Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Klimspiraal versus pantograaf

Gestart door H.Kes maandag 19 december 2022, 16:12:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2021

offline
Klimspiraal versus pantograaf
Hallo,

Ter voorbereiding van de bouw van een baan heb ik een klimspiraal opgebouwd (koop  - geen zelfbouw). De maximale doorrijhoogte is 78 mm,  dat is precies steeds ter hoogte van de drager van de spiraal plankjes. Ik wil graag mijn elektrische locomotieven laten rijden met opstaande pantograaf. Dat wordt erg krap in het klimspiraal. Ik dacht om ijzer/koperdraad aan de onderzijde van de spiraal te monteren zodat de pantografen geen last hebben en "natuurlijk"lopen.
Maarrr, is dit idd de oplossing en zo ja, hoe doe je zoiets eigenlijk?

Ik heb C rails en de bovenleiding wordt puur visueel, dus spanningsloos.
Groet
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Ten eerste en sorry dat ik het zo botweg zeg. Maar welke oen bouwt een spiraal met dwarsdragers? Dat heb ik nog nooit gedaan en ik heb al enige spiralen gebouwd. Dwarsdragers zijn nergens voor nodig en zitten alleen maar in de weg.

Indien de bovenleiding sowieso geen funktie krijgt kun je deze ook van plastic strip maken. Gewoon erin lijmen. Hoeft ook niet rond te lopen, Hoekig van segment naar segment zolang je maar binnen het bereik van je strijkregel blijft.
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Hoi Henk
Dank voor je antwoord! Spiraal komt van HaH0 holztecnik DE. Geloof je meteen van die dwarsliggers, maar ik moet het ermee doen vrees ik. Zie https://www.gleiswendel-profi.de/
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
78mm en c-rail ertussen schuiven vind ik te krap. Ik hield 110mm aan.
Kijk ook eens bij deze
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Golfer
Dank, zie in dat draadje wel heel veel verschillende afstanden staan, lijkt me dat je dan al snel te steil moet klimmen (9cm en meer zelfs). Mijn beoogde spiraal gaat 40 cm omhoog, dus zeg maar 4,5 omwentelingen met 8,5 cm. Ik ga de boel es opzetten en testen met wat treinen. Spiraal wordt benut voor naar boven - en naar beneden.
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Ho wacht even. Van die 78mm moet de C-rail dikte nog af. Dan hou je maar krap 65mm over. Dat is veel te weinig voor een elok met de panto's omhoog.
Hoe dik zijn die dwarsbalkjes? Misschien dat het zonder net lukt. Maar het blijft krap.
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Beste,
Ik heb eea even bekeken in de link, maar vind het niet zo "profi" als men aangeeft. Is niet echt doordacht.
Men had beter een zg uitsparing kunnen maken waar het ene segment over gaat naar de volgende. Klopt het dat het 9mm multiplex is?
Om hoeveel omwentelingen gaat het?
Ik maak nl de spiralen zelf en verlijm deze. Misschien zijn die van jou eenvoudig aan te passen.
Bovenleiding draad kan je ook dmv koperdraad maken en aan een ingeslagen nietje solderen. Zo zou je de barrières van de dwars-dragers kunnen overwinnen.
Mvg
Marcel
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Hoi Marcel
8 mm dik is het. Ik zag op die duitse site ook dunne metalen halve dragers, dan heb je die verhipte houten hele dragers niet nodig en win je weer 8 mm.
Koperdraad zag ik ook op het BE forum. Met punaises en vast gesoldeerd.
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Citaat van: H.Kes op maandag 19 december 2022, 17:29:38.... lijkt me dat je dan al snel te steil moet klimmen (9cm en meer zelfs). ...

Hangt er maar vanaf. Normaal pas je de lengte van de omwentelingen daar dus op aan, maar bij jou is het dus een vast gegeven Hans tenzij je, zoals Marcel aangeeft, 'm wat kan aanpassen..
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Citaat van: loc1200 op maandag 19 december 2022, 18:42:54Ik heb eea even bekeken in de link, maar vind het niet zo "profi" als men aangeeft. Is niet echt doordacht.


Ik vind het wel "profi" en doordacht, niks mis mee. Dat iemand kiest voor een spiraal met 85mm doorrijhoogte is een bewuste keuze. Dat er voorts een probleem is met de stra daar heeft de fabrikant geen weet van. Die zal later hooguit zeggen dat de verkeerde helix is gekocht......
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Hoi Ben,

Natuurlijk kan ik de hoogte aanpassen, een kwestie van de moeren verdraaien. Lijkt mij dat de radius R2 van dit spiraal best "standaard" is, dus het gaat om het percentage klim toch. Ik kan eenvoudig de ruimte opkrikken naar 10 cm, maar dan stijgt het klimpercentage wellicht teveel. Gelukkig ben ik nog in een proefstadium, ik kan het dus gaan uittesten.
ALs ik de dragers voor metalen dragers vervang win ik ook weer een mm of 6. Alleen moet ik dit dan maken van dun/stijf plaatmateriaal.
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Hoi Hans, ga ook een klimspiraal maken met "dwarsliggers" ik heb hiervoor metalen strips in de bouwmarkt gekocht ( Praxis. Gamma zgn koppelplaat 100 x 30 x 2mm ) die gebruikt worden om de bouw om houten verbindingen te maken.  Hierin zitten al div gaten voorgeboord en zijn 2 mm dik  Win je 7 mm mee t.o.v. de houten van 9 mm dik
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Hoi Kolstt
Ik ga meteen kijken! Dank je!
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Je zou ook de klimspiraal met 3 x 188 mm C rail kunnen verlengen, om zo de doorrijhoogte op 10 cm te krijgen met een helling van 3%
zie het voorbeeld zoals ik nu aan het maken bent, nm een enkelvoudig klimspiraal.

groetjes,

Ruud
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Allen,

Vandaag de klimspiraal uitgeprobeerd, 9 cm per omwenteling omhoog. Pantografen kunnen met wat visdraad oid iets lager gehouden geworden en dan ziet het er prima uit. Voor de passage onder de dwarsliggers moet ik nog een oplossing zoeken - wordt iets van stevig plaatmateriaal van 2 mm dik, dan win ik weer 6 mm. Koperdraadje eronder solderen en dan moet t lukken.
Bijna al mijn locs klimmen moeiteloos met een flinke staart wagons. Zou graag een fotootje delen maar tot op heden is het mij niet gelukt om afbeeldingen te uploaden op dit forum :-(
groet
Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Allen,

Bij Gamma zeer dun aluminiumplaat op de kop getikt. Goed te zagen met decoupeerzaag. Eerste test is prima, ik win 7 mm hoogte. Ik heb de klim op de vereiste 8,5 cm gezet en hou nu voldoende ruimte over om met 70% staande pantografen te rijden. Geen gesoldeer dus. Blij ermee. Groet. Hans
Re: Klimspiraal versus pantograaf
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Klimspiraal versus pantograaf
 :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: