Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain

Gestart door Buchholz donderdag 18 januari 2018, 19:31:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Hoi!


Ik heb een vervelend probleem: wissels op mijn modelbaan schakelen soms niet.


Sinds een tijdje ben ik aan het experimenteren met het programma iTrain. In de toekomst wil ik een tamelijk grote modelbaan met dit programma aan gaan sturen.
An sich ben ik er gigantisch over te spreken, alles functioneert perfect!

Maar: af en toe treden er problemen op. Treinen rijden onverwacht een bepaald blok binnen. In iTrain staat het wissel dan op een andere stand dan het fysieke wissel.

Enig testen heeft opgeleverd dat dit niet aan iTrain ligt: het programma stuurt het signaal gewoon door naar het Central Station 2. Die zet het vervolgens door naar de Digikeijs DR4018 schakeldecoder.
Daarna moet het ergens mis gaan. Ik heb gezien dat de decoder dan wél het signaal naar het wissel stuurt; het rode lampje brandt even. Maar, er wordt dan niet geschakeld.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Heeft iemand enig idee?
Ik ben hierdoor teleurgesteld, betrouwbaar schakelen van wissels is een vereiste voor grote schaduwstations waar je niet zomaar bij kunt.. Als dit niet lukt weet ik niet hoe ik ooit een betrouwbare baan van groot formaat kan maken..
Zijn de Märklin C-rail wissel aandrijvingen onbetrouwbaar? Zijn er alternatieven?


Ik hoop dat iemand mij bij deze vragen kan helpen!!


Groeten,

Marcel
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Met welke protocol stuur je de 4018 aan. Laatst was er ook een topic over i.c.m de ms2/3.
Nadat hij het protocol op DCC had gezet was het probleem van niet altijd schakelen weg.

Edit: het desbetreffende topic:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70034.0
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Regelmatig lees ik de problemen met de DR4018.
Je zou beter eens contact kunnen opnemen met de leverancier.
Anders overstappen op de WDD van Rosoft, nooit geen problemen mee.

Mogelijk heb je de eindschakelaars nog in de wisselaandrijving zitten welke voor grote problemen kunnen zorgen, die moeten er echt uit.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Tom,

Dit heeft niets met de decoder te maken.  Die werkt.
Als het lampje aangeeft dat je wissel schakel opdracht wordt ontvangen.

Blijft het bekende probleem over :

Verrotte eindafschakelaars van de c rail wisselaandrijvingen.

Marcel zoek even op c rail wisselaandrijving.
Dan vind je voorbeelden genoeg van hoe je de aandrijvingen kunt aanpassen.

Mvg Robin
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Beste Marcel,

In de wisselaandrijvingen zitten schakelaars die de stroom naar de spoelen onderbreekt als de eindstand van de wissel bereikt is, een voorzorgsmaatregel voor mensen die te lang op een knop drukken, maar niet nodig voor mensen die rijden met een programma of weten wat ze doen.

Dus eindschakelaars demonteren, en indien ze al niet meer schakelen, overbruggen, maar dat vind je allemaal in de wiki.

Groet, Anne W
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Als je dat gaat doen, schakelen met DCC. In Motorola moet een uitschakel bit mee worden gestuurd. DCC dit dat automatisch.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
 @citaat Robin, ben het niet helemaal met je eens, zoek maar eens op aar problemen met de DR4018.
onder ander dit draadje spreekt voor zich KLIK

Wissels werken af en toe volgens Marcel de topic starter, bij een "verrotte" eindschakelaar zal het wissel niet af en toe meer omgaan maar gewoon in één stand blijven staan.  Ik zou ze zeker opsturen en de eindschakelaars nakijken.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Beste Marcel,

Er is één duidelijk probleem met de Digikeijs 4018 en een wat minder duidelijk probleem:

ze schieten soms in de programmeermodus, waardoor ze hun adres vergeten, oorzaak is een ontwerpfout in de voeding van de elektronica, is op te lossen door de C aansluitingen aan één van de twee kanten niet te gebruiken.

ze luisteren niet echt goed naar schakelopdrachten via het Motorola digitale signaal indien de centrale ook DCC digitale signalen uitzendt, andersom is het geen probleem, dus het advies is om, indien je centrale ook DCC uitzendt, de decoders te programmeren in DCC.

Verdere info en verbeteringen ongetwijfeld via Ben den Hollander en RonaldK, die beiden redelijk dicht bij Digikeijs "staan".

Groet, Anne W
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Citaat van: Anne W op vrijdag 19 januari 2018, 00:03:48

Verdere info en verbeteringen ongetwijfeld via Ben den Hollander en RonaldK, die beiden redelijk dicht bij Digikeijs "staan".


Ik sta even dicht bij Digikeijs als bij Raptor: redelijk op afstand dus. Ik heb geen 4018 en de problematiek van Marcel heeft alles te maken met de Marklin wisselaandrijvingen. De oplossing is beschreven.

Gr, Ben.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Beste Ben,

Dus jou is vanuit het BNLS forum niets bekend over slecht luisteren van de DR 4018 naar Motorola als ook DCC uitgezonden wordt?

Nee hoor je staat dichter bij Digikeijs, je hebt toch een DR 5000 centrale?

Groet, Anne W
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Sorry, het staat op het iTrain Forum onder de titel: "DR 4018 schakelt slecht op het Motorola Protocol", is alleen te lezen voor leden van het iTrain Forum.

Groet, Anne W
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Dank voor de vele reacties!!!

Super, ik had nooit verwacht dat er zo snel al zulke goede support zou komen!! :) :D

Het lijkt mij vanwege de twee genoemde mogelijke oorzaken handig om in eerste instantie eens te proberen om de aandrijvingen aan te passen en die eindafschakeling te verwijderen.
Ik ga even zoeken of ik wat kan vinden hoe dat precies zit, ik ben er niet erg bekend mee.

Hoe kan ik zien in welk protocol mijn DR4018 decoder nu geprogrammeerd is?
In verband met een of meerdere protocollen die mogelijk de decoder verstoren: op de baan rijden 2 Brawa V100en (DB) met geluid etc. Volgens mij rijden die op DCC protocol, maar het zou ook kunnen dat ze ook motorola verstaan.. Ook dat zal ik even checken.

@Anne: Ik heb ook toegang tot het iTrain forum, maar heb dit in eerste instantie op het 3rail forum geplaatst omdat ik dacht dat het probleem vooral met de aandrijvingen of de decoder te maken had, en minder met het programma iTrain zelf. Wellicht kun je een linkje sturen naar dat topic? Je vermeldt al duidelijk waar het staat, excuses.


Nogmaals dank voor alle reacties, super!


Groeten,

Marcel
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Citaat van: Anne W op vrijdag 19 januari 2018, 10:10:39

Nee hoor je staat dichter bij Digikeijs, je hebt toch een DR 5000 centrale?


Zekers Anne maar het is echt off-topic. Ik heb ook een Bijbel in huis maar ben vooral niet gelovig.

Gr, Ben.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Heren heren heren,

Wat een gedoe weer, om een jarenlang bekend probleem, een probleem wat er al was voordat er ooit nog maar 1 Digirails/Digikeijs decoder was gemaakt, laat staan gebruikt.

Het probleem is het gebrek aan kwaliteit en betrouwbaarheid van het Marklin materiaal.

Ook al stuur je die aandrijving met krachtstroom aan, hij zal niet omgaan. Iets wat geen contact maakt zal niet geleiden, of kunnen werken.

Het beste alternatief voor deze aandrijving is vervangen door een servo, of een motorische aandrijving, dat is het enige wat echt helpt.

Mijn advies, pak het probleem bij de bron aan, en laat al het andere buiten beschouwing, lost niets op.

Mvg.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Hallo Marcel,

Uit je verhaal begrijp ik, dat je tot de Digikeijs DR4018 schakeldecoder het proces kan volgen en dat het daarna mis gaat. Mijn eerste gedachte is dan om te kijken of een andere wissel op de aansluiting wel correct functioneert. Als dit het geval is, dan kun je aan de wissel gaan denken. Zo niet, dan ligt het dus aan de Digikeijs DR4018 schakeldecoder.
Ligt het aan de wissel, dan zou ik eerst de wissel rechtstreeks aansluiten op een voeding. Een wisselaandrijving heeft wel vermogen nodig om te kunnen werken. Als dit ook geen soelaas biedt, dan is de conclusie, dat de aandrijving niet functioneert. Dan de aandrijving uit de wissel halen en proberen. Werkt hij dan wel, dan heeft de spoel ergens een sluiting, waardoor hij niet meer het volle vermogen kan leveren. Aandrijving vervangen is dan de enige oplossing. (tenzij je vaardig bent in het opnieuw wikkelen van een spoel)
Het kapot gaan van de spoel kan een aantal oorzaken hebben:
- te lange inschakelduur (komt bij decoders zelden voor)
- te grote weerstand bij het omschakelen van de wissel. (beschadigingen van het omzetmechanisme)
- een afgebroken lip van een eindschakelaar, waardoor de aandrijving is geblokkeerd.

Dus nog genoeg om uit te zoeken, zou ik zo zeggen.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Marcel,

Hoe wordt de Digikeijs decoder gevoed?
Bij een treinenmaatje van mij schakelde de wissels ook af en toe.
Digikeijs wisseldecoders en Ecos2.
De decoder werd door de centrale gevoed doordat op de decoder de voedingsdraden waren door verbonden met de aansluiting voor de digitale informatie.
Even een aparte witte 32VA Marklin-trafo aangesloten en de wissel schakelde perfekt.
Daarna een ringleiding voor de voeding van decoderes aangelegd en de overige decoders hierop aangesloten.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Beste Marcel,

Aangezien niemand van mijn vrienden uit het buurforum het verlossende antwoord wil geven, doe ik het maar weer, dit kun je vinden op het buurforum, het antwoord is van Karst Drenth, medeontwikkelaar van Digikeijs, aan ene Wim Ros

quote

@Wim

De MM mode van de DR 4018 is alleen bedoeld idd voor een pure MM omgeving. Zodra er meerdere protocollen op de rails komen (waaronder DCC), heeft ie een duidelijke voorkeur voor DCC

unquote.

Dus Marcel er voor zorgen dat je DR 4018 geprogrammeerd wordt terwijl je centrale alleen maar DCC uitzendt, als het programmeren klaar is dan kun je Motorola ook weer aanzetten, de decoder luistert dan alleen naar DCC instructies.

Daarnaast: de eindschakelaars in de wisselaandrijvingen demonteren en zo nodig overbruggen, al mijn eindschakelaars zijn gedemonteerd, het rijdt al jaren zonder storingen, en ik ken diverse collega's bij wie dat ook gebeurd is.

Maar ja, ik rijd ook met, wat de moderne modelspoorder zal noemen, "ouwe troep uit de vorige eeuw"

Duidelijker kan ik het niet maken en deze keer weet ik ook waar de klok hangt (een goede verstaander heeft maar een half woord nodig)

Groet, Anne W

Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
@Anne: Wat Wim aangeeft: Het probleem van Marcel heeft niets te maken met de decoder. Heeft alles te maken met de aandrijvingen van Märklin. Marcel heeft toch geen probleem met de opdrachten? Deze komen aan op de decoder. Nu is de vraag wat gebeurd er bij de uitgang. Dus eventueel testen met een lampje en/of led op de uitgang weet je of de DR4018 probleem geeft of de aandrijving van Märklin.

Citaat van: Anne W op vrijdag 19 januari 2018, 14:29:38
Dus Marcel er voor zorgen dat je DR 4018 geprogrammeerd wordt terwijl je centrale alleen maar DCC uitzendt, als het programmeren klaar is dan kun je Motorola ook weer aanzetten, de decoder luistert dan alleen naar DCC instructies.

Dat hoeft helemaal niet...  Lees dit verhaal nog maar een keertje.... Je hoeft helemaal geen protocollen aan en uit te zetten. Dat maak jij ervan. Marcel heeft daar geen probleem.

Citaat van: Anne W op vrijdag 19 januari 2018, 14:29:38
Duidelijker kan ik het niet maken en deze keer weet ik ook waar de klok hangt (een goede verstaander heeft maar een half woord nodig)

Toch wel weet je niet van de klok en de klepel. Je maakt er weer een compleet ander probleem van met protocollen die er nu eens niet zijn.

Citaat van: Anne W op vrijdag 19 januari 2018, 14:29:38
Aangezien niemand van mijn vrienden uit het buurforum het verlossende antwoord wil geven, doe ik het maar weer, dit kun je vinden op het buurforum, het antwoord is van Karst Drenth, medeontwikkelaar van Digikeijs, aan ene Wim Ros

Ik weet niet over welke 'vrinden' je het hebt... Maar ik hoop niet dat je mij bedoeld. Zo ja: Laat dat maar voortaan. Even voor de hele context van het verhaal: Re: DR4018 schakelt wissel niet altijd. De complete link naar de quote en het juiste draadje. En dat is niet het verlossende antwoord. Dat zit hem bij Wim in de aandrijvingen van Märklin.

Groet Ronald.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
 @citaat Staak je reacties Ronald. Anne is onverbeterlijk en verzot op niet relevante bijzinnen. Daarbij interpreteert hij het citaat verkeerd.  ;)

Het probleem van Marcel is helder: als de juiste voeding aanwezig is, DCC actief en correct geconfigureerd rest slechts de brakke aandrijvingen te ontdoen van schakelaars of te vervangen door fatsoenlijk spul.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
AnneW, laat ik het dan nog maar weer een keer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel duidelijk zeggen.
De DR4018 heeft een probleem met Motorola. Dat heeft hij ook als hij met een 6021 wordt aangestuurd, dan is er in geen velden of wegen DCC of wat voor protocol dan ook in de beurt.
En hoe weet ik dat, nu door gewoon te testen, met een decoder die nog warm uit China kwam en hier netjes in een doosje was gestopt.

Maar dat is hier helemaal niet het probleem, het probleem is de Marklin aandrijving zelf, alles wat er hier bij wordt verzonnen en betrokken, is niet van toepassing. Voor mij duidelijk en voor het merendeel van de ingewijden ook, gewoon einde deze nuttoloze discussie.

Mvg
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Dag heren,

Wat een reacties!! Ik merk dat er hierin meerdere oorzaken zijn, waarbij niet iedereen de zelfde oorzaak als het hoofdprobleem ziet..


Even een update:

Het testbaantje wat ik nu heb liggen bestaat uit 3 wissels. Hieronder heb ik geprobeerd de layout te schetsen, mocht dat verderop in de discussie nog van nut zijn.


           Wissel 1                   Wissel 2                       Wissel 3
   __________ __________________ ______________                      ____________________________________________|
                     /                                 \                         \                   /                                                                               
   _________/                                    \______________\_________/                                                    |                           |
                                                                                                                                                          |                           |
   [Station 1]                                           [Station 2]                                                                                     [Station 3]

Op dit baantje rijden nu 4 treinen, die allen willekeurig over de baan rijden. Heel druk, maar voor tests ideaal; er worden zo veel mogelijk wissels geschakeld.


Na wat solderen heb ik nu de eindafschakelingen uit de wisselaandrijvingen van wissel 2 en wissel 3 gehaald.
Wissel 1 is nog origineel, met eindafschakeling.

De wissels schakelen heel fors, niet twijfelachtig maar met een directe klak. Er is duidelijk geen tekort aan power. Ik heb wel eens ooit een situatie gehad waarin dat wel zo was, maar ik weet zeker dat dat nu eigenlijk niet het probleem kan zijn.


Na wat testen leek alles aanvankelijk goed te gaan, maar na 20 minuten (op moment van schrijven is dat 10 minuten geleden) gebeurde het. Een trein kwam van station 3 naar station 2, maar reed een bezet spoor op. Het wissel (wissel 3) heeft wederom niet geschakeld, al dacht iTrain dat dat wel het geval was.

Dit wissel heeft geen eindafschakeling, daaraan kan het niet meer liggen.


Wat is nu de volgende stap?

De decoder in DCC programmeren? Ik begrijp dat die tot nu toe via het Motorola protocol geschakeld is.
Is dat moeilijk...? Ik ben eigenlijk totaal onervaren in het programmeren van decoders, dus het is voor mij iets nieuws. Is de gebruiksaanwijzing van de DR4018 goed genoeg voor een leek?


Uiteindelijk is dit toch een kwestie van mogelijke oorzaken uitbannen, een keer moet het gaan werken lijkt me!

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.


Groeten,

Marcel
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Ik zeg, WDD van Rosoft.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Citaat van: Buchholz op vrijdag 19 januari 2018, 16:37:24
De decoder in DCC programmeren? Ik begrijp dat die tot nu toe via het Motorola protocol geschakeld is.
Is dat moeilijk...? Ik ben eigenlijk totaal onervaren in het programmeren van decoders, dus het is voor mij iets nieuws. Is de gebruiksaanwijzing van de DR4018 goed genoeg voor een leek?

Je gebruikt een CS2 daar kan je aangeven dat een wisseldecoder met het DCC-protocol moet worden aangesproken. Dat is een instelling op het Central Station. Zie daarvoor de handleiding van je Central Station. Het aangeven van het eerste adres gaat vrij simpel. Je stelt op je CS2 in welk adres het moet zijn met DCC. Dan druk de programmeerknop in op de DR4018. Schakelt het adres op de CS2 naar recht of afslaan. Dan gaat het ledje op de DR4018 uit. Als deze niet uitgaat: Gewoon nog een keer op het knopje drukken. ;) Dan staat de decoder op het juiste DCC-adres. Dan werkt deze volledig via het DCC-protocol. Je hoeft geen protocollen aan of uit te zetten op je centrale, dat is namelijk totale onzin. Via je CS2 kan je controleren of hij het adres juist opgeslagen heeft.

Groet Ronald.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Even een snelle reactie op de opmerking van iTom:

Citaat van: iTom op vrijdag 19 januari 2018, 16:42:43
Ik zeg, WDD van Rosoft.

Ik heb deze decoder even bekeken. 1 decoder waarmee je 4 wissels kunt besturen, als ik het goed zie. Die decoder is nu in de aanbieding: 35 euro in plaats van 39 euro. http://www.rosoft.biedmeer.nl

De DR4018 is een decoder waarmee je 8 wissels kunt schakelen. Deze decoder kost nu 30 euro.

De baan die ik aan het bouwen ben wordt niet klein, alles behalve. 40 parkeersporen x 2 wissels is al 80 wissels. Dan heb ik het nog niet over de wissels in de stations gehad, wat er alles bij mekaar ook snel 40 zullen zijn. Daarmee kom ik op 120 wissels, heel grof geschat. Voor de duidelijkheid, seinen zijn hierbij nog niet meegerekend.

Dan kom ik op de volgende bedragen voor wisseldecoders:
Rosoft WDD:          120/4 = 30 decoders. 30 x 35,- p/s = Euro 1050,-
Digikeijs DR4018:   120/8 = 15 decoders. 15 x 30,- p/s = Euro 450,-

Dat is 600 euro prijsverschil.

Dit is niet om je advies even lomp af te wijzen, je zult het immers niet voor niets adviseren. Maar het prijsaspect is iets wat wel mee speelt in mijn overwegingen. Zeker als het om wat grotere aantallen gaat, dan wordt het ineens toch de moeite waard om even te kijken wat het prijsverschil is.

Als blijkt dat ik de DR4018 NIET goed kan laten functioneren, dan gaat ie uiteraard de deur uit, en komt er een alternatief. Maar mijn doel is toch om even te kijken of ik met deze decoder uit de voeten kan..

Snap je mijn overwegingen?


Groeten,

Marcel
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Beste Marcel,

Ik reageer in dit topic niet meer op opmerkingen van anderen, maar ik heb wel een vraagje aan jou: je hebt de eindschakelaars uit de aandrijvingen gehaald en je hebt toch een wissel die niet geschakeld heeft, heb je in die wissel de eindafschakeling ook overbrugd?

Als de schakelvlakken al in gebrand zijn dan is het verwijderen van de schakelaar niet voldoende..

Groet, Anne W
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Ik denk niet dat je het goed hebt gelezen. Met de wdd kan je namelijk ook 8 wissels aansturen. Misschien nog maar eens opnieuw goed lezen.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
@Anne W

Dank voor je reactie

Citaat van: Anne W op vrijdag 19 januari 2018, 17:09:34
(...) je hebt de eindschakelaars uit de aandrijvingen gehaald en je hebt toch een wissel die niet geschakeld heeft, heb je in die wissel de eindafschakeling ook overbrugd?

Als de schakelvlakken al in gebrand zijn dan is het verwijderen van de schakelaar niet voldoende.. (...)

De schakelaar is verwijderd, de twee pootjes die aangesoldeerd zaten zijn met een draadje verbonden. Exact zoals in de 3rail wiki is omschreven.

groeten,

Marcel
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
@iTom

Ik zie inderdaad dat ik het niet goed bekeken heb.  8o Je hebt helemaal gelijk, het prijsverschil is daarmee ook grotendeels verdwenen. Sorry voor mijn onzorgvuldigheid, je hebt volkomen gelijk.

Vooralsnog wil ik proberen om de DR4018 te laten werken, maar als het niet lukt dan zal dit denk een heel goed alternatief kunnen worden! Dank voor je tip!!


groeten,

Marcel
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Korte reactie van een onervaringsdeskundige, die zijn baan aanstuurt met Ecos; i-Train; decoders van Viessmann, Märklin, Digikeys 4018 en IEK; S-88 Rosoft
a. uitrijwissels in schaduwstations zijn "handwissels": besparing 40 wisselaandrijvingen + minimaal 5 decoders;
b. geschakelde wissels: 52; eindafschakelingen verwijderd; allemaal gevoed door afzonderlijke schakelspanning
b. schakelprotocollen voor decoders: Motorola = Viessmann, IEK; Digeykeys = DCC; aangepaste schakeltijd allemaal 0,75 msec.
Resultaat: in 1,5 jaar geen problemen met schakelen van wissels (en andere magneetartikelen, zoals seinen maar dat is buiten het topic) en ook geen doorgebrande of kapotte aandrijvingen. Alle decoders nog intact want daarvan willen de transistors ook nog wel eens de geest geven

Cees
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Update:

De decoders krijgen nu DCC protocol.

Tot nu toe (een uur testen) geen storingen van welke soort dan ook meer gehad! Ik laat alles rustig door lopen, ik hoop van harte dat hiermee alle problemen opgelost zijn en blijven!!

Later vanavond of anders morgen volgt nog even een slot update, tot nu toe lijken alle problemen opgelost!! Dank voor alle support tot nu toe!!


Groeten,

Marcel Buchholz
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Goed om te horen!  :thumbup: Veel plezier met testen :)  :thumbup:  :thumbup:
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Het topic genoemd in de eerste reactie was van mij, en sinds ik over ben naar DCC bij mij ook 0 problemen meer. Alleen die schroefjes zijn zo verschrikkelijk klein.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Eigenlijk is het simpel: als je de keus heb tussen MM en DCC altijd DCC kiezen.
MM is voor locs die dat (nog) ondersteunen.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Na het lezen van dit draadje (ik ben enige tijd afwezig geweest op dit forum) wil ik jullie mijn jarenlange ervaring met de wissels, zowel de losse spoelen, als de ingebouwde spoelen van de oudere wissels van K rails niet onthouden. De wissels met ingebouwde wissels stonden altijd als betrouwbaar bekend, maar met het verstrijken der jaren blijken ze toch wat sleets te worden: ze worden zwakker en je moet ze vaker " doorsmeren" dwz een beetje grafietpoeder inblazen. Daarna lopen ze enige tijd weer "gesmeerd". Vaak moet je er ook de afdekklep van afhalen, omdat ze anders te weinig kracht hebben om de wissel om te leggen. Kennelijk drukt deze op het mechanisme, waardoor meer kracht nodig is om deze om te leggen.
Over de losse spoelen zal ik maar zwijgen. Het probleem is genoegzaam beken en de eindtrap overbruggen helpt lang niet altijd. Ook daar helpt vaak een beetje doorsmeren met grafietpoeder. Geldt wellicht ook voor de spoelen van de C wissels.

De DR 4018 decoder is een zeer flexibele decoder, op vele manieren programmeerbaar met veel gebruiksmogelijkheden. Zoals vele malen geschreven: programmeer de decoders en ken het beginsdres toe in de DCC stand. Vergeet ook niet na het programmeren het beginadres opnieuw in te stellen. Of liever stel het  beginadres pas in na het programmeren. Als wissel decoder hoeft hij niet geprogrammeerd te worden, zo is hij ingesteld af fabriek. Programmeren levert meestal geen problemen op, tenzij je een decoder hebt gekocht, die meteen kuren vertoont. Helaas gebeurt dat nog wel eens. Gelukkig doet Digikeijs niet moeilijk over ruilen.

Met het verstrijken van de tijd willen deze decoders ook nog wel eens problemen opleveren, ook de DR4030 helaas. Dan zit er niets anders op dan deze te vervangen. Duidelijk een kwestie van goedkopere kwaliteit. Maar gezien de prijs/prestatie verhouding kan dit ook niet anders. Bij Marklin wissels en decoders heb ik daar de p over in, omdat je hiervoor veel moet betalen. De K83 en K84 hebben slechts een functie en 4 aansluitingen, terwijl zij niet langer meegaan, dan een Dr4018. Deze heeft echter 8 aansluitingen en 16 functies met een veel lagere prijs. Dan mag hij van mij een soms wat kortere gebruiksduur hebben. De nieuwe decoders van Marklin heb ik nog nooit gebruikt en zal ik ook nooit

Mvrgr
Carel

P.S.
30 Euro voor een DR4018 is duur. Ik koop ze voor 22,95. Dat is minder dan wanneer ik ze bij Digikeijs zou bestellen.
Ik ben het met allen eens, die zeggen, dat er veel robuuster en betrouwbaarder spoelen zijn voor minder geld, maar de inbouw levert vaak wat problemen op. Onderbouw is niet altijd even gemakkelijk. Een zeer betrouwbare, maar dure oplossing is de Viessmann wissel decoder. Deze werkt altijd, alleen de afstelling kan wel eens wat tijd kosten en hij maakt veel geluid.
Re: C-rail wissels schakelen soms niet - Digikeijs DR4018 - CS2 - iTrain
Herstell: ik bedoel DR 4024 ipv 4030
mvrgr Carel