Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vraag voor de Itrain kenners

Gestart door Dirk zondag 21 januari 2018, 17:40:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag voor de Itrain kenners
Lid sinds: 2006

offline
vraag voor de Itrain kenners
Heren,
Ik ben een nieuwe baan aan het bouwen, weliswaar 2-rail, maar ik weet dat hier Itrain kenners zitten. Mijn vorige baan ,3-rail werd bestuurd met koploper. Nu denk ik eraan om Itrain te kopen. Ik heb er al veel over gelezen en de teneur is dat het een programma is dat niet ingewikkeld is. Nu met mijn ervaring met Koploper dacht ik :" dit wordt een makkie". Niet dus, ik heb de demo versie af gehaald en ook de manual uit geprint. Ik heb 3 schermen ter mijner beschikking, op het hoofd scherm heb ik Itrain, op het rechter de pdf en op het linkse scherm kan ik opzoeken. Maat helaas, ik begrijp er niet veel van. Ik heb nu het niveau 1 getekend, dat lukt wel maar nu weet ik het niet meer. Blijkbaar moet alles een naam, de wissels, de blokken, de terugmelders, de seinen..... en alles moet afmetingen hebben. Of zie ik dat verkeerd? Waarschijnlijk zie ik het fout door mijn Koploper achtergrond. Daarom ben ik nu op zoek naar een simpele opzet die ik kan bekijken, een ovaalje met uitwijkspoor bvb. Ik heb zitten googelen maar niets als zodanig gevonden. Ik heb de vraag ook op het Itrain forum gesteld, en daar heb ik een lijst met url's gekregen, maar dat zijn bijna allemaal links naar betaalde workshops in Nederland.
Wie kan mij verder helpen? Lijk het er nu voorstaat ben ik nog niet gemotiveerd om dit programma te kopen, ik snap het helemaal niet. Maar ik wil het graag leren kennen voor ik de investering ga doen.
Ik hoor het wel.

mvg

Dirk
Re: vraag voor de Itrain kenners
Re: vraag voor de Itrain kenners
Waar woon je Dirk ? Aanstaande donderdag is er een introductie iTrain in Breda.
Zie  Klikkerdeklik
Re: vraag voor de Itrain kenners
Citaat van: Pt2/3 op zondag 21 januari 2018, 18:50:15
zoekt en gij zult vinden.
https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=64&t=3550

Cees

thnx, ik ben geregistreerd op dat forum, ik had de vraag gepost, maar deze link had ik niet.

Citaat van: fonzo999 op zondag 21 januari 2018, 19:35:10
Waar woon je Dirk ? Aanstaande donderdag is er een introductie iTrain in Breda.
Zie  Klikkerdeklik

Dat is helaas wat ver, ik woon bij Hasselt, Belgie

mvg

Dirk
Re: vraag voor de Itrain kenners
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: vraag voor de Itrain kenners
Hallo Dirk,

ja inderdaad moet alles een naam hebben, en de afmetingen van de melders etc. Alles wat je vooraf invoert aan lengten maakt het later makkelijker, ook koploper had bloklengte en treinlengte toch. Een gratis workshop heb je ook na zoveel jaar nog wel van mij te goed, met dank aan de Spaghetti ..... , tijdens de beurs in Genk,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels
Re: vraag voor de Itrain kenners
Walter,

Ja dat weet ik nog van toen :) Ik denk dat ik daar nog foto's van heb. En ja, ook in koploper kan je dat opgeven, maar dat was volgens mij niet verplicht, ik heb dat nooit gedaan? Mijn blokken waren groot genoeg voor de langste trein. Maar ik heb die pdf eens diagonaal gelezen, en daar ga ik morgen eens mee aan de slag.

Dirk
Re: vraag voor de Itrain kenners
Zo, ik heb nu de simpele baan getekend, ik kon ook de getekende baan bekijken, maar ik heb besloten om toch maar vanaf nul te beginnen. Het tekenen van het schakelbord gaat prima, even wennen maar OK. Het geven van namen vind ik een hele klus, ik ben helemaal niet goed in namen bedenken, maar dat ging ook goed. Maar dan staat in de pdf dat ik de treinroutes moet maken, echter daar kan ik niet aan, dat item blijft geghost. Ik ben ook op de originele file gaan kijken, en ook daar blijft het grijs. Waarschijnlijk een simpele oplossing, maar ik kan ze niet vinden. Wie kan me op weg helpen?

mvg

Dirk
Re: vraag voor de Itrain kenners
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: vraag voor de Itrain kenners
Treinroutes is een keuze die je maakt, dus rijden via vaste routes of vol automatisch laten rijden door iTrain. Upload je .tcd bestand eens dan kan er mee gekeken worden. En beter nog, er is een topic iTrain speciaal voor beginners. klikkie doen. Post daar je vragen met daarbij het iTrain bestand.
Re: vraag voor de Itrain kenners
Thnx, sorry voor het verkeerd plaatsen, ik zet het nu in het beginners toppic.

Dirk