uitgegeprint op 1:1.
Was een pak papier van 500 en twee inktcartridges.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Hallo Sjoerd, erg leuk om te zien hoe je de baan bouwt. sucsez :arrow: :thumbup:
Re: Van Nederland tot Zwitserland
@ Jørg: Misschien een volgende keer alleen de hartlijn printen. Scheelt in ieder geval een cartridge. Of alleen maar de losse railstukken en deze hergebruiken. 8)
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 23 januari 2018, 17:43:40
@ Jørg: Misschien een volgende keer alleen de hartlijn printen. Scheelt in ieder geval een cartridge. Of alleen maar de losse railstukken en deze hergebruiken. 8)

Ik heb ze zelf op eco mode afgedrukt. Maar als je losse stukjes gaat gebruiken dan kan je net zo goed gewoon railsstukken gebruiken ;-) Dat ligt alleen (zeker bij M-track) iets minder precies.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
-Sjoerd:
Heb alle A4 tjes uitgeprint in kleur en dan de marges er af gesneden en de bladen aaneengeplakt zodat er een deel van de baan ontstond om op de ondergrond van 6mm mdf platen te kleven en uit te zagen.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Ik ben wat aan het testen geweest voor mijn wisselcontrolelampjesbord. Ik vond dit schema online en het gaf mij hoop:

http://www.jornebanen.dk/teknik/sporskifte/sporskifte.htm
Echter lijkt het helaas niet te werken.

Nu heb ik een nieuw plan waarvoor de dubbele schakelaars (On)/Off/(On) in bestelling staan en een aantal relais. Met 1 kant van de schakelaar ga ik de wissels bedienen en met de andere kant 2 relais per wissel. Zo kan ik de lampjes gecontroleerd schakelen.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Weer een aantal dagen verder en weer een hoop gedaan. Al is het als met elke klus, alles duurt langer dan je verwacht  :D


Allereerst nieuwe aansluitrails gemaakt. De condensator erbij en een paar flinke aansluitdraden.


Het eerste deel ligt. Leuk is dat wat volges AnyRails wel past in de praktijk niet past. Met een beetje op maat maken van spoorstaven past het geheel wel.


En natuurlijk, met dank aan de tips hier, proefrijden. Het is lullig als alles vast ligt dat er dan iets niet werkt. En het is maar goed ook! Soms is het contact simpelweg niet goed. Of heeft er een ontkoppelrails kortsluiting  8o


Een paar extra opstelsporen.


De eerste lus ligt. Er komt bijna een indentieke lus er is spiegelbeeld van te liggen. Het is een leuke techniek met de draadeinden. Wel is mijn hout iets te dun achteraf gezien. Dus maar wel wat extra steunen aangebracht. Nu gaat het prima. Helemaal opnieuw alles uitzagen is veel meer werk (en er moet weer extra hout komen wat het allemaal een stuk duurder maakt).

Nu even de voetjes omhoog, even rusten (en wachten op nieuwe onderdelen).
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Je schiet al aardig op zie ik   8o dit kan wel eens een leuk baantje gaan worden. Leuk dat je ook de m rails gebruikt. Is dit het schaduwstation wat we nu op de foto's zien? Als dat zo is dan lijkt het heel erg op de opzet van mijn eigen baan.  :)

Om stand signalering voor de wissels te maken, heb ik ook gebruik gemaakt van hulp relais. Marklin heeft universele relais (wel vrij prijzig) maar je kan ook andere relais gebruiken. Let wel op AC spanning en DC. De signalerings ledjes heb ik aangesloten op de potentiaalvrije contactjes van de relais(voor de leds wel een DC spanning). De leds kan je bijvoorbeeld in een tableautje monteren die je baan schematisch weergeeft :idea:
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: Martijn op zondag 28 januari 2018, 18:28:21
Je schiet al aardig op zie ik   8o dit kan wel eens een leuk baantje gaan worden. Leuk dat je ook de m rails gebruikt. Is dit het schaduwstation wat we nu op de foto's zien? Als dat zo is dan lijkt het heel erg op de opzet van mijn eigen baan.  :)

Om stand signalering voor de wissels te maken, heb ik ook gebruik gemaakt van hulp relais. Marklin heeft universele relais (wel vrij prijzig) maar je kan ook andere relais gebruiken. Let wel op AC spanning en DC. De signalerings ledjes heb ik aangesloten op de potentiaalvrije contactjes van de relais(voor de leds wel een DC spanning). De leds kan je bijvoorbeeld in een tableautje monteren die je baan schematisch weergeeft :idea:
Ja dit is het schaduwstation. Zo'n 20cm hoger komt de tweede laag te liggen. Het wachten is nu even op nieuwe moertjes, want 100 moertjes is toch minder dan dat het klinkt. De Gamma is erg duur dus dat wordt online besteld en komt morgen binnen als het goed is.

Dat idee met de relais had ik ook al! Ze zijn in bestelling. Het ontwerp voor het tableau ligt ook al klaar, maar een dag heeft maar 24 uur waarvan ik er ook nog een groot aantal werk. Dus rustig aan en alles op z'n tijd.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: LordSinclair op donderdag 25 januari 2018, 09:07:16
......
Echter lijkt het helaas niet te werken. D

Nu heb ik een nieuw plan waarvoor de dubbele schakelaars (On)/Off/(On) in bestelling staan en een aantal relais. Met 1 kant van de schakelaar ga ik de wissels bedienen en met de andere kant 2 relais per wissel. Zo kan ik de lampjes gecontroleerd schakelen.

Dat is opzich niet nodig. Wat wel gaat werken is als je het knooppunt + naar R1 verhuist naar - R1.
Dan komt het ledje parallel over de spoel te staan en gaat het ledje branden welke aangesloten is op het gesloten knopje.
Is het de bedoeling dat het ledje blijft branden, dan heb je niets aan de schakeling aangezien deze zo werkt dat het lampje alleen aan gaat op het moment dat het knopje gesloten en dus ingedrukt is.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
@MdBruin, ik wil inderdaad graag dat het lampje blijft branden. Dus ik ga met relais werken. Dat heb ik al uitgedacht, het is wachten op onderdelen en tijd!  :D

Verder wil ik mijn materieel tegen van de tafel rijden beschermen. Is er een richtlijn voor de hoogte van de muurtjes/randjes die je moet aanhouden zodat ze er niet overheen wippen?
Re: Van Nederland tot Zwitserland
De laatste twee avonden druk geweest met de tweede boog omhoog, na de eerste boog ging deze aanleg een stuk soepeler.

Wel heb ik na proefrijden ondervonden dat mijn schaduwstation niet praktisch is. De twee buitenste sporen liggen te dicht tegen elkaar aan. Daarom heb ik daarvoor een nieuw ontwerp gemaakt. Waarbij de sporen meer ruimte er tussen hebben en de lange rijtuigen zwenkruimte krijgen zonder daarbij andere sporen te blokkeren, want dat kost effectieve lengte.


Re: Van Nederland tot Zwitserland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: LordSinclair op donderdag 25 januari 2018, 09:07:16Ik ben wat aan het testen geweest voor mijn wisselcontrolelampjesbord. Ik vond dit schema online en het gaf mij hoop:

http://www.jornebanen.dk/teknik/sporskifte/sporskifte.htm
Echter lijkt het helaas niet te werken.

Ja, m'n Engels is beter dan m'n Deens: http://www.jornebanen.dk/Teknik/sporskifte/sporskifte_eng.htm
Als je rondkijkt op die site, dan zie je dat hij met C-rails werkt.
C-rails wissels verschillen van M-rails wissels. Het verschil is de oorspronkelijk ingebouwde microswitch in C-rails. Daardoor werkt dit schema bij hem wel, en bij jou niet.

Frans Hufkens, ook een M-rail rijder op dit forum, heeft microswitches ingebouwd in M-rail wissels
om de stand van een opstelspoor uit te kunnen lezen.

Hoe (bron: eerder in dat draadje):


Iets hoger in het zelfde draadje:


Ik dacht dat je in ieder geval wel zou willen weten waarom dit schema bij de maker wel werkt, en blijvend de wisselstand toont, en bij jou op z'n hoogst alleen werkt op het moment dat je een knopje indrukt.

Ik weet niet hoe je gaat rijden, analoog, digitaal of een combinatie van beide. Maar een van de ideeën waarop Frans mij bracht is het gebruik van M-track bezetmelding.
http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/Modelspoor/oude_baan/m-track.htm
Deze M-Track module kun je gebruiken in een schaduwstation, in de spiralen, en eigenlijk overal.
(website casema is overgenomen door ziggo, en deze verwijzing werkt dus niet meer)

Het is een hulp-relais toepassing, schakelt geen wissel of sein, maar de rijspanning op het bereden stuk spoor. Daartoe is bij metaalrails nodig dat je spoorstaven isoleert en terug plaatst.

In de wiki vind je een voorbeeld met krimpkous om contactrails zelf te maken bij metaalrails.
En dat is iets wat je nu nog kunt doen in de opbouwfase, maar later zul je er niet meer aan beginnen.

Als je het besluit uitstelt hoe je treinen gaat detecteren tot na de bouw, dan kom je analoog uit op schakelrails en digitaal uit op lichtsluisjes.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
@Jan Willem bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat verklaard inderdaad een hoop! Geeft mij ook weer nieuw denkvoer voor de uitvoering  :thumbup:
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Klein vraagje: die slingering in het voorste spoor op nul-nivo, heeft dat een scenery-doel?

Want op zich is de afstand die je op die manier bereikt tussen rechte sporen met boogwissels
groot genoeg om botsingen te vermijden. Oftewel veilig. Dit is de minimale hart-op-hart afstand die je met M-rails kunt bereiken: met de beddingvoet tegen elkaar aan, zo ongeveer.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: Jan22 op woensdag 31 januari 2018, 22:51:47
Klein vraagje: die slingering in het voorste spoor op nul-nivo, heeft dat een scenery-doel?

Want op zich is de afstand die je op die manier bereikt tussen rechte sporen met boogwissels
groot genoeg om botsingen te vermijden. Oftewel veilig. Dit is de minimale hart-op-hart afstand die je met M-rails kunt bereiken: met de beddingvoet tegen elkaar aan, zo ongeveer.
Dat had het doel meer ruimte te creëren tussen de sporen. Maar dat werkte niet, de lange rijtuigen zwenken door de bochtwissel nog steeds over het parallelspoor aan beide einde waardoor ik effectief 18cm mis in de lengte en waardoor de sporen te kort worden. Mijn nieuwe ontwerp staat hier een klein stukje boven. Met meer ruimte tussen de sporen worden de sporen langer in effectief gebruik.

En inderdaad, als het alleen maar rechtuit was had het prima gepast. De wagons zijn niet breder dan de bedding.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: LordSinclair op donderdag 01 februari 2018, 08:39:53
de lange rijtuigen zwenken door de bochtwissel nog steeds over het parallelspoor aan beide einde waardoor ik effectief 18cm mis in de lengte en waardoor de sporen te kort worden.

Dat is in de kern de beperking van alle boogwissels. En dan heb je de mazzel dat dit R1/R1 boogwissels zijn. Sommige merken hebben R3/R4 boogwissels of groter, en dan loopt die 18 cm verlies snel op tot 54 cm verlies per kant. Het voordeel van boogwissels is duidelijk, het nadeel ook.

Als je de wissels 1 booglengte terug legt, komen de sporen verder uit elkaar.
Ik zie in je nieuwe plan dat je dat inderdaad zo gaat doen.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
De nieuwe sporen lay-out ligt:



Wat mij ook opviel is dat Märklin locomotieven standaard ontsporen als ze naar de binnenste boog gaan over de wissel op de standaard wissel. Nu ik de flensbegeleider wat naar de rails heb toegebogen gaan de treinen wel soepel de binnenste bocht door. Best raar dat Märklin zijn eigen materieel niet goed over de wissels gaat.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Citaat van: LordSinclair op zaterdag 03 februari 2018, 12:38:26
flensbegeleider
Mooi woord. In wissel-jargon: de strijkregel.

Strijkregels bij Märklin wissels zijn eigenlijk allemaal (M-, C-, en K-) heel erg kort. Meestal gaat het net goed, soms net niet. Bij oude M-rails zijn ze van metaal en gemakkelijk te verbuigen en dus ook weer bij te buigen. Bij nieuwe M-rails en K-rails zijn ze van plastic en breken ze soms spontaan af. In een forum over Zwitserse locs in 2005 trof ik de tip aan om ze zo mogelijk 2-3 bielsen langer te maken, dat zou meer bedrijfszekerheid geven. Iets wat bij K-rails makkelijker gaat.

Nog een vraagje/opmerking:


Dat was een hoop werk, maar ik vraag me af op je dit verder nog gaat perfectioneren.
Ik denk aan 2 zaken waarvan ik lange tijd het bestaan niet besefte:

bron:
Koppelmoer en bout-met-verzonken-kop:


Bron:
De Inslagmoer (die op deze foto aan de verkeerde kant van de tafel zit) en de tuinslang


Een koppelmoer past op een draadstang (draadeind), en de bout met de verzonken kop verzinkt in het hout en draai je vast in de koppelmoer. Daardoor wordt je baantracee glad, en hoef je de moeren later niet weg te werken in je landschap.

Een inslagmoer is een goedkoper alternatief, maar moet onder spanning staan, en daarom moet hij of onder het tafelblad of boven het tracee zitten. Mijn ervaringen met inslagmoeren zegt me bovendien: vastzetten met vullende lijm, en eerst dagen laten drogen voordat je er iets in vast draait, anders draai je hem alsnog uit het hout. Maar eenmaal goed vast gezet, is het een perfect hulpmiddel. Soms.

De slang (tuinslang, aquariumslang, elektriciteitspijp of desnoods gewoon tape) stop je pas om een draadstang heen als je zeker weet dat de hoogte goed is afgesteld. Een trein die om wat voor reden ook ontspoort en een draadstang schampt, schampt dan plastic in plaats van gegroefd staal, en blijft er dus mooier uitzien.

En dan is er nog de dopmoer. Ik heb er ooit een setje van genomen. Ze doen altijd tijdelijk dienst boven op draadstangen, zolang ik niet verder bouw. Ze beschermen ogen, handen en kleding.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Ik laat de onderkant zoals het is, het is het schaduwstation dus niet echt super in het zicht. Wat ik wil doen is nog een houten randje rond de lus, want als het ontspoort rijdt het niet zo de afgrond in en anders inderdaad wat bescherming rond de draadeinden.
Re: Van Nederland tot Zwitserland - schaduwstation & klimspiralen
Met een vakantie tussendoor en andere plannen gaat het bouwen wat rustiger dan in het begin, maar dat mag ook  :thumbup:

Het begon met het passen van het frame om de toplaag op te leggen, je kan er beter op tijd achter komen.

Er was 1 klein probleem. Een van de dwarsbalken was te laag. Rijtuigen paste er precies onder door. Maar het DDM rijtuig met stroomafnemer niet meer. Daar moet dus nog wat extra gezaagd worden.


Een home made geleider voor de decoupeerzaag om mooi rechte stukken plaat af te zagen om de vangmuurtjes van te maken.


De vangmuurtjes worden vastgezet, wellicht een overkill maar ik heb slechte ervaringen vroeger van trein die zomaar de diepte in doken. Better safe than sorry  B)

Ook zijn de draadstalen netjes afgeschermd zodat rijtuigen niet bekrassen mochten ze er onverhoopt langs komen. Ik heb hiervoor krimpkousjes gebruikt.

Ik zag in een Chinese webshop mooie printjes om stroom te verdelen, echter waren ze nogal aan de prijs. Dus ik heb de onderdelen los gekocht en zelf in elkaar gezet:

Zijaanzicht.


Onderaanzicht.

Deze week zal ik nog "druk" zijn met het houtwerk van het schaduwstation. Het drogen kost eenmaal tijd en het aantal lijmklemmen is beperkt.
Re: Van Nederland tot Zwitserland - schaduwstation & klimspiralen
De laatste avonden veel aan het testrijden geweest met mijn verschillende treinen. Zodoende nog wel aan aantal zaken gevonden die aangepast moeten worden voordat het 2e niveau er op gemonteerd kan worden. Al valt mij het allemaal mee omdat ik het vooral in mijn hoofd heb uitgewerkt.









Ondertussen is ook het frame om het 2e niveau te dragen gemonteerd.


En is er een rit gedaan met het materieel waar mijn vader ook nog mee gereden heeft zo'n 50 jaar geleden. Het mooie is dat het gewoon nog rijdt na al die jaren!

Re: Van Nederland tot Zwitserland - schaduwstation & klimspiralen
Al mooie vorderingen gemaakt Sjoerd. :arrow: :thumbup:
Re: Van Nederland tot Zwitserland - schaduwstation & klimspiralen
Citaat van: ceess op zaterdag 17 maart 2018, 17:35:26
Al mooie vorderingen gemaakt Sjoerd. :arrow: :thumbup:
Klopt, langzamerhand kom je steeds verder.
De laatste weken ben ik bezig geweest met de bekabeling van het schaduwstation en het schakelbord. Ook nog veel proefgereden op wat er al ligt en nog wat eigenaardigheden eruit gehaald.

Bijgevoegd een fotootje van het schakelpaneel (wissel en spanningssecties).
Re: Van Nederland tot Zwitserland - schakelbord
Het bouwen gaat rustig maar gestaagd door. Net waar ik zin aan heb, het ene moment is het een hoop solderen, of verlichting in rijtuigen bouwen. Een ander moment is het de baan bouwen. Hierbij een video van de baan in zijn uiteindelijke vorm. Het moge duidelijk zijn dat de constructie nog niet helemaal af is.  8)

https://www.youtube.com/watch?v=K1UqS9I6fQY
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Sjoerd

Mooie baan, en ook mooi filmpje zo krijgen we een idee hoe je baan gaat worden !!
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Hi Sjoerd,
nog niet helemaal af, maar wel al heel erg leuk!
Je moet er toch niet aan denken dat de baan helemaal af is en er niets meer te bouwen, solderen of te fantaseren is  ;)
Grtz, Arjan
Re: Van Nederland tot Zwitserland
De bouw van de baan gaat rustig door als ik er tijd & zin in heb. Ondertussen hoef ik geen papiertjes meer onder de slepers te leggen en kan ik via het schakelbord delen spanningsloos maken. Ook zijn de wissels nu allemaal via het schakelbord te bedienen. Dat scheelt een hoop reiken en prutsen met een schroevendraaiertje over de baan heen (de wissellantaarns zijn verwijderd i.v.m. de dubbeldeksrijtuigen, die slepen er met de buik tegenaan).

Ook ben ik bezig met het frame waarop het landschap kan komen te liggen. Het frame moest zo zijn dat er nog wel een trein onderdoor kon rijden.

Re: Van Nederland tot Zwitserland
Kun je straks nog wel bij het schaduwstation komen als er iets mis mee is?
Re: Van Nederland tot Zwitserland
 @citaat Martijn, daar heb ik over nagedacht. De tafel is niet gek groot en via de (open) zijkanten is alles nog redelijk goed te bereiken. Ik heb er zelfs al een aantal keer wat moeten veranderen en dat ging best goed.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Wat voor hout kan je het beste gebruiken  en hoe dik waar je de baan op vast gaat zetten.

Wiebrand
Re: Van Nederland tot Zwitserland
 @citaat, Tja daar ben ik geen expert in. Ik gebruik vooral wat ik zelf denk dat praktisch is. Dat wil niet zeggen dat het dat uiteindelijk ook de beste keus was. Het lijkt mij ook handig dat in een eigen topic te bespreken.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Van Nederland tot Zwitserland
Leuke baan zo met die keerlus naar beneden. De oprit is wel erg smal denk ik. Ik heb de ervaring dat je dan ruimte te kort komt met je scenery en eventuele bovenleidingmasten. Ik zou naast de rails zo'n 2 cm ruimte aanhouden. Maar ik ken je plannen niet dus misschien maakt het voor jou niet uit.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
 @citaat Ik heb zelf geen kant en klaar plan liggen hoe ik alles ga maken. In eerste instantie ga ik geen bovenleiding plaatsten. Ik heb (zoals je kan zien) niet heel veel ruimte voor mijn baan en moet het dus doen met de ruimte die ik heb (wat een leuke uitdaging is). Er zijn heel wat ontwerpen in AnyRails gepasseerd voordat ik een ontwerp had waarin ik een lus naar beneden en een lus naar boven kwijt kon zonder dat de ruimte in te de hoogte tussen het spoor en de bovenliggende constructive in de knel kwam. Hierdoor ligt het soms redelijk dicht op elkaar. Ik zal de scenery eromheen moeten maken.
Re: Van Nederland tot Zwitserland
De baan wordt nog steeds aan gewerkt, in een rustig tempo want het is tenslotte hobbywerk. Ondertussen ook wat huisjes weer in elkaar gelijmd en gewerkt aan de keerlus.

Ik ben begonnen met de bogen uitzagen uit triplex. Het begint eenvoudig met een idee maar dan moet je het allemaal nog passend krijgen


Daarna heel veel ijsjes gegeten om de bogen te kunnen dichtwerken aan de binnenkant.


Het resultaat mag er wezen (er ontbreken hier en daar nog wel wat passende eindhoutjes.


Maar ik vind het erg geslaagd.


:)
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Je hoeft niet altijd ijsjes eten, teveel is niet goed.

je kan ook smallere stokjes gebruiken, als je redelijk in de buurt van IKEA woont, kan je bij het restaurant aan die stokjes komen, ze gebruiken deze als roertjes voor de koffie of thee
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zwitserland met "grensverkeer"
Sjoerd, je bent alweer een aardig stuk opgeschoten, ziet er leuk uit.
Hoe ga je al het houtwerk afwerken?
Veel sucsez