Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

IB-COM met Digikeijs DR4088

Gestart door ArnoldRG vrijdag 19 januari 2018, 23:51:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB-COM met Digikeijs DR4088
Ik zoek hulp bij de installatie / configuratie van een Uhlenbrock IB (IB-COM) met Digikeijs DR4088 terugmeldmodules en de 4024 servo modules. Heb veel vragen. Maar om mee te beginnen deze twee beginnersvragen.
Ik heb K-Rail. Mijn eerste vraag is hoe ik de bedrading van de 4088 laat lopen. Ik sluit draad1 op één van de. 16 poortjes van de 4088 aan en aan de andere kant op een geisoleerde spoorstaaf. Maar dan is er nog een 'min' draad. Ik kom er met de handleiding van Digikeijs niet uit. Duidelijk is dat deze 'min' draad op de 'C' aansluiting van de DR4088 wordt geprikt, maar dan de andere kant; het lijkt er op dat deze aan de andere kant op de andere (niet geisoleerde) spoorstaaf wordt aangesloten. Of op de middenstaaf?
Wat ik probeer; het lijkt niet te werken. (De DR4088 is uiteraard verbonden met de IB via een UTP kabel.)
Lijkt, zeg ik met opzet, want dan kom ik op de tweede vraag. Waar, met welke software beheer ik de dr4088, die zonder software wordt geleverd. Vooralsnog kan ik visueel zien dat er geen melding plaatsvindt bij de pogingen die ik gedaan heb. Heeft iemand suggesties voor deze basale vragen. Ik zou er mee geholpen zijn.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088

Tot zover ik weet heeft je IB com helemaal geen S88 aansluiting.
Dus je eerste terugmelder moet een loconet uitvoering zijn.
Welke heb je precies? de 4088LN GND?


Als je een draadje tussen de c en een van je poortjes schroeft moet je daar een bezetmelding zien.

Je zal in je IB com software misschien iets aan moeten maken.Maar daar ben ik niet bekend mee.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Er zijn wel degelijk IB-coms met S-88 poort!
De Digikeijs module moet met de flatcable of verloopje en een netwerkkabel worden aangesloten op de juiste poort. Dan moet de eerste S-88 module op de massa van de rijstroom worden aangesloten op aansluiting C. Een terugmeldsectie sluit je aan op een van de 16 poorten, genummerd van 1 tot 16.
Dan moet het werken...
Maar met welke software gebruik je de IB-com? Dat kan ook nog een deel van het probleem zijn; staan daar 'alle vinkjes' wel goed?  Kortom, iets meer info lijkt wel nodig voor een goed antwoord.

Groet,

Peter
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Inerdaad, deze IB-COM heeft een S88 aansluiting. Eigenaardig genoeg de IB Basic niet. Ik gebruik een verloop op de S88 om een netwerkkabel aan te sluiten op de 4088.
Als software gebruik ik I-Train en IB-COM Util, waarin een tabblad keyboard en een tabblad ' Rückmelder' voorkomt. De Terugmeld optie in I-Train herb ik nog niet kunnen activeren.

Peter, je opmerking over de bedrading lijkt me van groot belang voor me. De eerste S88 module moet op de massa van de rijstroom worden aangesloten, schrijf je. Even een heel domme vraag nu van me; er zijn twee spoorstaven. De ene wordt gebruikt als terugmeldsectie. Deze spoorstaaf is geisoleerd van de andere rails. Ik heb begrepen dat in de digitale stroomvoorziening er eigenlijk geen plus en min is. Dus ook geen rijstroom-massa. Maar om het verhaal duidelijk te houden spreken we wel over massa. Voor mijn beeld; is dan de andere spoorstaaf (dus niet die gebruikt wordt als terugmeldsectie) de spoorstaaf die voor de rijstroom-massa  wordt gebruikt?
Dus één draad op de 1e S88 poort naar de geisoleerde spoorstaaf. En één draad van de C naar de andere spoorstaaf ?
Ik heb deze constructie al een keer gebruikt, maar als dit zeker de goede is, ga ik dat nog eens uitproberen en dan met een met meer aandacht gesoldeerde bedrading, zodat uitgesloten is dat daar een probleem zit. DUs als mijn samenvatting klopt, ga ik dat wederom - maar nu beter - onderzoeken.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Arnold,
Op C aansluiting moet de bruine draad van de rijstroom. Aftakken van een ringleiding of rechtstreeks vanaf de centrale is de beste optie.
En dan de terugmelddraad van de geïsoleerde spoorstaaf naar een van de genummerde aansluitingen trekken.
Let er ook op dat de kabel van de S88 poort van de terugmeldmodule op out is verbonden met de IB-com.

Van iTrain weet ik helaas niets, maar zorg eerst dat je de hardware goed hebt aangesloten.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Er zijn dus meerdere uitvoeringen van de IB com. Dat is nieuw voor me.

gebruik je wel het juiste verloop dan?
Er zijn twee versies een om je decoder in te gaan en een om eruit te gaan.
Die hebben een andere pinbezetting.

Ik test altijd eerst met een draadje tussen de c en een ingang.
Kan ik op mijn scherm zien dat ik daar contact maak en de module dus werkt. Pas daarna sluit ik hem op de rails aan.

Mvg Robin
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Tinus, jouw advies komt overeen met die van Peter. Maar ik blijf even zeuren over wat Peter de 'massa' noemt en jij 'de bruine draad.' Mijn kennis van de elektronica is heel heel matig. Nou heb ik toevallig wel een bruine draad, maar het is maar net hoe je die gebruikt. Ik heb een blauwe en een bruine draad. De bruine draad zit op aansluiting 3 van de IB-Com. In Martklin kleuren zou dat rood moeten zijn. De blauwe zit op aansluiting 4 van de IB-COM. In Marklin kleuren zou dat de bruine moeten zijn. (volgens de aanduiding van Uhlenbrock boven het aansluitblokje). Dus als ik je advies opvolg zou ik de C van de DR4088 moeten aansluiten op blauw. (Op de centrale danwel op de ringleiding).
De andere draad is duidelijk. Interpreteer ik dit goed?
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Zet eens een foto neer van hoe je het nu hebt aangesloten. Dat helpt meer dan 20 berichtjes met tekst ;)

Groet Ronald.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Ben den Hollander
gast

Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Bij gebruik van een IB (of IB Com) leg je de eerste S88 NIET aan massa.

Heb zo gauw geen handleiding van de COM bij de hand maar bij de "gewone" IB dien je het aantal S88 modulen in te geven in de centrale anders wordt er niks uitgevraagd.

Gr, Ben.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Beste Arnold,

De spanning op de puntcontacten van Märklin is wisselend positief en negatief t.o.v. de railstaven, daarom worden de railstaven en de bijbehorende aansluiting op de IB "massa" genoemd.

Het stroompje wat de S88 op de door jou geïsoleerde railstaaf gezet wordt, komt via de wielen/assen op de massa railstaven en moet op de één of ander manier terug naar de massa van de S88.

Bij sommige centrales zoals het CS en de Ecos gaat dat via een draad die jij moet aanleggen tussen de massaklem op de eerste  detectie unit en de massa railstaaf.

Bij andere centrales zoals de oude Märklin 6021, de Tams, de Raptor en ook de IB dacht ik, is de railmassa in de centrale doorverbonden met de S88 massa, de term die hiervoor gebruikt wordt is "common ground".

Mocht je in de toekomst een DR 5000 centrale willen gaan gebruiken, dan zou je nu moeten gaan werken met een DR 4088 met optocouplers, bij de DR 5000 mag geen verbinding gelegd worden tussen massa van de S88 en het digitale systeem.

Groet, Anne W
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Anne, betekent dat dat ik een verbinding moet maken tussen de centrale (en wel het massa-aansliutpunt) met de DR4088? (en wel de 'C' aansluiting)
Naast de verbinding tussen de geisoleerde spoorstaaf met de DR4088 op de S88 (module 1)?
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Beste Arnold,

Ik denk het niet, dat kun je uit proberen door de verbinding niet te maken, en ook zal er wel een IB gebruiker zijn die je dat wil zeggen.

Maar wat anders, iets wat je ook verteld zal kunnen worden door een IB gebruiker: naar verluid blinkt het S88 systeem van de IB niet uit in betrouwbaarheid, o.a. reden waarom IB gebruikers overstappen op het Loconet systeem.

Maar zoals gezegd, de definitieve info moet van een IB gebruiker of kenner komen en die zijn er een heleboel.

Groet, Anne W
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Een daarvan zegt een paar berichten hierboven :

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 20 januari 2018, 14:00:03
Bij gebruik van een IB (of IB Com) leg je de eerste S88 NIET aan massa

Dat hoeft dus niet omdat ze intern in de IB al aan elkaar hangen.


9 van de 10 keer als een s88 het niet doet zit het kabeltje 180 graden gedraaid in de centrale.
Dat geeft hetzelfde probleem als het verkeerde verloopje gebruiken.

Maar dan zie je meestal wel geflits in de meldingen op je uitlees scherm.
Of alle melders staan bezet.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Tja, dat wist ik typisch niet. Dat binnen de IB de massa al verbonden is.
Dan is het alleen een kwestie van melddraad aansluiten en de verbinding tussen IB en module maken!
Zou moeten lukken, toch?
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Geeft niks Tinus,maar het probleem zit daar dus niet.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Inderdaad zit er ergens anders een storing. Ik ben toch erg benieuwd waar.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Even een kleine herhaling:

Citaat van: ronaldk op zaterdag 20 januari 2018, 11:18:15
Zet eens een foto neer van hoe je het nu hebt aangesloten. Dat helpt meer dan 20 berichtjes met tekst ;)

Mogelijk geeft het ons ook meer inzicht. Nu is het maar wat raden hoe en wat je aangesloten hebt...

Groet Ronald.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Ben den Hollander
gast

Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
En nog een herhaling.....

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 20 januari 2018, 14:00:03

Heb zo gauw geen handleiding van de COM bij de hand maar bij de "gewone" IB dien je het aantal S88 modulen in te geven in de centrale anders wordt er niks uitgevraagd.


Start de Utility software van de IB-Com en check vanaf minuut 2:50



Gr, Ben.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Hierbij een overzicht van de wijze waarop de boel aangesloten is.
De IB is met een netwerkkabel op de DR4088 aangesloten. (verloop op de S88N poort).
De S88 poort 1 op de DR4088 is op de geisoleerde spoorstaaf (A op de tekening) aangesloten met een 7500 massa aansluiting.

Op dit overzicht loopt er dus geen verbinding naar de 'C' van de DR4088. De poging om de spoorstaaf B met de 'C" te verbinden levert geen resultaat op.

Wat betreft het filmpje: dank Ben! Ik heb (voorsalsnog) twee 4088 apparaten. DUs tweemaal 16 S88 modules. (waarom er standaard 31 staat is mij een raadsel).
Deze optie stond goed.

De suggestie om het verloopje met de netwerkkabel om te daaien, lijkt me in mijn geval niet juist. Het ledje van de DR4088 gaat dan uit
Het verwisselen van de twee 4088 of om één van beiden te gebruiken geeft ook geen soulaas.

Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Op het eerste gezicht zou dit toch goed moeten zijn aangesloten. Alleen het gebruik van gewone aansluitrails is misschien een probleem. Daardoor worden beide spoorstaven met elkaar verbonden.
Als het stukje spoorstaaf waarmee de melding tot stand moet komen. goed geïsoleerd is, zou het echter geen probleem moeten opleveren.
Het zou nog kunnen zijn dat je contact tussen de spoorstaaf en het pinnetje wat je eronder steekt niet goed is. Kun je dat nog checken?

Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Hoi,

Ik kom niet helemaal uit het plaatje. Ik mis wat draadjes.... Wat je dus nu precies hebt gedaan? Even in de handleiding van de DR4088 gekeken. Volgens welke afbeelding heb je de boel aangesloten?



Of



En welke versie van de DR4088 heb je gekocht? Dat moet op de DR4088 staan CS of GND?

Groet Ronald.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Ben den Hollander
gast

Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Langzaam wordt het duidelijk: massadetectie GND of stroomdetectie CS, oftewel spoorstaaf onderbreking of middenleider onderbreking.

In geval van het laatste ontbreekt nog een rode aansluiting naar de IB.

@Ronald: het Digikeijs plaatje van 3rail met CS klopt niet, daar is al eerder over geschreven richting Digikeijs. de bruine draad naar C moet rood zijn. ;)

Gr, Ben.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Ha Ben,

Ik zie het nu ook :) Inderdaad dat moet rood. Goed voor het principe mag het niets uit maken :)

Wat je aangeeft: Het zit hem in welke module Arnold heeft aangeschaft en hoe deze aangesloten is. In beide gevallen heeft Arnold geen tweede draadje van / naar de module getekend.

Groet Ronald.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Hallo 3 railers,
Het klopt inderdaad dat ik geen 2e draadje van/ naar de module heb getekend. Omdat wat ik ook probeerde dit niet het resultaat had dat er een melding plaatsvond. Bovendien was er eerder in dit draadje een discussie  / info over een verbinding die intern in de IB geregeld is / zou zijn.
Voor alle duidelijkheid: ik heb massdetectie GND Digikeijs modules.
Als dat betekent dat er toch nog een draadje van de 4088 naar de rails moet komen, is voor de belangrijkste vraag, waar ik die ' C' (op de 4088) aansluit op de K rails. Op de niet geisoleerde spoorstaaf? (of is het handiger deze ook te isoleren) Op de middenrail?

Maar even wat anders (de moderator van dit forum zal nu z'n oren spitsen). De IB-COM geeft geen rijstroom meer. Het lampje brandt wel, maar er staat geen spanning meer op de rails. De ingang(en) van de trafo op de IB-COM geven wel spanning (17,7). Ik ben bang dat ik iets verkeerd aangesloten heb gehad gisteravond (toen dit probleem al optrad). Dat er iets niet meer werkt is duidelijk. Nu heb ik in bruikleen een IB Basic (de I) liggen. Maar die heeft geen S88 aansluiting..... (de IB II weer wel. Dat beleid begrijp ik niet helemaal)
Is er een mogelijkheid dat ik toch de 4088 GND kan gebruiken op de IB BAsic? (Even er vanuit gaande dat het mij duidelijk wordt hoe ik de IB moet aansluiten....) Ik denk nl dat de IB-COM wel eens een paar weken naar Uhlenbrock moet. En ik wil wel verder met het verhaal. Een evt niet al te grote investering is dan wel acceptabel voor me.
In ieder geval kan ik een advies over het aansluiten van een ander draadje op de 4088 niet uitvoeren.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Ben den Hollander
gast

Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Citaat van: ArnoldRG op maandag 22 januari 2018, 12:57:38

Als dat betekent dat er toch nog een draadje van de 4088 naar de rails moet komen, is voor de belangrijkste vraag, waar ik die ' C' (op de 4088) aansluit op de K rails. Op de niet geisoleerde spoorstaaf? (of is het handiger deze ook te isoleren) Op de middenrail?


Niet op de middenrail maar de bruine draad van de centrale. Maar als eerder gezegd: het is overbodig en kan mogelijk leiden tot aardlussen.

Over de Basic: die heeft een LocoNet bus. Je kunt een LocoNet 4088 voor 3rail massadetectie aanschaffen.....

https://www.digikeijs.nl/modelspoor-terugmeldmodule-lnet-dr4088ln-3r.html

..... en die aansluiten op de LocoNet bus. Voorts kun je op die module weer je bestaande 4088GND aansluiten en eventueel meerdere. Datzelfde truukje kun je ook toepassen op de IB - COM als deze weer gerepareerd is.

Succes en jammer dat er iets gesneuveld is.

Gr, Ben.
Re: IB-COM met Digikeijs DR4088
Als dat de module is die je hebt op je aansluit foto/schema, dan is dat een CS uitvoering, en dus de verkeerde.

Groetjes