Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht

Gestart door AlbertG zondag 28 januari 2018, 11:49:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Ik heb 3 stukken C-rails alle tussenstukjes er uit geknipt en aan elkaar geklikt. De diode en de draad naar de (Rosoft) S88N zit aan de meest linker rails. Het stuk rails is in zijn geheel aan de linker en rechter kant geïsoleerd op 1 spoorstaaf waar de draad aan zit, bij de rode cirkels.

De trein komt van rechts (zie de pijl op de foto).

Nu verwacht ik dat de trein gesignaleerd wordt zodra deze aan de rechterkant op het eerste stuk rails komt, maar dat is niet zo. De trein wordt pas gesignaleerd als hij op het meest linker stuk rails komt (dus met de diode en de draad) en dat begrijp ik niet. Het is toch nu 1 geheel? De trein rijdt er prima overheen zonder haperingen dus de verbinding tussen de stukken rails lijkt me in orde.

Maak ik een denkfout?

Albert.
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Misschien dat nou net die eene railstaaf waar de bezetmelder op aangesloten is niet goed doorverbind.
Meten is weten of met een lampje even testen.

groet
Harald
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Er moet echt ergens een onderbreking zitten , helaas kan je dat niet goed zien op de foto , ook in zoemen is dat nog niet te zien.
Hopelijk heb je een universeel meter , dan heb je het probleem zo gevonden......immers moet de melding over alle rails die binnen de 2 issolatie stukjes een melding geven.
Is voor mij de eerste keer dat ik dit meemaak.
Nooit eerder gezien of gehoord.

Mvg: Alex
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Geen doorgeslepen railstaaf ? Dat had ik namelijk laatste en viel me pas na 3x kijken op. Je zoekt de oplossing onder maar deze zit boven.....
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Maar bij C-Rails hoef je/ moet je helemaal geen railstaven doorslijpen. Je hoeft alleen de doorverbindingen aan de onderzijde te knippen. Dus de linker van de rechterspoorstaaf scheiden.
Dat dit nog steeds een probleem geeft verbaast me iedere keer weer.

Groetjes
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
als het geisoleerde stuk rails geen "bezetmelding" geeft terwijl er geen trein op staat is deze in ieder geval goed geisoleerd van de rest ...toch.
als dit stuk dan ook niet reageert op een trein dan is meer een "dood" stuk rail om het zo maar te noemen.
oplossing zou kunnen zijn dat de verbindinglipjes tussen de rails niet goed aansluiten.


 
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
CiteerDat dit nog steeds een probleem geeft verbaast me iedere keer weer.
geloof niet dat iemand dit expres doet om aandacht te krijgen
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Citaat van: Sprinter op zondag 28 januari 2018, 16:34:44
Maar bij C-Rails hoef je/ moet je helemaal geen railstaven doorslijpen. Je hoeft alleen de doorverbindingen aan de onderzijde te knippen. Dus de linker van de rechterspoorstaaf scheiden.
Dat dit nog steeds een probleem geeft verbaast me iedere keer weer.

Groetjes

Klopt. Maar als je 2e hands rail overneemt en er zit er 1 tussen waarbij dit wel is gebeurt, dan verwacht je dit niet in eerste instantie.
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Hallo,

denkend in de rijrichting, in de rechter railstaaf dient geen isolatie te zitten, toch lijkt het misschien vertekend op de foto dat er bij de aansluiting van de 1 na laatste rail en laatste rail een isolatie zit in de rechter spoorstaaf, deze dient verwijderd te worden, en dan zou jouw probleem opgelost zijn,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
volgens mij moet er wel degelijk een isolatie zitten langs links en langs rechts, anders heb je nooit een geïsoleerd stuk.
Wat ik wel vind is dat de foto een algemeen overzicht geeft, maar te weinig detail om te kunnen zien hoe het allemaal aangesloten is.
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Beste modelspoorders,
Allemaal bedankt voor het meedenken. De eerste tip bleek de juiste. Ik had niet verwacht dat de stukken rails onderling zo'n slecht contact zouden maken maar de multimeter gaf uitkomst. Na een beetje buigen aan beide kanten van de aansluiting maakt de rails nu goed contact en werkt de terugmelding zoals verwacht, namelijk zodra de trein aan de rechterkant bij de pijl binnenkomt.

Jammer dat de foto niet duidelijk genoeg is, daar zal ik de volgende keer op letten. Er zitten echt maar 2 isolatiestukjes op, namelijk helemaal links bovenin aan het eerste stuk rails en verder naar rechts aan op de scheiding van het derde en vierde stuk rails.

Nogmaals bedankt.

Albert.
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Toppie Albert,
altijd leuk te horen dat het opgelost is, en wij leren er ook wat uit!  ;)
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Terugmelding C-rails werkt niet zoals verwacht
Hi Albert,

:thumbup:

groet
Harald