Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin NMBS 18²

Gestart door mardig23 woensdag 17 januari 2018, 23:53:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Marklin NMBS 18²
Hoi Medemodelspoorder,

Ik overweeg op zoek te gaan naar de type 18 van de NMBS, die nu in een startset 29474 met 2 rijtuigen M6 is uitgekomen.

Ik sta echter steeds wantrouwig tov die startsets.

Heeft er hier iemand die al rondbollen, en wat zijn de bevindingen?

Mvg Karl
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2015

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Karl,

Als je een natuurgetrouw model zoekt, dan zit je er met dit model naast. M* heeft gewoon een Vectron in de NMBS kleuren uitgebracht, maar de Siemens 18 is geen Vectron maar een Eurosprinter. Er is grote gelijkenis maar toch niet helemaal hetzelfde.
Rijeigenschappen ken ik van dit model niet mits niet gekocht, maar daar kunnen anderen je zeker over informeren want ik heb hem hier al ergens zien zijn rondjes draaien.

Mvg, Luc
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
waarom sta je wantrouwig tegenover startsets, mijn zoon en ik hebben er in totaal 3 en helemaal geen klagen over de kwaliteit van de locs daarin.
Re: Marklin NMBS 18²
Gerrit-1959
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Ben het met Stijn eens. Het enige verschil met een aantal loc's is dat ze minder functionaliteiten kunnen hebben, dan loc's, die je apart koopt. En een startset moet je ook een beetje zien als scheermesjes. De houders in een set kosten bijna niets en worden uiteindelijk terugverdient door de scheermesjes. Als je de prijs van de lossen onderdelen van een startset optelt, is hij in aanschaf 1,5 - 2 x keer zo duur. Maar dat wordt wel terug verdient door bijvoorbeeld elk railstuk 5 eurocent duurder te maken, wat na de startset ga je toch allerlei zaken erbij kopen.
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Luc:

Bedankt, daar heb ik wat aan. Ik had al zo een vermoeden dit ik er iets aan miszag. Het is een mooi model, maar ik zoek het dan misschien beter bij LS.
Uiteindelijk kost die startset al vlug 349?, en is het mij enkel om de loc te doen. Voor dat geld ga ik wel een LS vinden denk ik.

Stijn:

Ik ben er geen fan van, en dat komt vooral door mijn mindere ervaringen met de startset ICE-treinen, en my world toestanden. Dat zijn mooie sets, voor beginners die deftig materiaal willen, en die zijn zeker niet slecht van kwaliteit. Maar als je wilt gaan uitbreiden, houd het op. Ik ben het soort mens dat zich na dertig jaar verzamelen stoort aan treinen die rondrijden met een beide kanten dubbel wit en zo. Als je dan een 39711 of een 37712 ziet, voel en hoort rijden weet je direct wat ik bedoel. Toegeven, die dingen kosten een veelvoud van een startset, maar als je al effe bezig bent zie je daarvan toch het voordeel.

Maar er is in de basis niets mis mee hoor, en ik begrijp best dat je er tevreden van bent.
Ik ben gewoon na dertig jaar verzamelen een veeleisende mens geworden, en nu dan de 29474 gaan kopen met blijkbaar een omgeschilderde vectron en waarschijnlijk ook geen correcte M6-en ga ik dan toch niet meer doen. Ik zal wachten tot ik een LS HLE18² kan vinden en betalen om voor mijn LS M6-en te hangen :D

Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Je hebt de Starterset's tot zo'n ? 100,00 die meestal met de digitale muisjes waren uitgerust. Deze zijn van de wat 'lagere' kwaliteit, waarbij ik niet stel dat ze slecht zijn (uitzonderingen daargelaten, waarbij de locs bijv. niet eens raampjes hebben).

Maar de sets met de MS1 als console had meestal een DELTA decoder in de loc, waarbij de motoren al best goed draaiden (Krokodil).

De MegaSets met MS1 zijn bij mij ook al een aantal binnengereden, waarbij de decoder weer beter was geworden en ook de geluidsdecoder best imposant genoemd mag worden (Bigboy en Santa Fe).

En dan de MegaSets met de Central Station 2, dan heb je het echt niet meer over een 'simpele' loc. Ook daarvan rijden met (straks....) weer 2 hele mooie rond, met likkebarende geluidseffecten.

De combinatie met wagons en rijtuigen zijn soms ook echt niet slecht te noemen.

Het is gewoon goed uitkijken waar je je blik op laat vallen.

Groeten,

Jan
Re: Marklin NMBS 18²
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Citaat van: mardig23 op woensdag 17 januari 2018, 23:53:08

Ik sta echter steeds wantrouwig tov die startsets.


Dat is een goede eigenschap die ik ieder kan aanbevelen. Het is vaak een verzameling van wat spullen die je deels nooit gebruikt of waar je niet om gevraagd hebt.
Op de beurs te Houten trekken Duitser handelaren startsetjes uit elkaar en verkopen succesvol de losse delen. Nederlandse winkeliers doen hetzelfde met Roco startsets.

Over het fantasiemodel heb je al antwoord van Luc.

Gr, Ben.
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 januari 2018, 10:20:26
Op de beurs te Houten trekken Duitser handelaren startsetjes uit elkaar en verkopen succesvol de losse delen.
En verdienen er goed aan, want de delen zijn meer waard dan de som. Zie je trouwens op catawiki ook (los van het feit dat het daar meestal sowieso al duur is)

En inderdaad, de startset kopen enkel en alleen voor de loc is een dure zaak. Een startset koop je als je je voordeel kan doen doordat de delen die je nodig hebt apart meer kosten dan de set zelf ...
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Gerrit:

Dat klopt echt niet hoor, de locs in de startsets zijn zeker niet altijd dezelfde als degene die je los koopt, ook niet aan de buitenkant en qua chassis en motor!
Dat is heel simpel te verdedigen als je de startset 29792 neemt en dan de set 37712.
Dat ziet er van heel ver hetzelfde uit, maar van dichtbij helemaal anders!

Als je een beetje verder in het leven bent neem je met de 29792 geen genoegen denk ik. Ik toch niet in alle geval 8o

Jan:

Er zijn inderdaad heel mooie "megasets" gemaakt, maar het blijft opletten want je ziet de verschillen soms niet tot je ze opendoet.
Ik zeg ook zeker niet dat ze "slecht" zijn, maar ik heb sons bedenkingen.
Maar sommige van die sets waren heel mooi, en het kopen waard!

Ben:

Bedankt, ik denk er net zo over!
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin NMBS 18²
In de ICE-2 startset 29795 zit dezelfde motor als in de 37712.
Onderstel en kap zijn ook gelijk qua vorm.
Electronica en bedrading/decoder is wel anders. Lichtwisseling is wel gelijk.

Mvg. Marcel
Re: Marklin NMBS 18²
peterke33
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Ik wil ook graag die loc en 2 wagons hebben, en ja wat doe ik dan met de rails en mobielstation verkopen ??
Voor hoeveel verkoop ik dan alles ?? als er iemand zegt ik koop alles op van je zonder loc en wagons doe ik het meteen.
Of ik kijk inderdaad eens in houten of die duitsers zo een loc en wagons apart verkopen aan mij, en hoeveel het kost.
Re: Marklin NMBS 18²
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin NMBS 18²
@ Peterke:

Startset 29474: ca. 380 Euro

Losse Loc: ca. 200 Euro
Losse rijtuigen: ca. 40 Euro/st
Losse MS2 (met netdeel en gleisbox): ca. 90 Euro.
Dus over voor de rails en wissel: ca. 30 Euro (=26 rails en 2 wissels)

Kun je zelf uitrekenen wat je er voor wilt hebben.

John
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Peter,

wat je niet moet hebben aanbieden op catawiki,
ben je er zo vanaf
Re: Marklin NMBS 18²
Ronald69
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Citaat van: VC op donderdag 18 januari 2018, 06:53:12

Als je een natuurgetrouw model zoekt, dan zit je er met dit model naast. M* heeft gewoon een Vectron in de NMBS kleuren uitgebracht, maar de Siemens 18 is geen Vectron maar een Eurosprinter. Er is grote gelijkenis maar toch niet helemaal hetzelfde.

Mvg, Luc

Iets met plank en misslaan:

Märklin 18xx


Origineel Hle 18xx:


Grt, Ronald.
Re: Marklin NMBS 18²
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin NMBS 18²
 @citaat Tja, Märklin zal gedacht hebben dat die startende modelspoorders het verschil toch niet zullen zien.
Commercieel gezien is dit voor Marklin niet interessant om voor de Belgische modelspoorders een andere mal te maken.
Dus dan maar zo. 
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Eerlijk gezegd, moest ik belgisch rijden, ik zou hem wel willen hebben.
Blijft speelgoed, misschien niet exact authentiek, so be it.
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Citaat van: Ronald69 op donderdag 18 januari 2018, 14:11:59
Citaat van: VC op donderdag 18 januari 2018, 06:53:12

Als je een natuurgetrouw model zoekt, dan zit je er met dit model naast. M* heeft gewoon een Vectron in de NMBS kleuren uitgebracht, maar de Siemens 18 is geen Vectron maar een Eurosprinter. Er is grote gelijkenis maar toch niet helemaal hetzelfde.

Mvg, Luc

Iets met plank en misslaan:

Grt, Ronald.

Ik vind de lok best goed lijken op het voorbeeld. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Edit Ad: Foto's uit citaat verwijderd die enkele posts terug al te zien zijn.
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Voor mij valt alleen de "Grille" tussen de lampen het meeste op.

Ik heb deze loc van Railpool in de uitvoering van een Zweedse privévervoerder.
Daar staat die best goed voor de 4-delige Zweedse reizigerstrein.
De rijeigenschappen en het geluid is niet verkeerd. Met het geluid zit het niet beter/slechter dan andere fullsound locs. De rijeigenschappen zijn niet onaardig.  :thumbup:

Mvg. Marcel
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Wij belgen zijn precies rapper content, blij dat er al een loc wordt uitgebracht die buiten de grille toch al ferm lijkt op het echte materiaal.  :D >:-D :D :D
Nederlanders zijn veel nationalistischer georiënteerd en zijn elk jaar teleurgesteld over de nieuwe Nederlandse items.
(kan je met volle teugen van genieten in een aantal topics momenteel  :o) )
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn:

Ik "de Belg" ga in dit geval toch voor de LS Models versie dan. Die kost een centje meer maar is wel echt top.
Moest die er niet zijn was er ook bij mij geen twijfel geweest en had ik deze loc al rondrijden :D

Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Karl  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin NMBS 18²
@Peter;

je kan de loc en wagons ook apart kopen bij sommige Duitse webwinkels...... >:-D
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin NMBS 18²
voor 200 eurootjes staan ze op duitse websites te koop
Re: Marklin NMBS 18²
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Heren  @citaat en  @citaat @citaat zet er dan effe een link bij dan hoeft Peterke niet zo te zoeken..... ;)
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Re: Marklin NMBS 18²
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin NMBS 18²
 :)
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marklin NMBS 18²
heb zelf de SBB Cargo Vectron Marklin 36193 rondrijden rijdt aardig goed over M rails :)

lichtgewicht weeg niet veel, modernste sleper en leuke sound (Roco Vectron Sound is toch beter hoor maar dit terzijde)

Erwin
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Heb de mijne hier gehaald: http://meisesmobacenter.de/shop/de/Schlachthof/Maerklin-29474-Digital-Startpackung--Dostozug-SNCB--MS2-83143.html?XTCsid=5d9d5c6da8c418c5ec0f244501b251ce

Zondag besteld - donderdag geleverd. De rijtuigen zaten in bubbelplastic, dus idd een startset uit elkaar gehaald en apart verkocht.

Hans
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Top Hans, bedankt voor de tip.

Op deze site zag ik ook dat Marklin een verlengset uitbrengt met M6 stuurrijtuig.
Dat ziet er werkelijk bagger uit 8o

Die M6-en zijn al op het randje, maar die BDX, allé man? :thumbdown:
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Dit is hoe het moet:
Re: Marklin NMBS 18²
Ronald69
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Tja,
Of je ontwikkeld voor heel veel geld een nieuw treinstel of je pakt een bestaand Duits stel en spuit deze om.
De gemiddelde (Belgische)modelspoorder merkt en ziet het verschil niet en dus kassa voor Märklin want verkopen doen ze net zoals de (verkeerde) loc's.

Grt, Ronald.
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Hoi Ronald,

Je zal wel gelijk hebben, maar ik vind het een drama voor een merk als Marklin.
Ze vragen daar wel 110? voor. Dat is niet zoveel minder dan de Classix...
(Ok, en dat is niet echt een succesverhaal, maar toch, die probeerde tenminste...)

Ik zag iets aan de Marklin 18 loc, maar had niet door dat het een Vecron was ipv een Eurosprinter, maar ik zou hem niet gekocht hebben zonder te checken.
Dit onding zie je toch van ver?

Maar zoals je zegt, de kassa zal wel weer rinkelen zeker...
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Eerlijk, ik had het niet gezien.  :?
Ben ook niet zo bezig met de belgische treinen. En indien ik me echt met de nmbs zou bezighouden zijn er echt wel fabrikanten die heel mooi nmbs gerief op de markt zetten, ook met 3rail: B-models en Van Biervliet leveren prachtmodellen af!
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Hoi Stijn,

Als je niet zo bezig bent met Belgische treinen is het misschien ook wel normaal dat je het niet ziet hoor :D
Maar ik heb hier de Classix en de LS variant, en ze rijden dan ook nog eens om het half uur door mijn achtertuin(Sweeeet :P) op lijn 59.

Er zijn inderdaad voldoende alternatieven, maar ik ben toch wel Marklinfan, en ik had hier meer van verwacht...
(Dat was waarschijnlijk al duidelijk >:-D)

Met wat ben je dan wel zo bezig, want als ik goed gelezen hebt woon je bij mij in de regio 8o
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Ik verzamel marklin stoomlocs tijdperk 1 tot 3, voornamelijk duitse, al heb ik ook wel een belgische.
Bouw mijn eigen testbaan nu KLIK in afwachting van een eigen treinenkamer.
En we komen met een aantal modelspoorliefhebbers regelmatig samen Stamtafel antwerpen
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Hey Stijn,

Marklin Stoomlocs, zo heb ik er ook wel een paar steken :D
Ik heb wel altijd Belgisch gereden, maar af en toe is het eens een meeting van TSP.
Ik hou er enorm van naar die stomers te kijken, ik wordt er helemaal rustig van O:-D

De stamtafel Antwerpen volg ik hier wel een beetje, maar fysiek tot daar komen is voor mij mission impossible.
Ik ben nu al nooit thuis...

Leuk testbaantje heb je daar...
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Citaat van: mardig23 op vrijdag 26 januari 2018, 20:43:39
Dit is hoe het moet:
misschien had je een LS Models rijtuig moeten laten zien want die Heris(wat die Classix is) is eigenlijk kwalitatief,rijkwaliteit,minder gedetailleerd dan de LS. :warning:
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Zoals deze?
Re: Marklin NMBS 18²
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Het is eigenlijk een non-discussie (vind ik).

We weten dat Marklin niet op schaal produceert om redenen van compatibiliteit met haar (oudere) railsystemen. Een vergelijk is niet fair en niet op z'n plaats. Het is een keuze: Marklin met verkorte lengteschaal of 1:87. Met kwaliteit heeft het niets van doen.

Gr, Ben.
Re: Marklin NMBS 18²
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Ben, ik ben effe niet mee, gaat toch niet over de schaal maar wel over de juistheid van de modellen?
Bv het merk van de loc is gewoon niet hetgeen van het voorbeeld.

Overigens, moest het over schaal zijn, daar heb je gelijk in, vind het zelf ook oeverloze discussies.
Re: Marklin NMBS 18²
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin NMBS 18²
De lok is op schaal, ik doel op de stuurstand. In de verkorte lengteschaal is je model even hoog maar aanzienlijk korter. De draaistellen staan niet meer waar ze horen enz. en dan krijg je zo'n fantasiemodel:

Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Hoi Ben,

Het is wel een discussie (vind ik), omdat het hier niet alleen gaat over schaal of kwaliteit, maar vooral over de correctheid van de modellen.
Marklin maakt hier geen HLE18² op schaal 1:100 want dan had hij al in mijn kast gestaan.
Marklin neemt een Vectron ipv een eurosprinter en schildert hem in 18²-kleuren.

De rijtuigen is hetzelfde verhaal. Dit lijkt niet op een M6, en vooral dat stuurrijtuig komt van ver niet in de buurt van het origineel.
Als ze morgen een M6, en een M6 stuurrijtuig maken op 1:100, naar het origineel, zal ik daar met plezier in investeren.

Een vergelijken is zeer fair in dit geval en zeker op zijn plaats omdat ze er een stevige prijs voor vragen.

De kwaliteit van het materiaal staat niet ter discussie hier.

Maar ieder zijn mening hoor Ben.

Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Marklin NMBS 18²
 we spreken over een  Duitse dubbeldekwagon met M6 kleuren (trouwens ook een ander model)in het echt van verschillende fabrikanten
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
En Ben,

Als je de 18² van LS en de 18² van Marklin zo onder elkaar zet is het verschil ook niet mis hoor...

Maar ik had het in het begin niet door, dus stelde ik de vraag.
Achteraf bekeken zou ik me rot moeten schamen dat ik dat niet zag, aangezien het 1 van mijn favorieten is, en ik hem hier regelmatig in mijn achtertuin sta te bewonderen.
Maar ik zoek me wel een LS, die is echt super, maar moeilijk te vinden vrees ik
Re: Marklin NMBS 18²
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin NMBS 18²
Citaat van: mardig23 op zaterdag 03 februari 2018, 20:28:51

En Ben,


Hahaha, je probeert me te overtuigen van iets waar we het allang over eens zijn. ;) Gaf slechts het lengteschaal issue aan wat een bewuste keuze is. Over de lok was al het een en ander gezegd.

Gr, Ben.
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Ok, begrepen Ben :D
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Pfff, vandaag op ebay meegeboden voor de prachtige LS 1801 AC sound.

Ik ben gestopt op 355?, wat ik al een aanzienlijk bod vond op deze Loc.
Drie seconden later zat er al iemand op 360?.

Dit wordt mission impossible vrees ik...

Hopelijk komt er inderdaad een nieuwe productie van LS, in 2019.
Tot dan ga ik misschien toch de Marklin overwegen...
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin NMBS 18²
En wat is eigenlijk de winkel of adviesprijs van de felbegeerde LS 1801?
Want als die ook richting de 350 gaat, is de prijs (ondanks het een fors bedrag is) toch nog enigszins aanvaardbaar.

Mvg. Marcel
Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
Hoi Marcel,

Hij was bij de eerste levering 290?, AC/DIG/SOUND.
Hij was jaren op ebay te kopen onder de 300?.

355? is een aanzienlijk bod, gezien de leeftijd van de loc en de plannen van de fabrikant om in 2019 een nieuwe reeks te produceren.

De man wou 450?, en ik denk dat hij het zelf wat controleert...
Binnen 2 dagen weet ik of hij dat gaat halen...

Re: Marklin NMBS 18²
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin NMBS 18²
LSM HLE 1801 AC/DIG/SOUND, 380? ex shipping droog aan de haak op ebay.

Too rich for my blood  :-(8o