Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

beginners plan =opmerkingen of verbetering??

Gestart door nick_9450 donderdag 27 december 2007, 12:41:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
beginners plan =opmerkingen of verbetering??
hallotjes :D

hier zo is mij eerste baanplan   door plaatse gebrek kan ik niet over deze lengtes gaan
als iemand opmerkingen of verbeteringen heeft laat maar komen zou ik zeggen

greetz nick
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Een 2de wisselstraat zodat je steeds van uw binnen naar buiten kan en omgekeerd.
De 2 sporen onderaan, is het de bedoeling dat deze weg kunnen?
Indien wel, waarom werk je niet met 2 kleine kopstations op de stukken van 1m20 en 1 spoor die deze verbind? Kan je dan een berg en dal station van maken met kleine treinen.
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
hallo
die die rails vanonderen moeten kunnen verwijderd worden ja 
trouwens ik rijd vooral belgische  :P :P :P
nu dat ik ook maar een beginner ben is voor mij het maken van een deftig railplan wel lastig ik heb hier op de site al mensen gezien die 2 niveaus hebben hier sta ik ook voor op. :) :P
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Nick je hebt een mooi baanplan voor een beginner.
Ik heb 2 punten waar je misschien aan kunt werken!!

Punt 1: Misschien kun je met hoogte verschillen werken (is altijd mooi)

Punt 2: Je zou het rangeerterrein iets groter kunnen maken want nu kunnen er maar korte treinen op staan!
Hier een voorbeeldje


Punt 3: Je kan ook een stukje maken waar je een perron neerzet met wat meer sporen erbij.

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt!
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
zeer toffe oplossing maar ik zit met een station die 3 rails lang is en zou deze toch willen in mijn baan verwerken
zoals je zegt men rangeerstation moet groter maar hier zit juist de knoop :)
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Ja dat klopt maar je kan het zelf verder wel inrichten hoe groot jij het wil hebben. Ligt erook aan hoeveel rails je hebt.
Wat heb je over kun je dat even zeggen dan zou ik wel een passende baan kunnen maken in de ruimte die jij ter beschikking hebt.
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
rails zijn bij mij geen probleem als ik er nodig heb ga ik er achter dus ik zou zeggen leef je uit alvast bedankt   :D :D echt waar bedankt dat jij je er tijd insteek voor mij  :P
greetz nick
 
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Indien je bovenaan een hoek kan bijvoegen kan je met verschillende niveau's werken. Per lus kan je 9cm omhoog.
Zo heb je een groter dalstation en een kleiner bergstation.

Het is maar een voorbeeld  :P
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
is ook wel iets tof en het gedacht van met niveaus tewerken zie er wel beregoed uit  spijtig alleen dat ik gedwongen zit met de lengte en de breedte 

die lus neemt precies wel redelijk veel plaats in  en het idee van een bergstation zie ik niet zitten ik rij namelijk belgisch en veel bergen in belgie zijn er nie  :P :P :P

greetz nick
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Ik rij ook Belgisch, maar mijn baan layout zal niets met Belgie te maken hebben, de scenery zal wel weer Belgisch zijn.
Modelbouw is compromissen zoeken... Dus ik heb gekozen voor Belgische en bergen... :lol:
Je kan ook de sporen horizontaal laten lopen en gewoon de decor dieper en hoger laten gaan, een brug over een rivier vb. 
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
is het mogelijk een schaduwstation te maken op deze kleine oppervalkte  ? ??? 

:)
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Volgens mij zou het moeten kunnen (Geef maar aan als iemand een andere mening heeft).
Je zou links of rechts op het verticale stuk een berg kunnen maken.
Op de plek van de berg maak je een horizontale plaat van 90cm lang.
Dan zou je brug in de bocht kunnen maken en de baan op het horizentale stuk langzaam omlaag kunnen laten lopen.
Onder de berg kun je door middel van een wisselstraat opstel sporen creƫren.
Vervolgens maak je de opening onder dicht.
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Probleem is het hoogteverschil denk ik.. Een spiraal lukt niet wegens platsgebrek. Dus een spoor moet 5cm zakken en het ander 5 omhoog. Stel dat je een splitsing maakt op ongeveer de helft van de 208cm dan heb je een kleine meter spoor. Dit betekent een helling van 5cm. Met korte stellen zou dit moeten lukken, of het zicht dan mooi is moet j eeens uitproberen. Volgens mij is de helling te groot om te geloofwaardig te zijn.
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
ik heb me voor genomen met 1 niveau te werken
heb dit inelkaar gezet

en zou deze richting willen uit gaan  later zal er nog een wissel straat inkomen dat ze in de binneste baan direct naar de buiten baan kunnen als iemand er nog iets kan toevoegen laat maar komen 
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Mss uw wisselstraat direct na uw station plaatsen (boven rechts). Dan kan je uw decor beginnen maken vanaf de wisselstraat om zo eventueel een beetje naar boven te gaan en een imposant viaduct te makken om uw 2 planken te overbruggen.
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
dit kan ik zeker doen ma zal nog nie voor direct zijn denk ek    wat bedoel eigenlijk van uw wisselstraat starten na u station  bedoelde dan direct na die eerst 24611 
nick
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
Hi Nick,
Citaat van: nick_9450 op vrijdag 28 december 2007, 22:51:26
wat bedoel eigenlijk van uw wisselstraat starten na u station  bedoelde dan direct na die eerst 24611 
Inderdaad, de 2 boogwissels na de 24611, dan kan je er een paradebaan maken en zelf eventueel uw binnen en buiten spoor op verschillende hoogtes laten gaan....
Probeer uw sporen niet op een platte plank te leggen, het ideale is dat je de sporen aftekent op uw plank en deze dan uitzaagt. Dan kan he met hoogtes spelen zoveel je wilt. Dit alles plaats je dan bv op een MDF kader van 12 mm. Je laat een plank zagen in repen van 8 a 10 cm en daar kan je uw rooster mee bouwen. Beter zou zelf zijn dat je repen maakt met uw profielen van uw decor dat je wilt bouwen, dan kan je daarop rechtstreeks de planken van de sporen po bevestigen. Indien je uw treinbaan indeelt in 3 stukken (modules) dan kan je achteraf de baan verhuizen of zelf eventueel beurzen/tentonstellingen mee doen.
Re: beginners plan =opmerkingen of verbetering??
ik wil jullie bedanken  voor alle tips en de snelle toelichtingen heb er veel van opgestoken en over een paar weker zul je het resultaat wel terug vinden op het forum
echt bedankt

nick