Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Adressen wissels leeg maken in MS2

Gestart door IJsengel vrijdag 19 januari 2018, 19:04:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Adressen wissels leeg maken in MS2
Hola,

Ik heb een aantal wissels met Viesmann decoders uitgerust en deze in de MS2 ingevoerd. Ik wil deze echter opnieuw en in een logische volgorde invoeren maar krijg de reeds ingevoerde wissels niet verwijderd.
Wellicht werkt het wanneer ik de MS2 terug naar fabrieksinstellingen zet, maar dan ben ik ook mijn volledige loclijst (>50 locs) kwijt. En nee, dat wil ik ook niet.
Iemand een idee Hoe dit aan te vliegen?

H la P
Fred
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Ik heb nergens gezien dat er in de MS2 een artikellijst wordt bijgehouden. Dus kun je gewoon de betreffende decoders een ander adres geven of opnieuw op een andere viessmann dekoder aansluiten. De enige uitzondering die ik ken is het driewegwissel. Die gebruikt standaard twee opeenvolgende adressen, maar wel het adres dat je ingesteld hebt op de decoder.

John (VT601)
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Adressen van de wissels staan niet in de ms2 of welke centrale dan ook, deze zijn geprogrammeerd in de wisseldecoders.
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Volgens mij begrijpen we elkaar niet.
Laat ik het anders stellen: ik wil de posities van de wissels in de Ms2 wijzigen/leegmaken.
Bv:
Ik wil de wissel op positie 1 op positie 4 en de wissel op positie 3 wijzigen naar positie 1
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Hallo Fred,

Voor zover ik ben geïnformeerd heeft de MS2 een vaste lijst met adressen voor magneetartikelen. Dit betekent, dat bijvoorbeeld adres 1 reageert op een magneet artikel die bijvoorbeeld de digitale code 10000000 heeft. De digitale code van het magneetartikel ken jij toe aan het magneetartikel, bijvoorbeeld door het omzetten van de dipswitches op de decoder van het magneetartikel. Dus alleen aan de 'bestuurde' zijde kun je veranderen, dus in jouw voorbeeld zul je magneetartikel 4 het 'adres' moeten geven van aansturing 1 op de MS2.
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
De volgorde van de wissels in de ms2 kun je niet aanpassen. De wissels staan op volgorden van de adressen die in de wisseldecoders staan.
Dus de eerste wissel van de eerste wisseldecoder staat op positie 1 in de ms2. De tweede wissel van de eerste wisseldecoder staat op positie 2 in de ms2, enz enz...

Wil je de volgorde aanpassen zul je de bewuste wissel op een andere aansluiting van de wisseldecoder moeten aansluiten.
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
En hoe doe ik dat dan?
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Gewoon de draadjes van de wisseldecoder van aansluiting 1 op aansluiting 4 aan te sluiten. Of als je 'enkelvoudige wisseldecoders' onder het wissel dan zal je daar een ander adres moeten geven. Dus wisseldecoder 1 wordt dan 4 en wisseldecoder 4 wordt dan 1 bijvoorbeeld. Of zoals bij veel märklin wisseldecoders: een paar dipswitchjes omzetten.

Groet Ronald.
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Ik heb viessmann 4554 aandrijvingen inclusief decoder. Van dipswitches is helemaal geen sprake. Ik kan ook helemaal gedn draadjes anders verbinden dan aan de lipjes onder de c rail wissel. Jullie antwoorden zijn dus Russisch voor me helaas...
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Die ingebouwde decoder kan je met je centrale een adres toewijzen. Staat (net opgezocht bij Viessman) op pagina 13 van de handleiding.

Gr.  Charlie
Re: Adressen wissels leeg maken in MS2
Goed, ik weet niet hoeveel aandrijvingen je hebt maar je hebt toch wat moeten instellen als je meerdere aandrijvingen hebt. Anders reageren ze allemaal tegelijk op adres 1 e:D

Handleiding Viessmann 4554. Daar staan een aantal mogelijkheden in. Via Motorola-protocol of DCC-protocol. Die keuze moet je eerst maken. Maar je hebt een MSII die kan zowel motorola-protocol als DCC-protocol dan geeft Viessmann aan:

Citeer
Notice: If you use a multiprotocol digital command station, which is able to use the Motorola- as well as the DCC-system simultaneuously, it is recommended to program the switch motor on a DCC-address.

Dus wordt het DCC-protocol. De handleiding daarvoor is:

Citeer
Configure with DCC central units To use the switch motor in a digital environment, you have to assign a digital address at first. To control the switch motor with a DCC-system, observe the following instructions:

1. Switch off the digital system (e. g. emergency off). There must not be any power at the rails.
2. Connect only the blue wire with the red marker and the power supply wires of the switch motor (brown and yellow, see figure 15) to the rails.
3. Switch on the digital system.
4. Connect the second blue wire (green marker) to the track signal too (see figure 14).
5. Use the digital command station to send a switchrequest for the desired DCC-address. The switch motor receives the request, registers the address as it?s own and as a receipt, it switches the turnout. The switch motor is now ready to be used with the new digital address. Whether you want to change the address, you just have to repeat the described procedure.

Het wordt een kwestie van handleidingen lezen van zowel de Viessmann 4554 als van het Mobile Station II om te leren hoe je je wisseldecoders programmeert en bedient.

Groet Ronald.