Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Faller station en PERRONS

Gestart door Plexat zondag 21 januari 2018, 09:39:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller station en PERRONS
Hallo allen,
ten eerste ben ik me ervan bewust dat velen het niet met mee eens zullen zijn omdat de perrons gewoon te smal zijn. En dat klopt maar door het gebrek aan ruimte en het willen hebben van meerdere sporen kan ik niet veel anders. Dus die discussie is geslecht.  :D

Toch een vraag over smalle Faller perrons van bv Faller overdekt perron 120199. Daar staan maten bij en als ik die op de baan opmeet kloppen ze exact: Perronbreedte: 37,5 mm Hart op hart afstand rails: 77,5 mm.
Ik heb een stukje Faller perron met die juiste maten. 37.5 mm breed. En de hoh afstand is ook exact 77.5 mm. En toch zie je op de foto's dat wanneer ik ze op de juiste hoogte tussen de c-rails leg er geen trein meer langs kan.
Heeft iemand ervaring met deze perrons van Faller en gaat het inderdaad niet passen?

Vast bedankt voor de hulp. Ik vind een perron toch wel het minste op de baan. Toch?!  :P

Eric

Re: Faller station en PERRONS
Wat noem je de juiste hoogte zoals het nu ligt?

Op de foto lijkt het te passen. ( zoals het nu ligt)
Dit lijken me lage Duitse perrons. Dus de maten gebaseerd op perron op railstaaf niveau.
Re: Faller station en PERRONS
Ben den Hollander
gast

Re: Faller station en PERRONS
Wellicht helpt dit artikel: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_Perron#Perronhoogte

Hart van het spoor tot perronrand bij h0 is 20mm (maat B). Dat maal 2 plus je perronbreedte zou inderdaad 77,5mm zijn: plexat dus en het zou moeten passen. Je plaatjes zijn een beetje klein en mijn ogen een beetje oud, ik zie het probleem niet.

Wat Robin zegt: perronhoogte is variabel per land en tijdperk.

Gr, Ben.
Re: Faller station en PERRONS
Hallo Hero,
dank voor je antwoord en om te verduidelijken wat ik bedoel nog 2 foto's.
Je hebt gelijk, nu (foto: past niet - 3) past het maar dan liggen de perrons inderdaad erg laag. ALs ik dan uit zou moeten stappen tuimel ik geheid op mijn plaat.
En ik ben pas 58. Laat staan als je 73 bent en uit moet stappen.  ;)

Wanneer ik ze iets hoger leg, een plaat styreen eronder bv, dan past het echt niet meer. Zie foto 'past niet - 4'!

Eric
Re: Faller station en PERRONS
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 21 januari 2018, 10:14:09
Wellicht helpt dit artikel: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_Perron#Perronhoogte
Hart van het spoor tot perronrand bij h0 is 20mm (maat B) . Dat maal 2 plus je perronbreedte zou inderdaad 77,5mm zijn: plexat dus en het zou moeten passen. Je plaatjes zijn een beetje klein en mijn ogen een beetje oud, ik zie het probleem niet.
Wat Robin zegt: perronhoogte is variabel per land en tijdperk.

Hi Ben,
wat je zegt ik heb inmiddels zoveel gelezen over perrons en zie op diverse sites dat er per land verschillende perron hoogten worden gebruikt. Het is ook nog eens afhankelijk van perrons voor mensen of voor goederen.
De plaatjes zijn wat klein omdat ik het forum niet onnodig wil belasten met gigabytes.  ;) En het is maar illustratie.

Maar als je er zo naar kijkt moet je toegeven dat het uitstappen voor een oudere jongere niet echt makkelijk is vanaf deze hoogte.

Eric
Re: Faller station en PERRONS
Lid sinds: 2014

offline
Re: Faller station en PERRONS
In welk land, welk perron,  hoe hoog of hoe laag is volgens mij niet zo relevant...
Het faller perron op deze modelbaan past niet, er kunnen geen modeltreinen over het modelspoor langs...

Volgens mij wil Eric gewoon tips hoe de modelspoorperrons wel passen op z'n modelspoorbaan...
Ik heb dezelfde uitdaging en kom er niet helemaal uit, dus ik ben ook benieuwd naar mogelijke oplossingen!
Re: Faller station en PERRONS
Citaat van: edward op zondag 21 januari 2018, 10:27:37
In welk land, welk perron,  hoe hoog of hoe laag is volgens mij niet zo relevant...
Het faller perron op deze modelbaan past niet, er kunnen geen modeltreinen over het modelspoor langs...

Volgens mij wil Eric gewoon tips hoe de modelspoorperrons wel passen op z'n modelspoorbaan...
Ik heb dezelfde uitdaging en kom er niet helemaal uit, dus ik ben ook benieuwd naar mogelijke oplossingen!

Hi Edward,
dat is inderdaad de vraag. En ik heb Faller als voorbeeld genomen omdat dit de 'smalste' perrons zijn en ik het een mooi station vind. Maar of het past?????
Maar ik ben bang dat het gewoon zelf frutselen wordt om een perron te krijgen dat past.  :( Ik zie zoveel banen en zoveel perrons maar vaak geen info over welk perron gebruikt wordt.

Eric
Re: Faller station en PERRONS
Hoi,

Citaat van: Plexat op zondag 21 januari 2018, 10:31:10
dat is inderdaad de vraag. En ik heb Faller als voorbeeld genomen omdat dit de 'smalste' perrons zijn en ik het een mooi station vind. Maar of het past?????

Met standaard rails en standaard geometrie zal je altijd aan het aanpassen moeten wil je het netjes krijgen. Zeker omdat Faller van een bepaald soort rail / geometrie uitgaat zonder echt rekening te houden met de verschillende fabrikanten.

Citaat van: Plexat op zondag 21 januari 2018, 10:31:10
Maar ik ben bang dat het gewoon zelf frutselen wordt om een perron te krijgen dat past.  :( Ik zie zoveel banen en zoveel perrons maar vaak geen info over welk perron gebruikt wordt.

Dan krijg je wel het mooiste resultaat als je zelf op maat gaat maken. En als je info wilt over een perron wat je in een draadje gezien hebt: Gewoon een berichtje plaatsen met welk perron gebruikt wordt en hoe iemand het heeft geplaatst. Gewoon vragen, niet denken dat is onzinnig. Als je het wil weten moet je het gewoon vragen :) Veel mensen willen wel antwoorden ;)

Groet Ronald.
Re: Faller station en PERRONS
Ben den Hollander
gast

Re: Faller station en PERRONS
Als ik naar foto 4 kijk is dat geen 20mm.

Snel plaatje en helaas niet scherp:





Ik zou zeggen: schuurmachine er langs en maak te passend.

Gr, Ben.
Re: Faller station en PERRONS
Dat Faller perron oogt breder als 37 mm.

Meet de onderkant en de bovenkant eens op.Het zou me niet verbazen dat de onderzijde al 37,5 mm is.

Kijk voor zelf bouw eens bij Auhagen. Die hebben perron zijkanten en plastic plaatjes met stoeptegels.
(Die perron zijkanten zijn momenteel bij A&W modelbouw in de opruiming/aanbieding)
Dus daar kun je het artikel nummer wel vinden en eventueel je slag slaan.
stoeptegelplaat is art nr. 214755

Bouw ze ,
Robin